4ήμερο με ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο χωριό –Πόσο μας δυσκόλεψε;

Πόσο εύκολο είναι να ταξιδέψεις για ένα 4ήμερο στο χωριό με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς να συμβιβαστείς με φορτίσεις, αργούς ρυθμούς και πολύ υπομονή;

Είναι μια ερώτηση που μας κάνουν πολλοί. Ωραία η ηλεκτροκίνηση και ακόμη περισσότερο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αλλά, τι να τα κάνω όταν πρέπει να δώσω τόσα πολλά λεφτά για ένα αυτοκίνητο που θα το χρησιμοποιώ μόνο μέσα στην πόλη. Γιατί, με τις υπάρχουσες υποδομές και τις τωρινές δυνατότητες αυτονομίας τους, τα ηλεκτρικά δεν είναι για

να βγουν στην Εθνική ή τουλάχιστον, όταν το κάνει ο οδηγός τους, τότε θα πρέπει να οπλιστεί με πολύ υπομονή για να ολοκληρώσει το ταξίδι του.

Είναι όμως έτσι; Εμείς για να δούμε στην πράξη το τι συμβαίνει σήμερα, εν έτει 2024 με την ηλεκτροκίνηση και τις υποδομές της, αποφασίσαμε να πραγματοποιήσουμε μια 4ήμερη εξόρμηση στην επαρχία με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, χωρίς να κάνουμε κανέναν συμβιβασμό. Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Δεκέμβριο είχαμε πραγματοποιήσει ένα ταξίδι με μια Ford Mustang Mach-E στην Αθήνα-Θεσσαλονίκη, όπου κινούμενοι με ταχύτητες μέχρι και 110 χλμ./ώρα, είχαμε καταφέρει να πετύχουμε το μέχρι τότε ακατόρθωτο: Να φθάσουμε στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας, χωρίς να χρειαστεί να φορτίσουμε.

Πλέον, ο στόχος ήταν πιο κοντινός. Μια εξόρμηση στο χωριό, λίγο πιο έξω από την πόλη της Λαμίας, σε απόσταση 240 χιλιομέτρων από την Αθήνα, που όμως έπρεπε να γίνει σε διαφορετικούς ρυθμούς και σε ταχύτητες κοντά στα όρια ή αλλιώς, μέχρι και τα 130 χλμ./ώρα στην εθνική οδό. Υπήρξαν επιπλέον και άλλες προϋποθέσεις, που στόχο είχαν να επιβαρύνουν την κατανάλωση του ρεύματος και να αυξήσουν το άγχος μας. Το αυτοκίνητο θα ήταν φορτωμένο, με το air condition σε συνεχή λειτουργία και τον οδηγό να μη χρησιμοποιεί καθόλου το πιο οικονομικό από τα 3 διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης, αλλά να κινείται αποκλειστικά και μόνο με το μεσαίο πρόγραμμα, που δεν θα του προσφέρει καμία βοήθεια μείωσης της κατανάλωσης και άρα, αύξησης της αυτονομίας του αυτοκινήτου.

Ένας ακόμη κανόνας που μπήκε ήταν να μη φορτίσει το αυτοκίνητο καθόλου στο σπίτι στο χωριό. Ακόμη δηλαδή και να υπήρχε η δυνατότητα «πλαγκαρίσματός» του σε πρίζα σούκο, ο οδηγός απαγορευόταν να το συνδέσει, αφού έπρεπε να χρησιμοποιήσει μόνο κάποιον από τους φορτιστές που ήταν διαθέσιμοι στη διαδρομή.

Τέλος, εκτός του ταξιδιού στο πήγαινε-έλα, ο οδηγός θα έπρεπε να κάνει, ό,τι ακριβώς θα έκανε και κάποιος που θα πήγαινε στο χωριό του για ένα 4ήμερο. Να πάει μια κοντινή εκδρομή, να πάει για ψώνια σε μια από τις πιο κοντινές πόλεις –στη συγκεκριμένη περίπτωση στη Λαμία, κοινώς, να χρησιμοποιήσει και εκεί το αυτοκίνητο και να μην το έχει μόνο για το ταξίδι του.

Για να καταφέρουμε όλα τα παραπάνω, επιλέξαμε το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο με αυτό που είχαμε κάνει το Αθήνα-Θεσσαλονίκη χωρίς φόρτιση, την ηλεκτρική Ford Mustang Mach-E με τους 294 ίππους, την κίνηση στους πίσω τροχούς και τη μπαταρία των 91 kWh. Έχοντας κάνει πολλά χιλιόμετρα μαζί του μέσα στην πόλη στις διάφορες δοκιμές που έχουμε κάνει και μετά φυσικά το Αθήνα-Θεσσαλονίκη, έφτασε η στιγμή να δούμε πώς τα καταφέρνει το αυτοκίνητο με το θρυλικό όνομα της Ford σε μια εκδρομή που προσομοιώνει αυτό που θέλαμε, θέλουμε και θα θέλουμε να κάνουμε όλοι με το αυτοκίνητό μας: Να περάσουμε καλά, να μην αγχωθούμε και να επιστρέψουμε τελικά με… γεμάτες τις μπαταρίες μας.

