Πού πρέπει να επενδύσει ο «μητροπολιτικός» τουρισμός

Μπορεί ο τουρισμός στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας να θέλει ακόμη να διανύσει μεγάλο δρόμο για να ανακτήσει τα επίπεδα του 2019, ωστόσο είναι απαραίτητο να καταγράψει ελλείμματα και να χτίσει στρατηγικές που θα «κλειδώσουν» βιωσιμότητα και βέβαια αειφορία για την επόμενη μέρα.

Σημειώνεται ότι η πληρότητα σήμερα παραμένει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, μόλις που ξεπερνά το 20%, τόσο στην Αθήνα

όσο και σε άλλα αστικά κέντρα, ενώ φαίνεται να ανοίγει εκ νέου η ψαλίδα του τουρισμού σε μητροπολιτικά κέντρα σε σχέση με τα resort. Ειδικά για την Αττική όλα αυτά έρχονται να εγγραφούν σε ένα άκρως δυσμενές κλίμα, όπως τονίστηκε την περασμένη Τρίτη κατά την παρουσίαση της έρευνας για την Αθηναϊκή Ξενοδοχία από την GBR Consulting. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την έρευνα της GBR Consulting που πραγματοποιήθηκε για την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου 2021, μόνο το 50 – 55% των δωματίων των ξενοδοχείων της Αθήνας ήταν σε λειτουργία με επίπεδα πληρότητας μεταξύ 11% - 18%. Η χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων που ακολούθησε και το επίσημο άνοιγμα της τουριστικής αγοράς τον Μάιο είχε ως αποτέλεσμα τον Ιούνιο του ίδιου έτους να είναι σε λειτουργία το 87% των δωματίων ξενοδοχείων της Αθήνας και μέχρι το τέλος του χρόνου να ανοίξουν όλες οι μονάδες της πρωτεύουσας. Παρότι όμως η ζήτηση αυξήθηκε η πληρότητα κινήθηκε από 47% τον Ιούνιο έως περίπου 68% τον Ιούλιο και τον Αύγουστο φτάνοντας μόλις τον Σεπτέμβριο στο 71%. Η αύξηση της αισιοδοξίας όμως ανακόπηκε εκ νέου από την αύξηση κρουσμάτων και θανάτων που έφερε η νέα μετάλλαξη από τον Νοέμβριο κι έπειτα.

Πάντως τον ξενοδοχειακό κλάδο της πρωτεύουσας απασχολεί έντονα η αργή ανάκαμψη του city break αλλά και χρόνια προβλήματα. Τέτοια είναι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις, οι ελλείψεις στις υποδομές, η ηχορύπανση και η ελλιπής καθαριότητα ακόμα και η μικρή αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου - αν σκεφτεί κανείς ότι το 47% των επισκεπτών της χώρα το καλοκαίρι δεν επισκέφτηκαν το παραλιακό μέτωπο επειδή αγνοούν την ύπαρξή του.

Ειδικότερα, με βάση την έρευνα, μακράν οι κύριοι λόγοι επίσκεψης της Αθήνας για τους επισκέπτες αναψυχής ήταν οι αρχαιολογικοί χώροι, ο πολιτισμός της και το γεγονός ότι η πόλη είναι ένας «must» προορισμός. Ενώ το 2020 η Αθήνα ως ασφαλής προορισμός ήταν ακόμα ένας εξέχων λόγος για επίσκεψη, το 2021 κατέβηκε στην 5η θέση με το 20% ακόμα να δείχνει ότι αυτό εξακολουθεί να αποτελεί μια σημαντική πτυχή.

Τέλος, η ανάλυση δείχνει ότι το 47% όσων δεν επισκέφτηκαν το παραλιακό μέτωπο, δεν το γνωρίζουν, ενώ 6 στους 10 επισκέπτες δεν γνωρίζουν το νησί της Αίγινας και ακόμη περισσότεροι δεν γνωρίζουν τα άλλα νησιά του Αργοσαρωνικού. Αυτές οι παραλίες και τα νησιά της Αττικής αποτελούν μια τεράστια ευκαιρία για την ενίσχυση της εμπειρίας και την αύξηση της διάρκειας διαμονής και κατ’ επέκταση των δαπανών, ενώ πολλά έργα υποδομής που βρίσκονται υπό κατασκευή θα βελτιώσουν περαιτέρω την ανταγωνιστική θέση της Αθήνας.

