Dirt Rally 2.0

Oι φίλοι της... λάσπης βρήκαν το νέο τους παράδεισο.

Ήταν Δεκέμβριος του 2015 όταν η Codemasters αποφάσισε να κυκλοφορήσει, μέσω του Early Access συστήματος του Steam, το πρώτο DiRT Rally, σε μία κίνηση που περισσότερο έμοιαζε με πείραμα. Ο τίτλος αναπτυσσόταν σε συνεργασία με την κοινότητα για περίπου έναν ολόκληρο χρόνο, με την Codemasters

να βλέπει τελικά τη δίψα του κοινού και να παίρνει την απόφαση να κυκλοφορήσει το DiRT Rally στις κονσόλες. Ο τίτλος τελικά γνώρισε τεράστια αποδοχή από τους φίλους των αγώνων rally και πώς αυτό να μη γίνει, όταν πρόσφερε ίσως την καλύτερη εμπειρία οδήγησης στο χώμα σε ένα σύγχρονο πακέτο, κλέβοντας λίγη δόξα -και παίκτες- από το -για πολλούς αγαπημένο- Richard Burns Rally.

Τέσσερα χρόνια αργότερα και ενώ είχε προηγηθεί η κυκλοφορία του DiRT 4, η Codemasters αποφάσισε να παραδώσει τελικά ένα sequel για το πρώτο DiRT Rally, όμως αυτή τη φορά ολοκληρωμένο, καθώς το μοντέλο του Early Access είχε εγκαταλειφθεί. Επομένως, το Dirt Rally 2 ήρθε στα χέρια μας ως ένα ολοκληρωμένο προϊόν και η αλήθεια είναι πως αυτό φάνηκε αρκετά νωρίς, καθώς τα μενού που συναντήσαμε ήταν περισσότερο “γυαλισμένα” και η περιήγηση σε αυτά εύκολη και γρήγορη.

Όταν κυκλοφόρησε το πρώτο DiRT Rally δεν ήταν λίγοι αυτοί που επέλεξαν να το χαρακτηρίσουν ως το "Dark Souls της οδήγησης" ή, πιο απλά, ως έναν "τίτλο-παλούκι". Ευτυχώς -ή δυστυχώς για μία μερίδα του κοινού- αυτός ο χαρακτηρισμός μπορεί να αποδοθεί και στο δεύτερο μέλος της σειράς, όμως αυτό είναι κάτι φυσικό. Πέρα από το αστείο του πράγματος, οι αγώνες ράλλυ δεν φαίνονται να είναι κάτι το εύκολο. Καθόλη τη διάρκεια μιας ειδικής διαδρομής, ο οδηγός πατάει επάνω στη λεπτή γραμμή που ονομάζουμε όριο. Μία συνεχής μάχη, μία προσπάθεια τιθάσευσης του αυτοκινήτου, πάντα ακούγοντας με τεράστια προσοχή τον συνοδηγό, στον οποίο θα πρέπει να υπάρχει απόλυτη -ή, καλύτερα, τυφλή- εμπιστοσύνη. Όποιος υπερεκτιμήσει τις δυνατότητές του, κάνει έναν λάθος υπολογισμό ή απλά αφαιρεθεί, θα έρθει σίγουρα αντιμέτωπος με κάποιο δέντρο ή, στη χειρότερη, έναν γκρεμό.

Για αυτό, όποιος πάρει απόφαση να ασχοληθεί με τον τίτλο της Codemasters θα πρέπει να έχει στην άκρη του μυαλού του το ρητό “to finish first, you must first finish” και να ξέρει πού βρίσκεται η δική του γραμμή, το δικό του όριο. Δυστυχώς, από το DiRT Rally 2.0 απουσιάζει ένα tutorial, ένα “Rally School”, το οποίο θα βοηθούσε αρκετούς παίκτες να εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της οδήγησης εκτός δρόμου.

