ΕΛΜΕ Χανίων: Ενάντια στη μετατροπή των ΓΕΛ σε Πειραματικά – Καλεί σε κινητοποίηση

“Το πρόβλημα της σχολικής στέγης στο Δήμο Χανίων, συνεχίζει η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ, αναδεικνύεται ακόμη μια φορά μέσα από αυτή τη διαδικασία. Ως εκπαιδευτικοί καλούμαστε άλλη μια φορά να σταθούμε απέναντι στις επιλογές του Υπουργείου και να διεκδικήσουμε Δωρεάν και Δημόσια Παιδεία για όλους, σε συνθήκες που δε θα προσβάλουν τη δική μας αξιοπρέπεια μας ως εκπαιδευτικούς αλλά και των μαθητών μας και των γονέων τους”.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Χανίων για το μείζον ζήτημα του Πειραματικού Λυκείου στα Χανιά.

Η ΕΛΜΕ μάλιστα καλεί σε κινητοποίηση την Πέμπτη (27/12) στα γραφεία της Β’ βάθμιας εκπαίδευσης στα Χανιά:

Από την αρχή της προηγούμενης θητείας της η κυβέρνηση της ΝΔ διατράνωσε την πρόθεσή της να αυξήσει το δίκτυο των Πειραματικών και των Προτύπων Σχολείων και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μάλιστα, συγκρότησε νέο νόμο όπου συγχέει τα Πρότυπα με τα Πειραματικά σχολεία που έως τότε ήταν σαφώς διακριτά. Υπενθυμίζουμε ότι τα Πρότυπα σχολεία έχουν στο DNA της λειτουργίας τους την ανταγωνιστικότητα, την «Αριστεία», και την εντατικοποίηση, κόντρα στις πραγματικές μαθησιακές και παιδαγωγικές ανάγκες των μαθητών και των μαθητριών. Την αποφόρτιση δηλαδή από το βουνό υποχρεώσεων που συγκροτούν η ΕΒΕ, η Τράπεζα Θεμάτων, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις καθώς και το κλείσιμο της ψαλίδας των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

Το λανσάρισμα της «αριστείας» και η προκλητική προσκόλληση σε αυτό δεν προσφέρουν τίποτα απολύτως στη βελτίωση των συνθηκών στα σχολεία.. Η ύπαρξη των προτύπων/πειραματικών, ουσιαστικά οδηγεί στη διάλυση του ενιαίου δημόσιου σχολείου, την κατηγοριοποίηση σχολείων – μαθητών – εκπαιδευτικών μέσω της αξιολόγησης, την ιδιωτικοποίηση κάλυψη των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών της εκπαιδευτικής κοινότητας , την παραπέρα ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, την συνεχιζόμενη μετατροπή της γνώσης σε ένα χυλό πληροφοριών/ δεξιοτήτων για τους μαθητές με ολόκληρα επιστημονικά αντικείμενα να υποβαθμίζονται, άλλα να εξαφανίζονται από την δημόσια εκπαίδευση (καλλιτεχνική παιδεία, κοινωνικές επιστήμες). Στην πραγματικότητα δημιουργούνται σχολεία ελίτ για λίγους και εκλεκτούς , ενισχύονται οι ταξικοί φραγμοί και διαφοροποιήσεις.

Επειδή στην τοπική δημόσια σφαίρα εμφανίζεται το επιχείρημα «τι θα γίνει γνωσιακά με τα παιδιά που αποφοιτούν από το Πειραματικό Γυμνάσιο και δεν υπάρχει αυτή την στιγμή αντίστοιχο σχολείο υποδοχής» οφείλουμε να ενημερώσουμε ότι το πρόγραμμα σπουδών σε ένα Γυμνασιο και σε ένα Πειραματικό Γυμνάσιο, ή ανάμεσα σε ένα Γενικό Λύκειο και σε ένα Πειραματικό Λύκειο είναι κοινό, επομένως δεν δημιουργείται, κάποιο γνωσιακό χάσμα σε μαθητές που μεταβαίνουν από τον ένα τύπο Γυμνασίου/Λυκείου σε έναν άλλο. Από την πρόσφατη εμπειρία με την μετατροπή του 1ου Γυμνασίου Χανίων σε πειραματικό έχουμε να σημειώσουμε ότι αυτή η ενέργεια δυναμίτισε το ήδη υπάρχον ευρύτερο κτιριακό πρόβλημα των σχολείων. Εξηγούμε το γιατί: Το σε ποιο σχολείο θα φοιτήσει ένας μαθητής ορίζεται από την εξής συνθήκη. Μπαίνουν στον χάρτη της πόλης όλες οι σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας και καθορίζονται τα γεωγραφικά όρια μέσα στα οποία η κάθε σχολική μονάδα έχει υποχρέωση να δέχεται τους μαθητές που έχουν δικαίωμα για φοίτηση. Μόνο που τα Πειραματικά σχολεία δεν υπόκεινται σε αυτόν τον κανόνα, αλλά ουσιαστικά «εξαφανίζονται» από τον παραπάνω χάρτη – αφού δύναται να πάρουν παιδιά από όλες τις σχολικές μονάδες μέσω κλήρωσης-. Υποχρεώνουν λοιπόν, τα διπλανά σχολεία να επεκτείνουν τα όρια τους για να καλύψουν το κενό που άφησε η σχολική μονάδα που μετατράπηκε σε Πειραματικό, με αποτέλεσμα να γεμίζουν με ακόμα περισσότερους μαθητές. Αυτές είναι οι συνέπειες της κατηγοριοποίησης σχολείων και αυτή η συνθήκη είναι εκρηκτική αν αναλογιστούμε το κτιριακό πρόβλημα που υπάρχει, στα σχολεία των Χανίων.

