«Πόλεμος» ανακοινώσεων ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑ με υπουργεία Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Νέα ανακοίνωση με τίτλο το «δεύτερο λάθος του ΠΑΣΟΚ» από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης από κοινού με το υπουργείο Δικαιοσύνης ως απάντηση σε εκείνη του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.

«Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής καταγγέλλει σήμερα τη διαδικασία και το σύστημα ενημέρωσης της ΑΔΑΕ

το οποίο ίσχυε και επί των δικών του κυβερνητικών ημερών ως αδιαφανή και που ποτέ εκείνο δεν μερίμνησε να αλλάξει» σημειώνει μεταξύ άλλων η σχετική ανακοίνωση.

Ολόκληρη η ανακοίνωση των υπουργείων έχει ως εξής:

«Μετά το αρχικό λάθος επί της νομοθεσίας και των αρμοδιοτήτων, το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής διαπράττει ένα δεύτερο λάθος επί της πολιτικής ουσίας: εγκαλεί την κυβέρνηση αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής μιας δράσης ψηφιοποίησης και διαφάνειας που πραγματοποίησε η παρούσα κυβέρνηση – καθώς όλα αυτά νομοθετήθηκαν με τους νόμους 4786/2021 και 4871/2021 – και όχι κάποια προηγούμενη.

Δηλαδή, για να γίνει απολύτως κατανοητό: το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής καταγγέλλει σήμερα τη διαδικασία και το σύστημα ενημέρωσης της ΑΔΑΕ το οποίο ίσχυε και επί των δικών του κυβερνητικών ημερών ως αδιαφανή – και που ποτέ εκείνο δεν μερίμνησε να αλλάξει.

Σε ό,τι αφορά τους χρόνους υλοποίησης, κάθε πλατφόρμα που πραγματοποιούμε συνιστά εκκρεμότητα της χώρας, εκκρεμότητες στις οποίες η κυβέρνηση ανταποκρίνεται με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα όπως θεμελιώνει η καθημερινή εμπειρία των πολιτών.

Αναλυτικές απαντήσεις για καθε επιμέρους ερώτημα θα δοθούν στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου από την εκάστοτε αρμόδια αρχή».

Η ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ:

Με ανακοίνωσή του, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, είχε τονίσει νωρίτερα:

«Μια από τις πιο σοβαρές διαστάσεις του σκανδάλου της παράνομης παρακολούθησης του Ν. Ανδρουλάκη, ήταν η αποκάλυψη ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών, ΔΕΝ διαθέτει ηλεκτρονικό αρχείο καταγραφής των αποφάσεων άρσης του απορρήτου, αλλά χειρόγραφο, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατος ο έλεγχος του από την Αρχή.

Σύμφωνα με τη χθεσινή απάντηση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην ερώτηση που κατέθεσαν βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, οι ίδιοι αποκάλυψαν και παραδέχτηκαν:

1. Τον Μάρτιο του 2021 , προστέθηκε στο Ν 2225/1994 η παρ. 12 (με το άρθρο 37 παρ.2 Ν.4786/2021,ΦΕΚ Α 43/23.3.2021), με την οποία ορίστηκε ότι ‘με κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθορίζονται όλες οι τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες για να θέσει σε εφαρμογή και λειτουργία τη διαδικασία της παρ. 4 ως προς την παράδοση του αποσπάσματος της διάταξης με ηλεκτρονικό κρυπτογραφημένο μήνυμα’».

Όμως, σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, «η εν λόγω απόφαση ΔΕΝ εκδόθηκε ακόμη, αφήνοντας σκόπιμα, στο απόλυτο ανέλεγκτο, τις αποφάσεις άρσης του απορρήτου επικοινωνιών των πολιτών».

Επίσης: «2. Με το Ν.4871/2021(ΦΕΚ Α 246/10.12.2021), η Κυβέρνηση μετά από εννιά μήνες διαχώρισε τη διαδικασία άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας της ΕΥΠ και όρισε ότι δημιουργείται μια ηλεκτρονική πλατφόρμα παράδοσης της διάταξης για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας, η οποία λειτουργεί στην Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (Ε.Υ.Π) και ‘με απόφαση του Διοικητή της Ε.Υ.Π. καθορίζονται όλες οι τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες για τη θέση σε εφαρμογή και λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας…’».

Τούτων δοθέντων, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής θέτει σειρά ερωτημάτων, όπως: «Γιατί διαχωρίστηκε η διαδικασία από την Κυβέρνηση; Και πρωτίστως γιατί ο διοικητής της ΕΥΠ και ο πολιτικός του προϊστάμενος κ. πρωθυπουργός, δεν προχώρησαν ποτέ στη δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας; Ποτέ δεν έλαβε ηλεκτρονικά η ΑΔΑΕ τις διατάξεις της ΕΥΠ και ποτέ δεν μπόρεσε να ελέγξει το εύρος και την ποιότητα των αποφάσεων άρσης για λόγους εθνικής ασφάλειας;».

Για το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, οι «επισπεύδοντες», όπως τους χαρακτηρίζει, υπουργοί κ.κ. Τσιάρας και Πιερρακάκης, που «απέτυχαν να πετάξουν την μπάλα στην εξέδρα κατά την προσφιλή κυβερνητική τακτική, εκτέθηκαν και καλούνται να απαντήσουν:

Ποια η σκοπιμότητα της κυβέρνησης να αφήσει απολύτως έξω την Ανεξάρτητη Αρχή από τη διαδικασία του ελέγχου των παρακολουθήσεων της ΕΥΠ; Γιατί αφαιρέθηκε σταδιακά κάθε δυνατότητα ελέγχου των αποφάσεων της ΕΥΠ;

Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετούσε η απόφαση της κυβέρνησης να μην ενημερώνεται ηλεκτρονικά η ΑΔΑΕ για τις παρακολουθήσεις της ΕΥΠ;

Γιατί στερούν το δικαίωμα του κάθε πολίτη να ανιχνεύσει τυχόν παράνομη παρακολούθησή του, καθώς δεν υπάρχει αρχείο;».

