Κουρτ Βάιλ - Μπρεχτ στην ΕΛΣ: «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ»
«Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ» είναι μια πολιτική-σατιρική όπερα πάνω στον κοφτερό πολιτικό λόγο του κορυφαίου Γερμανού ποιητή και δραματουργού του «επικού θεάτρου» Μπέρτολτ Μπρεχτ και σε μουσική του σπουδαίου εξπρεσιονιστή Γερμανού συνθέτη του μεσοπολέμου Κουρτ Βάιλ. Το έργο περιγράφει την άνοδο και την πτώση μιας πόλης του κέρδους και των ηδονών, ασκώντας κριτική στο καπιταλιστικό σύστημα, όπως γινόταν αντιληπτό στο ιδεολογικό πλαίσιο της μεσοπολεμικής Γερμανίας της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης.
Η πρεμιέρα
Για την όπερα αυτή ο Βάιλ συνέθεσε μερικά από τα γνωστότερα τραγούδια του, όπως το «Τραγούδι της Αλαμπάμας» και το «Τραγούδι του Μπενάρες», τα οποία στη συνέχεια αυτονομήθηκαν, με αποτέλεσμα να τα ακούει κανείς και ξεχωριστά από διάσημους ερμηνευτές, από τη Λόττε Λένυα έως τους Doors και τον Ντέιβιντ Μπάουι. Όπως ήταν σύνηθες κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, στο πλαίσιο της συνομιλίας της κλασικής με την «εμπορική» μουσική, ο Κουρτ Βάιλ πειραματίστηκε με διάφορα είδη, όπως η τζαζ και το ράγκταϊμ, τα οποία ενσωματώνει στη μουσική γλώσσα του έργου.
Στις σημειώσεις του για την Άνοδο και την πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ ο Μπέρτολτ Μπρεχτ τόνιζε, μεταξύ άλλων: «Γιατί είναι το Μαχαγκόννυ όπερα; Διότι η βασική του στάση είναι αυτή μιας όπερας, δηλαδή αποβλέπει στην εφήμερη, απροβλημάτιστη απόλαυση. Προσεγγίζει το Μαχαγκόννυ το αντικείμενό του με διάθεση να το απολαύσει; Το πλησιάζει. Αποτελεί το Μαχαγκόννυ βίωμα; Ναι. Διότι το Μαχαγκόννυ είναι μια ψυχαγωγία. Η όπερα Μαχαγκόννυ συνειδητά δικαιώνει το παράλογο που ενυπάρχει στο είδος της όπερας».
Για το ύφος και την ερμηνεία της μουσικής στην Άνοδο και την πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ, ο Κουρτ Βάιλ γράφει: «Η θεατρική κίνηση των τραγουδιστών, η κίνηση της χορωδίας όπως και συνολικά το όλο ύφος της σκηνοθεσίας αυτής της όπερας προσδιορίζεται από το ύφος της μουσικής. Η μουσική αυτή σε κανένα της σημείο δεν εικονογραφεί. Επιχειρεί να υλοποιήσει τη στάση του ανθρώπου σε διάφορες καταστάσεις που οδηγούν στην άνοδο και την πτώση της πόλης. Η στάση αυτή έχει προσδιοριστεί με τέτοιο τρόπο στη μουσική ώστε μια απλή, φυσική ερμηνεία της να προσδιορίζει από μόνη της το ερμηνευτικό ύφος. Γι’ αυτό ο υποκριτής μπορεί να περιοριστεί στις απλούστερες και φυσικότερες των χειρονομιών».
Σχεδόν έναν αιώνα μετά, η Άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ παραμένει τρομακτικά επίκαιρη, καθώς οι επαναλαμβανόμενες οικονομικές κρίσεις και το φάντασμα του ναζισμού χάσκουν ειρωνικά πάνω από την ανθρωπότητα. Σήμερα, η όπερα των Βάιλ και Μπρεχτ έχει αναδειχθεί σε ένα από τα δημοφιλέστερα έργα του 20ού αιώνα παγκοσμίως και συμπεριλαμβάνεται ανελλιπώς στο ρεπερτόριο των μεγαλύτερων λυρικών θεάτρων και φεστιβάλ όπερας.
