Χρήστος Σταϊκούρας: Ενθαρρύνουμε τη μετάβαση σε ένα ‘‘πράσινο’’ μοντέλο αεροπορικών μεταφορών
Κατά την τοποθέτησή του, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στους τέσσερις άξονες που περιστρέφεται η προσπάθεια της Ελλάδας για να γίνουν περισσότερο «πράσινα» τα αεροδρόμιά της.
Αυτοί είναι:
Ο νέος κανονισμός AFIR, που αφορά την ανάπτυξη υποδομής εναλλακτικών καυσίμων σε όλους τους τρόπους μεταφοράς.Ο κανονισμός RefuelEU για την αεροπορία, που έχει ως στόχο να αυξήσει τη ζήτηση και την προσφορά βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων,Η στρατηγική των αεροδρομίων για την προσαρμογή τους στην κλιματική αλλαγή.Η δυνατότητα των αεροδρομίων να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μέσα από την ανάπτυξη πολιτικών και κινήτρων για τη μετάβαση σε καθαρότερες πηγές ενέργειας«Με αυτές τις πρωτοβουλίες χαράσσουμε ένα μονοπάτι που μας οδηγεί στην πράσινη μετάβαση στον τομέα των αερομεταφορών. Η Ελλάδα φιλοδοξεί να πρωτοστατήσει σε αυτή την προσπάθεια όχι μόνο γιατί αποτελεί μια δέσμευση της ΕΕ, αλλά γιατί συνιστά μια επιλογή που συμβαδίζει με το μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης που προωθεί η ελληνική κυβέρνηση σε όλα τα πεδία του τομέα των μεταφορών», σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα σε άτυπη μετάφραση:
Είναι μεγάλη τιμή που επιλέξατε φέτος την πατρίδα μας για τη διεξαγωγή του σεμιναρίου του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, το οποίο συγκεντρώνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον της αεροπορικής κοινότητας.
Ιδιαίτερα μάλιστα, όταν η θεματική του φετινού Συνεδρίου αναδεικνύει ζητήματα που άπτονται της προστασίας του περιβάλλοντος.
Μια πρόκληση ζωτικής σημασίας για το παρόν και το μέλλον, που μας αφορά όλους και θέτει στον κλάδο της πολιτικής αεροπορίας μπροστά σε νέα δεδομένα.
Επιδιώκουμε:
ανάπτυξη αερολιμένων με χαμηλό ανθρακικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με έμφαση στα Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα και την αξιοποίηση Καθαρών Πηγών Ενέργειας, καθώς καινέες λύσεις για την εξέλιξη των υποδομών στα αεροδρόμια με στόχο της κλιματική τους ανθεκτικότητα.Τα ζητήματα αυτά έχουν μια προφανή περιβαλλοντική διάσταση. Ταυτόχρονα, όμως, έχουν και σημαντικές οικονομικές, κοινωνικές, αλλά και επιστημονικές προεκτάσεις.
Αυτή η συζήτηση αφορά άμεσα την Ελλάδα.
Το 2023 η χώρα μας κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης ξεπερνώντας τα 72 εκατ. επιβάτες στα αεροδρόμια μας, σημειώνοντας αύξηση κατά 14% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Κατά τους πρώτους μήνες του 2024, η αυξητική τάση είναι ακόμη μεγαλύτερη.
Επιπλέον, δεν αμφισβητείται ότι ο τομέας των μεταφορών είναι, μακράν, η μεγαλύτερη πηγή ρύπανσης από άνθρακα στην Ευρώπη. Σύμφωνα με προβλέψεις, έως το 2030, οι μεταφορές θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν το 44% των εκπομπών της ΕΕ.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενθαρρύνει τη μετάβαση σε ένα «πράσινο» μοντέλο αεροπορικών μεταφορών, που θα περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του διαρκώς αυξανόμενου αριθμού μετακινήσεων.
Ταυτόχρονα, μεριμνά για τη διαρκή ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας των αεροδρομίων, σε άμεση συνεργασία με τον Οργανισμό, ο οποίος στην πρόσφατη επιθεώρησή του αναγνωρίζει την πρόοδο που έχει συντελεστεί σε αυτό το δυναμικό πεδίο.
Η Ελλάδα αύξησε τα επίπεδα αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων από το 69,1% στο 74,9%, όταν, παγκοσμίως, ο μέσος όρος βρίσκεται στο 69,3%.
