Super Mario RPG | Review

Super Mario RPG: ένα όνομα, ένας θρύλος. Ένα όνομα που η Square Enix (γνωστή και ως Square Soft εν έτει 1996) θα οφείλει να μνημονεύει εις τους αιώνας των αιώνων, από τη στιγμή ειδικά που το συγκεκριμένο παιχνίδι ήταν και αυτό που την έκανε πασίγνωστη στο κοινό

και τις αγορές της Δύσης, μετά από πολλές και μάλλον ανέλπιδες προσπάθειες να καθιερωθεί στη συνείδηση των παικτών. Ένας θρύλος για την ευρωπαϊκή ενδοχώρα, μιας που η αρχική του κυκλοφορία δεν έμελλε να κοσμήσει τα ράφια των καταστημάτων και τις βιβλιοθήκες αρκετών κατόχων του SNES.

Το Super Mario RPG ήταν ένας τίτλος που κατάφερε να συνδυάσει με απόλυτη επιτυχία δύο ξεχωριστούς κόσμους: το ήδη αγαπημένο Μανιταροβασίλειο και τον ακόμα πιο αγαπημένο και γνωστό πρωταγωνιστή τίτλων, τον Mario, με JRPG χαρακτηριστικά στα οποία η τότε Square είχε αρχίσει ήδη να δείχνει το ταλέντο και την μαεστρία της. Αυτή η προσπάθεια στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία τότε, κάτι που η Nintendo έρχεται να επαναλάβει και με τη σημερινή κυκλοφορία του τίτλου στο Nintendo Switch.

Μια ακόμα μέρα, λοιπόν, στο Μανιταροβασίλειο και μία ακόμα ημέρα όπου ο Bowser αποφασίζει πως θέλει να απαγάγει την πριγκίπισσα Peach. Και όπως είναι φυσικό, για μια ακόμα ημέρα, ο Mario επεμβαίνει και σώζει την πριγκίπισσα από τα νύχια του Bowser. Τότε, όμως, κάνει την εμφάνισή της μια νέα απειλή στον κόσμο – ο βασιλιάς Smithy και η στρατιά των πιστών ακολούθων του. Το Exor, ένα ζωντανό ξίφος, καταστρέφει την Οδό των Αστέρων, το μονοπάτι που είναι υπεύθυνο για την εκπλήρωση των ευχών και προκαλεί σοβαρές ζημιές στο κάστρο Bowser, διαλύοντας το μονοπάτι που το ενώνει με τον υπόλοιπο κόσμο και εκτοξεύοντας σε διαφορετικά σημεία τον Mario και τον Bowser.

Κάπως έτσι ξεκινάει μια νέα περιπέτεια για τον Mario, που θα τον οδηγήσει σε διαφορετικά σημεία επάνω στον χάρτη και που θα τον βοηθήσει να σχηματίσει μια ισχυρή ομάδα από τους πιο ισχυρούς φίλους…και εχθρούς που μπορεί να συναντήσει στον κόσμο. Στόχος των ηρώων είναι η επικράτηση επάνω στον Smithy και τους ακολούθους του, αλλά και η ανεύρεση των Επτά Θρυλικών Αστέρων, τα οποία θα βοηθήσουν στο να επισκευαστεί η θρυλική Οδός των ευχών και θα βοηθήσει να επανέλθει η ειρήνη στον κόσμο.

Με άλλα λόγια, έχουμε να κάνουμε με μια -φαινομενικά- κλασική περιπέτεια Mario, με τη διαφορά ότι το gameplay αλλάζει και θυμίζει JRPG τίτλους, με turn-based μάχες, ειδικό εξοπλισμό και ικανότητες. Αν περίμενε, κάποιος, πως το remake θα εισήγαγε κάποια ουσιαστική αλλαγή σε σχέση με το αρχικό παιχνίδι, μάλλον είναι γελασμένος. Το format της μάχης είναι αυτό που κάνει το Super Mario RPG μια μοναδική εμπειρία, όπως και στο μακρινό 1993 – και αυτό είναι κάτι που δεν σηκώνει αλλαγές.

