«Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών»: Το νέο έργο του Παντελή Μπουκάλα
«Το θέατρο (και η λογοτεχνία γενικότερα) είναι τέχνη της απορίας και των ερωτημάτων, όχι των τελεσίδικων απαντήσεων, και μάλιστα σε ζητήματα για τα οποία η ιστοριογραφία δεν συμφωνεί στις προσεγγίσεις και τα συμπεράσματά της. Είναι τέχνη μέχρις ενός σημείου αρχαιολογική: δοκιμάζει να αναδείξει τις στρώσεις των συναισθημάτων και των σκέψεων των ηρώων της, αποφεύγει όμως να προσφέρει έτοιμη τη μία και μόνη ερμηνεία τους».
Με βάση αυτή την ρήση του Παντελή Μπουκάλα, μετά από κάθε παράσταση του νέου έργου του «Ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης και το φάσμα των φατριών», που παρουσιάζεται στο Studio Μαυρομιχάλη, σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή, Στέλλας Κρούσκα και Κλεοπάτρας Τολόγκου, με τον Φώτη Μακρή στον πρωταγωνιστικό ρόλο, μια προσωπικότητα από διαφορετικούς χώρους της δημόσιας ζωής, θα βρίσκεται στο θέατρο για μία συζήτηση, όχι μόνο για τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, αλλά και για την μεγαλειώδη στιγμή του Ελληνικού έθνους, την Επανάσταση του 1821.
Με τους ήρωές της, τους προδότες της, τα αμφιλεγόμενα πρόσωπα, τις αντιφάσεις της, τις προσδοκίες, τις διαψεύσεις, τα φωτεινά αλλά και τα σκοτεινά της σημεία. Και φυσικά για το πως αυτή η μεγαλειώδης εξέγερση, καθόρισε την συνέχεια του Ελληνισμού μέχρι σήμερα. Γιατί όπως πάλι σημειώνει ο Παντελής Μπουκάλας, «Η εθνική αυτογνωσία είναι ένα αέναο ζητούμενο».
Η είσοδος στη συζήτηση είναι δωρεάν για το κοινό που θέλει να την παρακολουθήσει.
Στις 5 Ιανουαρίου καλεσμένος είναι ο συγγραφέας και κριτικός θεάτρου Λέανδρος Πολενάκης.
Σύντομα θα ανακοινωθούν και οι επόμενοι καλεσμένοι.
Λίγα λόγια για την παράστασηΠόσο συνδεδεμένοι είμαστε με την ιστορία μας;
Έχουμε αναρωτηθεί ποτέ από ποια πρόσωπα ή ποια γεγονότα πήραν τα ονόματά τους οι οδοί και οι πλατείες που ζούμε ή εργαζόμαστε ή διασχίζουμε σε καθημερινή βάση; Έχουμε ποτέ επιχειρήσει αυτήν την μικρή σύνδεση με το παρελθόν μας;
Αυτή ήταν η αφορμή για να προχωρήσουμε στην δημιουργία μιας παράστασης για τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, έναν από τους πρωταγωνιστές της ελληνικής επανάστασης του 1821, από τον οποίον πήρε το όνομά της η οδός Μαυρομιχάλη και κατ’ επέκταση το θέατρό μας, studio Μαυρομιχάλη.
Και είχαμε την τεράστια τύχη και τιμή, συνοδοιπόρος μας σε αυτή μας την προσπάθεια, να είναι ο Παντελής Μπουκάλας που ανέλαβε την συγγραφή του έργου.