Αθήνα-Λαμία με ρυθμό και χωρίς άγχος

Πέμπτη απόγευμα και με τους χάρτες της Google να δείχνουν όλη την Αθήνα στα «κόκκινα», ξεκινάμε από το κέντρο της πόλης για να φθάσουμε στη Λαμία. Με φορτωμένη τη Mustang και με φορτισμένη τη μπαταρία μπαίνουμε στην Αττική Οδό και κατευθυνόμαστε προς την Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας βγαίνοντας από τη σχετική έξοδο. Αφού αντιμετωπίσαμε με επιτυχία το «σημειωτόν» από τον κόμβο Ηρακλείου και μετά, βγαίνουμε στην Εθνική και ξεκινάμε το ταξίδι μας για Λαμία με καλό ρυθμό, απόλυτη ησυχία από το αυτοκίνητο και με το air condition στη μεγάλη σκάλα, αφού η εξωτερική θερμοκρασία παρότι Απρίλιος, βρίσκεται ήδη σε επίπεδα καλοκαιριού. Μετά από σχεδόν 210 χιλιόμετρα έχουμε φθάσει στην έξοδο της Λαμίας με τη μπαταρία να δείχνει 52% και τη μέση κατανάλωση να βρίσκεται στις 22 kWh/100 χλμ. Ανοίγοντας μία από τις διαθέσιμες εφαρμογές που μας δείχνει που μπορούμε να φορτίσουμε στην πόλη της Λαμίας, επιλέγουμε αυτή με τη δυνατότερη φόρτιση των DC φορτιστών έως και 180 kWh, που υπάρχει σε πρατήριο υγρών καυσίμων λίγο πριν την είσοδο της πόλης. 22 λεπτά αργότερα και έχοντας φθάσει τη μπαταρία στο 80%, βγάζουμε το βύσμα από το φορτιστή και συνεχίζουμε για τα επόμενα 30 χιλιόμετρα μέχρι τον τελικό μας προορισμό.

«Φορτίζοντας» στο χωριό

Ο τίτλος είναι παραπλανητικός, αφού όπως είπαμε και πριν, απαγορεύεται να φορτίσουμε το αυτοκίνητο σε κάποια πρίζα στο σπίτι, ενώ πλην της πόλης της Λαμίας, δεν υπάρχει κάποια άλλη δυνατότητα φόρτισης στο χωριό. Με τη στάθμη της μπαταρίας να έχει πέσει στο 72% αποφασίζουμε να πραγματοποιήσουμε μια κοντινή εκδρομή στην παραλία την επόμενη ημέρα, έχοντας πάντα στο νου μας ότι εκτός του 180άρη φορτιστή, στην Λαμία υπάρχουν διαθέσιμοι και φορτιστές 150 kWh, αλλά και πολλοί περισσότεροι στις 50 kWh και 22 kWh. Λίγες ώρες αργότερα και έχοντας κάνει περίπου 90 χλμ., η στάθμη της μπαταρίας έχει πέσει στο 54%, οπότε επιστρέφουμε στο χωριό χωρίς να ξαναφορτίσουμε. Τρίτη ημέρα και αυτή τη φορά κατευθυνόμαστε στην πόλη της Λαμίας για καφέ και φαγητό με φίλους. Ψάχνοντας στην εφαρμογή διαπιστώνουμε ότι στο κέντρο της πόλης δεν υπάρχει κάποια θέση για φόρτιση που θα βοηθούσε να φορτίζαμε την ώρα που καθόμαστε στο καφέ και στο εστιατόριο, οπότε αποφασίζουμε να φορτίσουμε και πάλι στο φορτιστή των 180 kWh, λίγο πριν επιστρέψουμε και πάλι στο χωριό. Πράγματι, φθάνουμε στο φορτιστή έχοντας τη μπαταρία στο 42% και ύστερα από σχεδόν 35 λεπτά, έχουμε φθάσει σχεδόν στο 84%, ένα καλό επίπεδο για να επιστρέψουμε στη βάση μας.