Ευτυχώς, ωστόσο, αλλαγές υπάρχουν. Από την πρώτη στιγμή που ο παίκτης θα αρχίσει να ασχολείται με το remake του Super Mario RPG θα συνειδητοποιήσει πως ο αρχικός τίτλος είχε απόλυτη ανάγκη από ένα γενικό facelift. Η μηχανή γραφικών που επιλέχθηκε για την επανακυκλοφορία του αρχικού τίτλου κάνει θαύματα και προσφέρει ένα πανέμορφο οπτικό αποτέλεσμα.

Πλούσια βλάστηση και καταπράσινα περιβάλλοντα, χωρίς ίχνος θολούρας, light effects και πολλά άλλα οπτικά εφέ αποδίδονται πανέμορφα τόσο στην οθόνη της τηλεόρασης, όσο και στην πανέμορφη OLED οθόνη του Switch, όταν ο παίκτης επιλέγει να παίξει φορητά. Και με τα δύο playable modes να αποδίδονται σταθερά στα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο, με ελάχιστες μειώσεις που ειλικρινά δεν αποτελούν κανένα πρόβλημα, αποτελούν καταπίστευμα των δυνατοτήτων της Nintendo να αξιοποιεί εξαιρετικά την ιπποδύναμη του συστήματός της για να προσφέρει ένα άρτιο τεχνικό αποτέλεσμα.

Σεβόμενη το αρχικό παιχνίδι, η Nintendo εξακολουθεί να διατηρεί την ίδια προοπτική στην κάμερα, όπως και το μοτίβο σχεδιασμού των χαρακτήρων. Όλη η δουλειά, ωστόσο, που έχει γίνει στον περιβάλλοντα χώρο είναι εκπληκτική. Τόσο ο χάρτης όσο και τα περιβάλλοντα των σκηνών στις μάχες είναι πανέμορφα σχεδιασμένα και αποτελούν μια δικαιολογία για τους παλαιότερους παίκτες να επενδύσουν ξανά στο παιχνίδι.

Ο πανέμορφος οπτικός τομέας, ωστόσο, είναι ένα από τα «τυράκια» που προσφέρει το Super Mario RPG στον πιο παλιό παίκτη, ο οποίος θα επιλέξει να ασχοληθεί ξανά με το παιχνίδι. Για το ευρωπαϊκό κοινό, που δεν είχε την ευκαιρία να δει τον τίτλο στο Wii και το Wii U μέσω της Virtual Console, ή στο Super NES Classic Edition, η συγκεκριμένη επανακυκλοφορία αποτελεί μονόδρομο. Εκτός από τις άκρως ευπρόσδεκτες αναβαθμίσεις και βελτιώσεις στον οπτικό τομέα, οι νέοι παίκτες θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν μια κλασσική JRPG ιστορία, με ενδιαφέρουσες στιγμές και μπόλικο χιούμορ.

Έξυπνες ατάκες και αστείες μιμήσεις σκηνών και χαρακτήρων από τους πρωταγωνιστές αποτελούν μερικά από τα πιο σπαρταριστά στοιχεία του τίτλου, ακόμα και αν έχουν περάσει περισσότερες από δύο δεκαετίες από την αρχική κυκλοφορία του και, όπως είναι αναμενόμενο, έχουν υποστεί αρκετές αλλαγές σε ονόματα, διαλόγους…ακόμα και σε τοποθεσίες πάνω στο χάρτη.

Οι παλαιότεροι παίκτες, πάλι, θα μπορούν να απολαύσουν αρκετές QoL αλλαγές (όπως το fast travel από το κεντρικό μενού και η ύπαρξη ενός πιο περιεκτικού journal), αλλά και ένα post-game περιεχόμενο που δίνει κάποια κίνητρα για να ασχοληθεί κανείς μαζί του, αν και δεν είναι αρκετό από άποψη πρωτοτυπίας και ποιότητας έτσι ώστε να συνεχίζει να τους κρατά απασχολημένους για ώρες.

