Ένας διαγωνισμός με τεχνογνωσία ΜΙΤ

Του Κώστα Τσαούση

Στις 6 Ιουλίου ολοκληρώνεται – με την σχετική τελετή- ένας ακόμη διαγωνισμός MITEF Greece Startup Competition.

Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται στην Ελλάδα για 3η συνεχόμενη χρονιά με στόχο να λειτουργήσει ως ένας «επιταχυντής» για την ενίσχυση της αναπτυξιακής πορείας των ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στον τομέα της τεχνολογίας.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι δέκα ομάδες που αναδείχθηκαν φιναλίστ θα παρουσιάσουν ζωντανά στο κοινό τις ιδέες τους και η κριτική επιτροπή

του MITEF Greece θα επιλέξει τις 3 νικήτριες ομάδες.

Οι 10 ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις που θα διαγωνιστούν στον τελικό γύρο του διαγωνισμού είναι οι ακόλουθες (σε αλφαβητική σειρά): Active Social Networking (ASN), CityCrop Automated Indoor Farming, Cube RM, Entranet, Exclusivi, Fresh Strips, OpenIchnos, SentiGeek, Spotawheel και Tesibit.

Με αφορμή την ολοκλήρωση μιας ακόμη διαγωνιστικής διαδικασίας ζήτησα από την κ. Κατερίνα Σαριδάκη, Executive Director, MITEF Greece απαντήσεις σε μια σειρά ερωτήσεων που δεν αφορούσαν μόνο τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Η κα Σαριδάκη ανταποκρίθηκε με πολύ ευγένεια αλλά και με ουσία στις απαντήσεις της.

Ερώτηση 1η: Γιατί ένας ακόμη διαγωνισμός; Τι είναι εκείνο το διακριτό ή διαφοροποιητικό στοιχείο που έρχεται να συνεισφέρει;

Η βασική μας διαφοροποίηση είναι ότι απευθυνόμαστε αποκλειστικά σε εταιρίες ή ομάδες που εστιάζουν στην τεχνολογική επιχειρηματικότητα, διαθέτουν ένα πρωτότυπο του προϊόντος ή της υπηρεσίας τους και έχουν το βλέμμα στραμμένο στη διεθνή αγορά. Δεν αναζητούμε απλά μια ιδέα, αλλά ένα καινοτόμο προϊόν ή μια υπηρεσία που σκοπεύει να δώσει λύση σε ένα σημαντικό πρόβλημα. Σημαντικό στοιχείο για την επιτυχία είναι η ομάδα που εργάζεται πάνω σε αυτή τη λύση, να διαθέτει τη γνώση, την επιμονή και τη δυναμική να χτίσει μια εταιρία με διεθνή πρότυπα.

Διακριτό επίσης στοιχείο είναι το ΜΙΤ brand και όλη η τεχνογνωσία που συνεπάγεται. Ο διαγωνισμός ακολουθεί τα πρότυπα και τις καλές πρακτικές αντίστοιχων διαγωνισμών, που πραγματοποιεί το πανεπιστήμιο του ΜΙΤ και το MIT Enterprise Forum στις Η.Π.Α. και σε άλλες χώρες. Κατά τη διάρκεια της 3μηνης ημιτελικής φάσης του διαγωνισμού, οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν μέσω των εργαστηρίων που διεξάγουμε γνώσεις και δεξιότητές σε θέματα business. Παράλληλα μπορούν να εμβαθύνουν σε συγκεκριμένες ανάγκες τους με τη βοήθεια των μεντόρων και στρατηγικών συνεργατών του MITEF Greece, από όλο τον κόσμο. Σκοπός μας μέσα από όλο το πρόγραμμα είναι να κερδίσουν οι συμμετέχοντες τα κατάλληλα εφόδια που θα τους στηρίξουν κατά την ανάπτυξή τους στη διεθνή αγορά και κυρίως να έρθουν σε άμεση επαφή με ειδικούς από την Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο.

