Σουπερμάρκετ: Φρένο στις παραπλανητικές προσφορές και την ακρίβεια

Στο «μικροσκόπιο» της κυβέρνησης έχουν μπει τα φαινόμενα εκτόξευσης των τιμών σε μια σειρά από προϊόντα πρώτης ανάγκης στα ράφια των σουπερμάρκετ, όπως είναι το βρεφικό γάλα, αλλά και οι πολιτικές προσφορών που ακολουθούν οι εταιρείες με στόχο τον τερματισμό διαφόρων τακτικών παραπλάνησης των καταναλωτών. Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας είχε χθες σύσκεψη με στελέχη μεγάλων εταιρειών, προαναγγέλλοντας μάλιστα μέτρα και βαριά πρόστιμα σε όσους αισχροκερδούν.

Τι εξετάζεται

Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», τα μέτρα που εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να παταχθούν η ακρίβεια και τα φαινόμενα αισχροκέρδειας, αφορούν αρχικά πέντε κατηγορίες προϊόντων: τα απορρυπαντικά, τις βρεφικές πάνες, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και το βρεφικό γάλα.

Τα προϊόντα σε αυτές τις πέντε κατηγορίες – όπως επισημαίνεται σε σχετικό πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού – έχουν πολύ υψηλότερες τιμές στην Ελλάδα σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Με φόντο αυτά τα στοιχεία, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, τα «σκληρά μέτρα» με τα οποία θα μπει ένα μπλόκο στην αύξηση τιμών από τις εταιρείες παραγωγής και εμπορίας θα ανακοινωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Προωθητικές ενέργειες

Σε ό,τι αφορά την παρουσίαση παραπλανητικών προσφορών, το υπουργείο Ανάπτυξης προσπαθεί ουσιαστικά να βάλει «τάξη» ώστε τα προϊόντα να διατίθενται σε μια μόνιμη χαμηλή τιμή, ανεξαρτήτως των όποιων προσφορών επιθυμούν οι επιχειρήσεις να κάνουν στη συνέχεια. Εκεί που επιθυμεί να βάλει «φρένο» το αρμόδιο υπουργείο είναι στις παραπλανητικές τακτικές στις προσφορές, τη στιγμή που σχεδόν 7 στα 10 προϊόντα που πωλούνται στα σουπερμάρκετ βρίσκονται υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας.

Στόχος είναι να μην ανεβαίνουν οι αρχικές τιμές των προϊόντων ώστε στη συνέχεια να μειωθούν μέσω των προωθητικών ενεργειών. Για παράδειγμα, εάν ένα τρόφιμο ή ένα απορρυπαντικό έχει ανατιμηθεί 10 λεπτά, δεν θα μπορεί στη συνέχεια να πωλείται με προσφορά 1+1 δώρο, ενώ αναμένεται να υπάρξουν ρυθμίσεις έτσι ώστε η τιμή μιας προσφοράς 1+1 στις πολλαπλές συσκευασίες να είναι ίδια με την τιμή της μίας μονάδας στο ίδιο προϊόν.

Χαρακτηριστική ήταν και η δήλωση του Κώστα Σκρέκα σε τηλεοπτική του συνέντευξη στον Σκάι, σημειώνοντας πως μόνο το 2023 έχουν επιβληθεί 13,5 εκατ. ευρώ πρόστιμα για θέματα κερδοφορίας. «Βλέπουμε ότι μετά την επιβολή τους προσαρμόζονται οι κατάλογοι και μειώνονται οι τιμές» είπε σχετικά και παραδεχόμενος πως «αυτά δεν είναι αρκετά, έχουμε μια σειρά νέων μέτρων που θα ανακοινώσουμε σε λίγο και θα δούμε μια σειρά προϊόντων να μειώνεται». Βέβαια, ο ίδιος διευκρίνισε πως ποτέ δεν είπε να κοπούν οι προσφορές. «Είπαμε να μην εκτινάσσονται οι τιμές και μετά γίνονται προσφορές» τόνισε και υπενθύμισε πως το υπουργείο επέβαλε μεγάλο πρόστιμο για τις παραπλανητικές εκπτώσεις.

Το βρεφικό γάλα

Ειδικά για το βρεφικό γάλα, το οποίο έχει φτάσει να πωλείται στη χώρα μας από 144% έως 171% ακριβότερα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αναμένεται να εφαρμοστεί μια σειρά επιπλέον στοχευμένων μέτρων. Καταρχήν ελέγχονται για αθέμιτη κερδοφορία και οι τέσσερις μεγάλες εταιρείες που εμπορεύονται το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα, με τον έλεγχο για τις δύο από αυτές να τελειώνει αυτές τις μέρες.

Αυτό που προσπαθούν να διαπιστώσουν τα στελέχη των αρμόδιων υπηρεσιών είναι για το αν οι αυξήσεις προκύπτουν από πιθανές στρεβλώσεις στη δομή της αγοράς πέρα από αντικειμενικά θέματα, όπως είναι για παράδειγμα το ανάγλυφο της χώρας, οι υποδομές όπως τα logistics και δομικά όπως το αγοραστικό μέγεθος της Ελλάδας, ή αν αποτελεί ξεκάθαρη παραβίαση του σχετικού νόμου για την αθέμιτη κερδοφορία.

Αναφερόμενος στο βρεφικό γάλα, ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε πως «όταν το 2011 απελευθερώθηκε η πώλησή του από τα φαρμακεία, είδαμε τις τιμές να μειώνονται, αν και παρέμειναν υψηλές. Φαίνεται ότι εκείνο το άνοιγμα δεν ήταν αρκετό (…) Θα συγκρουστούμε και θα πάμε μέχρι τέλους την έρευνα για τη μείωση του βρεφικού γάλακτος».

Keywords
Τυχαία Θέματα