Αυτό που εμείς ξεχωρίσαμε και μας έδωσε το κίνητρο να συνεχίσουμε με το παιχνίδι μέχρι το τέλος ήταν οι αλλαγές στον τομέα της μάχης. Οι αναμετρήσεις με τους αντιπάλους μας γίνονται περισσότερο απολαυστικές, με την προσθήκη των Triple Move Attacks. Οι ειδικές αυτές επιθέσεις εξαπολύονται αφού γεμίσει ο μετρητής των action commands, είτε μέσω μιας αποτελεσματικής επίθεσης, είτε μέσω μιας εξίσου αποτελεσματικής άμυνας.

Ανάλογα με τα μέλη που απαρτίζουν την ομάδα, ο παίκτης μπορεί να παρακολουθήσει την εκτέλεση μιας Triple Move Attack μέσω ενός εντυπωσιακού cinematic, με το αποτέλεσμα της επίθεσης να δρα πάντοτε υπέρ του παίκτη. Στα εξίσου θετικά σημεία των αλλαγών στη μάχη εντοπίζουμε και την ύπαρξη buffs, τα οποία μπορούν να βελτιώσουν τα χαρακτηριστικά του εκάστοτε χαρακτήρα, ακόμα και να οδηγήσουν στην πλήρη αποθεραπεία.

Ακόμα και αν αυτό το τελευταίο δεν είναι εφικτό, το Super Mario RPG remake δίνει την ικανότητα να γίνεται αλλαγή χαρακτήρων ανά πάσα στιγμή όταν έρχεται η σειρά τους, χωρίς αυτή να χάνεται και χωρίς ο παίκτης να χάνει χρόνο να θεραπεύσει ή να αλλάξει έναν debuffed χαρακτήρα. Αυτές είναι βελτιώσεις που φέρνουν το Super Mario RPG πιο κοντά στα σημερινά δεδομένα των turn-based, JRPG αναμετρήσεων, κάνοντας το παιχνίδι αρκετά πιο βατό και γρήγορο σε σχέση με τον προκάτοχό του.

Αν, όμως, εξαιρέσουμε τις βελτιώσεις αυτές, καθώς και ορισμένες προσθήκες μετά την ολοκλήρωση του παιχνιδιού, η αλήθεια είναι πως το Super Mario RPG δεν έρχεται να προσθέσει κάτι ρηξικέλευθο σε σχέση με την αρχική συνταγή. Παρά τις ενδιαφέρουσες μεν, μικρές δε πινελιές που έχουν προστεθεί στη μάχη, ο μηχανισμός της εξακολουθεί να δείχνει την ηλικία του και τους περιορισμούς που υφίσταντο λόγω του αρχαιότερου hardware του SNES.

Και σε αντίθεση με το remake του Link’s Awakening, το οποίο έκανε ορισμένες τίμιες προσπάθειες να προσφέρει κάτι καινούριο, κάτι που θα έκανε περισσότερη αίσθηση στον παίκτη, το Super Mario RPG δυστυχώς παραμένει στάσιμο σε αυτό το κομμάτι. Εκτός από ένα τμήμα του post-content περιεχομένου, που έχει να κάνει με τα boss rematches, τίποτα άλλο δεν κατάφερε να μας ξαφνιάσει. Οι μάχες έγιναν γρηγορότερες και πιο αποτελεσματικές, κάτι που μας χαροποίησε, αλλά και που μείωσε σημαντικά τη συνολική διάρκεια του παιχνιδιού.

