Σύσσωμος ο ευρωπαϊκός κλάδος κρέατος διαμαρτύρεται για τις ονομασίες των φυτικών υποκατάστατων

Τα φυτικά υποκατάστατα κρέατος και το πώς ονομάζονται τα προϊόντα αυτά εγείρουν σοβαρά ερωτήματα. Και τα ερωτήματα αυτά σχετίζονται με την αναγκαία πληροφόρηση του καταναλωτή, την πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας και τη δύναμη του σύγχρονου μάρκετινγκ, το οποίο αναμιγνύει μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα και αξίες.

Τη θέση αυτή εκφράζουν γιαακόμη μία φορά κορυφαίες ευρωπαϊκές οργανώσεις του κλάδου κτηνοτροφίας και κρέατος.

Σε κοινή ανακοίνωσή τους κτηνοτρόφοι,πτηνοτρόφοι, συνεταιριστές, το εμπόριο και η βιομηχανία κρέατος, αλλά και οικρεοπώλες, επισημαίνουν το παράδοξο να

υπάρχουν προϊόντα βίγκαν τα οποία αποκαλούνται«μπιφτέκι», «λουκάνικο», «μπριζόλα» κλπ.

«Αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε την επιθυμία ενός τμήματος των Ευρωπαίων καταναλωτών να αυξηθούν τα φυτικά υποκατάστατα κρέατος στην αγορά. Ωστόσο, αναμένουμε ένα δίκαιο και συνεπές μάρκετινγκ που θα σέβεται τόσο τους καταναλωτές όσο και τη δουλειά που κάνουν γενιές και γενιές κτηνοτρόφων και επαγγελματιών κρέατος σε όλη την Ευρώπη!» υπογραμμίζουν στην ανακοίνωση οι εκπρόσωποι των οργανώσεων: Σύνδεσμος Μεταποιητών και Εμπόρων Κρέατος Πουλερικών (AVEC), Σύνδεσμος Ευρωπαϊκών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος (CLITRAVI), κτηνοτρόφοι και συνεταιριστές (COPA-COGECA), Ευρωπαϊκό Φόρουμ Εκτροφέων Παραγωγικών Ζώων (EFFAB), Διεθνής Συνομοσπονδία Κρεοπωλών (IBC), Ευρωπαϊκή Ένωση Εμπορίου Ζώντων Ζώων και Κρέατος (UECBV).

Οι παραπάνω οργανώσεις υποστηρίζουν ότι αν τα βίγκαν προϊόντα ονομάζονται σαν να ήταν γαλακτοκομικά και κρέας, αυτό σαφώς παραπλανά τους Ευρωπαίους καταναλωτές, αφού θεωρεί ότι αυτές οι απομιμήσεις είναι «ισοδύναμο» υποκατάστατο των πρωτότυπων. «Η υποκατάσταση είναι μια ισχυρή ιδέα του μάρκετινγκ που αποσκοπεί να πει στους καταναλωτές ότι απλώς αντικαθιστούν ένα προϊόν με ένα άλλο», λένε οι οργανώσεις, οι οποίες ωστόσο θυμίζουν ότι ναι μεν τα φυτικά υποκατάστατα μπορούν να αποτελέσουν πηγή πρωτεΐνης, στην ουσία όμως δεν μπορούν να εγγυηθούν την ίδια διαθρεπτική πρόσληψη με τα ζωικά προϊόντα που προσπαθούν να μιμηθούν!

«Επιπλέον, δεν μπορούμε ναδεχτούμε την παρουσίαση αυτών των εξαιρετικά επεξεργασμένων προϊόντων ως πιουγιεινές επιλογές, δεδομένου ότι συχνά έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρόσθετα,αλάτι, ζάχαρη και λιπαρά. Σε αυτήν την κατεύθυνση, οι παραγωγοί αυτών των προϊόντωναπομίμησης στην πραγματικότητα ασκούν ένα μεροληπτικό μάρκετινγκ που ιεραρχείτον τύπο παραπάνω από την ουσία».

Οι ονομασίες πουχρησιμοποιούνται παραδοσιακά για τα κρέατα και τα προϊόντα τους είναι τμήμα τηςπολιτιστικής μας κληρονομιάς, σημειώνουν οι φορείς στην ανακοίνωσή τους. «Μπέικον, ζαμπόν, καρπάτσιο, μπριζόλα,φιλέτο, παϊδάκια, σαλάμι είναι όλες παραδοσιακές ονομασίες που έχουνδιαμορφωθεί με το πέρασμα των χρόνων, από τη σκληρή δουλειά κτηνοτρόφων και κρεοπωλώνμε αρκετά μεγάλες διαφορές από περιοχή σε περιοχή, καθιστώντας τα αντίστοιχαπροϊόντα πράγματι μοναδικά. Κανείς σήμερα δεν χρειάζεται να εξηγήσει τι είναιαυτά τα προϊόντα ή τι να περιμένει όταν τα αγοράζει! Αυτός είναι και ο λόγοςπου αυτές οι ονομασίες δεν χρειάστηκαν ποτέ μέχρι τώρα προστασία. Εφόσον στηνΕυρώπη προστατεύουμε την τοπική και περιφερειακή μας κληρονομιά μεΠροστατευόμενες Γεωγραφικές Ενδείξεις (ΠΓΕ) και Προστατευόμενες ΟνομασίεςΠροέλευσης (ΠΟΠ), θα πρέπει να είμαστε συνεπείς και να προστατεύουμε επίσης τιςονομασίες πιο κοινών αγαθών που είναι επίσης αποτέλεσμα της κληρονομιάς μας».

