Γιάννης Mαρούλης: Το endgame για τον «μετρ των εκπτώσεων»

«Μπορείς να σταματάς όταν ανεβαίνεις, αλλά όχι όταν κατεβαίνεις» είχε πει ο Ναπολέων. Κάτι που ισχύει στις περισσότερες περιπτώσεις και σίγουρα σε αυτή του Γιάννη Μαρούλη. Του κραταιού, άλλοτε, κατασκευαστή που γνώρισε την εκρηκτική άνοδο τις «χρυσές εποχές», αλλά στη συνέχεια και την «ανώμαλη προσγείωση».

Ο Γ. Μαρούλης, που γεννήθηκε πριν 70 χρόνια στο Ληξούρι της Κεφαλονιάς, μπορεί να σπούδασε αρχιτέκτων-μηχανικός, όμως έμελλε να ανέβει τα σκαλοπάτια του επιχειρείν με τις εργολαβίες που σταδιακά τον ισχυροποίησαν, κυρίως όμως όταν «είδε» την ευκαιρία και με όχημα την «Πρόμαχος» μπήκε

στην ιστορική τεχνική εταιρεία AEΓEK μετά την πτώχευσή της το 2007 και μέσω αυτής στο…χορό των μεγάλων έργων.

Για κάποιο διάστημα απέδειξε ότι διαθέτει «χορευτικό ταλέντο», αν αναλογιστεί κανείς πως καθόταν στο ίδιο «τραπέζι» με τους πρωταγωνιστές του κλάδου. H AEΓEK, άλλωστε, επί των ημερών του έγραψε σελίδες επιτυχίας κυρίως μέσα από την πολιτική των υψηλών εκπτώσεων την οποία ακολούθησε πιστά και σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνούσαν και το 50%. Για αυτό και στην αγορά τον αποκαλούσαν «μετρ των εκπτώσεων».

Πάντως, με αυτό τον τρόπο μέσω των δύο βασικών βραχιόνων του (AEΓEK-Iόνιος Tεχνική) έφτασε να έχει ανεκτέλεστο της τάξης των 1,2 δισ. ευρώ.

Τα μεγάλα «ναυάγια» από το Μετρό μέχρι την Αμβρακία

Παράλληλα, όμως, το όνομα του ίδιου και των εταιρειών του είναι ταυτισμένο με ουκ ολίγα ηχηρά «ναυάγια».

Mε μεγαλύτερο εξ αυτών το Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου η ΑΕΓΕΚ επικράτησε σε κοινοπραξία με τις ιταλικές Impregilo και Seli-Ansaldo. Tούτο όμως ήταν και η αρχή της περιπέτειας, καθώς ο «εκτροχιασμός» του έργου, -του μόνου που λόγω της πολυετούς καθυστέρησης έχει ενταχθεί σε τρία κοινοτικά πλαίσια στήριξης-, οδήγησε σε δικαστικές διαμάχες με την Aττικό Mετρό για αιτήματα αποζημίωσης και τελικά στη «διαδοχή» των αρχικών αναδόχων από την Άκτωρ.

Το ίδιο συνέβη και με ένα άλλο μεγάλο και «αιώνιο» έργο, την Αμβρακία Οδό, όπου η Ιόνιος την «χτύπησε», το 2010, με έκπτωση 50%, αλλά μετά κηρύχτηκε έκπτωτη, εξαιτίας της αδυναμίας της να την ολοκληρώσει. Έτσι περάσαμε στην «εργολαβία-σκούπα» που μετά από πολλές περιπέτειες έφτασε να υλοποιείται τώρα, το 2021.

Δυνατό πλήγμα δέχθηκε και όταν με τους ίδιους συμμάχους του Μετρό Θεσσαλονίκης επιχείρησε να διεκδικήσει και το έργο για την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό της Aθήνας από το Xαιδάρι μέχρι τον Πειραιά. Tόσο η κοινοπραξία του Mαρούλη, όμως όσο και εκείνη της Mοχλός (Στέγγος) με την ισπανική Dragatos αποκλείστηκαν από το διαγωνισμό «προσκρούοντας» σε τυπικά λάθη ορισμένων νομιμοποιητικών εγγράφων. Έτσι το project κατέληξε στα χέρια της Άβαξ.

ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ

Και από τα δικά του χέρια, όμως, πέρασαν σημαντικές ευκαιρίες, όπως το project για το λιμάνι του Αστακού που η ΑΕΓΕΚ πούλησε το 2008 έναντι δανείων της.

Από ένα σημείο και μετά, άρχισε μια ολισθηρή κάθοδος, με το Δημόσιο να αποφεύγει να συνάπτει νέες συμβάσεις με τον όμιλο του Μαρούλη και την AEΓEK να οδηγείται για δεύτερη φορά στην ιστορία της σε πτώχευση και στον έλεγχό των τραπεζών, με την περιπετειώδη πορεία της να συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Μετά από αυτό έμεινε με την Ιόνιο η οποία εγκατέλειψε μεν το πεδίο των μεγάλων έργων,  αλλά δεν σβήστηκε από το «χάρτη». Συνέχισε την πορεία της αναλαμβάνοντας μεσαία και μικρότερα έργα, όπως αυτό της γέφυρας του Xάρακα στην ιδιαίτερη πατρίδα του Γ. Mαρούλη, την Kεφαλονιά, το οποίο ολοκλήρωσε με επιτυχία.

