Nelly’s, η φωτογράφος που έγραψε ιστορία – Ένα πορτρέτο – έκθεση
Τρεις πόλεις διαμόρφωσαν το εικαστικό της βλέμμα, η Αθήνα, η Δρέσδη και η Νέα Υόρκη και κάθε μια συνέβαλε αποφασιστικά στην εξέλιξή της στην πάροδο των ετών ως προσωπικότητας και επαγγελματία, που χάραξε μια εντυπωσιακή πορεία στο χώρο της φωτογραφίας.
Καταλείποντας, μεταξύ άλλων στην Ελλάδα τις πρωτοποριακές λήψεις της στην Ακρόπολη
Άξονας της έκθεσης, ακριβώς αυτές οι πόλεις, που έγιναν πεδίο μάθησης και στη συνέχεια δημιουργίας αλλά γενικότερα και όλη η Ελλάδα, καθώς μια μεγάλη σειρά έργων της Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (1899-1998) καταγράφει την ύπαιθρο και τους ανθρώπους της. Μουσικοί και χορευτές από την Κρήτη και αγρότισσες από τα Ιωάννινα γίνονται έτσι, το ίδιο ιδανικά μοντέλα με τις πλούσιες κυρίες της Νέα Υόρκης αλλά και της Αθήνας, ενώ εμβληματικά θεωρούνται τα πορτρέτα ιστορικών προσωπικοτήτων της όπως του Ελευθέριου Βενιζέλου και του Κωστή Παλαμά.
Όλη αυτή τη διαδρομή ακολουθεί και η έκθεση: Από τα χρόνια της μαθητείας της Nelly’s στη Δρέσδη στις αρχές του 1920, την παραμονή της στην Αθήνα στα χρόνια του Μεσοπόλεμου, την μετεγκατάστασή της στη Νέα Υόρκη, όπου έζησε επί 27 χρόνια και τέλος την επιστροφή στην Ελλάδα, με την έντονη παρουσία της στα φωτογραφικά δρώμενα έως την εποχή της συνταξιοδότησής της. Η έκθεση άλλωστε, αποτελεί προσαρμογή της αναδρομικής της Nelly’s, που παρουσιάστηκε πέρυσι στο Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακα του έργου της φωτογράφου, με αφορμή τη συμπλήρωση 25 χρόνων από τον θάνατό της και με στόχο να επανασυστήσει τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό.
Η γυμνή φωτογράφηση«H πόρτα ήταν μισάνοιχτη, και καθώς ο ήλιος έγερνε και γέμιζε με φως τον μικρό χώρο, είδα για πρώτη φορά την ξένη χορεύτρια ολόγυμνη. Μου φάνηκε πως ενσάρκωνε το πνεύμα των αρχαίων μαρμάρων! ‘‘Θα μπορούσατε να ποζάρετε τελείως γυμνή;’’ είπα. Δέχτηκε. Έτρεξα και ρώτησα τον Φιλαδελφέα. Η απάντησή του ήταν καταφατική: ‘‘Φτάνει οι φωτογραφίες να μην είναι για δημοσίευση’’, είπε».
Έτσι θυμόταν η ίδια εκείνη την ιστορική φωτογράφηση του 1928 στην Ακρόπολη, όταν κατέγραψε με το φακό της για πρώτη φορά ένα γυμνό μοντέλο, ανάμεσα στους αρχαίους κίονες των μνημείων. Όπως περιέγραφε, ήταν η παρόρμηση της στιγμής, που την είχε οδηγήσει σ’ αυτές τις τολμηρές λήψεις, που εκθειάστηκαν αλλά προκάλεσαν και σκάνδαλο.
Η αρχική της πρόθεση ωστόσο, δεν ήταν αυτή: «Είχα πάρει μαζί μου πολλά μέτρα άκοπες μουσελίνες, αρχαϊκά πέπλα για την όμορφη μπαλαρίνα», όπως είπε πει αργότερα. «Από τη διεύθυνση της Ακρόπολης μου είχαν πει, ότι η φωτογράφιση έπρεπε να γίνει μετά το επισκεπτήριο. Έτσι για να μην είμαστε δυο κοπέλες μόνες στην ερημιά παρακάλεσα τον πατέρα μου να μας συνοδεύσει. Ήταν όμως εκεί και ο ίδιος ο Φιλαδελφέας (σημ. Αλέξανδρος Φιλαδελφεύς, διευθυντής της Ακρόπολης). Μας έδειξαν το σπιτάκι του φύλακα και μας είπαν ότι η καλλιτέχνης μπορούσε να αλλάξει εκεί και να βάλει τα πέπλα που είχα φέρει μαζί μου…».
Πάντως, παρά το θόρυβο που προκλήθηκε, την πρώτη φωτογράφηση της Μόνα Πάεβα, πρώτης μπαλαρίνας της Οπερά Κομίκ θα ακολουθούσε και εκείνη της ρωσίδας χορεύτριας Λίλα Νικόλσκα.
