Φωτογράφος από προεδρικό τζάκι

Αν επισκεφθεί κανείς αυτή την περίοδο το Μονοδένδρι Ζαγορίου, ένα πανέμορφο ορεινό χωριό της Ηπείρου, και βρεθεί στην έκθεση φωτογραφίας, που φιλοξενεί το Ριζάρειο Ίδρυμα θα γίνει κοινωνός μιας ευχάριστης έκπληξης. Ανάμεσα στα έργα σπουδαίων εκπροσώπων της καλλιτεχνικής φωτογραφίας θα παρατηρήσει ότι εκτίθενται και αυτά της Άννας Παπούλια.

Μπορεί να μην είναι ευρέως γνωστό, αλλά η κόρη του πρώτου πολίτη της χώρας, την τελευταία δεκαετία έχει αφιερώσει την ζωή της στο αγαπημένο της χόμπυ, την φωτογραφία, ταξιδεύοντας σε ολόκληρο τον κόσμο, ακόμα και σε εμπόλεμες περιοχές της υφηλίου, αποτυπώνοντας

πρόσωπα και και καταστάσεις με την δική της ματιά. Σοβιετική Ενωση, Μογγολία, Κίνα, Ιράκ είναι μερικές μόνο από τις χώρες που έχει επισκεφθεί η θυγατέρα του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία κατορθώνει μέσα από τις φωτογραφίες της να γεμίζει με συγκίνηση το κοινό.

Ωστόσο, η ιδιαίτερη αγάπη της για τα Γιάννενα, την πατρίδα του πατέρας της, Κάρολου Παπούλια, την «οδηγεί» κάθε χρόνο στην Ήπειρο, όπου συμμετέχει σε μεγάλες εκθέσεις φωτογραφίας, στις οποίες όπως είναι φυσικό δίνει το παρόν και ο υψηλός ένοικος της Ηρώδου Αττικού με την σύζυγο του Μαίη Πάνου, οι οποίοι με κάθε ευκαιρία εκδηλώνυν την συγκίνησή τους για το ταλέντο της κόρης του. Φέτος συμμετέχει στη νέα έκθεση του Ριζάρειου Κέντρου με τίτλο «Ιωάννινα 1913-2013, ένας ιστορικός περίπατος στην πόλη», που θα διαρκέσει μέχρι τον Ιούλιο του 2014 και η οποία πραγματοποιείται με αφορμή την συμπλήρωση 100 χρόνων από την απελευθέρωση της πόλης των Ιωαννίνων, προβάλλοντας τα ήθη και τα έθιμα, τα πρόσωπα και τις ενδυμασίες της περιοχής, σκιαγραφώντας το προφίλ της πόλης την τελευταία εκατονταετία.

ΓΙΑΝΝΕΝΑ. Δεν είναι η πρώτη φορά που η κ. Παπούλια ταξιδεύει στην Ήπειρο για να παρουσιάσει κάποια δουλειά της. Παλαιότερα παρουσίασε την φωτογραφική αποτύπωση των κατοίκων των Ζαγοροχωρίων της Ηπείρου, της καθημερινής ζωής, της εργασίας, της διασκέδασης και των πανηγύριών. Όπως η ίδια, μάλιστα, έχει εκμυστηρευθεί σε δικούς της ανθρώπους, η μαγευτική τοποθεσία του νησιού των Ιωαννίνων είναι το αγαπημένο της μέρος για να εκθέτει τη δουλειά της. Εκεί, το 2003 και το 2005 είχε ξεδιπλώσει το ταλέντο της εκθέτονας κομμάτια από την τεράστια συλλογή από φωτογραφίες που έχει τραβήξει από διάφορες περιοχές του κόσμου. Η θεματολογία της κάθε άλλο παρά τυχαία ήταν. Η ευαισθησία που έχει για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και κυρίως τα προσφυγόπουλα είναι μεγάλη. Για το λόγο αυτό, η έκθεση ήταν αφιερωμένη σε αυτά. Οι φωτογραφίες από προσφυγόπουλα κάθε σημείου της γης παρουσιάστηκαν με ιδιαίτερη τέχνη από το φακό της. Επιθυμία της ίδιας είναι με τον τρόπο αυτό να ευαισθητοποιήσει και εν συνεχεία να ενεργοποιήσει όλους εκείνους τους μηχανισμούς που θα μπορέσουν να βοηθήσουν τα παιδιά που έχουν πραγματικά ανάγκη.