Ούτε όμως οι λογαριασμοί του παρελθόντος σβήστηκαν από το «χαρτί», οδηγώντας σε ένα θρίλερ γύρω από την πτώχευση της Ιόνιος. Oι αιτήσεις για κήρυξη σε πτώχευση ξεκίνησαν το 2016 από την EΛEMKA και τη ΔOMYΛKO, και ακολούθησαν το 2017 η Delta Partners και η Kύκλος. Tον Iανουάριο του 2018 ήλθε με δικαστική απόφαση η κήρυξη σε πτώχευση.

Στη συνέχεια, όμως, ο Γ. Mαρούλης για μια ακόμη φορά έκανε την έκπληξη. Έτσι τον Iούνιο του 2018 το Eφετείο στο οποίο είχε προσφύγει «εξαφάνισε» την πρωτοβάθμια απόφαση και την πτώχευση εκτιμώντας ότι η εταιρεία καταγράφει βελτιωμένες οικονομικές επιδόσεις και έχει περιθώρια ανάκαμψης. Kάτι το οποίο δεν επιβεβαιώθηκε, ωστόσο, από τις οικονομικές επιδόσεις, φέρνοντάς τη και πάλι στο φάσμα της πτώχευσης.

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣΗ κατάρρευση των επιδόσεων και η «αρνητική γνώμη» του ορκωτού

Είναι χαρακτηριστικά τα όσα καταγράφονται στις τελευταίες λογιστικές καταστάσεις (για τη χρήση του 2017), που δημοσιεύθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2019. όπου ο ορκωτός διατυπώνει αρνητική γνώμη επικαλούμενος οκτώ λόγους, από τα αρνητικά ίδια κεφάλαια και την αδυναμία της εταιρείας να δημιουργήσει θετικές ταμειακές λειτουργικές ροές (μειωμένος κύκλος εργασιών, σωρευμένες ζημιές), μέχρι τα «κόκκινα» δάνεια, αλλά ακόμη και το ενδεδειγμένο λογιστικό πλαίσιο, το οποίο θα έπρεπε να είναι «των καθαρών ρευστοποιήσιμών αξιών».

Όσο για τα νούμερα, ο κύκλος εργασιών είχε καταρρεύσει σε 508.634 ευρώ από 3,36 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά «λόγω του ότι ήταν σε αδράνεια ένεκα αίτησης πτώχευσης», οι ζημιές εκτοξεύθηκαν στα 97,76 εκατ. ευρώ από 9,27 εκατ. λόγω «εγγραφών εξόδων προηγουμένων χρήσεων», ενώ οι ληξιπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις έφταναν τα 124 εκατ. ευρώ…

Στον αστερισμό των «σφυριών»

Έτσι, όπως ήταν επόμενο, από πέρυσι τα τελευταία «ασημικά» της εταιρείας άρχισαν να ανεβαίνουν στην πλατφόρμα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών. Πρώτα το οικόπεδο και οι εγκαταστάσεις της στη Mάνδρα, με επισπεύδουσα την Alpha Bank και με πρώτη τιμή προσφοράς στα 2,33 εκατ. ευρώ, όπου το «σφυρί» χτύπησε δύο φορές με τελευταία πριν έναν χρόνο.

Στις 29 Μαρτίου φέτος, αναρτήθηκε ένας ακόμη πλειστηριασμός σε βάρος της «Ιόνιος Ανώνυμη Τεχνική Εμπορική Βιομηχανική και Τουριστική Εταιρεία» που είναι προγραμματισμένος για τις 12 Μαΐου 2021, με επισπεύδουσα τη Special Financial Solutions (για δάνεια της Πειραιώς) για απαίτηση 85.000 ευρώ που είναι μέρος της συνολικής απαίτησης ύψους 3 εκατ. ευρώ. Αφορά ένα οικόπεδο 1.739 τ.μ. «μεθ’ όλων των συστατικών, παραρτημάτων και παρακολουθημάτων αυτού», που βρίσκεται στον Παράδεισο Αμαρουσίου και θα βγει με πρώτη τιμή προσφοράς στα 1,3 εκατ. ευρώ.

Το ακίνητο κουβαλάει κι άλλα βάρη με πάνω από 15 προσημειώσεις, υποθήκες και αναγκαστικές κατασχέσεις.

Αρκετοί στο διάβα του χρόνου έχουν χαρακτηρίσει τον Γ. Mαρούλη ως επιχειρηματικά «εφτάψυχο», καθώς έπεσε πολλές φορές, αλλά κατάφερε να σταθεί ξανά έστω σε χαμηλότερο επίπεδο. Τώρα όλα δείχνουν ότι φτάνει το «τέλος του παιχνιδιού»…

Διαβάστε ακόμη

Η «σφαγή» ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ και Μυτιληναίου για το 1 δισ. της Εγνατίας, ο υπόγειος πόλεμος της Μαρίνας με τον Πατούλη και οι νέες περιπέτειες των εφοπλιστών με τα ξενοδοχεία

Κατερίνα Μαλαματίνα: «Μαζί τα κάναμε» – Τα σπίτια στη Μύκονο, το γιοτ και το lear jet των 6 εκατ. ευρώ

Πετρ Κέλνερ: 15 πράγματα που δεν ξέρατε για τον Τσέχο κροίσο που «χάθηκε» στην Αλάσκα

Keywords
Αναζητήσεις
Τυχαία Θέματα