Ο Παντελής Μπουκάλας για τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη«Διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση, ο Πέτρος Μαυρομιχάλης, ο οικείος μας Πετρόμπεης, παραμένει, αν όχι ένα σημείο αμφιλεγόμενο, πάντως ένα πρόσωπο του Αγώνα ευρύτερα γνωστό όχι για τη μεγάλη συμβολή του στα επαναστατικά χρόνια αλλά για την εμπλοκή της οικογένειάς του στη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια. Στις 9 Οκτωβρίου 1831, ο Γεώργιος και ο Κωνσταντίνος Μαυρομιχάλης, γιος και αδερφός, αντίστοιχα, του ηγέτη των Μανιατών, πυροβόλησαν και μαχαίρωσαν θανάσιμα τον Κυβερνήτη στο Ναύπλιο, έξω από τον ναό του Αγίου Σπυρίδωνος. Στη βαθύτατα διχασμένη Ελλάδα, που δεν είχε βρει ακόμα έναν στέρεο βηματισμό, άλλοι θρηνούσαν κι άλλοι πανηγύριζαν.
Γνώριζε άραγε ο Πετρόμπεης τι σχεδίαζαν οι άμεσοι συγγενείς του; Οι ιστοριογραφικές υποθέσεις ποικίλλουν, όπως ποικίλλουν και για την ενδεχόμενη εμπλοκή της Γαλλίας και της Αγγλίας στον φόνο. Διαθέτουμε ωστόσο μιαν απάντηση του ίδιου του Πέτρου: «Τι μέτρον ήθελον λάβει αν ο υιός μου και ο αδελφός μου εξεμυστηρεύοντο εις εμέ την συνωμοσίαν των; Ήθελον ακούσει την φωνήν της εκδικήσεως και του αυστηρού πατριωτισμού; Ή το γήρας αυτό και η θρησκεία ήθελον με καταφέρει να λησμονήσω τον Άρχοντα διά να ελεήσω τον άνδρα; Ιδού εξέτασις βασανική δι’ εμέ».
Η απάντηση αυτή πρέπει να συνεκτιμηθεί με τη μεγάλη σημασία που της αξίζει, επειδή δόθηκε σε χρόνο ιστορικά και συναισθηματικά ουδέτερο: γράφτηκε τον Δεκέμβριο του 1842, όταν η υπόληψη της μαυρομιχαλαίικης οικογένειας είχε αποκατασταθεί, και δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Νέα ημέρα της Τεργέστης στις 25 Μαρτίου 1843.
Ο Πετρόμπεης αρνείται κατηγορηματικά ότι γνώριζε. Η απάντησή του πρέπει να θεωρηθεί ειλικρινής και τίμια, διότι ακόμα και τότε, πέντε χρόνια πριν από τον θάνατό του, δεν συμπληρώνει την άρνησή του αυτή με μια δεύτερη απάντηση που θα βόλευε τη συνείδησή του και θα ενίσχυε το κύρος του. Δεν λέει δηλαδή ότι θα απέτρεπε τους συγγενείς του από το φονικό εγχείρημά τους. Αντίθετα, εκτίθεται εκουσίως στην κριτική, λέγοντας ότι, μια δεκαετία μετά, εξακολουθεί να βασανίζεται από το ερώτημα τι θα έπραττε, αν όντως γνώριζε.
Το θέατρο (και η λογοτεχνία γενικότερα) είναι τέχνη της απορίας και των ερωτημάτων, όχι των τελεσίδικων απαντήσεων, και μάλιστα σε ζητήματα για τα οποία η ιστοριογραφία δεν συμφωνεί στις προσεγγίσεις και τα συμπεράσματά της. Είναι τέχνη μέχρις ενός σημείου αρχαιολογική: δοκιμάζει να αναδείξει τις στρώσεις των συναισθημάτων και των σκέψεων των ηρώων της, αποφεύγει όμως να προσφέρει έτοιμη τη μία και μόνη ερμηνεία τους».
Στον «Πετρόμπεη» που συνέγραψε ο Παντελής Μπουκάλας και σκηνοθετεί ο Φώτης Μακρής, ο λόγος, οπωσδήποτε μυθοπλαστικός, θεμελιωμένος εντούτοις στα ιστορικά ντοκουμέντα, τα δημοτικά τραγούδια και τις ιστοριογραφικές αναψηλαφήσεις, είναι φαινομενικά διπλός, αλλά κατά βάθος πολλαπλός.
