Απόστολος Κοιμήσης: Νέες απαράδεκτες διατάξεις εις βάρος της Τ.Α.

Για «νέες απαράδεκτες διατάξεις εις βάρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης» κάνει λόγο ο επικεφαλής της αυτοδιοικητικής παράταξης Αυτοδιοικητικό Κίνημα, Απόστολος Κοιμήσης.

Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο κ. Κοιμήσης σημειώνεται:

Νέες απαλλαγές από δημοτικά τέλη για χατήρι μεγάλων ιδιωτικών εταιρειών Τα βάρη στα οικονομικά εξουθενωμένα «κορόιδα». Στους δημότες

Σωρεία απαράδεκτων διατάξεων, εις βάρος της Τ.Α., περιλαμβάνονται σε ν/σ που κατετέθη στη Βουλή, από τον υπουργό Υποδομών & Μεταφορών,

Χρ. Σπίρτζη, και που δυστυχώς συνυπογράφει και ο αρμόδιος για την Τ.Α. υπουργός Εσωτερικών, Π. Σκουρλέτης.

Ι) Κατ΄ αρχάς, το ν/σ διευρύνει δραματικά τις απαλλαγές των παραχωρησιούχων (δηλαδή των εταιρειών ιδιωτών) από τα δημοτικά ανταποδοτικά τέλη.

Το ζήτημα αυτής της νέας απαλλαγής, έχει μείζονα δημοσιονομική, αλλά και πολιτική σημασία, αφού μεταφέρει σε ιδιώτες την άσκηση της πλέον αρχέγονης αρμοδιότητας που είναι η διαχείριση των απορριμμάτων, ενώ ταυτόχρονα αφαιρεί πόρους από τα ταμεία των δήμων σε βάρος των δημοτών.

Υπενθυμίζουμε ότι οι σχετικές μεθοδεύσεις δεν είναι καινοφανείς. Υπήρχαν συγκεκριμένες κοινοβουλευτικές απόπειρες με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα από το 2013. Αλλά τότε, το 2013, είχαμε επιτύχει ως ΚΕΔΕ, σε συντονισμένη δράση με την τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, να αποσοβήσουμε τις αρνητικές εξελίξεις, που δυστυχώς τελικά ψηφίστηκαν από ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝ.ΕΛ. το 2015 ως αρ.13 του ν.4337/2015

Στη συνέχεια και άλλες απαλλαγές εμφιλοχώρησαν σε σκόρπιες διατάξεις, όπως στο αρ.218 του ν. 4389/2016 για την απαλλαγή παραχωρησιούχων Περιφερειακών Αεροδρομίων από οποιουδήποτε είδους τέλος ή φόρο, καθώς και σε παραχωρήσεις Λιμένων.

Σήμερα η Κυβέρνηση, με την παρ.5 του αρ.79 επεκτείνει έτι περαιτέρω το πεδίο εφαρμογής του δικού της αρ.13 του ν.4337/2015, καταθέτοντας προσθήκη στην περίφημη διάταξη Κουρουμπλή που το 2015 όρισε ότι δεν επιβάλλονται ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας από τους ΟΤΑ σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα προς τα οποία το Δημόσιο ή το ΤΑΙΠΕΔ ή ΟΤΑ έχουν αναθέσει την παροχή υπηρεσίας ή την εκτέλεση έργου, με σύμβαση παραχώρησης, που κυρώνεται από τη Βουλή με τυπικό νόμο, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα.

Τώρα προσθέτουν και τους παραχωρησιούχους αναθέσεων υπηρεσιών ή έργων από τα «ΝΠΙΔ που ελέγχονται από το Ελληνικό Δημόσιο».

Βρισκόμαστε δηλαδή ενώπιον εκτενέστατης αύξησης των απαλλαγών, καθώς τα ΝΠΙΔ που ελέγχονται από το Ελληνικό Δημόσιο είναι εκατοντάδες. Η δε διατύπωση «ελέγχονται», άνευ προσδιοριστικών κριτηρίων όπως σε άλλους Νόμους, ή έστω παραπομπής σε ισχύον σχετικό άρθρο, αφήνει ευρεία πεδία ερμηνείας.