Η πρώτη καρτέλα του μενού του DiRT Rally 2.0 ονομάζεται My Team και, όπως ίσως θα καταλάβατε, πρόκειται για το “Career Mode”. Εδώ ο παίκτης μπορεί να αγοράσει τα οχήματα της επιλογής του, να στελεχώσει τη δική του ομάδα μηχανικών και έπειτα να τρέξει σε αγώνες. Οι αγώνες αυτοί αφορούν είτε πρωτάθλήματα Rally ή Rallycross είτε κάποιο daily/ weekly challenge, τα οποία αποτελούν και μία εύκολη λύση για το γέμισμα του ψηφιακού μας πορτοφολιού. Στο career mode δεν υπάρχει καμία επιλογή δυσκολίας, όμως μετά από λίγη ενασχόληση με αυτό καταλάβαμε πως τα επίπεδα δυσκολίας του πρώτου DiRT Rally (Open, Clubman, Professional, Elite, Master) βρίσκονται και εδώ, με τον παίκτη να μεταβαίνει στο επόμενο επίπεδο μετά από την κατάκτηση της τρίτης ή κάποιας υψηλότερης θέσης στο εκάστοτε πρωτάθλημα.

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως η αύξηση της δυσκολίας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απότομη, αφού ακόμη και το βήμα από το βατό Open στο Clubman θα φανεί από τις πρώτες στιγμές. Το παραπάνω δεν πρέπει να σας τρομάξει, αφού στο τέλος θα καταλήξετε στο επίπεδο που ανταποκρίνεται στις ικανότητές σας και έπειτα ο ανταγωνισμός θα παρουσιάσει αρκετό ενδιαφέρον. Συνολικά, το career mode παρουσιάζει ενδιαφέρον και δίνει κίνητρα για να ασχοληθούμε με αυτό, όμως θα μπορούσαν να υπάρχουν οι επιλογές για συμφωνίες με χορηγούς ή η δυνατότητα δημιουργίας δικού μας livery, ώστε να νιώθουμε περισσότερο “ομάδα”.

Αν και πολύ θα θέλαμε να συνεχίσουμε με οδήγηση, οχήματα, τοποθεσίες και άλλα, εδώ θα τραβήξουμε για λίγο χειρόφρενο, γιατί δυστυχώς υπάρχει ένα πρόβλημα. Προς μεγάλη έκπληξή μας, ο τίτλος απαιτεί σύνδεση στο διαδίκτυο για να έχουμε πρόσβαση στην καρτέλα “My Team”! Όπως σωστά θα καταλάβατε, αυτό σημαίνει πως το career mode δεν είναι προσβάσιμο αν δεν είστε συνδεδεμένοι ή το Racenet αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, φαινόμενο αρκετά συχνό, όπως μπορεί να επιβεβαιώσει οποιοσδήποτε έχει ασχοληθεί με τις online δυνατότητες του πρώτου τίτλου. Η Codemasters έσπευσε να δηλώσει πως το παραπάνω είναι ένα μέτρο καταπολέμησης των cheaters, όμως στην επαφή μας με το παιχνίδι συναντήσαμε και “πειραγμένους” χρόνους και φυσικά συχνές αποσυνδέσεις, οι οποίες μάλιστα είχαν ως αποτέλεσμα ακόμη και τη διαγραφή της προόδου μας σε πρωταθλήματα.

Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την εγκατάλειψη του Denuvo DRM για την έκδοση του τίτλου σε υπολογιστές, μας οδηγούν στο συμπέρασμα πως πρόκειται για ένα μέτρο “καταπολέμησης” της πειρατείας, το οποίο όμως θα δημιουργήσει πραγματικό πρόβλημα στους κατόχους του τίτλου. Φυσικά, όσο είστε offline δεν έχετε πρόσβαση και στο multiplayer κομμάτι του τίτλου. Στον συγκεκριμένο τομέα δεν υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις σε σχέση με το πρώτο DiRT Rally, αφού και εδώ υπάρχουν οι επιλογές για Custom Championship και για αγώνες Rallycross, όπου 8 παίκτες μπορούν να λύσουν τις διαφορές τους σε μία από τις 8 διαθέσιμες πίστες που περιλαμβάνονται και στο καλεντάρι του πρωταθλήματος RX. Το DiRT Rally 2.0 μπορεί να καυχιέται πως είναι το επίσημο παιχνίδι του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rallycross, καθώς περιλαμβάνει ολόκληρο το roster των οδηγών, μαζί με τα οχήματά τους.