Η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει την εμβληματική όπερα των Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολτ Μπρεχτ «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ», από τις 12 Απριλίου 2024 και για έξι παραστάσεις. Τη νέα παραγωγή του αριστουργήματος του 20ού αιώνα διευθύνει ο Μίλτος Λογιάδης και σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς.
Ο Χουβαρδάς επιστρέφει στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος για να παρουσιάσει τη «χρυσή πόλη των ονείρων μας που γίνεται σκόνη και αφανίζεται μπροστά στα μάτια μας», σε μια πολιτική ανάγνωση, με στιγμές «αγανάκτησης και απελπισίας».
«Ας ξεκινήσουμε επιτέλους για το Μαγαγκόννυ, τη χρυσή πόλη των ονείρων μας, που εκτείνεται στις Ακτές της Παρηγοριάς μακριά από τη βουή του κόσμου», σημειώνει ο σκηνοθέτης. «Εδώ στο Μαχαγκόννυ η ζωή είναι υπέροχη. Ακόμα και στο Μαχαγκόννυ όμως, υπάρχουν στιγμές αγανάκτησης και απελπισίας. Ήρθε η ώρα για να απαντήσουμε με συντριβή στα ερωτήματα του Θεού για την αμαρτωλή ζωή μας. Το υπέροχο Μαχαγκόννυ γίνεται σκόνη και αφανίζεται μπροστά στα μάτια μας. Στον επικό, φαντασμαγορικό και απολύτως κατασκευασμένο κόσμο των Μπρεχτ - Βάιλ, ο παγκόσμιος καπιταλισμός χορεύει φορώντας τις μπότες με τα σπιρούνια των πιονιέρων του Τέξας και κρατώντας τα μακρύκαννα περίστροφα των πιστολέρο της Άγριας Δύσης. Και όταν τραγουδάει, δανείζεται την αρρενωπή φωνή του Τζων Γουέιν και την ντελικάτη άχνα των κοριτσιών που ξημεροβραδιάζονται στα μεθυσμένα σαλούν».
Μαζί του στα σκηνικά η Εύα Μανιδάκη, στα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, στην κινησιολογία η Αμάλια Μπένετ, στους φωτισμούς ο Ράινχαρντ Τράουμπ και στον σχεδιασμό των βιντεοπροβολών ο Παντελής Μάκκας. Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια είναι η Έμιλυ Λουίζου και συνεργάτιδα δραματουργός η Έρι Κύργια.
Πρωταγωνιστούν καταξιωμένοι Έλληνες μονωδοί όπως, μεταξύ άλλων, οι Άννα Αγάθωνος, Χρήστος Κεχρής, Τάσος Αποστόλου, Μαρισία Παπαλεξίου, Γιάννης Καλύβας, Χάρης Ανδριανός, Γιάννης Γιαννίσης.
infoΗ άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ
Κουρτ Βάιλ / Μπέρτολτ Μπρεχτ
12, 14, 19, 21, 23, 25 Απριλίου 2024
Ώρα έναρξης: 19.30 (Κυριακή: 18.30)
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ
Τιμές εισιτηρίων: €15, €20, €35, €40, €50, €55, €60, €90
Φοιτητικό, παιδικό: €15 • Περιορισμένης ορατότητας: €10
Προπώληση: Ταμεία ΕΛΣ (καθημερινά 9.00-21.00 | 2130885700) & www.ticketservices.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Ο αποτυχημένος»: Μια ιστορία για την ιδιοφυΐα, την εμμονή και τη ματαίωση
Βατικανό καλεί Μαουρίτσιο Κατελάν: Για πρώτη φορά ο Πάπας στη Μπιενάλε της Βενετίας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ένα κόμμα παρακολουθεί ατάραχο τη σουργελοποίησή του…
- Πήγε στα επείγοντα με πόνο στην πλάτη και έφυγε… με μωρό στην αγκαλιά
- "Είναι ο καπιταλισμός απειλή για τη Δημοκρατία; - Νόμος πλέον το δίκαιο του ισχυρού"
- Μεγάλη αστυνομική επιχείρηση στην Πανεπιστημιούπολη – Τέσσερις προσαγωγές ατόμων που δεν είναι φοιτητές
- Τέμπη: «Θάβονται» 1,3 εκατομμύρια υπογραφές – Κόντρα στη Βουλή για το νόμο περί ευθύνης υπουργών
- Τράπεζες: Πότε θα κλείσουν για 4 ημέρες - Ποιες συναλλαγές δεν θα μπορούμε να κάνουμε
- Χρήστος Βολικάκης: Ισχυρίζεται πως δεν γνωρίζει την ουσία στην οποία βρέθηκε θετικός
- Με την ορμή των μεγάλων αγώνων στη νέα απεργιακή μάχη!