Και από αυτό το βήμα, θα ήθελα να εκφράσω, για ακόμη μια φορά, τη βούληση της πολιτικής ηγεσίας για περαιτέρω εμβάθυνση της συνεργασίας μας με σκοπό τη διατήρηση και ενίσχυση των προτύπων ασφάλειας και των ρυθμιστικών πολιτικών στον τομέα της αεροπορίας στην Ελλάδα.
Εστιάζοντας στη θεματική του Συνεδρίου, επιτρέψτε μου να σας παρουσιάσω τι έχει κάνει η Ελλάδα στην κοινή προσπάθεια να γίνουν περισσότερο «πράσινα» τα αεροδρόμιά μας.
Οι ενέργειές μας αναπτύσσονται σε τέσσερις άξονες:
Νέος κανονισμός AFIRΣτο πλαίσιο του σχεδίου προτάσεων «Fit for 55», η Ελλάδα και τα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ψήφισαν έναν νέο Κανονισμό για την ανάπτυξη υποδομής εναλλακτικών καυσίμων σε όλους τους τρόπους μεταφοράς.
Οι ειδικοί στόχοι του προτεινόμενου κανονισμού είναι:
να εξασφαλιστεί η ελάχιστη υποδομή για την υποστήριξη της απαιτούμενης χρήσης οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων σε όλους τους τρόπους μεταφοράς και σε όλα τα κράτη μέλη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ.να εξασφαλιστεί η πλήρης διαλειτουργικότητα της υποδομής.Όσον αφορά στην παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, ο νέος κανονισμός θέτει στόχους για την ανάπτυξη της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα αεροσκάφη, στα αεροδρόμια του πυρήνα του ΔΕΔ-Μ και στο εκτεταμένο δίκτυο.
Κανονισμός RefuelEU για την αεροπορίαΟ κύριος στόχος του νέου κανονισμού RefuelEU για την αεροπορία, ως βασικό μέρος του κοινοτικού σχεδίου «Fit for 55», είναι να αυξήσει τη ζήτηση και την προσφορά βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, τα οποία έχουν χαμηλότερες εκπομπές CO2 από την κηροζίνη, διασφαλίζοντας παράλληλα ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε ολόκληρη την αγορά αεροπορικών μεταφορών της ΕΕ.
Η νέα νομοθεσία στοχεύει να θέσει τις αεροπορικές μεταφορές στην τροχιά των κλιματικών στόχων της ΕΕ για το 2030 και το 2050, καθώς τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα είναι ένα από τα βασικά βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα εργαλεία για την απεξάρτηση των αερομεταφορών από τον άνθρακα.
Η υποχρέωση των προμηθευτών αεροπορικών καυσίμων να διασφαλίζουν ότι όλα τα καύσιμα που διατίθενται στους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών στα αεροδρόμια της ΕΕ, να περιέχουν ένα ελάχιστο μερίδιο βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων από το 2025 και από το 2030, ένα ελάχιστο μερίδιο συνθετικών καυσίμων, με αμφότερα τα μερίδια να αυξάνονται σταδιακά έως το 2050.
Οι προμηθευτές καυσίμων θα πρέπει να ενσωματώσουν 2% βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα το 2025, 6% το 2030 και 70% το 2050.
Στρατηγική των αεροδρομίων για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγήΗ Ελλάδα σε συντονισμό με τη στρατηγική της ΕΕ για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή (Εθνικός Κλιματικός Νόμος), υιοθέτησε μια νέα στρατηγική, η οποία περιλάμβανε και Υποδομές Ζωτικής σημασίας, όπως τα αεροδρόμια, προκειμένου να μετριαστούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και να γίνουν ανθεκτικές στο κλίμα έως το 2050.
Δυνατότητα των αεροδρομίων να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειαςΠολλά αεροδρόμια στην Ελλάδα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως ηλιακή, αιολική, αλλά και το υδρογόνο. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε πολιτικές και κίνητρα για τη μετάβαση σε καθαρότερες πηγές ενέργειας και το διεθνές αεροδρόμιο Αθηνών διατηρεί στη χώρα μας την πρωτιά φιλόδοξων πρωτοβουλιών για την ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Η δέσμευσή του στην πρωτοβουλία «Route 2025», ώστε να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2025, πολύ νωρίτερα από τον στόχο της αεροπορικής βιομηχανίας για το 2050, αποτελεί οδηγό και για τα υπόλοιπα αεροδρόμια στην Ελλάδα.
