Καύσιμα, ρεύμα, βασικά αγαθά: Το σχέδιο για αναχώματα στην ακρίβεια

Ο δημοσιονομικός χώρος που έχει δημιουργηθεί λόγω της καλής πορείας των εσόδων δίνει ένα σχετικό περιθώριο για μια μια στοχευμένη παρέμβαση, πέρα από το καύσιμα, και σε είδη πρώτης ανάγκης.

Είναι ενδεικτικό ότι ανοιχτό το ενδεχόμενο για νέα επιταγή ακρίβειας και επιδότηση του πετρελαίου diesel άφησε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στον ΣΚΑΪ το

πρωί του Σαββάτου, ενώ αναφερόμενος στο fuel pass σημείωσε ότι εξετάζεται να δοθούν περισσότερα χρήματα και να διευρυνθούν τα εισοδηματικά κριτήρια.

Όπως είπε, προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η εύρεση δημοσιονομικού χώρου για τη στήριξη των νοικοκυριών. «Φαίνεται ότι αυτός διαμορφώνεται το τελευταίο δίμηνο και θα αξιοποιηθεί για να επιστρέψει όλος στην κοινωνία», σημείωσε χαρακτηριστικά φουντώνοντας τις φήμες για “πακέτο” μέτρων που θα φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ.

Το ρεύμα

Με βάση τα μέχρι στιγμής, δεδομένα, πάντως τα ¨καύσιμα” αλλά και ρεύμα είναι στην πρώτη γραμμή. Για το μεν ρεύμα η κυβέρνηση τρέχει την υλοποίηση του ήδη εξαγγελθέντος προγράμματος αναδρομικής επιδότησης, το περίφημο Power Pass, που μόνο μέχρι σήμερα το πρωί συγκέντρωσε πλέον των 235.000 αιτήσεων. Επίσης σε σχέση με το ρεύμα και στο φόντο της έκρηξης τιμών λόγω των “τεχνικώ픨προβλημάτων που επικαλέστηκε η Ρωσία για την τροφοδοσία με φυσικό αέριο ποντάρει πολλά στο μηχανισμό των πλαφόν που θέτει με τη σχετική ρύθμιση που κατέθεσε στη Βουλή το βράδυ της Παρασκευής, αλλά και στην ισχυροποίηση του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης που εξελίσσεται σε βασικό πυλώνα άσκησης πολιτικής.

Να σημειωθεί ότι με βάση το νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ στα έσοδα του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης προστίθενται και τα έσοδα από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών του ρεύματος για τη σήριξη των νησιωτών και των ευπαθών ομάδων. Βέβαια η πρόβλεψη ήταν οι χρεώσεις των ΥΚΩ, λόγω της προόδου των διασυνδέσεων, να αποκλιμακωθούν, ωστόσο μένει να φανεί στις υπουργικές αποφάσεις το τι θα γίνει.

Κύμα ανησυχίας

Πάντως με το φόβο της ενεργειακής ακρίβειας, εν όψει και εκλογών, η κυβέρνηση σπεύδει να καθησυχάσει τους πολίτες. Μιλώντας το Σάββατο στο Βόλο, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας είπε ότι «επιστρέφουμε το 60% του υπερβολικού κόστους της ενέργειας και βάζουμε ένα πραγματικό πλαφόν ώστε το κόστος της ενέργειας να έχει ένα όριο. Παράλληλα η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης που επιδοτεί απευθείας επιχειρήσεις. Δεν λύνεται βεβαίως το πρόβλημα, αλλά θα τα καταφέρουμε. Το επόμενο 12μηνο θα διαθέσουμε σχεδόν 6 δισ. ευρώ για να στηρίξουμε επαγγελματίες, επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Η Ελλάδα έχει δαπανήσει έως τώρα 3,6% του ΑΕΠ και είμαστε η μόνη χώρα που δαπανήσαμε ένα τέτοιο ποσό για να στηρίξουμε επιχειρήσεις και νοικοκυριά».

«Αυτά όμως», συμπλήρωσε, «δεν είναι μόνιμη λύση. Η μόνιμη λύση είναι μία ενεργειακή στρατηγική με προβλεψιμότητα. Θα σας πω μόνο ότι σχεδιάζουμε να λύσουμε ένα πολύ σημαντικό θέμα με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Πολύ σύντομα θα φέρουμε νομοσχέδιο όπου ο ΔΕΔΔΗΕ θα δίνει άδεια και σε μεμονωμένα νοικοκυριά, σε αγρότες και σε μικρούς επιχειρηματίες, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να παράγουν ενέργεια μέχρι και 10 κιλοβάτ, με μία απλή γνωστοποίηση στον ΔΕΔΔΗΕ».