Μέσα από την καρτέλα “Free Play”, η οποία ευτυχώς είναι διαθέσιμη και εκτός σύνδεσης, οι παίκτες μπορούν να ξεκινήσουν μία σεζόν του πρωταθλήματος RX, επιλέγοντας τον πραγματικό οδηγό που επιθυμούν ή να συμμετάσχουν σε ένα πρωτάθλημα Rally, είτε custom είτε χρησιμοποιώντας ένα από τα διαθέσιμα presets, τα οποία είναι χωρισμένα ανά χρονική/ ιστορική περίοδο. Στην ίδια καρτέλα βρίσκεται και η επιλογή για Time Trial, όπου ο παίκτης μπορεί να δοκιμάσει τις ικανότητές του και να συγκρίνει τους χρόνους του σε σχέση με άλλους παίκτες, σε οποιαδήποτε ειδική διαδρομή επιθυμεί, με όλα τα διαθέσιμα οχήματα του τίτλου.

Μιλώντας για ειδικές διαδρομές, το DiRT Rally 2.0 έχει 6 διαφορετικές τοποθεσίες και όπως στον πρώτο τίτλο, έτσι και εδώ, κάθε τοποθεσία έχει 2 μεγάλες ειδικές διαδρομές, οι οποίες κόβονται, γίνονται “reverse” και έτσι δημιουργούνται οι υπόλοιπες διαδρομές του τίτλου. Εδώ, για ακόμη μία φορά, η Codemasters έδειξε την εμπειρία της, αφού κάθε ειδική είναι μοναδικά φτιαγμένη, με μεγάλη προσοχή, από τα σκληροτράχηλα και τεχνικά μονοπάτια της Αργεντινής, τις flatout διαδρομές της Πολωνίας, μέχρι και την αγαπημένη και λασπώδη Νέα Ζηλανδία. Στις διαθέσιμες τοποθεσίες περιλαμβάνονται επίσης η ιστορική Αυστραλία, το ράλλυ ασφάλτου της Ισπανίας αλλά και το Michigan στην άλλη όχθη του Ατλαντικού ωκεανού.

Όπως θα παρατηρήσατε, με Μόντε Κάρλο και Σουηδία να απουσιάζουν, αυτό σημαίνει πως για την ώρα δεν υπάρχει τοποθεσία με χιόνι ή πάγο. Αυτό το πρόβλημα θα λυθεί τελικά “πλαγίως”, σε λίγους μήνες, αφού η Codemasters σχεδιάζει να εισάγει στον τίτλο κάποιες από τις τοποθεσίες του πρώτου DiRT Rally, με την μορφή επί πληρωμής DLC. Η αλήθεια είναι ότι θα θέλαμε αυτές οι τοποθεσίες να δοθούν δωρεάν στους κατόχους του πρώτου τίτλου, ακολουθώντας την πολιτική της IO Interactive για τα Hitman Season 1 & 2, καθώς έτσι θα λυνόταν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αυτού και των περισσότερων παιχνιδιών ράλλυ, δηλαδή η ποσότητα των διαθέσιμων διαδρομών. Όπως γίνεται σε αντίστοιχες περιπτώσεις, σε λίγους μήνες οι περισσότεροι θα αναγνωρίζουν σημαντικά τμήματα της κάθε ειδικής διαδρομής και έτσι θα μειωθεί ένα σημαντικό τμήμα της ράλλυ εμπειρίας του τίτλου, κάτι που μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με τη δημιουργία επιπλέον “random” ειδικών διαδρομών, όμως η Codemasters επέλεξε να μην αναπτύξει περαιτέρω την λειτουργία “Your Stage” που συναντήσαμε στο DiRT 4.