Με την εμπορική ανάπτυξη τωνφυτικών υποκατάστατων, διακυβεύεται αυτή η κοινή κληρονομιά, και αυτό συμβαίνειδιότι η βιομηχανία παραγωγής αυτών των προϊόντων εκμεταλλεύθηκε ένα ευρωπαϊκό νομικόκενό και χρησιμοποιεί για όφελός της τις ισχυρές κοινές ονομασίες που κατάπαράδοση είχαμε για τα γαλακτοκομικά και το κρέας. Θέτοντας στο επίκεντρο αυτήτη λογική, οι κορυφαίοι φορείς του ευρωπαϊκού κλάδου κτηνοτροφίας και κρέατοςαρχίζουν να κοιτούν στον πυρήνα του ζητήματος: «Ο κλάδος των φυτικών υποκατάστατων δηλώνει ότι είναι δημιουργικός καικαινοτόμος. Θα έπρεπε όμως να είναι και δίκαιος! Έχει, ειδικά σήμερα, τηνευκαιρία να δημιουργήσει νέα προϊόντα με νέες ονομασίες, να κερδίσει την καταναλωτικήαναγνώριση και να σημειώσει οικονομική επιτυχία. Πώς μπορεί το λόμπι τωνφυτικών υποκατάστατων να ισχυρίζεται ότι δεν παραπλανά τους καταναλωτές, από τηστιγμή που χρησιμοποιεί ονομασίες κρέατος προκειμένου να δώσει πληροφορίες για τηνυφή και τη γεύση του δικού του προϊόντος; Εάν ένα προϊόν ισχυρίζεται ότι είναι διαφορετικόαπό κάποιο άλλο, πρέπει να έχει και τη δική του ονομασία. Μια βιομηχανία πουπροσπαθεί να γίνει mainstream δεν χρειάζεται να χτίσει τη δόξα της στηρίζονταςτο δικό της μάρκετινγκ σε ήδη υπάρχοντα προϊόντα και σε μια μάχη εναντίον τους!»

Για την ευρωπαϊκή κτηνοτροφία, σημειώνουν,δεν είναι μια αντιπαράθεση, αλλά μια έκκληση για σωστή αναγνώριση και σεβασμό προςτο έργο εκατομμυρίων Ευρωπαίων αγροτών και εργαζομένων στον κλάδο κτηνοτροφίας.«Αυτοί διατηρούν τις αγροτικές περιοχές ζωντανές,παρέχοντας στους πολίτες μας ποιοτικό κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα, ταοποία απολαμβάνουν και καταναλώνουν όλες οι γενιές ως μέρος της ευρωπαϊκής γαστρονομικήςκληρονομιάς και της ισορροπημένης διατροφής» λένε οι έξι οργανώσεις καιαπευθυνόμενες προς τους Ευρωβουλευτές υπογραμμίζουν: «Το νομικό πλαίσιο που προστατεύει τις ονομασίες στον γαλακτοκομικότομέα δημιούργησε ένα ζωηρό περιβάλλον και διασφαλίζει ότι οι καταναλωτές είναιβέβαιοι γι’ αυτό που αγοράζουν. Συνεπώς, δεν θέλουμε μόνο να διασφαλιστεί αυτόπου ήδη έχουμε, αλλά να επεκταθεί το ίδιο επίπεδο προστασίας σε όλα τα άλλαζωικά προϊόντα. Για τους ακόλουθους λόγους, οι εκπρόσωποι της ευρωπαϊκήςαλυσίδας παραγωγής ζωικών προϊόντων καλούν τους ευρωβουλευτές να υπερασπιστούντην αρχική τροπολογία όπως εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2019 και να μην αποδεχθούνσυμβιβασμούς επ' αυτού. Δεν μπορούμε να συμβιβαστούμε στο δικαίωμα τωνκαταναλωτών να έχουν αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τα χαρακτηριστικά καιτις διατροφικές πτυχές των προϊόντων που αγοράζουν».

The post Σύσσωμος ο ευρωπαϊκός κλάδος κρέατος διαμαρτύρεται για τις ονομασίες των φυτικών υποκατάστατων appeared first on MeatNews.gr.

Keywords
Τυχαία Θέματα