ΟΑΚΑ: Οι μεγάλες παραγωγές μένουν χωρίς στέγη

Το ημερολόγιο έγραφε Τρίτη 20 Ιουλίου 2006: η Κολομβιανή σούπερ σταρ Σακίρα ανέβηκε στη σκηνή του ΟΑΚΑ μπροστά σε 50.000 θεατές και εγκαινίασε την εποχή των μεγάλων συναυλιακών παραγωγών στη μεταολυμπιακή Ελλάδα. Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου 2023: η είδηση ότι το ΟΑΚΑ

κλείνει επ’ αόριστον εξαιτίας προβλημάτων στατικότητας στα στέγαστρα Καλατράβα σκάει σαν βόμβα και η δεύτερη ανάγνωση πίσω από τα αθλητικά γεγονότα, που απλώς πρέπει να μετακομίσουν σε άλλη έδρα, φέρνει στην επιφάνεια τις πολιτιστικές εκδηλώσεις και δη τις συναυλίες που έχουν προγραμματιστεί ή επρόκειτο να ανακοινωθούν και μένουν στο συρτάρι, σαν τις μελέτες που προειδοποιούσαν για τους κινδύνους που έκρυβε η ανύπαρκτη συντήρηση.

Στα 17 αυτά χρόνια δεν υπήρξε ούτε μία χρονιά –με εξαίρεση φυσικά την περίοδο της πανδημίας– που το κεντρικό γήπεδο των ολυμπιακών εγκαταστάσεων να μη φιλοξένησε κάποιο μεγάλο όνομα, αποφέροντας μεταξύ άλλων και έσοδα εκατομμυρίων στα ταμεία του ΟΑΚΑ από τα μισθώματα του χώρου. Χρήματα που όπως αποδείχτηκε δεν… έφταναν για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων.

Μετά λόγου γνώσεως…

Από τον Τζορτζ Μάικλ (2007) και τη Μαντόνα (2008) μέχρι τους AC/DC (2010) και τη Lady Gaga (2014), οι μουσικόφιλοι συνέρρεαν στο ΟΑΚΑ κατά δεκάδες χιλιάδες, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία διετία και ενώ είχαν κοινοποιηθεί στους αρμόδιους οι μελέτες που επισήμαιναν τα προβλήματα στο στέγαστρο, το ΟΑΚΑ φιλοξένησε καλλιτέχνες όπως οι Scorpions, ο Αλις Κούπερ, οι Iron Maiden, ο 50 Cent, o Αντρέα Μποτσέλι και οι Guns’n’Roses. Μεγάλες και φιλόδοξες παραγωγές που δεν θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν σε διαφορετικό χώρο. Αυτό ακριβώς είναι και το πρόβλημα με τις συναυλίες των Coldplay, η ευρωπαϊκή περιοδεία των οποίων είναι προγραμματισμένο να ξεκινήσει από την Αθήνα στις 8 και 9 Ιουνίου 2024 και σήμερα είναι στον αέρα, αφού ουδείς γνωρίζει αν το ΟΑΚΑ θα είναι ασφαλές μέχρι τότε. Αν μάλιστα πιστέψουμε τον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Αθλητισμού Γιάννη Βρούτση, που έκανε λόγο για… καλό 2025, ο κίνδυνος να βγει η Ελλάδα από τον χάρτη των μεγάλων συναυλιακών παραγωγών είναι ορατός, αφού θα στερηθεί τον μοναδικό χώρο που μπορεί να φιλοξενήσει τα μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής, που στη μετά Covid εποχή πραγματοποιούν συναυλίες με κύριο χαρακτηριστικό τις εντυπωσιακές και απαιτητικές παραγωγές που για να υποστηριχθούν τεχνικά και να βγάλουν τα λεφτά τους φιλοξενούνται σε μεγάλα στάδια.

Παράλληλα, η χώρα μας χάνει και έσοδα από τον συναυλιακό τουρισμό, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που συνδυάζουν την παρακολούθηση μιας συναυλίας με διακοπές στην Ελλάδα. Κι αν τα προηγούμενα χρόνια συναυλίες όπως των Μαντόνα (2008), U2 (2010), Ρότζερ Γουότερς (2013), αλλά και οι πιο πρόσφατες των Iron Maiden και Guns’n’Roses έφεραν στην Αθήνα μεγάλο αριθμό ξένων επισκεπτών, τίποτε δεν μας είχε προετοιμάσει για το μέγεθος της ηλεκτρονικής ουράς που σχηματίστηκε για ένα μαγικό χαρτάκι των Coldplay. Είναι χαρακτηριστικό ότι ποσοστό της τάξης του 30% των εισιτηρίων έχει διατεθεί εκτός Ελλάδας, με τα περισσότερα από αυτά να έχουν καταλήξει σε Βρετανούς που δεν μπόρεσαν να τους δουν σε κάποια από τις δέκα sold out συναυλίες που έδωσαν το 2022 και 2023 σε Λονδίνο (Γουέμπλεϊ) και Μάντσεστερ (Etihad Stadium) αντίστοιχα και αναζητούν… παρηγοριά σε κάποιον από τους έντεκα ευρωπαϊκούς σταθμούς, στους οποίους θα δώσουν συνολικά 32 συναυλίες, αφού υπάρχουν πόλεις στις οποίες το δημοφιλές βρετανικό συγκρότημα θα παίξει μέχρι και τέσσερις φορές!

Θέμα (αν)αξιοπιστίας

Ακόμη και αν για μια συναυλία που έχει ξεπουλήσει δις εξαντληθεί κάθε πιθανότητα να βρεθεί λύση με αλλαγή χώρου (ήδη ακούγονται σενάρια περί μεταφοράς στο Καλλιμάρμαρο ή το νέο γήπεδο της ΑΕΚ με την προσθήκη και τρίτης ημερομηνίας), o κίνδυνος η εταιρεία που διαχειρίζεται την περιοδεία των Coldplay να ακυρώσει τις συναυλίες στην Ελλάδα, να επιστρέψει τα χρήματα και να μεταφέρει τις συναυλίες σε κάποια από τις άλλες πόλεις που θα έκαναν τεμενάδες για μία ή και δύο έξτρα ημερομηνίες είναι ορατός.

Παράγοντες της συναυλιακής αγοράς εκτιμούν ότι μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν καταστροφική αφού η Ελλάδα θα κάνει πολύ καιρό να ξαναμπεί στον χάρτη των μεγάλων συναυλιών, καθώς ακόμη και αν το ΟΑΚΑ είναι διαθέσιμο για εκδηλώσεις μες στο 2025, θα πάρει χρόνο μέχρι να κερδηθεί ξανά η εμπιστοσύνη των ξένων promoters. Αν μάλιστα ισχύουν αυτά που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, ότι δηλαδή το λουκέτο στο ΟΑΚΑ έβαλε στο συρτάρι τα στιλό λίγο προτού πέσουν οι υπογραφές για τον ερχομό στην Ελλάδα της Τέιλορ Σουίφτ με διπλή συναυλία, όπως ακριβώς οι Coldplay, τότε καταλαβαίνουμε ότι οι συνέπειες είναι ήδη χειροπιαστές.

Keywords
Τυχαία Θέματα