EY Future Consumer Index: Πώς ο καταναλωτής αλλάζει προτεραιότητες λόγω κρίσης

Η επιστροφή στην κανονικότητα που ήταν η ευχή όλων από την έναρξη της πανδημίας COVID-19, φαίνεται πως αναβάλλεται τουλάχιστον προς το παρόν καθώς ο κόσμος έχει βυθιστεί σε ακόμη μεγαλύτερη κρίση.

Στο περιβάλλον αυτό οι προτεραιότητες των καταναλωτών αλλάζουν, όπως αποτυπώνεται στην τελευταία έκδοση του EY Future Consumer Index. Δείχνει ότι σε μια εποχή αυξανόμενου πληθωρισμού και παγκόσμιας αναταραχής, οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο επανεξετάζουν ουσιαστικά πώς ζουν τη ζωή τους και αναρωτιούνται ποια σχέση θέλουν πραγματικά με τον καταναλωτισμό

και τις αξίες του.

Επαναξιολογούν το χρόνο, τις αξίες, προτάσσουν την εμπειρία, ζητούν εξατομικευμένες υπηρεσίες, στρέφονται στον ψηφιακό κόσμο και έχουν απαιτήσεις σε πολλά επίπεδα από τα brands που επιλέγουν.

Οι καταναλωτές επιδιώκουν να απλοποιήσουν τη ζωή τους, επαναπροσδιορίζουν τους στόχους τους, επαναξιολογούν τις προτεραιότητές τους.

Η «Μεγάλη Παραίτηση»

Η «Μεγάλη Παραίτηση» είναι ήδη ένα καλά τεκμηριωμένο φαινόμενο, με υπαλλήλους σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο να εγκαταλείπουν τη δουλειά τους και να επανεξετάζουν τα επαγγελματικά τους σχέδια. Ο Δείκτης EY δείχνει βαθιές αλλαγές στη συμπεριφορά και τις στάσεις καθώς οι άνθρωποι χάνουν το ενδιαφέρον τους για τους στόχους της ζωής τους πριν από την πανδημία, τα εργασιακά πρότυπα και τις καταναλωτικές τους συνήθειες.

Τα τελευταία δύο χρόνια οι περισσότεροι άνθρωποι ξόδεψαν λιγότερα και βγήκαν λιγότερο. Η εξ αποστάσεως εργασία τους έχει δώσει περισσότερες επιλογές για το πώς χρησιμοποιούν το χρόνο τους και τους απομάκρυνε από τον χώρο εργασίας, τόσο γεωγραφικά όσο και συναισθηματικά. Στην αρχή, αυτό ήταν δύσκολο. Αλλά πολλοί άνθρωποι έχουν αρχίσει να προτιμούν αυτόν τον τρόπο ύπαρξης ή τουλάχιστον τον βρήκαν πολύ καλύτερο από ό,τι φαντάζονταν.

Νιώθουν ότι η ποιότητα του χρόνου τους είναι εξίσου σημαντική με την ποσότητα των χρημάτων στον τραπεζικό τους λογαριασμό. Προτιμούν να μείνουν μέσα παρά να βγουν έξω. Θέλουν να αποκτούν εμπειρίες και όχι περισσότερα πράγματα.

Για τις εταιρείες, αυτή η αλλαγή νοοτροπίας έχει βαθιές επιπτώσεις αφού αποτελεί μια μετατόπιση εξουσίας: Από τους εργοδότες στους εργαζόμενους, στις νεότερες γενιές που έχουν λιγότερο κίνητρο από τα χρήματα και την ιδιότητα και ενδιαφέρονται περισσότερο να ζουν σύμφωνα με διαφορετικές αξίες· και από τα brands στους καταναλωτές, που περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι και  γίνονται πιο δυσπρόσιτοι από ποτέ.

Το 44% σχεδιάζει να ενοποιήσει τα ψώνια και να ψωνίζει λιγότερο συχνά

Το 43% θα ψωνίσει περισσότερο από τοπικές, μικρές επιχειρήσεις

Το 42% θα αγοράσει μόνο από brands που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες τους

Το 36% λέει ότι θα επισκεφτεί μόνο καταστήματα που προσφέρουν εξαιρετικές εμπειρίες.

Όταν οι καταναλωτές ανησυχούν, μένουν στο σπίτι

Ακόμη και πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο δεν ήταν αισιόδοξοι για το μέλλον. Ο πληθωρισμός επέστρεφε. Η επαγγελματική και προσωπική τους ζωή είχε αλλάξει. Οι δείκτες  δείχνει ότι δεν ανησυχούν πλέον μόνο οι καταναλωτές χαμηλού εισοδήματος.