Ερώτηση 2η: Τι είναι εκείνο που θα κρατούσατε και εκείνο που θα αλλάζατε καθώς χρονιά με τη χρονιά οι εμπειρίες πολλαπλασιάζονται και λειτουργούν ως ερέθισμα για ανανέωση ή και για επαναπροσανατολισμό;

Χαίρομαι καθώς με τη συγκεκριμένη ερώτηση μου δίνετε την ευκαιρία να υπογραμμίσω πως κάθε χρόνο επαναξιολογούμε το πρόγραμμά μας σύμφωνα με τις ανάγκες της Ελληνικής αγοράς αλλά και τα διεθνή πρότυπα που ακολουθούμε. Διατηρούμε τους σκοπούς και το βασικό κορμό του προγράμματός μας σταθερά όπως για παράδειγμα η προετοιμασία παρουσιάσεων προς επενδυτές κατά τα Αμερικάνικα πρότυπα μέσω του εργαστηρίου "Perfect Pitch" το οποίο υλοποιείται κάθε χρόνο από την Αμερικανίδα coach Linda Plano.

Παράλληλα όμως, με την ολοκλήρωση κάθε κύκλου τόσο οι ομάδες που συμμετέχουν όσο και οι μέντορές μας καλούνται να μας τροφοδοτήσουν με την προσωπική τους άποψη για το σύνολο του προγράμματος ενώ ενθαρρύνουμε και τις δικές τους προτάσεις. Αυτή ακριβώς η ανοιχτή επικοινωνία και η ευελιξία να αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες της αγοράς, μας βοηθάει να γινόμαστε καλύτεροι και να προσφέρουμε ουσιαστική υποστήριξη και καθοδήγηση στις ομάδες μας. Στο παρελθόν έχουμε εντάξει επιπλέον εργαστήρια σε θεματικές που είχαν προτείνει οι ομάδες, έχουμε τροποποιήσεις ενότητες με περισσότερα πρακτικά παραδείγματα ή έχουμε προγραμματίσει ομιλίες από ειδικούς του χώρου, όπως επιχειρηματίες και επενδυτές. Φέτος εντάξαμε εκπαιδευτικό υλικό από το ΜΙΤ δημιουργώντας μια σειρά 6 εργαστηρίων βασισμένη στο βιβλίο του Bill Aulet, Managing Director, Martin Trust Center for MIT Entrepreneurship, με τίτλο "Disciplined Entrepreneurship, 24 Steps to A Successful Startup". Η συγκεκριμένη μεθοδολογία διδάσκεται στο ΜΙΤ ενώ παράλληλα εντάσσεται στο πρόγραμμα των διαγωνισμών του διεθνούς δικτύου MIT Enterprise Forum.

Η διαδικασία ανανέωσης και η ανάγκη να εξελισσόμαστε αποτελεί σημαντικό χαρακτηριστικό δικό μας όπως άλλωστε και του κλάδου της τεχνολογίας στον οποίο εντασσόμαστε. Κατά συνέπεια επιδιώκουμε μια διαρκή βελτίωση μένοντας όμως πάντα σταθεροί στην αποστολή μας να ενημερώνουμε, να διασυνδέουμε και να εκπαιδεύουμε επιχειρηματίες στο χώρο της τεχνολογίας βοηθώντας τους να εξελίξουν γρηγορότερα τις ιδέες τους σε παγκόσμιες επιχειρήσεις.

Ερώτηση 3η: Το ελληνικό οικοσύστημα χρειάζεται διαγωνισμούς ή πολύ περισσότερο το «μετά» των διαγωνισμών δηλαδή την υποστήριξη θεσμών και δομών σε εταιρείες που κατάφεραν να κάνουν την ιδέα τους προϊόν και υπηρεσία;

Το ελληνικό οικοσύστημα, στο μεγαλύτερο μέρος του, βρίσκεται ακόμα σε «παιδικό» στάδιο ανάπτυξης άρα πιστεύω ότι χρειάζεται και τα δύο. Οι διαγωνισμοί και όλες οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες βοήθησαν στο να αντιληφθούν οι νέοι ότι υπάρχουν εναλλακτικές στη χώρα μας, καθώς και ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης. Οι νέοι Έλληνες επιχειρηματίες μπορούν να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν καινοτόμα προϊόντα σε κλάδους μάλιστα πέραν των παραδοσιακών του τουρισμού ή του λιανικού εμπορίου.