Αρκετοί στν Ελλάδα δεν γνωρίζουν το ταλέντο της κόρης του Προέδρου της Δημοκρατίας στη φωτογραφία. Στο εξωτερικό, ωστόσο, και κυρίως στην Γερμανία, όπου γενήθηκε και μεγάλωσε συγκαταλέγεται στα σημαντικά ονόματα του χώρου. Το... μικρόβιο για την καλλιτεχνική φωτογραφία το «κόλλησε» πριν από περίπου είκοσι χρόνια, όταν ακόμα σπούδαζε Νομικά στο Βερολίνο και είδε μια έκθεση της μεγάλης Γερμανίδας ζωγράφου Κέτε Κόλβιτς. Τα σχέδια των παιδιών, η πείνα, η εξαθλίωση, η θέση της γυναίκας, η πολιτική διάσταση της ζωγραφικής της Κόλβιτς, την επηρέασαν βαθύτατα και ουσιαστικά την προέτρεψαν να αλλάξει κατεύθυνση σπουδών.

ΣΠΟΥΔΕΣ. Έτσι, μετά και τις σπουδές της στο Etudes de la Civilisation Francaise στη Σορβόνη, στο Παρίσι, επέστρεψε στο Βερολίνο, που αποφοίτησε από την φημισμένη Ακαδημία Φωτογραφίας του Λέτε. Στη συνέχεια ξεκίνησε μία τρίμηνη φωτογραφική αποστολή στην Κεντρική Ασία, στη Σιβηρία, στο νησί Σαχαλίν, στο Ουζμπεκιστάν και στο Καζαχστάν. Επιστρέφοντας σπούδασε Kulturwissenschaften (επιστήμες των πολιτισμών) στο Πανεπιστήμιο Χούμπολντ του Βερολίνου με κέντρο βάρους την αισθητική, ενώ ξεκίνησε και τις πρώτες της συνεργασίες με σπουδαίους φωτογράφους όπως οι Sybille Bergemann, Ulrike Schamoni, Benno Kraehan, Joachim Gern, Stefan Gustavus. Λίγο αργότερα εργάστηκε ως φωτογράφος σκηνής σε πολυάριθμες τηλεοπτικές παραγωγές στο Βερολίνο και από το 1995 ως το 2002 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου εργάστηκε σε επώνυμα στούντιο φωτογραφίας. Συνεργάστηκε μεταξύ των άλλων με τον Ruven Afanador, Michael Thompson, Mario Sorrenti, Elfi Semotan, Eric Traore για μεγάλες εταιρείες της μόδας όπως οι Vogue, Dutch, View of Colors, Lancome, Dior κ.α. Επίσης, διήυθύνε παραγωγές στον τομέα της διαφημιστικής φωτογραφίας. Από τότε ο δρόμος για την επιτυχία της είχε ανοίξει. Ατομικές της εκθέσεις έχουν κατά καιρούς φιλοξενηθεί στη Στουτγάρδη, στη φημισμένη γκαλερί Treffpunkt Rotebuhlplatz, στην γκαλερί Kultur Koln της Κολονίας, στο Μουσείο Ιστορίας της Φρανκφούρτης, στην έκθεση Photo Expo του Παρισιού, αλλά και στην γκαλερί «Αδάμ» στην Αθήνα.