Συγκεκριμένα, σχολική αίθουσα έχει να χτιστεί από το 2005 που κατασκευάστηκε το σχολικό συγκρότημα του 1ου Λυκείου και του 5ου Γυμνασίου στην περιοχή της παλαιάς ΑΒΕΑ. Τα σχολικά κτήρια του Δήμου έχουν περάσει εδώ και καιρό τις δυνατότητες φιλοξενίας μαθητών, με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί να αναγκάζονται να χρησιμοποιούν κάθε διαθέσιμη αίθουσα ως αίθουσα διδασκαλίας, καταργώντας τα εργαστήρια πληροφορικής, φυσικών επιστημών, σχολικές βιβλιοθήκες, αίθουσες εκδηλώσεων κλπ. Μαθήματα γίνονται σε αίθουσες κυριολεκτικά ακατάλληλες για διδασκαλία, φτιάχνονται πρόχειρες σχολικές αίθουσες με χρήση πρόχειρων παραπετασμάτων και άλλα τραγελαφικά μεν, επικίνδυνα δε. Να τονίσουμε εδώ, ότι για ταχύτατα αναπτυσσόμενες περιοχές του Δήμου, όπως το Βαμβακόπουλο και τον πρώην Δήμο Νέας Κυδωνίας (Παρηγοριά, Γαλατά, Δαράτσο, Σταλό, Αγία Μαρίνα), δεν υπάρχει καμία μελλοντική πρόβλεψη για νέο σχολείο, παρότι τα σχολεία της περιοχής, έχουν κυριολεκτικά ξεχειλίσει από μαθητές.

Η ΕΛΜΕ Χανίων πολλές φορές στο παρελθόν έχει πιέσει τους Δήμους (μια και σε αυτούς έχει πια περάσει η ευθύνη των σχολικών κτηριακών εγκαταστάσεων) αλλά και το Υπουργείο Παιδείας, καθώς στην τελική αυτό ευθύνεται για τον γενικότερο σχεδιασμό προς τις εξής κατευθύνσεις:

Να χτιστούν νέα σχολικά κτήρια ή ακόμη να αξιοποιηθούν κενά δημόσια κτήρια για να δημιουργηθούν νέα σχολεία καθώς ειδικά στους Δήμους Χανίων και Κισσάμου το κτηριακό είναι ιδιαίτερα οξυμμένο. Εδώ και πολλά χρόνια λένε ότι θα χτιστούν με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα- ΣΔΙΤ, δηλαδή θα τα χτίσουν ιδιώτες με δημόσιο χρήμα (και με διπλάσιο κόστος από όταν τα έχτιζε ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων) και θα πληρώνουμε ενοίκιο για 29 χρόνια στον ιδιώτη.

Και ενώ η εκπαιδευτική κοινότητα ζητά και πιέζει προς την κατεύθυνση της δημιουργίας νέων σχολικών κτηριακών εγκαταστάσεων, το Υπουργείο φαίνεται να λαμβάνει μια απόφαση που θα κάνει τη ζωή των μαθητών, των γονέων και των εκπαιδευτικών, ακόμη πιο δύσκολη. Επιμένει να θέλει να ιδρύσει ένα Πειραματικό Λύκειο στο Δήμο Χανίων, αλλά όχι σε μια νέα κτηριακή εγκατάσταση, αλλά καταργώντας μια ήδη υπάρχουσα σχολική μονάδα. Μετά τη δυναμική αντίδραση των μαθητών, των γονέων αλλά και των εκπαιδευτικών στην προσπάθεια κατάργησης του 1ου ΓΕΛ και μετατροπής του σε Πειραματικό, το Υπουργείο οδηγήθηκε σε άτακτη υποχώρηση. Από ότι φαίνεται όμως, κάποιοι εκεί ψηλά δεν μπορούν να το χωνέψουν και επανέρχονται. Όποιο ΓΕΛ και να επιλεγεί, θα πάψει πια να είναι το σχολείο υποδοχής για τους μαθητές του κοντινού Γυμνασίου, άρα οι μαθητές που θα αποφοιτήσουν από τη φετινή Γ΄ Γυμνασίου δεν θα μπορούν αυτοδικαίως να εγγραφούν στο διπλανό κοντινό Λύκειο, μιας και αυτό το δικαίωμα θα το έχουν οι απόφοιτοι Πειραματικού Γυμνασίου. Θα πρέπει λοιπόν να αναζητήσουν την τύχη τους σε άλλα σχολεία του Δήμου.