Περνώντας στο γκαράζ του DiRT Rally 2.0, θα συναντήσουμε περίπου 50 διαφορετικά οχήματα, από διαφορετικές χρονικές περιόδους. Από το γκαράζ του τίτλου λείπουν κάποιες κατηγορίες οχημάτων, με πιο σημαντική αυτά που συμμετείχαν στο πρωτάθλημα WRC την τελευταία δεκαετία, όμως η προσοχή που έχει δοθεί σε κάθε όχημα αντισταθμίζει αυτήν την έλλειψη. Με την έλλειψη των WRC αυτοκινήτων, κάποια συναντήσαμε ήδη σε leaderboards και θα κάνουν εμφάνιση ως DLC, τα οχήματα της κατηγορίας R5 είναι τα πιο σύγχρονα όπλα του τίτλου. Πρόκειται για τα οχήματα που χρησιμοποιούνται στο ERC (European Rally Championship) και στο WRC2, και σε αντίθεση με την αρχική μας προκατάληψη, κατάφεραν να μας συγκινήσουν. Στη βιτρίνα του τίτλου βρίσκονται και τα τετρακίνητα οχήματα της κατηγορίας Group B, τα οποία κάθε φορά μας θυμίζουν τι θα πει παράνοια.

Για ακόμη μία φορά η Codemasters κατάφερε να "κεντήσει" όσον αφορά στην οδηγική συμπεριφορά. Η οδήγηση στο χώμα είναι άκρως απολαυστική, με τον παίκτη να νιώθει το σκάψιμο της ρόδας μέσα στις λάσπες. Το να αναφερθούμε σε επίπεδα ρεαλισμού είναι τεράστια παγίδα (ποιος άλλωστε έχει οδηγήσει οχήματα όπως η Lancia Delta;), όμως όλα όσα συμβαίνουν στο παιχνίδι φαίνονται ρεαλιστικά. Η μεταφορά του βάρους είναι εμφανής, κάτι που σημαίνει πως οι πιο έμπειροι θα καταφέρουν να στρίψουν εύκολα, χρησιμοποιώντας γκάζι και φρένο. Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα της Codemasters είναι η μετάδοση της αίσθησης του ποιος τροχός χάνει ή βρίσκει πρόσφυση, κάτι το οποίο μας μάγεψε και μας έκανε να ερωτευτούμε την οδήγηση του τίτλου.

Παράλληλα, σημαντικές βελτιώσεις έγιναν και στο πώς επηρεάζουν οι βρεγμένες επιφάνειες την οδήγηση, ενώ για πρώτη φορά έχουμε τη δυνατότητα επιλογής διαφορετικής γόμας ελαστικών (μαλακή, μεσαία, σκληρή, βρόχινη). Φυσικά, κανείς δεν είναι τέλειος, έτσι και το DiRT Rally 2.0 έχει τις δικές του “παραφωνίες”. Μία από αυτές είναι οδήγηση στην άσφαλτο, η οποία όπως και στον προκάτοχό του δεν εντυπωσιάζει, σε σχέση με άλλους εξομοιωτές και μοιάζει “ελαφριά” (floaty). Τα αυτοκίνητα δείχνουν να μην πατάνε με όλο τους το βάρος επάνω σε αυτή και η τελική αίσθηση που μας άφησε είναι ότι οι προγραμματιστές πήραν την οδήγηση στο χώμα και απλά ανέβασαν μία μεταβλητή τύπου grip, αποφεύγοντας να δημιουργήσουν ένα διαφορετικό μοντέλο φυσικής. Μέτρια είναι και η τελική γεύση από το σύστημα ζημιών, με τα αυτοκίνητα να εκτοξευονται στον αέρα δυσκολότερα σε σχέση με το πρώτο DiRT Rally και να έχουν εμφανείς επιδράσεις στην απόδοση του οχήματος, όμως και εδώ τα αποτελέσματα κάθε σύγκρουσης μοιάζουν τυχαία.