Η Έκθεση Γ.Λ.Κ. (Σελ.26) αναφέρεται ρητά σε «απώλεια εσόδων των οικείων ΟΤΑ», επισημαίνοντας πως «το ύψος της εν λόγω απώλειας εξαρτάται από τα πραγματικά γεγονότα».

Στην Αιτιολογική Έκθεση, αποτυπώνονται κυβερνητικά επιχειρήματα σχετικά με τη δημιουργία «Εμπορευματικών Κέντρων» στα Ακίνητα της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. Συγκεκριμένα, στη σελ. 48 η Κυβέρνηση αιτιολογεί ότι αναμορφώνονται οι απαλλαγές για ανταποδοτικά τέλη «δεδομένης της ανάγκης να καθοριστούν οι σχέσεις των παραχωρησιούχων των εμπορευματικών της κέντρων με τους ΟΤΑ».

Υπογραμμίζουμε ότι το άρθρο, όπως οι κ.κ. υπουργοί το έχουν καταθέσει, δεν αφορά μόνον τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.

Αφορά όλα τα ΝΠΙΔ «που ελέγχονται από το Ελληνικό Δημόσιο», σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στη διάταξη.

Η παράταξή μας στην ΚΕΔΕ, το Αυτοδιοικητικό Κίνημα, διαχρονικώς σταθερή, αντιτίθεται στην υπό ψήφιση ρύθμιση, γιατί προσβάλλει την οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ και, δεδομένων των δημοσιονομικών συνθηκών της Χώρας, Παραβιάζει κάθε έννοια πολιτικής ηθικής με το να ψηφιστούν δυνατότητες επιπλέον απαλλαγών από τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη, ειδικά δε απαλλαγές όχι υπέρ των φτωχοποιημένων συμπολιτών μας, αλλά υπέρ ιδιωτικών εταιρειών – παραχωρησιούχων μεγάλων έργων.

ΙΙ) Στο ίδιο αντι-αυτοδιοικητικό κλίμα και η παρ.2 του αρ.81. Εδώ η Κυβέρνηση ορίζει ότι «ειδικά για τους υπαίθριους και στεγασμένους χώρους στάθμευσης ιδιοκτησίας ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., που χρησιμοποιούνται για διευκόλυνση των μετεπιβιβάσεων των χρηστών του μετρό, τα κάθε είδους τέλη καθαριότητας και φωτισμού υπολογίζονται κατ’ ανώτατο όριο στο 25% της συνολικής επιφάνειάς τους».

Οι Υπουργοί θεωρούν προφανώς δίκαιο που κάνουν πράξη, κατά το γνωστό επικοινωνιακό ευφυολόγημά τους, ο απλός πολίτης του μόχθου να πληρώνει τα δημοτικά τέλη που του αναλογούν, αλλά η Αττικό Μετρό Α.Ε. να πληρώνει κατ’ εξαίρεση μόνο για το 25%.

Αυτονόητη η «απώλεια εσόδων των οικείων ΟΤΑ», την οποία επισημαίνει ωμά και η Έκθεση ΓΛΚ (Σελ.26).

ΙΙΙ) Δημόσιες συμβάσεις (παρ. 7-8-9 Αρ.79)
Η παράταξή μας από τον Αύγουστο του 2016 μέχρι σήμερα έχει επανειλημμένως τεκμηριώσει το Ανεφάρμοστο σημείων του ν.4412/2016 περί δημοσίων συμβάσεων, παρά την ορθή πολιτική κατεύθυνση στην οποία γενικώς αυτός βασίστηκε, ήτοι την ενσωμάτωση ευρωπαϊκών οδηγιών.