Ενώ οι μεσαίες τάξεις γνωρίζουν περισσότερο την αύξηση των τιμών, ο πληθωρισμός αναγκάζει τους καταναλωτές σε όλα τα επίπεδα εισοδήματος να αλλάξουν τις αγοραστικές τους συμπεριφορές και τις αποφάσεις αγοράς. Συνολικά, το 52% των καταναλωτών λέει ότι το αυξανόμενο κόστος των αγαθών και των υπηρεσιών δυσκολεύει τις αγορές τους. Οι άνθρωποι αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο αγοράζουν μη βασικά είδη, όπως ρούχα και ηλεκτρονικά είδη, για να μπορούν να αντέξουν οικονομικά το κόστος της ενέργειας και των τροφίμων.

Με την καταναλωτική τους δύναμη να μειώνεται, οι καταναλωτές σχεδιάζουν να περιορίσουν την κατανάλωσή τους, να αναζητήσουν φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις και να αγοράσουν λιγότερο τα μη απαραίτητα. Οι κατηγορίες που επηρεάζονται περισσότερο είναι τα   ποτά και τα καλλυντικά, τα   ρούχα και τα παπούτσια.

Τι άλλαξε με στοιχεία

Το 34% λέει ότι αγοράζει λιγότερα υλικά αγαθά επειδή δεν τα χρειάζεται.

Το 30% θα αγοράσει περισσότερα μεταχειρισμένα προϊόντα.

Το 47% θα αγοράσει μόνο τα απαραίτητα.

Οι περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι, με το 56% να λέει ότι είναι λιγότερο πιθανό να βγουν έξω τώρα εκτός και αν χρειαστεί.

Όταν βγαίνουν έξω, το 63% επιλέγει να περάσει περισσότερο χρόνο στην περιοχή του.

Οι κοινωνικοί τους κύκλοι έχουν συρρικνωθεί. Το 74% τοις εκατό δεν βλέπει τους φίλους και την οικογένειά του τόσο πολύ όσο πριν από την πανδημία.

Νοιάζονται για τον πλανήτη – Ζουν τη στιγμή

Οι καταναλωτές αναζητούν πλέον απλούστερη και πιο ισορροπημένη ζωή και τις πιο βιώσιμες επιλογές. Ο Δείκτης δείχνει ότι οι καταναλωτές προσέχουν όλο και περισσότερο τον αντίκτυπό τους στον πλανήτη. Επιλέγουν να κάνουν πιο βιώσιμες αγορές και κάνουν ό,τι μπορούν για να προστατεύσουν το περιβάλλον.

Το 56% θα δώσει μεγαλύτερη προσοχή στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις όσων αγοράζουν.

Το 52% θα δώσει μεγαλύτερη προσοχή στον κοινωνικό αντίκτυπο αυτού που αγοράζει.

Η απλότητα και η απόδραση εκτιμώνται όλο και περισσότερο

Πολλοί άνθρωποι θέλουν να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο και να ξεφύγουν από τις πιέσεις του κόσμου μετά την πανδημία. Το 60% των καταναλωτών σχεδιάζει να κάνει διακοπές τους επόμενους έξι μήνες. Το 39% των νεότερων γενεών λέει ότι θα ξοδέψει περισσότερα για διακοπές φέτος. Συνολικά, το 45% των καταναλωτών λέει ότι σχεδιάζει να ζήσει περισσότερο αυτή τη στιγμή και δεν σχεδιάζει μακροπρόθεσμα.

Από την αρχή της πανδημίας, παρακολουθούμε πέντε τμήματα των καταναλωτών, που ορίζονται από τις προτιμήσεις, τις συμπεριφορές και την οπτική τους για τη ζωή. Στις πρώτες φάσεις της πανδημίας, το τμήμα μας «Πρώτα η εμπειρία» αντιπροσώπευε το μικρότερο ποσοστό καταναλωτών. Τώρα όμως ανεβαίνει γρήγορα, καθώς μειώνονται οι υγειονομικές και οικονομικές ανησυχίες. Υπάρχουν επίσης πολλοί περισσότεροι καταναλωτές στο τμήμα μας «Πρώτα ο πλανήτης».

Ο χώρος εργασίας Baby Boomer έχει χάσει την ελκυστικότητά του

Η εξουσία δεν μετατοπίζεται μόνο από τους εργοδότες στους εργαζόμενους και από τις παλαιότερες σε νεότερες γενιές. Υπάρχει επίσης μια αλλαγή στη δυναμική ισχύος μεταξύ των εμπορικών σημάτων και των καταναλωτών.

Διαβάστε επίσης:

Οι Ενώσεις Καταναλωτών ως αρωγός στην προώθηση της βιωσιμότητας

Keywords
Τυχαία Θέματα