Στο... έλεός τους οι συγκοινωνίες στην Αθήνα: Χωρίς πυροπροστασία ο ΗΣΑΠ στον Πειραιά, έγγραφο «φωτιά» του Dnews

Τη μία μετά την άλλη διαδέχονται οι αποκαλύψεις για τον βαθμό ασφαλείας στα μέσα σταθερής τροχιάς μετά την τραγωδία των Τεμπών.

Όπως αποκαλύπτουν σήμερα τα Dnews στον κεντρικό σταθμό του ΗΣΑΠ στον Πειραιά, είχε απορριφθεί το υποβληθέν το 2018, σχέδιο πυροπροστασίας από την Πυροσβεστική, ωστόσο η υπηρεσία επανήλθε στα τέλη του 2022 αναφέροντας ότι δεν απαιτείται πλέον τέτοια ενέργεια από την πλευρά

της!

Εκείνη την περίοδο, προ 5ετίας δηλαδή, ο οργανισμός (ΗΣΑΠ) υπέβαλε στο Τμήμα Πυρασφάλειας Πειραιά αίτημα έκδοσης σχετικού πιστοποιητικού λόγω της εγκατάστασης ηλεκτρονικών μπαρών στις εισόδους του σταθμού οι οποίες έκτοτε ανοίγουν μόνο με την τοποθέτηση του νέου εισιτηρίου ή της κάρτας ή της εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο. Δηλαδή, οι δίοδοι από και προς την αποβάθρα δεν είναι ελεύθεροι όπως συνέβαινε στο παρελθόν αλλά ελεγχόμενοι.

Στο έγγραφο που παρουσιάζουν τα Dnews η Πυροσβεστική ενημερώνει τη διοίκηση του «Ηλεκτρικού» πως «για τον σταθμό της Γραμμής 1 του Πειραιά, είχε κατατεθεί μελέτη Ενεργητικής Πυροπροστασίας προς έγκριση η οποία επεστράφη στις 23/3/2018 για ανασύνταξη λόγω παρατηρήσεων από την υπηρεσία μας» ωστόσο: «Βάση της 13/21 πυροσβεστικής διάταξης δεν απαιτείται πλέον εγκεκριμένη μελέτη Ενεργητικής Πυροπροστασίας, πλην των περιπτώσεων που προκύπτουν αποκλίσεις από την κείμενη Νομοθεσία».

Ενώ λοιπόν το 2018 η Πυροσβεστική αρνήθηκε να χορηγήσει το πιστοποιητικό επειδή προφανώς διαπίστωνε ότι δεν ήταν δυνατή η εκκένωση του χώρου σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς ιδίως κατά τις ώρες αιχμής, το 2023 τα εμπόδια αυτά ξεπεράστηκαν αφού τροποποιήθηκε το θεσμικό πλαίσιο!

Συγκεκριμένα, στο αρ.6 (παρ 4) της νέας διάταξης σημειώνεται πως: «η έκδοση πιστοποιητικού ενεργητικής πυροπροστασίας αφορά το σύνολο των κύριων και δευτερευουσών δραστηριοτήτων της επιχείρησης - εγκατάστασης για κάλυψη των λειτουργικών αναγκών τους, όπως εγκαταστάσεις υγραερίου, φυσικού αερίου κλπ, σε χώρους κύριας χρήσης (συνάθροιση κοινού, προσωρινή διαμονή, μεταποιητική δραστηριότητα κτλ)». Δηλαδή, ελέγχει μόνο τα συστήματα πυρόσβεσης στις εγκαταστάσεις καυσίμων.

Ο πρόεδρος των εργαζόμενων Πάνος Κοντογιάννης δηλώνει επί τούτου στα Dnews: «Δεδομένου ότι οι συρμοί κινούνται με ρεύμα, ο ενδεχόμενος κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς είναι πάντα υπαρκτός. Συνεπώς τα μέτρα ασφαλείας ιδίως στα υπόγεια σημεία θα πρέπει να είναι πολλά και να ελέγχονται διαρκώς. Αντ’ αυτού η Πυροσβεστική μας λέει τώρα ότι δεν χρειάζεται πιστοποίηση».