Μία από τις καινοτομίες που φέρνει το DiRT Rally 2.0 είναι η παραμόρφωση του εδάφους και η σημασία που έχει η σειρά εκκίνησης σε έναν αγώνα. Θα ήταν ψέμα να πούμε πως μετά από μία εβδομάδα με τον τίτλο έχουμε καταλάβει πλήρως το πώς αυτό επηρεάζει τελικά την οδήγηση και σε τι βαθμό, όμως για την ώρα φαίνεται πως μετά από πολλά περάσματα, το χώμα “σκληραίνει” και έτσι η διαδρομή γίνεται πιο “bumpy”, χωρίς όμως να μας δίνεται η αίσθηση πως δημιουργούνται αυλάκια από τα ελαστικά των προηγούμενων οχημάτων.

Όπως και ο πρώτος τίτλος της σειράς, έτσι και το δεύτερο μέλος της θα ξεδιπλώσει περισσότερες από τις αρετές του σε όσους είναι κάτοχοι τιμονιέρας. Στην σημερινή του μορφή, το force feedback του DiRT Rally 2.0 θέλει αρκετή δουλειά, αφού αρκετές από τις πληροφορίες που δίνει το τιμόνι στον παίκτη είναι αδύναμες και ανεπαίσθητες, ιδίως σε λακούβες και άλματα. Φυσικά, το παραπάνω διαφέρει σημαντικά ανάλογα με το hardware του καθενός και είμαστε βέβαιοι πως σε λίγες εβδομάδες τα όποια προβλήματα θα έχουν λυθεί μέσα από updates, αφού το studio έχει αναγνωρισει το πρόβλημα. Τα παραπάνω δεν θα πρέπει να αγχώσουν όσους παίζουν με gamepad, αφού η δουλειά που έχει γίνει σε αυτόν τον τομέα είναι άψογη. Οι παίκτες θα μπορέσουν να ελέγξουν το όχημά τους αρκετά ευκολότερα σε σχέση με το πρώτο DiRT Rally, ενώ η δόνηση δίνει όσες περισσότερες πληροφορίες μπορεί για τη συμπεριφορά του οχήματος.

Όσον αφορά στον τεχνικό τομέα, η Codemasters επέλεξε μία χρωματική παλέτα ανάμεσα στα DiRT Rally και DiRT 4, γέρνοντας περισσότερο προς το δεύτερο. Οι περισσότερες διαδρομές σφύζουν από χρώματα και ζωντάνια, με τις ακτίνες του ήλιου που περνάνε μέσα από τα δέντρα να δημιουργούν κάποια πανέμορφα σκηνικά. Μία από τις μεγαλύτερες διαφορές του τίτλου σε σχέση με τον προκάτοχό του είναι ο αληθοφανής τρόπος που απεικονίζονται τα νερά επάνω στην άσφαλτο και το χώμα, ενώ εξίσου εντυπωσιακή είναι και η δουλειά που έχει γίνει στις νυχτερινές διαδρομές, με τη μηχανή γραφικών να δείχνει τα δόντια της δημιουργώντας πραγματικό σκοτάδι και όχι απλά ένα γκρι σκηνικό, όπως σε άλλα παιχνίδια. Ένα μικρό παράπονο αφορά στα φώτα των αυτοκινήτων, καθώς αυτά είναι λίγο αδύναμα -σε σχέση με αυτά που βλέπουμε στα onboard πλάνα από το WRC- κάτι που δυσκολεύει σημαντικά την οδήγηση σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού.