Το όνομά της, πάντως, συζητήθηκε ιδιαίτερα το 2007 όταν πραγματοποίησε την έκθεσή της για τα παιδιά του Ιράκ στο Μουσείου Medelhavs της Στοκχόλμης. «Δεν ξέρω πόσα από τα παιδάκια αυτά ζουν σήμερα. Εγώ τα είχα απαθανατίσει σε επίσκεψή μου στη Βαγδάτη το 1999, όταν το Ιράκ βρισκόταν σε εμπάργκο. Και μετά ήρθε ο πόλεμος...» είχε πει τότε η Αννα Παπούλια.

Οι κλειστές πόρτες, η πολιτική και το ταξίδι στην Αυστρία

Η πορεία της στον χώρο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας δεν ήταν στρωμένη με... ροδοπέταλα. «Κλείνανε στην αρχή οι δρόμοι. Τώρα, όμως, που έχω κάνει την πορεία μου, διότι δουλεύω εδώ και δέκα χρόνια, τώρα που το βιογραφικό μου δείχνει πως έχω ένα επίπεδο στη δουλειά μου, τώρα ανοίγονται δρόμοι», έχει πει παλαιότερα, ενώ δεν έχει πρόβλημα να παραδεχθεί ότι τα πράγματα είναι καλύτερα, από τότε που ο πατέρας της αναδείχθηκε Πρόεδρος Δημοκρατίας. «Από τότε που ο πατέρας δεν είναι πια πολιτικός αλλά Πρόεδρος, είναι πιο χαλαρά τα πράγματα» λέει σε δικούς της ανθρώπους. Όσο για την σχέση της με την πολιτική, η ίδια φροντίζει να κρατά διακριτικές αποστάσεις. «Δεν πολυσυζητάω για πολιτικά και προσπαθώ πια να πάρει στη ζωή μου μια κανονική θέση, να μην έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από άλλα πράγματα, που είναι σημαντικά για τη δική μου τη ζωή». Γι' αυτό και όταν επισκέπτεται την Ελλάδα -κυρίως τα καλοκαίρια, όπου έχει ως κέντρο των θερινών της εξορμήσεων το σπίτι της στην Κεφαλονιά- επιλέγει να μην εμφανίζεται στο πλευρό του πατέρα της σε επίσημες εκδηλώσεις. Μόνο, στην αρχή της προεδρικής θητείας του κ. Παπούλια δέχθηκε να τον συνοδεύσει στο επίσημό του ταξίδι στην Αυστρία.

Του Δημήτρη Κουνιά, εφημερίδα «Παραπολιτικά».

Keywords
ενωση, νέα, ιωαννινα, γιαννενα, ελλαδα, mario, eric, vogue, dutch, view, lancome, dior, photo, expo, αθηνα, αννα, βιογραφικο, σταση εργασιας, εφημεριδα δημοκρατια, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, Καλή Χρονιά, θεμα εκθεσης 2012, αλλαγη ωρας 2013, χωρες, βερολινο, γερμανια, δουλεια, ιρακ, κεφαλονια, κινα, νησι, ονοματα, φωτογραφιες, φωτογραφια, dior, vogue, αγαπη, αυστρια, αισθητικη, αννα, ασια, αφορμη, βαγδατη, γινει, γιαννενα, δικη, δειχνει, δρομος, εθιμα, ευκαιρια, ηθη, εκθεση, εκθεσεις, εργα, επιτυχια, επιθυμια, επωνυμα, εφημεριδα, τεχνη, ζωη, ζωγραφου, ζωης, ζωη μου, ιδια, εικοσι, θυγατερα, ιδρυμα, λογο, ματια, μογγολια, ονομα, ουζμπεκισταν, ουσιαστικα, παιδια, παιδακια, παρισι, πορτες, σιβηρια, συζυγο, συνεχεια, σοβιετικη ενωση, σπιτι, σχεδια, φυσικο, φορα, dutch, ενωση, eric, photo, ηπειρο, ιδιαιτερα, lancome, mario, ομαδες, expo, ταξιδι, view, χαλαρα, ξεκινησε, χομπυ
Τυχαία Θέματα