Nelly’s, Η Ρωσίδα χορεύτρια Λίλα Νικόλσκα στην Ακρόπολη, Νοέμβριος 1930Ιστορικά γεγονόταΣύνολο 185 φωτογραφιών παρουσιάζονται στην έκθεση, επιλεγμένες για την καλλιτεχνική τους αρτιότητα αλλά και με σκοπό να εκπροσωπηθούν οι διαφορετικές αισθητικές τάσεις που υιοθέτησε η ίδια στα 45 χρόνια που ασχολήθηκε με τη φωτογραφία, αλλά και οι πολυάριθμες φωτογραφικές τεχνικές με τις οποίες πειραματίστηκε. Στην πορεία της εξάλλου, υπήρξε παρούσα και κατέγραψε με το φακό της σημαντικά ιστορικά και πολιτιστικά γεγονότα.
Όπως τις Δελφικές Εορτές, που είχαν οργανώσει ο Άγγελος Σικελιανός και η Εύα Πάλμερ το 1927 και το 1930. αλλά και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936 στο Βερολίνο, όπου βρέθηκε με τον σύζυγό της Άγγελο Σεραϊδάρη, καθώς ο αδερφός του συμμετείχε στους αγώνες.
Αλλά η έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το 1939 την βρήκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, στο πλαίσιο της αποστολής της να διακοσμήσει με τις φωτογραφίες της το ελληνικό περίπτερο στη Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης. Η παραμονή της εκεί, αναγκαστική αρχικά, την οδήγησε ωστόσο, σε μια διαφορετική καριέρα, αποτυπώνοντας πλέον την νέα, μεγάλη οικοδόμηση της μεγαλούπολης και στη ζωή σ΄αυτήν.
Οι περιοδείες της εξάλλου, στην ελληνική ύπαιθρο, μέσα από τις οποίες στοιχειοθετεί το πανόραμα της χώρας στο Μεσοπόλεμο, καθώς αποτυπώνουν μια «ειδυλλιακή» Ελλάδα, θα εικονογραφήσουν τα τουριστικά έντυπα της χώρας στο εξωτερικό και θα γίνουν τα πρώτα σύμβολα της τουριστικής φιλοσοφίας. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργεί και μία σειρά έργων με τίτλο «Παραλληλισμοί», όπου αντιπαραβάλλει πρόσωπα της υπαίθρου, νεαρούς βοσκούς και χωριατοπούλες, με αρχαία ελληνικά αγάλματα.
Nelly’s, Η Γουίν Κάνινγκαμ, 1955Τα ζωγραφικά της Nelly’sΣε κάθε περίπτωση το έργο της Nelly’s υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικό τα χρόνια του Μεσοπολέμου, ασκώντας ιδιαίτερη επίδραση στην εξέλιξη του μέσου στην Ελλάδα τον 20ο αιώνα.
Στις πρωτότυπες εικόνες της έκθεσης έτσι, προστίθενται και 53 σύγχρονες ψηφιακές εκτυπώσεις που πραγματοποιήθηκαν από τα αρνητικά της δημιουργού ώστε να συμπληρώσουν τα αφηγηματικά κενά. Παράλληλα, εκτίθεται μια επιλογή του φωτογραφικού εξοπλισμού που χρησιμοποίησε ως φοιτήτρια στη Δρέσδη αλλά και ως επαγγελματίας φωτογράφος στην Αθήνα την περίοδο του Μεσοπολέμου και στη Νέα Υόρκη μεταπολεμικά, ώστε να τεκμηριώσει τη βαθιά της γνώση γύρω από τη φωτογραφική τεχνολογία.
Nelly’s, Ηπειρώτισσες στις θημωνιές κοντά στα Ιωάννινα, 1937/38Η έκθεση εμπλουτίζεται επίσης, με αρχειακό υλικό, όπως λευκώματα, εκδόσεις και περιοδικά της εποχής της, επιστολικά δελτάρια συμβάλλοντας στην κατανόηση της χρήσης των φωτογραφιών της στην εποχή της. Παρουσιάζονται επίσης τα ζωγραφικά έργα της Nelly’s σε πορσελάνη, μια δραστηριότητα που ανέπτυξε παράλληλα με τη φωτογραφική της καριέρα κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Αμερική, καθώς και πρωτότυπο, αρχειακό υλικό -κοστούμια, προσωπεία- από τις Δελφικές Εορτές. Την επιμέλεια έχει η Αλίκη Τσίργιαλου και ο σχεδιασμός είναι της Ναταλίας Μπούρα.