Η Breeze Difficulty (aka το Easy mode του τίτλου) είναι κάτι ευπρόσδεκτο για ένα μικρότερο ηλικιακά κοινό, ίσως και για όσους δεν έχουν χρόνο να αφιερώσουν σε ανούσιο grinding, αλλά σε κάθε περίπτωση μειώνει αρκετά από τη συνολική εμπειρία. Η ολική απουσία έστω και του πιο υποτυπώδους voice acting, έστω και στα επίπεδα που έχουμε συναντήσει στα πιο πρόσφατα Mario JRPGs, είναι επίσης ένα από τα αγκάθια στη συνολική εμπειρία μας.

Αν και είναι απόλυτα κατανοητό στην προσπάθεια της Nintendo να προσφέρει μια εμπειρία αυτούσια σε σχέση με το αρχικό υλικό, βασιζόμενη ίσως σε όλα όσα διαδραματίζονται στην οθόνη για να αντικαταστήσουν τα μηνύματα που θα παίρναμε από μια ηχογραφημένη ατάκα, εν τούτοις δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι όλο αυτό μειώνει σημαντικά την εμπειρία και του ότι ασχολούμαστε με έναν τίτλο στο σήμερα, όχι στο 1996.

Και, φυσικά, τίποτα άλλο δεν αλλάζει, τίποτα δεν διαφοροποιείται. Οι κρυμμένοι θησαυροί αλλά και γρίφοι με συγκεκριμένες λύσεις παραμένουν ίδιοι και απαράλλακτοι, με τον παλαιότερο παίκτη να μην χάνει χρόνο ψάχνοντας και αντιμετωπίζοντας άσκοπα αντιπάλους, όταν ξέρει αμέσως που πρέπει να ψάξει. Περιμέναμε κάτι εντελώς διαφορετικό σε αυτό το κομμάτι και, δυστυχώς, το Super Mario RPG μας απογοητεύει.

Εν τέλει, όμως, το Super Mario RPG ίσως να μην είναι εξ αρχής ένας τίτλος για όλους. Ίσως να είναι ένας τίτλος που απλά έρχεται για να καλύψει το κυκλοφοριακό κενό κάποιων συγκεκριμένων, παλαιότερων παικτών και -κυρίως- να διδάξει σημαντική gaming ιστορία στους νεότερους κατόχους του Switch.

Για αυτή τη μερίδα των παικτών, το Super Mario RPG λέει τα καλύτερα λόγια. Για όσους τυχερούς είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν κάποτε ένα αντίτυπο του τίτλου από την Αμερική, ή ενθουσιάστηκαν με την έλευση του τίτλου στην Virtual Console των προηγούμενων κονσολών της Nintendo, η αλήθεια είναι πως δεν έχουν να περιμένουν πολλά – ή, τουλάχιστον, όχι κάτι που δεν γνωρίζουν.

Εκτός και αν είναι πρόθυμοι να βουτήξουν ξανά στον κόσμο του συγκεκριμένου τίτλου και να βιώσουν ξανά την περιπέτεια του Mario και των νέων φίλων του από μια νέα σκοπιά. Εκτός και αν επιθυμούν να κάνουν ακόμα ένα νοσταλγικό ταξίδι ευχάριστων εμπειριών στην καλύτερή τους μορφή.

Τότε, το Super Mario RPG είναι ένα παιχνίδι που θα ταξιδέψει τον παίκτη, θα του υπενθυμίσει νοσταλγικά όμορφες στιγμές από τα παλιά…και θα επιβεβαιώσει για ακόμα μια φορά γιατί κάθε περιπέτεια με πρωταγωνιστή τον Mario, όπως και όπου και αν εκτυλίσσεται, αποτελεί σημείο αναφοράς στη βιομηχανία.

To Super Mario RPG κυκλοφορεί από τις 17/11/23 για το Nintendo Switch. Το review μας βασίστηκε σε review code που λάβαμε από τη CD Media.

The post Super Mario RPG | Review first appeared on GameOver.

The post Super Mario RPG | Review appeared first on GameOver.

Keywords
Τυχαία Θέματα