Οποιαδήποτε «μετατροπή» κάποιου Λυκείου του Δήμου Χανίων σε Πειραματικό (και άρα κατάργηση του ως σχολείο γειτονιάς) θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στα υπόλοιπα Λύκεια. Κανένα από τα υπάρχοντα Λύκεια της πόλης των Χανίων δεν μπορεί να απορροφήσει σημαντικό αριθμό μαθητών και μαθητριών για να επιμεριστεί το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί στον μαθητικό πληθυσμό. Η εικόνα που έχουμε για τα υπόλοιπα Γενικά Λύκεια της πόλης και την δυνατότητα να δεχθούν περισσότερους μαθητές είναι απολύτως ζοφερή. Αναλυτικά: 2ο και 4ο ΓΕΛ (Αμπεριά), ΓΕΛ Ελευθερίου Βενιζέλου, ΓΕΛ Νέας Κυδωνίας ΔΕΝ υπάρχει η δυνατότητα για να πάρουν ακόμα και ένα πολύ μικρό αριθμό μαθητών, 1ο και 3ο ΓΕΛ υπάρχει η δυνατότητα φιλοξενίας για έναν πολύ μικρό αριθμό μαθητών σε ένα σχολικό συγκρότημα όμως, που ήδη φιλοξενεί πάνω από 750 μαθητές και μαθήτριες!!

Τονίζουμε αυτό που και στο παρελθόν έχουμε αναφέρει. Ότι ουσιαστικά δεν πρόκειται για μετατροπή σχολείου αλλά για ξερίζωμα ενός σχολείου όπου θα δημιουργήσει πολύχρονα προβλήματα σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Η κατάσταση που θα δημιουργηθεί δεν θα ξεπεραστεί σε 1 ή 2 χρόνια αλλά για πάρα πολλά χρονιά οι μαθητές και οι μαθήτριες θα ξεριζώνονται από την γειτονιά τους για να φοιτούν σε απομακρυσμένα σχολεία εάν και εφόσον υπάρχουν θέσεις σε αυτά γιατί με 26αρια και 27αρια τμήματα σήμερα, είναι αμφίβολο αν θα υπάρχουν θέσεις. Η μήπως κάποιοι ονειρεύονται ότι παιδιά απ’ το κέντρο των Χανίων θα κάνουν 10 και 20 χιλιομετρικά καθημερινά ενώ δίπλα τους θα υπάρχουν σχολικές μονάδες; Η μήπως σχεδιάζουν να γεμίσουμε με προκάτ τάξεις όλες τις αυλές των Γενικών Λυκείων της πόλης μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουν το καπρίτσιο 10 οικογενειών και την δικιά τους πολιτική εμμονή;

Ακόμα κι αν με κάποιο τρόπο που εμείς αγνοούμε βρεθούν οι θέσεις στα σχολεία, πολύ μεγάλο πρόβλημα θα δημιουργηθεί από τη μετακίνηση των μαθητών, πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουν τόσο οι γονείς τους όσο και οι υπόλοιποι πολίτες καθώς οι μετακινήσεις θα γίνονται τις πρωινές ώρες αιχμής με ότι αυτό σημαίνει για το ήδη επιβαρυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ο μικρός αριθμός Λυκείων εντός της πόλης οδηγεί ώστε η μετατροπή οποιαδήποτε Λυκείου σε Πειραματικό να δημιουργήσει για πάρα πολλά χρόνια πρόβλημα στην μαθητική κοινότητα και τους γονείς της πόλης του Δήμου συνολικά.

Η «μετατροπή» ενός υπάρχοντος Λυκείου σε Πειραματικό καταργεί όπως αναφέραμε παραπάνω, ένα σχολείο γειτονιάς. Το να έχει ένα σχολείο το χαρακτηριστικό του «σχολείου της γειτονιάς» είναι πάρα πολύ σημαντικό για την τοπική κοινωνία, καθώς λειτουργεί ως πόλος έλξης κυρίως των νέων οικογενειών να παραμείνουν στην περιοχή αλλά και αντίστροφα, ο τοπικός πληθυσμός προσφέρει μια ασπίδα προστασίας στο σχολείο.