Σημειώνει ακόμη το απαντητικό έγγραφο εστάλη με άλλη αφορμή. «Ο ΗΣΑΠ είχε ζητήσει διευκρινίσεις για τη λειτουργιά ενός κιοσκιού μέσα στον σταθμό ο οποίος έχει χαρακτηριστεί πολιτιστικό μνημείο κι ως εκ τούτου δεν επιτρέπεται καμία παρέμβαση, αλλά θυμήθηκαν και τις προηγούμενες εκκρεμότητες και έσπευσαν να καλυφθούν από τη διάταξη του 2021».

«Από το 2008 που είμαι στον ΗΣΑΠ δεν έχει γίνει άσκηση εκκένωσης των χώρων»

Στο ερώτημα βέβαια με ποιο σκεπτικό συρρικνώθηκαν τόσο πολύ οι αρμοδιότητες της Πυροσβεστικής που δεν έχει δικαίωμα πλέον να κρίνει τα εμπόδια (φυσικά ή τεχνητά) στους τόπους μαζικών συγκεντρώσεων, οι απόψεις ποικίλουν ξεκινώντας από την γραφειοκρατική παθογένεια μέχρι τη σκοπιμότητα.

Κατά τα άλλα, ο κ. Κοντογιάννης στέκεται και στο ζήτημα του εξαερισμού των σηράγγων. «Είμαι από το 2008 – λέει - στον ΗΣΑΠ και ποτέ δεν έχει γίνει άσκηση εκκένωσης των χώρων ούτε ποτέ έχει ελέγχει η πυροπροστασία», σημειώνει.

Αναφέρεται δε συγκεκριμένα σε ένα περιστατικό που έλαβε χώρα την περασμένη Κυριακή το μεσημέρι όταν οι σήραγγες γέμισαν χημικά από την ρίξει δακρυγόνων. «Ο οδηγός δεν μπόρεσε να ενεργοποιήσει τον μηχανισμό εξαερισμού με αποτέλεσμα να μην κυκλοφορήσει αέρας στις σήραγγες και να υποφέρει ο κόσμος και το προσωπικό».

Ελλείψεις προσωπικού

Όσον δε για το προσωπικό ότι στο σύνολο της ΣΤΑΣΥ υπάρχουν 830 ελλείψεις οι οποίες ακόμη και αν καλυφθούν τώρα δεν θα μπορέσουν οι υπάλληλοι ορισμένων ειδικοτήτων να αναλάβουν αμέσως υπηρεσία αφού για παράδειγμα οι αντίστοιχοι μηχανοδηγοί στον ΗΣΑΠ απαιτούνται έξι μήνες εκπαίδευσης και για όσους υπηρετούν στο κέντρο ελέγχου (όπως οι σταθμάρχες στον ΟΣΕ) τουλάχιστον οχτώ μήνες.

Σημαντικό είναι πάντως ότι ενώ η ζήτηση είναι μεγάλη ακόμα και για εξειδικευμένες θέσεις οι προσλήψεις είναι λίγες και το μισθολογικό πενιχρό. «Το προσωπικό είναι εξαντλημένο από τις υπερωρίες και τις βάρδιες αλλά εξαιτίας της υπαγωγής τους στο ενιαίο πληρώνονται ελάχιστα σε σχέση με αυτά που προσφέρει, παίρνουν δηλαδή όσα θα έπαιρναν ως απλοί ιδιωτικοί υπάλληλοι», καταλήγει.

#ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ #ΑΘΗΝΑ #ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ #ΗΣΑΠ #ΕΓΓΡΑΦΟ
Keywords
Τυχαία Θέματα
Στο, Αθήνα, ΗΣΑΠ, Πειραιά, Dnews,sto, athina, isap, peiraia, Dnews