Είναι διπλός, αφού ο μονόλογος του Πετρόμπεη διαπλέκεται με τον μονόλογο του Απόστολου Μαυρογένη. Ο Μαυρογένης, ο ιταλοσπουδαγμένος αγωνιστής του 1821, γόνος της μεγάλης κυκλαδίτικης οικογένειας, υπήρξε γνώριμος των Μαυρομιχαλαίων, διορίστηκε δε από τον Καποδίστρια πρώτος στρατιωτικός γιατρός της ελεύθερης Ελλάδας. Είναι λοιπόν ένας αυτόπτης και αυτήκοος μάρτυς των επαναστατικών και μετεπαναστατικών χρόνων, ο οποίος στις αρχές του 20ού αιώνα αποκαλούνταν «παππούς όλων των Ελλήνων», λόγω της εξαιρετικά σπάνιας μακροβιότητάς του (Πάρος, 1792 - Αθήνα 1906). Ορισμένες απόψεις του, αλλά και πτυχές του βίου του, τις γνωρίζουμε από συνέντευξή του στον Ζαχαρία Παπαντωνίου, που τον τιμούσε και το σεβόταν, η οποία δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Σκριπ, στις 17 Ιανουαρίου 1904.
Η μυθοπλασία αναδεικνύει τον Απόστολο Μαυρογένη ως επί μακρόν συνομιλητή του Πετρόμπεη και παραλήπτη των ενθυμημάτων του, αλλά και ως φανατικό συλλογέα και αναγνώστη ιστοριογραφημάτων (ελληνικών και ξένων) και απομνημονευμάτων που αφορούν το 1821. Παραγράφους από τα βιβλία αυτά ανακαλεί στη μνήμη του ο Μαυρογένης, και έτσι ο θεατρικός λόγος αποκτά την πολλαπλότητά του.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία : Φώτης Μακρής – Στέλλα Κρούσκα – Κλεοπάτρα Τολόγκου
Σκηνικά – Κοστούμια: Μάγδα Καλορίτη
Μουσική: Νείλος Καραγιάννης
Φωτισμοί: Φώτης Μακρής
Βίντεο παράστασης : Φοίβος Σαμαρτζής
3D γραφικά: Κωνσταντίνος Οικονόμου
Φωτογραφίες: Δάφνη Δίγκα
Παίζει ο Φώτης Μακρής.
Μαζί του στην σκηνή ο μουσικός Νείλος Καραγιάννης.
InfoΗμέρες και ώρες παραστάσεων:
Παρασκευή στις 21.00, σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο με «Το Κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου
Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό : 12 ευρώ
Φοιτητικό, κάτω των 25 ετών, άνω των 65 : 10 ευρώ
Άνεργοι, ατέλειες, Α.Μ.Ε.Α. : 8 ευρώ
Προπώληση
https://www.more.com/theater/o-petrompeis-mauromixalis-kai-to-fasma-ton-fatrion/
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ντούσαν Σπασόγεβιτς: Ένας Σέρβος διπλωμάτης γράφει για την Ελλάδα και την Επανάσταση
13. Επανάσταση του ’21. Γ΄: Ένας απολογισμός
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ο Γιώργος Λιάγκας με την Αλεξάνδρα Παναγιώταρου και τον Χάρη Σιανίδη για Πρωτοχρονιά στο Ντουμπάι – «Αν είναι τζαμπουίτα, πάει κι εκεί»
- Τιμολόγια ρεύματος: Οι χρεώσεις του Ιανουαρίου όλων των παρόχων – Πώς διαμορφώνονται τα «πράσινα»
- Λύματα: Φουλ στον κορωνοϊό και την κοκαΐνη οι φετινές γιορτές – Τι έδειξαν οι μετρήσεις
- Αποστρατεύεται έως τα μέσα Ιανουαρίου ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος
- Δυστύχημα στο Μοσχάτο την Πρωτοχρονιά: 20χρονος έσβησε στην άσφαλτο
- Ιαπωνία: Βίντεο μέσα στην καμπίνα του φλεγόμενου αεροπλάνου στο Τόκιο - «Θαύμα» με 379 επιβάτες
- Ο Παναθηναϊκός "χτυπάει" κάθε διαθέσιμο διεθνή άσο
- Σε προχωρημένες επαφές ο Περέιρα με τον Ολυμπιακό
- Τάμτα: Η φωτογραφία με τον Πάρι Κασιδόκωστα και οι ευχές για το νέο έτος
- Δάκρυα συγκίνησης: Ο μικρός Παναγιώτης – Ραφαήλ στέκεται όρθιος και μας εύχεται μια φωτεινή, καλή χρονιά – ΒΙΝΤΕΟ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Ιαπωνία: Βίντεο μέσα στην καμπίνα του φλεγόμενου αεροπλάνου στο Τόκιο - «Θαύμα» με 379 επιβάτες
- Το 2024 έφερε στην Γάζα την υπόσχεση του Ισραήλ για πόλεμο όλη την χρονιά - 22.200 οι νεκροί
- Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Σε ποιους κλάδους κάνει πρεμιέρα το 2024
- Phubbing: Εχει πάρει διαστάσεις «πανδημίας» και καταστρέφει τις σχέσεις αργά και βασανιστικά
- Αττική: Αύξηση έως 90% του ιικού φορτίου στα λύματα - Ακόμα μεγαλύτερο τις επόμενες βδομάδες
- Η ταινία «Wonka» στην κορυφή του αμερικανικού box office
- Βίντεο - Ιαπωνία: Αεροπλάνο έπιασε φωτιά σε διάδρομο στο αεροδρόμιο του Τόκιο
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Ιαπωνία: Βίντεο μέσα στην καμπίνα του φλεγόμενου αεροπλάνου στο Τόκιο - «Θαύμα» με 379 επιβάτες
- Phubbing: Εχει πάρει διαστάσεις «πανδημίας» και καταστρέφει τις σχέσεις αργά και βασανιστικά
- Βίντεο - Ιαπωνία: Αεροπλάνο έπιασε φωτιά σε διάδρομο στο αεροδρόμιο του Τόκιο
- Αττική: Αύξηση έως 90% του ιικού φορτίου στα λύματα - Ακόμα μεγαλύτερο τις επόμενες βδομάδες
- Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Σε ποιους κλάδους κάνει πρεμιέρα το 2024
- Το 2024 έφερε στην Γάζα την υπόσχεση του Ισραήλ για πόλεμο όλη την χρονιά - 22.200 οι νεκροί
- Η ταινία «Wonka» στην κορυφή του αμερικανικού box office
- Οι διαστημικές τηγανητές πατάτες του ΑΠΘ στην ανασκόπηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος
- Το ξεπάγωμα «τριετιών» το 2024 και η πιθανή αύξηση του κατώτατου μισθού
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΗΠΑ: Υπάρχει “θέμα Μπάιντεν” για τους Δημοκρατικούς;
- «Ξεπάγωμα» τριετιών: Οι αυξήσεις στους εργαζόμενους - Τι αλλάζει στον κατώτατο
- Η AMD θα υποστηρίξει το socket AM5 με νέα προϊόντα το 2025
- ΑΣΕΠ: Νέες διορθώσεις στην προκήρυξη 3ΓΒ/2023 (ΦΕΚ)
- «Ο νόμος για τα ομόφυλα ζευγάρια θα ψηφιστεί», ανέφερε ο Παύλος Μαρινάκης
- Τουρκία: 33 συλλήψεις με την κατηγορίας της κατασκοπείας για λογαριασμό της Μοσάντ
- Ιαπωνία: Σε σύγκρουση αεροσκαφών αποδίδεται η φωτιά-Βίντεο
- Γεράσιμος Παπαδόπουλος: Πώς λειτουργεί το σύστημα προειδοποίησης για σεισμό στην Ιαπωνία