Οι περισσότερες πρωτοβουλίες ξεκίνησαν σε μια κρίσιμη στιγμή όταν πολλοί απόφοιτοι πανεπιστημίων και το ισχυρό ανθρώπινο δυναμικό της χώρας ήταν έτοιμοι να εγκαταλείψουν τις προσπάθειες. Νομίζω ότι η ίδια η αγορά δημιούργησε όλες αυτές τις πρωτοβουλίες. Το «μετά» των διαγωνισμών είναι σίγουρα το σημαντικότερο κομμάτι αυτής της αλυσίδας. Όλη η προσπάθειά των πρωτοβουλιών αυτών μπορεί σε λίγο καιρό να φαντάζει ημιτελής χωρίς την υποστήριξη των κρατικών θεσμών. Είναι άμεση η ανάγκη να δημιουργηθούν δομές και κίνητρα για τις ελληνικές εταιρίες που καινοτομούν και ανοίγουν νέες θέσεις εργασίας στη χώρα μας. Κίνητρα που θα τις βοηθούν να δημιουργούν, να αναπτύσσονται, να γίνονται επιτυχημένα παραδείγματα για τις επόμενες γενιές και κυρίως να διατηρούν τις δραστηριότητές τους στη χώρα μας.

Ερώτηση 4η: Με αφορμή την συνεργασία με το ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος πως τοποθετείτε σήμερα την σχέση ανάμεσα στα αποτελέσματα της έρευνας ( στα ακαδημαϊκά κέντρα και τα ερευνητικά εργαστήρια) και την μεταφορά τους στο επίπεδο της δρώσας επιχειρηματικότητας.

Αν το ελληνικό οικοσύστημα είναι ακόμα «παιδί», η μεταφορά της έρευνας από τα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα στην αγορά και η συμβολή της στη δημιουργία προϊόντων βρίσκεται ακόμα στα πρώτα της βήματα. Βεβαίως υπάρχουν αρκετά επιτυχημένα παραδείγματα ενώ αυξάνεται η διάθεση να επεκταθούν οι προσπάθειες. Χρειάζεται όμως ακόμα πολλή δουλειά προς αυτή την κατεύθυνση. Είμαστε αρκετά μακριά από το να πούμε ότι έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες, ότι οι ερευνητές έχουν τα εφόδια να γίνουν και επιχειρηματίες και ότι έχουμε χτίσει ένα θετικό κλίμα γύρω από αυτή τη δραστηριότητα. Από τις συνεργασίες και επισκέψεις μας σε διάφορα ερευνητικά κέντρα της χώρας, παρακολουθούμε το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των ερευνητικών ομάδων να διερευνήσουν τρόπους ώστε να μετατρέψουν το αντικείμενο της έρευνάς τους σε εμπορικό προϊόν.

Ακόμα και στο διαγωνισμό μας κάθε χρόνο έχουμε ομάδες που ξεκινούν ως ερευνητές και επιδιώκουν να εισέλθουν στη διεθνή αγορά όπως για παράδειγμα η RTsafe, η Advantis, η InSyBio κ.α.. Για εμάς αυτό το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας είναι από τα δυναμικότερα και πιο άμεσα αξιοποιήσιμα διεθνώς. Όμως και εδώ χρειάζεται να δημιουργηθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, κυρίως για τα θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας, και ίσως να δοθούν κάποια κίνητρα. Ταυτόχρονα θα πρέπει να αλλάξει η φιλοσοφία που επικρατεί στα περισσότερα ιδρύματα ώστε να μπορέσουμε ως χώρα να προτάξουμε τα σημαντικά ευρήματα στην διεθνή αγορά και να ανταγωνιστούμε ανάλογες προσπάθειες. Ας ξεκινήσουμε από το πιο απλό, όπως για παράδειγμα να ενταχθούν μαθήματα και βασικές αρχές επιχειρηματικότητας στα τεχνολογικά πανεπιστήμια καταλήγοντας στη συνέχεια να προχωρήσουμε σε βασικές τομές σε δομές και διαδικασίες. Είναι μια διαδικασία που χρειάζεται ανοιχτό μυαλό, αναγνώριση των διεθνών προτύπων και συνεχή εργασία από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.

Keywords
Τυχαία Θέματα