Και η ανακοίνωση καταλήγει: «Τα υπόλοιπα στη Βουλή, εκεί όπου τη δεύτερη φορά ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας κανείς δεν θα δοξαστεί ψευδόμενος».

Τι είχε προηγηθεί

Υπενθυμίζεται πως χθες το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή, έκανε λόγο για ανυπαρξία ηλεκτρονικού αρχείου διατάξεων για τις παρακολουθήσεις στην Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών.

Με κοινή ανακοίνωση οι υπουργοί Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης απάντησαν λίγες ώρες αργότερα, ότι δεν αφορά στην ΕΥΠ, αλλά σε εισαγγελικές διατάξεις που εκδίδονται από εισαγγελικούς λειτουργούς των κατά τόπους αρμοδίων δικαστηρίων της χώρας, πλην του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ.

Αναλυτικά η κοινή απάντηση των δύο υπουργείων:

«Αυτό καθίσταται σαφές από τις προβλέψεις της σχετικής νομοθεσίας, και συγκεκριμένα από το άρθρο 5 του ν. 2225/1994 (Α’ 121), όπως έχει τροποποιηθεί από την παρούσα Κυβέρνηση με τα άρθρα 37 παρ. 1 του ν. 4786/2021 (Α’ 43/23.3.2021) και 66 παρ. 1 του ν. 4871/2021 (Α’ 246/10.12.2021).

Δες μέσα σε 1′ πόσα μπορείς να εξοικονομήσεις στην ασφάλεια του αυτοκινήτου σου!
σύγκριση ανάμεσα σε 27 ασφαλιστικές εταιρίες

Συγκεκριμένα:

1. Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 5 του ν. 2225/1994, μέχρι τον Μάρτιο του 2021, προβλεπόταν ότι η διάταξη που επιβάλλει την άρση του απορρήτου παραδιδόταν, μεταξύ των άλλων, στην ΑΔΑΕ μέσα σε κλειστό φάκελο.

Η διαδικασία αυτή άλλαξε με πρωτοβουλία αυτής της κυβέρνησης, και συγκεκριμένα, με το άρθρο 37 του ν. 4786/2021, (Α΄43/23.3.2021), προβλέφθηκε για πρώτη φορά ότι η διάταξη του αρμόδιου εισαγγελέα θα παραδίδεται πλέον με ηλεκτρονικό κρυπτογραφημένο μήνυμα.

2. Επίσης, με την ανωτέρω διάταξη προβλέφθηκε ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθορίζονται όλες οι τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες για τη θέση σε εφαρμογή και λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος ως προς την παράδοση της διάταξης από τα κατά τόπους αρμόδια Συμβούλια Εφετών ή Πλημμελειοδικών και από τους αρμόδιους εισαγγελικούς λειτουργούς των δικαστηρίων όλης της χώρας με ηλεκτρονικό κρυπτογραφημένο μήνυμα και προς την ΑΔΑΕ. Αυτή η διαδικασία είναι διακριτή εκείνης που αφορά στην ΕΥΠ.

Το σύστημα αυτό αλλά και η ανωτέρω ΚΥΑ είναι σε διαδικασία οριστικοποίησης των τεχνικών λεπτομερειών με τους αρμόδιους εισαγγελικούς λειτουργούς και θα έχει ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Εδώ να σημειωθεί πως κάθε πληροφοριακό σύστημα έχει ως προαπαιτούμενα την ανάλυση απαιτήσεων, τον σχετικό σχεδιασμό, την ανάπτυξη κώδικα, την πιλοτική εφαρμογή και τέλος την παραγωγική λειτουργία. Λόγω της σοβαρότητας της διακινούμενης πληροφορίας στο εν λόγω σύστημα αλλά και του μεγάλου αριθμού των εισαγγελικών λειτουργών και εξουσιοδοτημένων υπαλλήλων που θα έχουν πρόσβαση σε αυτό, όλα τα παραπάνω βήματα γίνονται με αυξημένη προσοχή και επιμέλεια.

3. Σε ό,τι αφορά στη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τις διατάξεις του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ, πρέπει να σημειώσουμε πως πρόκειται για διαφορετικό σύστημα, το οποίο δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες των Υπουργείων Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Συγκεκριμένα, στις περιπτώσεις έκδοσης διάταξης του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ, έχει προβλεφθεί με το ν. 4871/2021 (Α’ 246/10.12.2021) η δημιουργία ξεχωριστής ηλεκτρονικής πλατφόρμας παράδοσης της διάταξης, κατόπιν απόφασης του Διοικητή της ΕΥΠ και με την οποία καθορίζονται όλες οι τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες για τη θέση σε εφαρμογή και λειτουργία της. Η εν λόγω πλατφόρμα έχει δρομολογηθεί στο πλαίσιο της συνεργασίας της ΕΥΠ με την ΑΔΑΕ.

Συμπερασματικά, για θέματα ιδιαίτερης σημασίας ως προς τη διαφάνεια και τη δημοκρατική νομιμότητα είναι σημαντικό να προηγείται από την πλευρά της αντιπολίτευσης η υπεύθυνη και προσεκτική εξέταση ενός θέματος πριν την κατασκευή “εύλογων ερωτημάτων”. Διότι αλλιώς τα ερωτήματα καθίστανται απλώς έωλα».

Keywords
Τυχαία Θέματα