Σιδηρόδρομοι: «Αγώνας δρόμου» για επανασύνδεση των λιμανιών Πειραιά-Θεσσαλονίκης με Ευρώπη

Με ενεργοποίηση όλων των διαθέσιμων δυνάμεων και ένταση της προσπάθειας για ολοκλήρωση των ήδη δρομολογημένων έργων καταβάλλεται η προσπάθεια για να ξεκινήσουν έστω κάποια λίγα δρομολόγια τρένων μέσα στις επόμενες μέρες, αρχικά του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας και στη συνέχεια των εμπορευματικών δρομολογίων στη Βόρεια Ελλάδα, ώστε να αποσυμφορηθεί και η κατάσταση, αρχικά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Στη

συνέχεια με την έναρξη των δρομολογίων αναμένεται και το λιμάνι του Πειραιά να μπει σταδιακά σε τροχιά σύνδεσης με την Κεντρική Ευρώπη. Προς ώρας υπάρχει ένας σχεδιασμός για μεταφορά containers κυρίως της Cosco με μικρότερα πλοία για εμπορευματοκιβώτια, προς το λιμάνι του Κόπερ στη Σλοβενία, με προορισμό την Κεντρική Ευρώπη.

Όπως ανέφερε, πάντως, μιλώντας στο Reporter.gr πριν λίγες μέρες ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, «κάθε εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι σημαντικό να είναι σύγχρονο, αφού είναι η προέκταση κάθε εμπορικού λιμανιού και εμπορευματικού κέντρου. Πόσο μάλλον αναγκαίο είναι να εκσυγχρονιστεί, εδώ και τώρα, το μόνο σιδηροδρομικό δίκτυο που εξυπηρετεί το 2ο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και το 5ο μεγαλύτερο στην Ευρώπη».

Με βάση τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, «στις γραμμές του ΟΣΕ διακινείται κατά μέσο όρο ημερησίως φορτίο που αναλογεί σε 30 φορτηγά στο τμήμα Αθήνα - Θεσσαλονίκη και άλλα 30 φορτηγά στην αντίστροφη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα.

Αναφορικά με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, πέρσι σημειώθηκε αύξηση κατά 2,2%, από 461 χιλ. TEUs, σε 471 χιλ. TEUs το 2021 εκ των οποίων 8.000 TEUs μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σόφιας.

Κατά την ίδια περίοδο, οι ποσότητες συμβατικού φορτίου που διακινήθηκαν από τον ΟΛΘ στη Βουλγαρία αυξήθηκαν σημαντικά κατά 13,3%, από 3.741 χιλ. τόνους σε 4.236 χιλ. τόνους αντίστοιχα, αύξηση οφειλόμενη κυρίως σε διακίνηση νικελίου και κάρβουνου.

Η τιμή μεταφοράς της παλέτας από το λιμάνι του Πειραιά στη Θεσσαλονίκη οδικώς και σιδηροδρομικώς έχει 50 και 40 ευρώ αντίστοιχα. Γενικά πάντως υπολογίζεται πως το κόστος μεταφοράς από σιδηροδρομικώς σε οδικώς θα επιβαρύνει τις διεθνείς μεταφορές έως και 30%.

Άγνωστες παραμένουν οι επιπτώσεις στις σιδηροδρομικές μεταφορές περίπου 100.000 εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά στους προορισμούς των χωρών της κεντρικής Ευρώπης», αναφέρει ο κ. Κορκίδης σημειώντας ότι για το προσδιορισμό του κόστουςε χρήζει διερεύνησης το εάν η Cosco και η ΣΕΠ ΑΕ αντιμετωπίζουν κι ενδεχόμενες ρήτρες για την παράδοση προϊόντων.

Πάντως η επανεκκίνηση, θα γίνει με μειωμένα δρομολόγια, χαμηλότερες ταχύτητες και αυξημένο προσωπικό που θα έχει δύο φάσεις. «Θα υπάρχουν δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια ενώ θα αυστηροποιηθεί και το νομικό πλαίσιο για τις καταστροφές και τις κλοπές στο δίκτυο παράλληλα με σχετική ένταση της φύλαξης ώστε να αποτραπούν οι ολέθριοι βανδαλισμοί.

Παράλληλα με επιτάχυνση των προγραμματισμένων προσλήψεων του τακτικού προσωπικού αλλά και τηλεδιοίκησης να ολοκληρωθεί το συντομότερο», ανέφερε πριν λίγες μέρες ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης δίνοντας το στίγμα.

Εν τω μεταξύ με συνεχείς επαφές του εκτελούντα χρέη υπουργού Μεταφορών Γιώργου Γεραπετρίτη με τους εργαζόμενους του ΟΣΕ επιχειρείται να συνταχθεί «μια χάρτα» πάνω στην οποία θα κινηθεί η σχέση εργαζομένων διοίκησης αλλά και της λειτουργίας των σιδηροδρόμων.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γεραπετρίτης την περασμένη εβδομάδα:

θα υπάρξει περαιτέρω ενίσχυση για τα οικονομικά του σιδηροδρόμου. Από 45 εκατ. ευρώ, στον προϋπολογισμό έχει εγγραφεί ποσό 75 εκατ. για έργα αναβάθμισης,

βελτίωση στην εκπαίδευση που λαμβάνουν οι σταθμάρχες βάσει του ευρωπαϊκού προγράμματος που περιλαμβάνει εκπαίδευση θεωρητική περίπου 6,5 μηνών και εκπαίδευση στο πεδίο, αλλά και ιατρικές-ψυχομετρικές εξετάσεις.

Γιώργος Αλεξάκης

σιδηρόδρομοιλιμάνιαΘεσσαλονίκηΠειραιάςΕυρώπη
Keywords
Αναζητήσεις
rss
Τυχαία Θέματα
Σιδηρόδρομοι, Αγώνας, Πειραιά-Θεσσαλονίκης, Ευρώπη,sidirodromoi, agonas, peiraia-thessalonikis, evropi