Ο ήχος είναι ένα από τα δυνατότερα χαρτιά του DiRT Rally 2.0 σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Τα γουργουρητά των κινητήρων ακούγονται πιο ζωντανά από ποτέ, ενώ οδηγώντας ακούγονται τα χαλίκια που χτυπάνε επάνω στο αυτοκίνητο αλλά και πολλά μηχανικά μέρη αυτού. Παράλληλα, ο Phil Mills είναι με σιγουριά ο καλύτερος συνοδηγός που έχουμε συναντήσει σε παιχνίδι του είδους, ακούραστος, με καθαρή προφορά και χωρίς να χάνει την παραμικρή στροφή.

Κλείνοντας, με ασφάλεια μπορούμε να πούμε πως το DiRT Rally 2.0 έρχεται βελτιωμένο στους περισσότερους τομείς και ανεβαίνει εύκολα στο βάθρο των ράλλυ παιχνιδιών. Μεταδίδει πλήρως στον παίκτη το πνεύμα των αγώνων ράλλυ και δημιουργεί αισθήματα όπως ο φόβος, που εκτοξεύουν την εμπειρία και το κάνουν μοναδικό. Μεγαλύτερος αντίπαλός του είναι η ίδια η Codemasters, που με κάποιες δικές της επιλογές (always online, DLC κομμένο περιεχόμενο) αδικεί το ίδιο της το παιδί και του αφαιρεί αρκετούς πόντους συμπάθειας. Με την υποστήριξη για virtual reality (Oculus) να έχει ήδη ανακοινωθεί για το ερχόμενο καλοκαίρι και τα οργανωμένα πρωταθλήματα μέσω Racenet να είναι καθ' οδόν, το μόνο σίγουρο είναι πως οι φίλοι της λάσπης βρήκαν το νέο τους παράδεισο.

Το review βασίστηκε στην έκδοση του παιχνιδιού για το PS4.

pcps4xbox one
Keywords
rally, rally, codemasters, access, steam, sequel, team, λύση, elite, master, σημαίνει, online, drm, offline, συγκεκριμένο, custom, time, νέα, dlc, hitman, wrc, εμφάνιση, european, group, lancia, delta, επηρεάζει, studio, γκρι, onboard, phil, καλοκαιρι, ps4, κινηση στους δρομους, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, εκλογες 2010 αποτελεσματα , μετρο, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, τελος ακινητων, Καλή Χρονιά, τελος του κοσμου, τελη κυκλοφοριας 2015, τελη κυκλοφοριας 2016, αποτελεσματα, χιονι, αυτοκινητα, αυστραλια, αυτοκινητο, βημα, γκαζι, δουλεια, δωρεαν, ηχος, παιχνιδια, σημερινη, σουηδια, το βημα, χρωματα, ψεμα, ωρα, dlc, hitman, ps4, time, wrc, αγωνες, αυξηση, απλα, ακτινες, αψογη, εβδομαδες, βρισκεται, γευση, γινει, γινεται, γινονται, γκρι, δευτερο, δεντρα, δεντρο, δυνατοτητα, δυστυχως, διψα, δικη, δειχνει, δοξα, δοθει, δοντια, διαδικτυο, δονηση, ευκολο, ευκολα, υπαρχει, ελαστικα, ελλειψη, εβδομαδα, εμφάνιση, επηρεάζει, ερχεται, ιδια, ιδιο, η δικη, υπολογιστες, κινηση, λαθος, λειτουργια, λύση, μηνες, μικρο, μορφη, ομαδα, παντα, οδηγος, οδηγηση, τροχος, οχηματων, οχηματα, οχημα, οχθη, παιδι, προβληματα, ραλλυ, σεζον, σιγουρα, σιγουρο, συγκεκριμένο, σειρα, συγχρονο, τμημα, τιτλος, φαινονται, φυσικα, φυσικο, φοβος, φορα, χωμα, access, group, ασφαλεια, sequel, codemasters, custom, drm, elite, φιλοι, phil, ηταν ψεμα, κομματι, lancia, μια φορα, μοιαζει, offline, onboard, πακετο, παιχνιδι, πληροφοριες, ρητο, studio, σημαίνει, σκηνικα, steam, team, online, χερια
Τυχαία Θέματα