Από την επόμενη ημέρα της κατάθεσής του, επισημάναμε ότι το κείμενο του Νόμου ήταν ένας λαβύρινθος με πολλά λάθη. Λάθη σε αριθμούς, στη σύνταξη, σε παραπομπές και σε σημεία που δεν έβγαζαν καν νόημα και καθιστούσαν ακόμα και την ανάγνωση αδύνατη. Μας επιβεβαίωσε 100% το γεγονός ότι από τη δημοσίευσή του μέχρι σήμερα αυτός ο Νόμος με τα 379 άρθρα, έχει υποστεί πάνω από 235 διορθώσεις σφαλμάτων/τροποποιήσεις/αλλαγές ημερομηνιών.

Με απλά λόγια, τα 2/3 του ήταν για πέταμα και η Κυβέρνηση προσπάθησε να τα διορθώσει. Εις μάτην. Έχουμε επισημάνει ότι νομικώς τα εκατοντάδες, σπασμωδικά επιμέρους μπαλώματα, με διαφορετική το καθένα χρονική έναρξη ισχύος, ανάλογα με το πως προσκολλάται κάθε μπάλωμα, διογκώνουν το χάος. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Οι 3 αλλαγές στις παρ.7, 8 και 9 του Αρ.70 του ν/σ είναι αποκαλυπτικές.

Ένα μόνο παράδειγμα: 1,5 χρόνο η Αυτοδιοίκηση τεκμηριώνει τη δυσχέρεια στελέχωσης των Επιτροπών Διαγωνισμών. 1,5 χρόνο. Και τι κάνει η Κυβέρνηση τώρα; Με την παρ.9 προσθέτει επιπλέον, μία ακόμη πρόβλεψη στο εδάφιο α’ της περ. α΄ της παρ.8 του αρ.221 του ν.4412/2016. Συγκεκριμένα προσθέτει ότι οι υπάλληλοι της Επιτροπής Διαγωνισμού θα πρέπει να διαθέτουν και «εμπειρία, τεχνική εξειδίκευση και ειδικότητες που προσιδιάζουν στις υπό ανάθεση κατηγορίες εργασιών».

Στην αντίθετη κατεύθυνση δηλαδή, αντί να εισαχθούν πρωτοβουλίες απλοποίησης, επιτάχυνσης και έμπρακτης διασφάλισης της συγκρότησης των Επιτροπών, αυξάνουν και περιπλέκουν τα πράγματα. Αλήθεια πως θα παραμετροποιηθούν οι ειδικότητες και η εμπειρία στις κληρώσεις; Πώς θα επικαιροποιούνται και από ποιον; Ποιος και με ποιον τρόπο θα κρίνει ποιος ειδικότητες ανά είδος δημόσιας σύμβασης απαιτούνται; Πώς θα αντικρούονται οι χιλιάδες αναμενόμενες ενστάσεις για το προφίλ των μελών των επιτροπών; Και εν πάσει περιπτώσει πού θα βρεθούν οι υπάλληλοι που απαιτούνται; Ιδίως στο υποστελεχωμένο 75% των δήμων της χώρας. Ως προς τη δυνατότητα προγραμματικής συνεργασίας με φορείς της γενικής κυβέρνησης, ας μείνει καλύτερα ασχολίαστο.

Αυτή όμως ή τρομακτική διόγκωση της γραφειοκρατίας έχει προβληματίσει κανέναν ή μήπως γίνεται σκόπιμα για να παραμένει το δημόσιο χρήμα αναπορρόφητο και διαθέσιμο για πάσα χρήση στα ταμεία του γενικού λογιστηρίου του κράτους;

Από τον Αύγουστο 2016 με κάθε τρόπο, σταθερά, επισημαίνουμε ότι η εφαρμογή των προβληματικών διατάξεων του ν.4412/2016 πρέπει άμεσα να ανασταλεί. Το ίδιο πρέπει να γίνει και τώρα όσο είναι ακόμη καιρός. Παύση των πειραματισμών και άμεση αναστολή της εφαρμογής. Ταυτοχρόνως με αναδρομική, από τον Αύγουστο 2016 μέχρι σήμερα, νομική και θεσμική επίλυση του προκληθέντος χάους, με βάση την πρόσφατη εμπεριστατωμένη απόφαση της ΚΕΔΕ.

