Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή: Η σημασία της καλλιέργειας καταναλωτικής συνείδησης

Η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή τιμάται κάθε χρόνο την 15η Μαρτίου. Καθιερώθηκε το 1983 με απόφαση του ΟΗΕ, σε ανάμνηση μιας ομιλίας του Αμερικανού προέδρου Τζον Κένεντι, που έθεσε τις βάσεις του καταναλωτικού κινήματος.

Σήμερα ο καταναλωτής νιώθει αρκετά πιο προστατευμένος σε σχέση με το παρελθόν. Ωστόσο, κάθε καταναλωτής οφείλει να ενημερώνεται για τις συνθήκες που επικρατούν στη φυσική αλλά και στην ηλεκτρονική

αγορά. Πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να προσέχει ιδιαίτερα σε κάθε συναλλαγή του. To βασικότερο ζητούμενο είναι η καλλιέργεια καταναλωτικής συνείδησης, πάντα με στόχο να ελαχιστοποιηθούν τα κρούσματα εξαπάτησης και καταπάτησης των δικαιωμάτων των καταναλωτών.

Με «σύμμαχο» τις ψηφιακές τεχνολογίες

Η ψηφιακή πρόοδος διευκόλυνε τη ζωή του ανθρώπου σε κάθε επίπεδο. Στην εργασία, στην επικοινωνία, στην εκπαίδευση, στην ενημέρωση μέχρι και την καθημερινότητα στο σπίτι. Παρόλο, όμως, που έχουν ληφθεί μέτρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τα ψηφιακά δικαιώματα και την προστασία των καταναλωτών από τους κινδύνους που ελλοχεύουν, αυτά δεν είναι ευρέως γνωστά και συχνά καταστρατηγούνται.

Είναι συχνές οι καταχρηστικές πρακτικές που παρατηρούνται σε ανεξέλεγκτες βάσεις δεδομένων, καταστρατήγηση της ιδιωτικότητας, της ατομικής και συλλογικής ασφάλειας, της προστασίας της δημόσιας εικόνας του καθενός, αλλά και του δικαιώματος σε ποιοτική ενημέρωση. Σε πολλές περιπτώσεις, η απουσία συγκεκριμένων κανόνων, θεσμικού πλαισίου, και κυρίως, ψηφιακής παιδείας για τα δικαιώματα του καταναλωτή δημιουργεί συχνά ένα επικίνδυνο περιβάλλον ψηφιακής πλοήγησης. Για τον λόγο αυτό, μια σειρά πρωτοβουλιών από καταναλωτικές οργανώσεις προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν και να δημιουργήσουν τις βάσεις μίας ψηφιακής παιδείας.

Η σωστή και έγκυρη ενημέρωση, η διενέργεια σεμιναρίων ψηφιακής κατάρτισης και η γνώση των κανόνων GDPR (προστασία προσωπικών δεδομένων), είναι η αρχή για την προστασία όλων από κακόβουλες ενέργειες. Όταν είμαστε ενημερωμένοι, μπορούμε να αξιοποιούμε σωστά τις ψηφιακές τεχνολογίες και τις ευκολίες που προσφέρουν αυτές όπως είναι π.χ. οι on line αγορές που πραγματοποιούμε καθημερινά, από την άνεση του σπιτιού μας.

Μάθε τα δικαιώματά σου ως καταναλωτής

Σε συνέχεια των παραπάνω, σωστή ενημέρωση σημαίνει να γνωρίζεις τα δικαιώματά σου ως καταναλωτής. Πολλές φορές όμως προσπερνάμε «πράγματα» που είναι βαρύνουσας σημασίας για την ιδιωτικότητά μας ή και την ασφάλειά μας.

