Επιταχύνει τις επενδύσεις στη ναυτιλία ο ΔΕΣΦΑ

«Γκάζι» για την ανάπτυξη των υποδομών LNG πατάει ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).

Αιχμή του εγχειρήματος είναι το small scale LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο μικρής κλίμακας), project, που αποτιμάται στα 40,5 εκατ. ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται η ανάπτυξη νέας προβλήτας SSLNG (SSLNG Jetty) στο βορειοανατολικό τμήμα του Τερματικού Σταθμού της Ρεβυθούσας,

έναντι 34 εκατ. ευρώ και ενός Σταθμού Φόρτωσης Βυτιοφόρων (Truck Loading Station) έναντι 6,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή, συνολικού ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, η προβλήτα θα είναι λειτουργική τον Οκτώβριο του 2023 και ο Σταθμός το Σεπτέμβριο του 2021.

Το έργο θα επιτρέψει σε μικρότερα πλοία (1.000 m3 και έως 28.000 m3) να αξιοποιούνται ως LNG bunkering vessels, ως πλοία, δηλαδή, τροφοδοσίας LNG, για ναυτιλιακή χρήση. Σε αυτά τα πλοία θα φορτώνεται το LNG και αυτά θα εφοδιάζουν άλλα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας. Στόχος είναι να επεκταθεί το δίκτυο και να εξυπηρετηθεί η μεταφορά αερίου σε διάφορες περιοχές της χώρας, ακόμη και σε μη διασυνδεδεμένα νησιά.

Το συγκεκριμένο έργο βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα Poseidon Med II, το οποίο αποσκοπεί στην υιοθέτηση του LNG, ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο. Το πρόγραμμα, στο οποίο συμμετέχουν 26 εταίροι από Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο, μελετά την ανάπτυξη υποδομών SSLNG στους λιμένες της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου, ενώ ο λιμένας του Πειραιά προβλέπεται να ανεφοδιάζεται απευθείας από τη Ρεβυθούσα. Μάλιστα, μέσα στο καλοκαίρι υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ και Οργανισμού Λιμένος Πατρός για την προώθηση του LNG bunkering στο λιμάνι. Η ΔΕΠΑ είναι ο συντονιστής, ενώ ο ΔΕΣΦΑ ο τεχνικός συντονιστής του προγράμματος, το οποίο έχει χρονικό ορίζοντα έως το Δεκέμβριο του 2020, αλλά πληροφορίες αναφέρουν ότι ίσως λάβει κάποια παράταση.

Στρατηγικός ενεργειακός «παίκτης»

Υπενθυμίζεται πως ο Διαχειριστής εκδήλωσε ενδιαφέρον σε σχήμα με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα, ενώ συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο του Σταθμού Επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου FSRU, τον πλωτό τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Διαχειριστής «βλέπει» στην Καβάλα, μία μεγάλη ευκαιρία ενίσχυσης και ευελιξίας του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου, ενώ για την Αλεξανδρούπολη, η οποία θα αποτελέσει μία νέα πύλη εισόδου φυσικού αερίου, μετά τη Ρεβυθούσα, προτεραιότητα είναι η αύξηση του εξαγωγικού έργου κυρίως προς χώρες των Βαλκανίων.

Νέες μορφές ενέργειας

Την ίδια ώρα, ο ΔΕΣΦΑ εστιάζει την προσοχή του στις νέες καθαρές μορφές ενέργειας, όπως είναι το υδρογόνο. Η εταιρεία μελετά τη μεταφορά του καθαρού καυσίμου μέσα από την ανάμειξη ενός μικρού ποσοστού με το διακινούμενο φυσικό αέριο. Βασική επιδίωξη είναι μέσω μελετών και πειραματικών δοκιμασιών να αναπτυχθεί μία «οικονομία υδρογόνου». «Αν μπορούμε να έχουμε ένα καύσιμο, καθαρό, χωρίς εκπομπές CO2, τότε όπως μεταφέρουμε φυσικό αέριο, μπορούμε να μεταφέρουμε κι αυτό», επισημαίνουν χαρακτηριστικά πηγές του ΔΕΣΦΑ.

«Συμμετέχουμε σε projects και παρακολουθούμε μελέτες που έχουν ως τελικό στόχο να επιτύχουν το απαραίτητο επίπεδο ασφάλειας προκειμένου το δίκτυο να είναι έτοιμο για τη χρήση υδρογόνου. Το να μπορέσει το υδρογόνο να φτάσει σε απομακρυσμένες περιοχές αποτελεί σημαντικό κομμάτι της πράσινης μετάβασης. Μάλιστα, όταν ολοκληρωθεί η πράσινη μετάβαση και το υδρογόνο θα χρησιμοποιείται αντί του φυσικού αερίου, οι υποδομές μας θα μπορούν να αποτελούν εργαλείο μεταφοράς του» είχε επισημάνει στο πρόσφατο 3ο Athens Investment Forum ο CEO του Διαχειριστή, κ. Nicola Battilana.

Γιώργος Γεωργίου

ΔΕΣΦΑsmall scale LNGLNGΡεβυθούσαΝΑΥΤΙΛΙΑbunkeringανεφοδιασμός πλοίωνPoseidon Med ΙΙ
Keywords
Τυχαία Θέματα