Για τους εκπαιδευτικούς επίσης θα υπάρξουν δυσάρεστες συνέπειες. Σε πρώτη φάση, οι οργανικές θέσεις του σχολείου που θα μετατραπεί σε Πειραματικό χάνονται και οι εκπαιδευτικοί που θα υπηρετούν στο σχολείο αυτό δεν θα είναι σταθεροί αλλά θα εναλλάσσονται με κάποια διαδικασία επιλογής ανά δύο έτη. Η μείωση των οργανικών θέσεων θα επηρεάσει τόσο τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, τις μεταθέσεις αλλά και τις αποσπάσεις από άλλους νομούς καθώς θα φαίνονται λιγότερα οργανικά κενά στο σύστημα. Υπενθυμίζουμε ότι από την μετατροπή του 1ου Γυμνασίου σε Πειραματικό, από το κλείσιμο του Εκκλησιαστικού Σχολείου χάθηκαν περίπου 40 οργανικές θέσεις, επομένως «κόπηκαν» θέσεις για μόνιμους διορισμούς. Κι όλα αυτά όταν στον ν. Χανίων στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση προσλαμβάνονται εδώ και τουλάχιστον μία πενταετία 300 με 400 αναπληρωτές…

Οι μη μόνιμες θέσεις σε αυτού του τύπου σχολεία (εκπαιδευτικοί που εναλλάσσονται κατά πάσα πιθανότητα ανά διετία) δημιουργούν τεράστια προβλήματα στην εσωτερική λειτουργία του σχολείου αλλά και στις σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.

Ως ΕΛΜΕ Χανίων, συμπαραστεκόμενοι παράλληλα στους μαθητές και τους γονείς τους, δηλώνουμε ότι δεν θα ανεχτούμε το κλείσιμο μιας σχολικής μονάδας (γιατί ουσιαστικά γι’ αυτό πρόκειται) αλλά αντίθετα, απαιτούμε από τον Δήμο και την Πολιτεία την άμεση λύση του στεγαστικού προβλήματος που αντιμετωπίζουν όλες οι βαθμίδες των σχολείων του Δήμου. Απαιτούμε να καλυφθούν οι ανάγκες των μαθητών του Δήμου, με το άμεσο χτίσιμο νέων σχολείων, με το άμεσο άνοιγμα ασφαλών σχολικών μονάδων, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες και τα ήδη υπάρχοντα σχολεία να αποσυμφορηθούν και να λειτουργήσουν έτσι όπως προβλέπεται, με εργαστήρια, τις βιβλιοθήκες και τους βοηθητικούς χώρους και με λιγότερους μαθητές ανά τμήμα.

Χώροι υπάρχουν, δυστυχώς η πολιτική βούληση λείπει και η πολιτική εμμονή περισσεύει.

Ως ΕΛΜΕ Χανίων θέλοντας να προλάβουμε τις αρνητικές αυτές εξελίξεις, καλούμε σε κινητοποίηση όλους τους συναδέλφους στα γραφεία της ΔΔΕ Χανίων την Τετάρτη 27/12/2023 στις 10πμ.

Keywords
ελμε, ελμε, υπουργείο παιδείας, χανια, νεα δημοκρατια, σχολεια, dna, εβε, τραπεζες, πανελλαδικες 2012, νέα, σδιτ, βενιζελος, σημαίνει, λύση, δδε, νεα κυβερνηση, Καλή Χρονιά, αποτελεσματα πανελληνιων 2012, ανοιγμα σχολειων, κοινωνια, αποσπασεις, δδε, δωρεαν, κοντρα, προγραμμα, σδιτ, σφαιρα, τυχη, υπουργείο παιδείας, dna, αξιοπρεπεια, ασπιδα, γειτονια, γινει, γινεται, γινονται, γονεις, γραφεια, δευτεροβαθμια εκπαιδευση, δευτεροβαθμια, δυνατοτητα, δημοσιο, δυστυχως, δικη, δικτυο, εβε, ευκολα, αιθουσα, υπαρχει, εκπαιδευση, ελξης, εμμονη, ενεργεια, εξετασεις, ετη, ευθυνη, ζωη, ζητα, ζοφερη, εικονα, κυβερνηση, λειτουργια, λυκειο, λειπει, λύση, μειζον, μειωση, μικρο, νεο σχολειο, ορια, ουσιαστικα, παιδια, πεμπτη, πολιτεια, προβληματα, προκατ, προσληψεις, σχολειο, τμημα, το βουνο, φαινονται, φορα, χασμα, χρημα, χτισιμο, ωρες, αυλες, δικαιωμα, ιδιαιτερα, υπουργειο, μια φορα, σημαίνει, τραπεζα, θεσεις, βουνο
Τυχαία Θέματα