Διαβάστε επίσης
Τα «άλλα» μουσεία του κόσμου – Κρασιά, βιντεοπαιχνίδια, ρομπότ και αστέρια
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Κασσελάκης: «Αν δεν με εμπιστεύεστε ζητώ αναβάπτιση στην εντολή των μελών - Δεν θα γίνω Ιφιγένεια»
- LockBit: Εξαρθρώθηκε η πιο επιβλαβής ομάδα χάκερ στον κόσμο – Με το 25% των κυβερνοεπιθέσεων του 2023
- egg Investor Day: Συμμετοχή 39 startups -Περισσότεροι από 110 Έλληνες & ξένοι επενδυτές
- Εργαζόμενοι εξ αποστάσεως: Πρέπει να πληρώνονται λιγότερο; – Τι δείχνει έρευνα
- Προειδοποίηση ΗΠΑ προς τους συμμάχους τους: Η Ρωσία μπορεί να έχει μέσα στο 2024 πυρηνικό όπλο στο διάστημα
- Η φρεγάτα «Κανάρης» στη δύναμη κρούσης του ελικοπτεροφόρου USS BATAAN
- Αθήνα: Πυρκαγιά σε υπόγειο αποθηκευτικό χώρο
- Αποκαταστάθηκε η κυκλοφορία στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας και στην οδό Πανεπιστημίου
- Δεν θα λειτουργήσουν τα δικαστήρια της Αθήνας την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου
- Υποχώρησαν οι τιμές του πετρελαίου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Προειδοποίηση ΗΠΑ προς τους συμμάχους τους: Η Ρωσία μπορεί να έχει μέσα στο 2024 πυρηνικό όπλο στο διάστημα
- Η φρεγάτα «Κανάρης» στη δύναμη κρούσης του ελικοπτεροφόρου USS BATAAN
- Opinion Poll: Έντονη δυσαρέσκεια των πολιτών για την αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ
- «Κανόνι» στη Βρετανία: Η αλυσίδα «The Body Shop» κήρυξε πτώχευση, κλείνει τα μισά καταστήματα
- Intralot: Διεκδικεί νέα συμβόλαια στις ΗΠΑ – Έμφαση στην ανάπτυξη της τεχνολογίας
- Eurostat: Η Ελλάδα στις χώρες με τις περισσότερες αιτήσεις ασύλου από ασυνόδευτους ανήλικους τον Νοέμβριο
- Τελεσίγραφο Κασσελάκη στην ΠΓ του ΣΥΡΙΖΑ: Ή πρόεδρος μέχρι τις εκλογές ή βρείτε αντίπαλο απέναντί μου
- Βρούτσης: «Το απρόσωπο στα γήπεδα τελείωσε»
- Αγρότες: Ολοκληρώθηκε το συλλαλητήριο στο Σύνταγμα – Αναχωρούν στις 11 το πρωί τα τρακτέρ
- Νότια Αφρική: Πλοίο με 19.000 βοοειδή προκαλεί έντονη δυσωδία στο Κέιπ Τάουν
- Τελευταία Νέα Mononews
- Nelly’s, η φωτογράφος που έγραψε ιστορία – Ένα πορτρέτο – έκθεση
- Νετανιάχου: Δεν θα πληρώσουμε «οποιοδήποτε τίμημα» για την απελευθέρωση των ομήρων
- Προειδοποίηση ΗΠΑ προς τους συμμάχους τους: Η Ρωσία μπορεί να έχει μέσα στο 2024 πυρηνικό όπλο στο διάστημα
- Νότια Αφρική: Πλοίο με 19.000 βοοειδή προκαλεί έντονη δυσωδία στο Κέιπ Τάουν
- Opinion Poll: Έντονη δυσαρέσκεια των πολιτών για την αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ
- Eurostat: Η Ελλάδα στις χώρες με τις περισσότερες αιτήσεις ασύλου από ασυνόδευτους ανήλικους τον Νοέμβριο
- Intralot: Διεκδικεί νέα συμβόλαια στις ΗΠΑ – Έμφαση στην ανάπτυξη της τεχνολογίας
- Η φρεγάτα «Κανάρης» στη δύναμη κρούσης του ελικοπτεροφόρου USS BATAAN
- Βρούτσης: «Το απρόσωπο στα γήπεδα τελείωσε»
- Τελεσίγραφο Κασσελάκη στην ΠΓ του ΣΥΡΙΖΑ: Ή πρόεδρος μέχρι τις εκλογές ή βρείτε αντίπαλο απέναντί μου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Ολοκληρώθηκαν οι αγροτικές κινητοποιήσεις στο Σύνταγμα- Τετάρτη η αναχώρηση
- Κασσελάκης: Ή με στηρίζετε ή βρείτε αντίπαλό μου στο συνέδριο
- Ιδρύεται Κοινό Σώμα Πληροφορικής με αντικείμενο και την τεχνητή νοημοσύνη
- Καθολική αποχή αποφάσισαν οι δικηγόροι της Αθήνας στις 22/2
- Βρούτσης: Τέλος η ανωνυμία στα γήπεδα
- Υποχώρησαν οι τιμές του πετρελαίου
- ΗΠΑ: Δύο οι κατηγορούμενοι για τους πυροβολισμούς στην παρέλαση του Super Bowl στο Κάνσας
- Βουλή: Ολοκληρώθηκε στην Επιτροπή η επεξεργασία του ν/σ για το νέο ποινικό κώδικα
- Βουλή: Με τις ψήφους της ΝΔ «πέρασε» το ν/σ για τον Ποινικό Κώδικα στην αρμόδια Επιτροπή