Καύσιμα

Να σημειωθεί ότι στο πακέτο με τις παρεμβάσεις που θα ισχύσουν από 1ης Ιουλίου κεντρική θέση έχει η αύξηση του ποσού της επιδότησης στα καύσιμα και του αριθμού των δικαιούχων με αναπροσαρμογή των εισοδηματικών κριτηρίων.

Πάνω στο τραπέζι βρίσκονται προτάσεις που προβλέπουν τη διανομή νέας ενεργειακής επιταγής σε ευάλωτα νοικοκυριά αλλά και ειδικό καθεστώς επιδότησης για τις άγονες γραμμές.

Αναλυτικότερα, για τη βενζίνη, όπως είπε και το Σάββατο ο κ. Σταϊκούρας, το επίδομα θα συνεχίσει για ένα τρίμηνο, δηλαδή για τον Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο με τη σημερινή του μορφή (Fuel pass 2). Εξετάζεται, δε, το ποσό της ενίσχυσης να αυξηθεί και να φτάσει στα 40-60 ευρώ για το τρίμηνο ανάλογα με την περιοχή και το είδος του οχήματος έναντι 30 έως 50 ευρώ που είναι σήμερα. Την ενίσχυση θα λάβουν περισσότερα νοικοκυριά καθώς το όριο για το οικογενειακό εισόδημα θα κυμανθεί στα 45.000 ευρώ από 30.000 ευρώ. Για τη χορήγηση του επιδόματος θα ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία όπου φυσικά πρόσωπα και ελεύθεροι επαγγελματίες θα υποβάλλουν αίτηση ενίσχυσης υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν το νέο όριο για το οικογενειακό εισόδημα, έχουν στην κατοχή τους όχημα ή μοτοσυκλέτα-μοτοποδήλατο που είναι σε κυκλοφορία, είναι ασφαλισμένο και δεν οφείλουν γι' αυτό τέλη κυκλοφορίας.

Για το δε ντίζελ η επιδότηση στην αντλία θα επεκταθεί και μετά τον Ιούνιο ενώ εξετάζεται η αύξηση του ποσού στα 15 λεπτά από 12 λεπτά το λίτρο σήμερα.

Επιταγή ακρίβειας και νησιωτικότητα

Ερωτηθείς, πάντως, ο κ. Σταϊκούρας για το αν εξετάζεται να δοθεί και νέα «επιταγή ακρίβειας» στα ευάλωτα νοικοκυριά, άφησε ανοιχτό το παράθυρο τονίζοντας ότι «νέα μέτρα θα συζητήσουμε με τον πρωθυπουργό τις επόμενες ημέρες. Πρώτα ενημερώνεις τον πρωθυπουργό, αποφασίζεις υπό την καθοδήγησή του και μετά ανακοινώνεις μέτρα».

Δηλαδή, ανάλογα με την πορεία των τιμών, και στο φόντο των εκλογών, εξετάζεται και μια νέα έκδοση για την “επιταγή ακρίβειας”. Ειδικότερα εξετάζεται να δοθεί ένα νέο έκτακτο επίδομα αντίστοιχο με αυτό των 200 ευρώ που δόθηκε το Πάσχα, για τη στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών. Για να δοθεί μια νέα επιταγή ακρίβειας απαιτείται δημοσιονομικός χώρος 250 εκατ. ευρώ. Βέβαια, ήδη, έχει δρομολογηθεί η παράταση για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για εστίαση μεταφορές και τουρισμό,μέτρο που απαιτεί 250 εκατ. αλλά και για ακριτικά νησιά.

Επίσης, με βάση πηγές του οικονομικού επιτελείου, σχεδιάζεται μια υψηλότερη επιδότηση στα υγρά καύσιμα για τις νησιωτικές περιοχές της χώρας και αύξηση της κρατικής επιδότησης για τις άγονες γραμμές, ωστόσο μένει να εκταμιευθούν οφειλές από τις προηγούμενες επιδοτήσεις.

Γιώργος Αλεξάκης

καύσιμαρεύμα Κυβέρνησηακρίβεια
Keywords
Τυχαία Θέματα