Τι κρύβεται μέσα στις τυφλές σήραγγες του Σκαραμαγκά -Η άγνωστη ιστορία

Μια ανάσα από την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου και τη Λίμνη Κουμουνδούρου στον Σκαραμαγκά, οι δίδυμες σήραγγες έχουν αφεθεί στο έλος Θεού και ανθρώπου.

Πολλοί τις έχουν δει, ακόμη περισσότεροι τις περίμεναν πριν από... 20 χρόνια, κάποιοι τις έχουν εξερευνήσει. Κανένας όμως δεν τις έχει χρησιμοποιήσει για το σκοπό που φτιάχτηκαν.

Ο λόγος για τις ημιτελείς «δίδυμες» σήραγγες πουβρίσκονται στον Σκαραμαγκά δίπλα ακριβώς από την Ιερά Οδό και περίπου 400μέτρα από τη λίμνη Κουμουνδούρου.

Οι σήραγγες αποτελούν μια πανάκριβη «πρωτοβουλία» για τηδημιουργία του Ανισόπεδου Κόμβου Σκαραμαγκά.

Του κόμβου«φαντάσματος» που θα ένωνε την Περιφερειακή Αιγάλεω με την Ιερά Οδό και θαβοηθούσε σημαντικά στην εξομάλυνση της κυκλοφορίας στο συγκεκριμένο σημείοοδηγώντας την περιοχή σε μερική αποσυμφόρηση.

Ηδημοπράτηση του έργου πραγματοποιήθηκε στα τέλη του 1997, ωστόσο ηανάθεση του έργου στην Παντεχνική έγινε στις αρχές του 1999. Ητεχνική εταιρεία ανέλαβε τη δημιουργία του κόμβου τον Μάρτιο εκείνου του έτουςαντί 13,46 εκατ. ευρώ με ορίζονται υλοποίησης το 2001.

Ωστόσο,και πριν καλά καλά στεγνώσει το μελάνι από τις υπογραφές, η Παντεχνική πρότεινετον Απρίλιο του ίδιου έτους πολλές τροποποιήσεις για το έργο. Μεταξύ αυτών τωντροποποιήσεων ήταν και η κατασκευή για τις δύο σήραγγες, κάτι που δενπροβλεπόταν στην αρχική προκήρυξη. Η κατασκευή μάλιστα, σύμφωναμε την εταιρεία, δεν θα επιβάρυνε το αρχικό κόστος, ένα μεγάλο μέρος του οποίουθα ξοδεύονταν για τις απαλλοτριώσεις.Παράτη διαφαινόμενη κατασπατάληση των πόρων η τότε αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΧΩΔΕέδωσε την έγκριση της να αλλάξει ο αρχικός σχεδιασμός και να κατασκευαστούν οισήραγγες, ενώ σε σχετική εισήγηση αναφέρεται ότι με αυτό τοντρόπο η εταιρεία που είχε αναλάβει το έργο θα το ολοκλήρωνε σε ακόμη πιο μικρόχρονικό διάστημα...

Και ενώ το έργο προχωρούσε και οι απαλλοτριώσεις είχαν ξεκινήσειμε το κόστος να έχει ήδη ξεπεράσει κατά πολύ τις αρχικές εκτιμήσεις, έσκασε καιμία έκπληξη που μάλλον δεν την περίμενε κανείς. Ένα από τα σπίτια γιααπαλλοτρίωση, άνηκε σε μια κάτοικο, η οποία δεν είχε στην κατοχή της τουτίτλους ιδιοκτησίας. Εκτός από αυτό η εν λόγω κυρία, η οποία θααποζημιωνόταν με το ποσό των 440.000 ευρώ για το σπίτι και τα τέσσερα στρέμματαπου είχε στην περιοχή, κατέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας,γιατί δεν ήθελε να φύγει και ο ΣτΕ την δικαίωσε!

Αποτέλεσμα οι εργασίες να σταματήσουν επί της ουσίας με την Παντεχνική να ζητά εν τω μεταξύ περισσότερα χρήματα για την ολοκλήρωση του έργου, λόγω των αστοχιών που υπήρχαν στην πρώτη μελέτη και των αλλαγών που είχε προτείνει η ίδια.

Ηαύξηση του ποσού που έπρεπε να καταβληθεί για την ολοκλήρωσητου έργου (+27,14%) εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2001, ενώ δόθηκε παράταση καιγια το χρονικό διάστημα που θα χρειαζόταν, έως τον Μάρτιο του 2003.

Με τοκόστος να έχει εκτροχιαστεί, η Παντεχνική έλαβε έπειτα εντολή να εξετάσει τοενδεχόμενο μείωσης του ποσού που χρειαζόταν για το έργο, κάτι που έγινε. Όμωςαπαιτούσε εκ νέου αλλαγές στη μελέτη και νέες απαλλοτριώσεις, με την εταιρείανα διαμαρτύρεται παράλληλα για τις καθυστερημένες πληρωμές από τη μεριά τουΔημοσίου. Με σχετικό έγγραφο η τεχνική εταιρεία έπαψε καιεπίσημα τις εργασίες στον κόμβο και στις σήραγγες, στα μέσα Φεβρουαρίου του2003 με τις δαπάνες έως εκείνη τη στιγμή να φτάνουν κοντά στα 22 εκατ. ευρώ.

Οχτώ χρόνια μετά, το 2011 φάνηκε... φως στο τούνελ με νέα μελέτη που ανατέθηκε από την περιφέρεια Αττικής, στην οποία οι σήραγγες εγκαταλείπονταν εκ νέου από τον σχεδιασμό που προέβλεπε την κατασκευή ενός τριπλού ανισόπεδου κόμβου που θα ένωνε τη Δυτική Περιφερειακή Αιγάλεω με την Αθήνα και τον Πειραιά και κόστος άνω των 50.000.000 ευρώ.

Αυτότο έργο εντάχθηκε σε κοινοτική χρηματοδότηση τον Νοέμβριο του 2012 και...απεντάχθηκε το Σεπτέμβριο του 2013, ενώ άλλα τέσσερα χρόνια μετά το 2017, ο κόμβοςΣκαραμαγκά εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Εκτελεστέων Έργων της Περιφέρειας Αττικήςμόνο και μόνο για να «σκοντάψει» πάνω στον αγωγό φυσικού αερίου που«τρέχει» παράλληλα με τη Λ. Σχιστού.

Χαρακτηρίζοντας το ως έργο εθνικής σημασίας το περασμένο Φθινόπωρο, το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών ολοκλήρωση του έργου επανέρχεται στο προσκήνιο με την χρηματοδότηση του να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ 2021-2027 με τη δημοπράτηση να έχει πραγματοποιηθεί έως το τέλος του 2022. Όσο για τις σήραγγες που στέκουν ακόμη κανείς δεν ξέρει τι θα απογίνουν.

Οι πιθανότητες αξιοποίησής τους δεν είναι με το μέρος του και αυτο το επιβεβαιώνει η εικόνα εγκατάλειψης που αντικρίζει κανείς πλησιάζοντας την είσοδό τους. Σκουπίδια, μπάζα και γκράφιτι στους τοίχους υπενθυμίζουν ότι ο χρόνος πολύ δύσκολα θα γυρίσει πίσω για τις δύο δίδυμες σήραγγες, χαρίζοντάς τους μια δεύτερη ευκαιρία ώστε να επιστρέψουν στη ζωή.

Διαβάστε επίσης:

Διαβάστε περισσότερα στο carandmotor.gr

Keywords
Τυχαία Θέματα