Σταυροί από χάπια και τέχνη από... πρόκληση

Πόσες σελίδες θα καταλάβει στην Ιστορία της Τέχνης ο Ντέμιαν Χερστ ίσως είναι νωρίς για να εκτιμηθεί. Σίγουρα όμως θα είναι τόσες ώστε να χωρούν τα πολλά και διαφορετικά προσδιοριστικά επίθετα που κατά καιρούς συνοδεύουν το όνομά του: κακό παιδί της βρετανικής τέχνης, προκλητικός, εφυής, ανατρεπτικός, τολμηρός, εκκεντρικός, φιλόδοξος, φιλοχρήματος, ατάλαντος, μεθοδικός, θρασύς, αμαρτωλός... Ο ίδιος προτιμά να συστήνεται ως ζωγράφος. Είναι ο εικαστικός που κατάφερε να ανέβει στην κορυφή της λίστας με τους ισχυρότερους ανθρώπους της διεθνούς τέχνης. Εκείνος που τόλμησε να τσακωθεί με τον μαικήνα
του - τον Τσαρλς Σάατσι - και να αγοράσει πίσω το ένα τρίτο των έργων που του είχε πουλήσει. Ο δημιουργός που παραδέχτηκε δημοσίως πως ντρέπεται για κάποια έργα του και ορισμένα άλλα τα χαρακτήρισε ανόητα, παρά το γεγονός ότι τα είχε μοσχοπουλήσει. Ο άνθρωπος που μίλησε για την εξάρτησή του από το αλκοόλ και την κοκαΐνη σε βαθμό που να του απαγορευτεί η είσοδος σε γνωστά κλαμπ στο Σόχο. Ο λάτρης της πρόκλησης που μπροστά στους δημοσιογράφους έβαζε ένα τσιγάρο ως συνέχεια των γεννητικών του οργάνων.Είναι ο ακριβοθώρητος Ντέμιαν Χερστ λοιπόν που κάνει δεύτερη «επίσκεψή» του στην Ελλάδα μέσα σε λίγους μήνες. Και αφού παρουσίασε τη «Νέα θρησκεία» του, όπως τιτλοφορείται η έκθεσή του η οποία φιλοξενήθηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και ολοκληρώθηκε στο τέλος Ιουλίου - έχει στο παρελθόν κάνει στάσεις στα μουσεία Victoria & Albert στο Λονδίνο και στο Palazzo Pesaro Papafava στη Βενετία - τώρα έρχεται και στην Αθήνα και στο πολυσυλλεκτικό Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς σε μια διοργάνωση που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο και την Paul Stolper Gallery, σε επιμέλεια Αρτεμης Ποταμιάνου.Αν και η έκθεση του Ντέμιαν Χερστ στη Θεσσαλονίκη εγκαινιάστηκε κοντά στις γιορτές του Πάσχα ουδείς ενοχλήθηκε, ούτε τη βρήκε προκλητική. Ισως επειδή οι περισσότεροι γνωρίζουν πως ο καλλιτέχνης είναι εθισμένος στην πρόκληση, πότε βουτώντας έναν καρχαρία σε φορμόλη, πότε ρίχνοντας σκουπίδια στο πάτωμα μιας γκαλερί, πότε αφήνοντας μύγες και σκουλήκια σε ένα γυάλινο δοχείο να πολλαπλασιάζονται στο κρανίο μιας αγελάδας σε αποσύνθεση και πότε δημιουργώντας ένα χρυσό μοσχάρι ή ένα κρανίο γεμάτο περίλαμπρα διαμάντια. Ωστόσο εκείνος πάντα βρίσκει έναν νέο τρόπο να σοκάρει. Είτε ανατρέποντας τα δεδομένα στην αγορά δημοπρατώντας απευθείας 223 έργα του, γεγονός που του επέτρεψε να έχει καθαρό κέρδος 89 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν χρειάστηκε να μοιραστεί με κάποια γκαλερί, ως είθισται. Είτε με μια ακόμη δημιουργία του, όπως έκανε προ ημερών, όπου σχεδίασε μια πεταλούδα στο αιδοίο ενός μοντέλου για το εξώφυλλο του ιταλικού περιοδικού τέχνης «Garage». Aν κάποιος ξεκολλούσε την αυτοκόλλητη πεταλούδα θα έβρισκε από κάτω μία μικρότερη. Το σοκ ήταν τόσο μεγάλο για τους Βρετανούς που μεγάλη αλυσίδα η οποία διακινεί εφημερίδες και περιοδικά αρνήθηκε να το διαθέσει.
Keywords
Τυχαία Θέματα