Λαμία-Αθήνα χωρίς φόρτιση και επιστροφή

Τέταρτη ημέρα και, αποχαιρετώντας συγγενείς και φίλους, παίρνουμε το δρόμο της επιστροφής για την Αθήνα αποφασίζοντας να μην ξαναφορτίσουμε. Η στάθμη της μπαταρίας δείχνει 75% και στόχος μας είναι κάνουμε τα 240 χλμ./ώρα μέχρι το κέντρο της Αθήνας φθάνοντας με ένα ποσοστό 10 έως 20% στη μπαταρία. Λίγες ώρες αργότερα φθάνουμε στον προορισμό μας με μια μέση κατανάλωση 23 kWh/100 χλμ. και τη μπαταρία να γράφει λίγο πιο πάνω από το 15% της χωρητικότητάς της. Άμεσα, συνδέουμε τη Mustang Mach-E με το φορτιστή των 22 kWh/100 χλμ. που έχουμε στο πάρκινγκ, για να έχουμε μια στάθμη που θα μας επιτρέψει από εδώ και πέρα να κινηθούμε μαζί της στην πόλη.

Συμπέρασμα

Η 4ήμερη εξόρμησή μας με τη Ford Mustang Mach-E μας βοήθησε να βγάλουμε πολλά χρήσιμα συμπεράσματα για τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σήμερα. Προσόν βέβαια του συγκεκριμένου αυτοκινήτου είναι η μπαταρία του, με τη μεγάλη χωρητικότητα των 91 kWh και παράλληλα, η πολύ καλή λειτουργία του συστήματος κίνησής του, που επιτρέπουν στον οδηγό του να κινηθεί πολύ οικονομικά –κάτι που εμείς δεν είχαμε βέβαια ως στόχο στη διαδρομή μας.

Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να τονιστεί το πόσο σημαντικό είναι να διευρυνθεί το δίκτυο φόρτισης στην Αθήνα, αλλά και την επαρχία. Εάν για παράδειγμα, είχαμε κάνει το ίδιο ταξίδι πριν από 2 χρόνια είναι δεδομένο ότι θα δυσκολευόμασταν στη φόρτιση και άρα στο ταξίδι μας, αφού δεν θα υπήρχε ο εξαιρετικά χρήσιμος και γρήγορος φορτιστής των έως και 180 kWh (με 2 θέσεις φόρτισης) που χρησιμοποιήσαμε, όπως και πολλοί από τους υπόλοιπους ταχυφορτιστές που υπάρχουν στην πόλη. Που πάντως και αυτοί δεν φθάνουν, αφού υπήρξε περίπτωση που πήγαμε στον 180άρη και είδαμε δύο αυτοκίνητα να φορτίζουν στις δύο διαθέσιμες θέσεις του, αναγκάζοντάς μας να περιμένουμε, ευτυχώς για κάποια λίγα λεπτά.

Είναι πολύ χρήσιμο επίσης να μπουν περισσότεροι φορτιστές στα κέντρα των μεγάλων πόλεων, που θα επιτρέψουν στους κατόχους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να συνδυάσουν μια φόρτιση με τα ψώνια, τον καφέ τους κ.ο.κ., χωρίς να χάνεται πολύτιμος χρόνος. Και φυσικά, είναι ακόμη πιο σημαντικό να μπουν όσο περισσότεροι φορτιστές γίνονται στην Εθνική Οδό εκτός από αυτούς που ήδη υπάρχουν, ώστε να μην απαιτείται από τους οδηγούς να βγαίνουν από το δρόμο τους για να φορτίσουν.

Εν κατακλείδι, μια εξόρμηση σαν τη δική μας μπορεί κανείς να την κάνει σήμερα με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς πολλούς συμβιβασμούς, εκμεταλλευόμενος τις δυνατότητες φόρτισης που υπάρχουν πλέον στη χώρα. Προσωπικά, προτείνω και θα προτείνω πάντα ο κάτοχος να έχει τη δυνατότητα να φορτίζει το αυτοκίνητο στο γκαράζ του, βάζοντας ένα Wallbox. Είναι μεγάλη ευκολία και φυσικά, είναι πολύ πιο φθηνό από το κόστος των εξωτερικών φορτίσεων (η τιμή της κιλοβατώρας στο φορτιστή των 180 kWh που χρησιμοποιήσαμε ήταν 0,53 ευρώ/kWh). Από εκεί και πέρα, η τεχνολογία εξελίσσεται και είναι σίγουρο ότι σύντομα θέλουμε δε θέλουμε θα φθάσουμε σε ένα μέλλον πλήρως ηλεκτρικών μετακινήσεων, όπου όλα αυτά που συζητάμε σήμερα μάλλον θα είναι όμορφες εμπειρίες του παρελθόντος, παρά προβληματισμοί…

Διαβάστε περισσότερα στο carandmotor.gr

Keywords
Τυχαία Θέματα