Μήπως ανήκεις κι εσύ στους (πολλούς) καταναλωτές που όταν επιχειρούν να κάνουν μια οποιαδήποτε εμπορική συναλλαγή, όπως να ανοίξουν έναν λογαριασμό στην τράπεζα, να αγοράσουν κάποια προϊόντα από το ίντερνετ ή ακόμα κι όταν πληρώνουν ηλεκτρονικά έναν λογαριασμό, δεν διαβάζουν ποτέ τους όρους και τις προϋποθέσεις της εκάστοτε συναλλαγής; Πατάς απλώς το κουτάκι που γράφει «Αποδέχομαι».

Από την άλλη, βέβαια, η αλήθεια είναι πως ίσως κάποιες φορές έχεις επιχειρήσει να διαβάσεις τις ατελείωτες σελίδες όρων, γραμμένες με το μικρότερο δυνατό μέγεθος γραμματοσειράς, αλλά σίγουρα τα παράτησες προτού καν φτάσεις στη μέση και απλά πάτησες και πάλι το “μαγικό” τετραγωνάκι. Εμπιστεύεσαι αυτούς που έχουν γράψει τους όρους. Τι έχουν να κερδίσουν άλλωστε; Και κάπως έτσι έχουμε όλοι μας αποδεχτεί αμέτρητες φορές όρους συναλλαγών που καταστρατηγούν τα δικαιώματά μας ως καταναλωτές.

Είναι καλό, λοιπόν, να διαβάζουμε τους όρους και τις προϋποθέσεις ενός συμβολαίου για να δούμε αν αυτοί βγάζουν νόημα, καθώς, αν πρόκειται για καταχρηστικούς “κρυφούς” όρους, που περιορίζουν την ευθύνη του εμπόρου σε βάρος μας, τότε απλά δεν ισχύουν και ακόμα κι αν έχεις υπογράψει, έχεις κάθε δικαίωμα να αντιδράσεις.

Τα κατοχυρωμένα δικαιώματά μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε τομείς όπως για παράδειγμα οι τραπεζικές συναλλαγές, η παραπλανητική διαφήμιση και τα ελαττωματικά ή μη ασφαλή προϊόντα, υπάρχουν και διασφαλίζουν ότι θα είμαστε ασφαλείς και ικανοποιημένοι ως καταναλωτές.

Ενημερώσου

Η Γενική Διεύθυνση για τη Δικαιοσύνη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συνεχίζει την καμπάνια ενημέρωσης #yourEUright για τα αναφαίρετα δικαιώματα των καταναλωτών, όπως τα συμβόλαια με δίκαιους όρους, το δικαίωμα αλλαγής τράπεζας και διαφάνεια και την χρονικά καθορισμένη προθεσμία επιστροφής σε online αγορές, έτσι ώστε να παίρνουμε κάθε φορά τις όσο πιο σωστές αποφάσεις γίνεται για τις αγορές μας.

Η έγκυρη ενημέρωση είναι ο μόνος τρόπος να κατοχυρώσεις τα δικαιώματά σου ως καταναλωτής. Είναι δικαίωμα και υποχρέωση όλων να διεκδικούμε ασφαλείς και ικανοποιητικές συναλλαγές.

Η απόλυτη εμπειρία αγοράς στα καταστήματα Κωτσόβολος

Ο Κωτσόβολος παραμένει πάντα πιστός στις αρχές προστασίας του καταναλωτή. Διατηρώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έκαναν την εταιρία αγαπητή στους πελάτες της και διευρύνοντας το δίκτυό της με ευρωπαϊκά πρότυπα, έχει γίνει συνώνυμο με την ασφάλεια, την καινοτομία, την τεχνολογία, την άριστη εξυπηρέτηση για όλους και τις ολοκληρωμένες υπηρεσίες, τόσο στις αγορές σε φυσικό κατάστημα όσο και στις online αγορές.

The post Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή: Η σημασία της καλλιέργειας καταναλωτικής συνείδησης appeared first on Κωτσόβολος Blog.

Keywords
Τυχαία Θέματα