Καθοριστική στιγμή για την συνέχεια

«Η 17η Έρευνα, όπως παρουσιάστηκε από την ΕΞΑΑΑ, τον ΔΑΑ και τους ερευνητές, αλλά και όπως δείχνουν τα αναλυτικά και πλήρη στοιχεία της, μας δίνει πλήθος νέων δεδομένων προς προβληματισμό όλων, τόσο σε σχέση με την απόδοση των ξενοδοχείων, όσο και σε σχέση με τα προβλήματα ή τις αντοχές και τις ικανότητες του προορισμού - όπως τα περιγράφουν οι ίδιοι οι επισκέπτες. Από πλευράς μας καταθέτουμε όλη την πληροφορία που συγκεντρώθηκε επιμελώς και με πολύ προσοχή, υπόψη όλων, προς μελέτη. Θεωρούμε πως αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο, το οποίο συνδυαστικά με τις εξαιρετικές λοιπές μελέτες και έρευνες των φορέων της Ξενοδοχίας και του Τουρισμού (ΞΕΕ - ΙΤΕΠ, ΣΕΤΕ - ΙΝΣΕΤΕ κ.ά.) αλλά και των αντίστοιχων ερευνητικών κέντρων της πολιτείας προσθέτει ένα λιθαράκι σε όλα όσα προσπαθούμε με πολύ αγάπη για την Αθήνα και τον Τουρισμό της» ανέφερε χαρακτηριστικά η Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού κ. Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Γενικός Γραμματέας της ΕΞΑΑΑ κ. Ευγένιος Βασιλικός, τόνισε πως «όλα καταδεικνύουν την ανάγκη για ειλικρινή στο εξής πολιτική πρόθεση, για στρατηγική που πρέπει να ακολουθηθεί, για στόχους κοινούς μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σχετικά με το ποια τουριστική Αθήνα επιθυμούμε για το μέλλον. Απαιτείται σχεδιασμός -κυρίως- ακόμη και του χάρτη της δυναμικότητας της πόλης, αλλά και των υπηρεσιών που η Αθήνα οφείλει να προσφέρει στους επισκέπτες της. Η συνολική ποιότητα της προσφοράς της Αθήνας “την επόμενη ημέρα” πρέπει να είναι αντίστοιχη και της υποδομής που δημιουργείται. Αυτό που έχει σημασία είναι να αποφασίσουμε να αντιμετωπίσουμε κατάματα τα προβλήματα- και όταν το κάνουμε θα μπορέσουμε και να τα επιλύσουμε».

Σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν όλοι οι συμμετέχοντες η στιγμή αποδεικνύεται ιδανική για να σχεδιάσουμε την επόμενη ημέρα του τουρισμού της Αθήνας, ειδικά αφού το ενδιαφέρον για το σύνολο της χώρας είναι αυξημένο αλλά και η πρωτεύουσα κατάφερε εν μέσω υγειονομικής κρίσης να διατηρήσει το καλό της brand και να αναδειχτεί στη συνείδηση των ταξιδιωτών ως ασφαλής προορισμός.

«Η χώρα μας σε συγκριτική βάση, όπως και όλος ο ευρωπαϊκός Νότος έχει πληγεί λιγότερο σε σχέση με το Βορρά και οι ενδείξεις για τους επόμενους μήνες είναι αρκετά θετικές- έστω κι αν η πανδημία επιφυλάσσει πάντα εκπλήξεις» ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κ. Γιάννης Παράσχης για τους επόμενους μήνες. Όπως σημείωσε αυτή την στιγμή και λόγω της «Ομικρον» από τις αρχές του 2022 μέχρι σήμερα η επιβατική κίνηση είναι στο μείον 45% έναντι του 2019, την ίδια στιγμή που το τελευταίο διάστημα του 2021, το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο τα επίπεδα ανάκαμψης ήταν στο μείον 25% έως μείον 30% σε σύγκριση πάντα με την περίοδο προ πανδημίας. «Έχουμε ισχυρές ελπίδες για το δεύτερο τρίμηνο που είναι πολύ κρίσιμο για την Αθήνα (σ.σ. δεδομένου ότι θα ξεκινήσουν και τα θερινά προγράμματα των αεροπορικών εταιρειών), πέραν του καλοκαιρινού τριμήνου έως το Σεπτέμβριο που παραδοσιακά η Ελλάδα, λόγω της εποχικότητας έχει μεγάλη κίνηση. Είμαστε στα 6,5 εκατ. επισκέπτες το 2019 και άρα έχουμε πολύ έδαφος να καλύψουμε, το οποίο ελπίζουμε να καλυφθεί σε μεγάλο βαθμό φέτος- αν όλα πάνε καλά».

Στα βασικά ζητούμενα της επόμενης ημέρας σύμφωνα με το σύνολο των φορέων παραμένει η προσπάθεια ενίσχυσης του city break, για τις σύντομες αποδράσεις Σαββατοκύριακου από το εξωτερικό στην πρωτεύουσα όπως και η επιστροφή του επαγγελματικού/ συνεδριακού τουρισμού και των εκδηλώσεων.

Γιώργος Αλεξάκης

ΕΞΑΑΑGBR ConsultingΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑαειφορίαcity breakελληνικός τουρισμόςΑθήνα
Keywords
Τυχαία Θέματα