Με αυτές τις πρωτοβουλίες χαράσσουμε ένα μονοπάτι που μας οδηγεί στην «πράσινη» μετάβαση στον τομέα των αερομεταφορών.
Η Ελλάδα φιλοδοξεί να πρωτοστατήσει σε αυτή την προσπάθεια όχι μόνο γιατί αποτελεί μια δέσμευση της ΕΕ, αλλά γιατί συνιστά μια επιλογή που συμβαδίζει με το μοντέλο της βιώσιμης ανάπτυξης που προωθεί η ελληνική κυβέρνηση σε όλα τα πεδία του τομέα των μεταφορών.
Με αυτές τις σκέψεις, εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του Σεμιναρίου του ICAO και αναμένω με εξαιρετικό ενδιαφέρον τα συμπεράσματα σας.
Το άρθρο Χρήστος Σταϊκούρας: Ενθαρρύνουμε τη μετάβαση σε ένα ‘‘πράσινο’’ μοντέλο αεροπορικών μεταφορών εμφανίστηκε πρώτα στο Εφημερίς Δημοπρασιών & Πλειστηριασμών.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Καιρός: Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης – Έρχονται βροχές, καταιγίδες και χαλάζι
- Αιχμηρή παρέμβαση Μυτιληναίου: Χάνουμε το τρένο της ανταγωνιστικότητας – Πρέπει να ληφθούν μέτρα άμεσα
- 109 χρόνια από τη Γενοκτονία των Αρμενίων: Πολιτικές εκδηλώσεις και πορείες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
- Το Κόσοβο, η Σερβία και η Ντόρα Μπακογιάννη
- Σ. Μπεκατώρου για Δ. Παπανώτα: Είμαι σε επαφή με το κόμμα και περιμένω
- Έλενα Χουλιάρα: Η φαρμακευτική καινοτομία είναι επένδυση για την υγεία, την κοινωνία και την οικονομία
- Προϊόν της Χρονιάς αναδείχτηκε το Κεφίρ µε φρούτα της Όλυμπος
- Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι: Δωρεάν σήμερα η είσοδος για το κοινό- Όλες οι λεπτομέρειες
- EIC Accelerator: Δείτε πως θα εξασφαλίσετε χρηματοδότηση για την εταιρεία σας
- Νέα ανοδική αντίδραση στο Χρηματιστήριο –
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Dimoprasion
- Τελευταία Νέα Dimoprasion
- Παράταση της απαλλαγής ΕΝΦΙΑ για διατηρητέα μνημεία και έργα τέχνης
- Από αύριο η προπληρωμή επιδομάτων και Δώρου Πάσχα
- Η ανεργία επιμένει
- Έρευνα: Ανησυχία των Ευρωπαίων για τις επιπτώσεις του παράνομου εμπορίου καπνού και της φορολογίας
- Μητσοτάκης: Η ΕΕ θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της για να μην λάβει χαρακτηριστικά περιφερειακής σύγκρουσης η κρίση στη Μ. Ανατολή
- Το Ισραήλ εννοεί να «προστατευθεί» μετά την άνευ προηγουμένου επίθεση του Ιράν
- Ισραηλινά μαχητικά έπληξαν θέσεις της Χεζμπολάχ στον Λίβανο
- Ιαπωνία: Σεισμός 6,3 ρίχτερ
- Ξαφνική συνάντηση υφυπουργού μεταφορών με αντιπροσωπεία ταξί
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Στάσιμο το ράλι δολαρίου μετά τις προειδοποιήσεις από Τόκιο και Σεούλ
- Καιρός: Έκτακτο δελτίο ΕΜΥ για καταιγίδες και ισχυρούς ανέμους έως το Σάββατο
- Ανοίγει η πλατφόρμα για το επίδομα μητρότητας και σε μη μισθωτές
- Γιατί γκρεμίζουν την σκάλα προς τον παράδεισο
- Κίνα: Πρώην αξιωματούχος της κεντρικής τράπεζας κατηγορείται για διαφθορά
- Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ: Αύριο η πληρωμή 4,75 εκατ. ευρώ σε πάνω από 1.000 δικαιούχους
- Γερμανία: Κάθε πολίτης ζημιώνεται με 2.600 ευρώ ετησίως λόγω ενεργειακής κρίσης
- Παύλος Μαρινάκης: Απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης η συνεχής αύξηση των εισοδημάτων των πολιτών