IV) Το ν/σ δυστυχώς εμπεριέχει και άλλα σημεία εις βάρος των Δήμων μας. Αξίζει κάθε συναδέλφισσα και συνάδελφος να το μελετήσει, για να γίνει αντιληπτή η διαφορά λόγων και πράξης εκ μέρους του κεντρικού κράτους.

Να δει και μόνος του τα Άρθρα και τις Εκθέσεις που επεξηγήσαμε ανωτέρω.

Την απώλεια εσόδων των δήμων που καταγράφει η Έκθεση του ΓΛΚ για την παρ.5 του αρ.28. Εκεί αναφέρουν ότι μέχρι την έκδοση διαφόρων ΥΑ και ΚΥΑ, διοικητικά πρόστιμα του ΚΟΚ θα ισχύουν μειωμένα κατά 40%.

Τη δαπάνη που προκαλεί η ανάληψη του κόστους συντήρησης του παράλληλου και κάθετου οδικού δικτύου, εκατέρωθεν των σιδηροδρομικών γραμμών, κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων των αρ. 79 παρ.3 και 81 παρ.1α. Η συντήρηση ανατίθεται στους ΟΤΑ μας ενημερώνει το ν/σ, χωρίς ρητή εμφανή πρόβλεψη για μεταφορά αντίστοιχων πόρων.

Την ενδεχόμενη δαπάνη από την πρόβλεψη προστίμων προς Δήμους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ ετησίως κατά το αρ.17.

Το Αυτοδιοικητικό Κίνημα στην ΚΕΔΕ τονίζει, για μια ακόμη φορά, το αδιέξοδο στο οποίο οδηγεί η ανεύθυνη νομοθέτηση από το κεντρικό κράτος για αυτοδιοικητικά ζητήματα, όταν, άνευ διαβούλευσης, μέσα σε ογκώδη νομοθετήματα εντοπίζουμε αλλαγές στις αρμοδιότητες και στους πόρους των Δήμων μας.

]Αδιέξοδο που λειτουργεί τελικώς εις βάρος όχι μόνο του χώρου της Τ.Α. -που αποτελεί άλλωστε συνήθη πολιτικό στόχο- αλλά εις βάρος της χώρας και των συμπολιτών μας που επωμίζονται τις συνέπειες.

Καλούμε τους βουλευτές να μην ψηφίσουν ρυθμίσεις που επιτείνουν την αυτοδιοικητική ασφυξία.

Υπενθυμίζουμε, τέλος, το θυεσμικό καθήκον που οφείλουμε να υπηρετούμε όσοι τιμηθήκαμε με την εμπιστοσύνη του λαού στις αυτοδιοικητικές εκλογές.

Καθήκον διαφύλαξης και εμβάθυνσης του κύρους και του σεβασμού του θεσμού, που ενδεχομένως πλήττεται όταν σιωπούμε ή, αντιθέτως, όταν εκδίδουμε εσπευσμένως ανακοινώσεις με αναίτιους διθυραμβικούς επαίνους, για διατάξεις και κανονιστικές πράξεις του κεντρικού κράτους, το περιεχόμενο των οποίων έρχεται σε αντίθεση με τα στοιχειώδη κεκτημένα ιστορικών αυτοδιοικητικών αγώνων δεκαετιών.

Για το Αυτοδιοικητικό Κίνημα

Απόστολος Κοιμήσης
Δήμαρχος Αμφιλοχίας
Μέλος Δ.Σ. ΚΕΔΕ

The post Απόστολος Κοιμήσης: Νέες απαράδεκτες διατάξεις εις βάρος της Τ.Α. appeared first on Ενυπόγραφα.

Keywords
Τυχαία Θέματα