- 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΛΕΝΙΝ: Την Τετάρτη 20 Μάρτη η μεγάλη εκδήλωση της ΚΕ του ΚΚΕ με συναυλία κλασικής μουσικής
- Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν το Σάββατο 16 Μαρτίου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Κουρτ Βάιλ - Μπρεχτ στην ΕΛΣ: «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ»
- Γυναίκα πέθανε στην προσπάθεια να πιάσει το Airpod της - Παγιδεύτηκε σε ιμάντα
- Το «μακρύ χέρι» του Κόκκινου Πλανήτη: Πώς ο Άρης επηρεάζει τις θάλασσές μας
- Marco Sacco: O Ιταλός σεφ με αστέρια Michelin καταδικάστηκε για επικίνδυνο ριζότο
- ΗΠΑ εναντίον TikTok: Τι σημαίνει μια απαγόρευση της γνωστής πλατφόρμας
- Κούβα: Το μικρό ξύλινο άγαλμα της Παναγίας που δόξασε ο Χέμινγουεϊ και προσκυνούν οι Πάπες
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Κουρτ Βάιλ - Μπρεχτ στην ΕΛΣ: «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ»
- Marco Sacco: O Ιταλός σεφ με αστέρια Michelin καταδικάστηκε για επικίνδυνο ριζότο
- Γυναίκα πέθανε στην προσπάθεια να πιάσει το Airpod της - Παγιδεύτηκε σε ιμάντα
- Το «μακρύ χέρι» του Κόκκινου Πλανήτη: Πώς ο Άρης επηρεάζει τις θάλασσές μας
- Κούβα: Το μικρό ξύλινο άγαλμα της Παναγίας που δόξασε ο Χέμινγουεϊ και προσκυνούν οι Πάπες
- ΗΠΑ εναντίον TikTok: Τι σημαίνει μια απαγόρευση της γνωστής πλατφόρμας
- Άρτα: Βρέθηκε νεκρός ο κοσμήτορας του τμήματος Γεωπονίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
- Cara Delevingne: Στις φλόγες τυλίχθηκε η έπαυλη της αξίας επτά εκατομμυρίων δολαρίων (βίντεο)
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Δελτίο Ειδήσεων 15.3.24
- MasterChef: Τον έκαψαν οι λεπτομέρειες και αποχώρησε δακρυσμένος από τον διαγωνισμό
- Skoda Epic Concept: Ηλεκτρικό SUV πόλης με τιμές εκκίνησης από περίπου 25.000 ευρώ
- Μεγάλη αστυνομική επιχείρηση στην Πανεπιστημιούπολη - Τρεις προσαγωγές
- Η θανάσιμη (πολιτική) μοναξιά του Αλέξη Τσίπρα
- «Καρφίτσα δεν πέφτει» στους καρναβαλικούς προορισμούς της χώρας -Πού θα κάνουν Καθαρά Δευτέρα οι Έλληνες
- Κανονισμός αντιπυρικής προστασίας για ακίνητα σε δάση: Τι πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες – Τσουχτερά πρόστιμα
- Μαρτζούκος και Καμπάς για την τουρκική πρόκληση στα Ίμια και την φρεγάτα ΥΔΡΑ
- Κεραμέως: «Δεν ήμουν υπουργός την περίοδο που διέρρευσαν τα email»