Persona 4 Arena

Ανελέητο "ξυλίκι" σε ιαπωνικό φόντο.


Είναι γεγονός πως οι ιαπωνικές εταιρείες ανάπτυξης Arc System Works και Atlus που δραστηριοποιούνται στον χώρο των Fighting games και των JRPG αντίστοιχα μας έχουν δώσει εξαιρετικά δείγματα γραφής τα τελευταία χρόνια. Από την μία πλευρά η Arc System Works μας έχει

προσφέρει τις σειρές Guilty Gear και BlazBlue, ενώ από την άλλη η Atlus είναι κυρίως γνωστή για το franchise Megami Tensei ή MegaTen αν προτιμάτε. Ένα από τα "παρακλάδια" αυτού του franchise είναι η σειρά Persona που κατέχει μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά των "ψαγμένων" φίλων των JRPG.

Το Persona 4 Arena είναι ο "καρπός" της συνεργασίας μεταξύ των δύο παραπάνω εταιρειών και πρόκειται για ένα spin-off με αμιγώς 2D Fighting προσανατολισμό όπου πρωταγωνιστούν οι κεντρικοί χαρακτήρες του Persona 4. Το τελευταίο κυκλοφόρησε αρχικά τον Μάρτιο του 2009 για το PS2, ενώ μεταπήδησε τον περασμένο Φεβρουάριο στο PlayStation Vita με την ονομασία Persona 4 Golden. To project της Arc System Works και της Atlus λανσαρίστηκε για πρώτη φορά στα arcade της Ιαπωνίας και τον περασμένο Ιούλιο έφτασε στην Αμερικανική αγορά αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές και κατακτώντας παράλληλα τον τίτλο του καλύτερου Fighting στα Spike Video Game Awards 2012.

Ύστερα από επτά ολόκληρους μήνες αναμονής το Persona 4 Arena διατίθεται και στην Ευρώπη μέσω της Zen United χωρίς ιδιαίτερες τυμπανοκρουσίες. Κοινώς έχουμε να κάνουμε με μια κυκλοφορία που παρά την δεδομένη ποιότητά της απευθύνεται αποκλειστικά σε μία συγκεκριμένη μερίδα κοινού κάτι που αποτυπώνεται στις χαμηλές πωλήσεις που σημείωσε το Persona 4 Arena σε Ιαπωνία και Αμερική. Το γεγονός αυτό οφείλεται και στην απόφαση της Atlus να κυκλοφορήσει τον τίτλο ως region-locked, καθώς αρκετοί παίκτες αποφάσισαν να τον μποϋκοτάρουν ως ένδειξη διαμαρτυρίας. Αφήνοντας στην άκρη τα παραπάνω δεδομένα πάμε να δούμε κατά πόσον αύτη η δημιουργία μπορεί να κερδίσει μια θέση στην συλλογή των οπαδών των Fighting games γενικότερα.

P-1 Grand Prix
To σενάριο διαδραματίζεται μερικά χρόνια αργότερα από τα γεγονότα του Shin Megami Tensei: Persona 4 και λαμβάνει χώρα σε ένα φανταστικό προάστιο της Ιαπωνίας που ονομάζεται Inaba. Εν τω μεταξύ σε μία παράλληλη διάσταση της Inaba βρίσκεται o TV World, ένας σκοτεινός κόσμος που κατοικείται από μια μορφή δαιμόνων με την ονομασία Shadows. Όσοι από εσάς είχατε παίξει το Persona 4 θα θυμάστε ότι οι κεντρικοί ήρωες είχαν καταφέρει να επαναφέρουν την γαλήνη στο μικρό προάστιο και να ξορκίσουν τους δαίμονες του TV World.

Η ιστορία ξεκινά με τους πρωταγωνιστές Yu Narukami, Chie Satonaka, Yosuke Hanamura, και Yukiko Amagi να παρακολουθούν ένα διαφημιστικό σποτ στην τηλεόραση. Σε αυτό το βίντεο διαφημίζεται ένα τουρνουά με την ονομασία P-1 Grand Prix και παράλληλα οι κεντρικοί ήρωες βλέπουν τους εαυτούς του να πρωταγωνιστούν σε αυτό. Επιπλέον, παρουσιαστής και εκφωνητής του τουρνουά είναι ο φίλος τους Teddie (ένας από τους χαρακτήρες του Persona 4 που μοιάζει υπερβολικά με λούτρινο αρκουδάκι). Η όλη υπόθεση περιπλέκεται καθώς την επόμενη μέρα ο Teddie και μερικοί ακόμα φίλοι των τεσσάρων πρωταγωνιστών εξαφανίζονται μυστηριωδώς.

Κατόπιν αυτού οι Yu, Chie, Yosuke και Yukiko αποφασίζουν να περάσουν ξανά την πύλη της εναλλακτικής διάστασης TV World και να ανακαλύψουν τι συμβαίνει πραγματικά με το P-1 Grand Prix. Ακονίστε λοιπόν τα katana σας, επικαλεστείτε τις Personas σας και δηλώστε συμμετοχή στο αινιγματικό τουρνουά.

Όπως γίνεται αντιληπτό σε αντίθεση με ανάλογες κυκλοφορίες στο είδος του στο Persona 4 Arena δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην αφήγηση της ιστορίας. Το σενάριο εκτυλίσσεται κυρίως στο Story mode, ενώ στο Arcade mode θα συναντήσετε μια μικρότερη και συντομότερη εκδοχή του. Όσον αφορά το Story mode οι σεναριογράφοι επέλεξαν μια ιδιαίτερη φόρμουλα για την εξιστόρηση των γεγονότων. Το όλο αποτέλεσμα θυμίζει visual novel (ψηφιακή νουβέλα) στα πρότυπα της ιαπωνικής σειράς Fate και αναμένεται να ξενίσει τους αμύητους στο είδος. Παρόλα αυτά με δεδομένο ότι σας δίνεται η δυνατότητα να κάνετε skip αυτές τις μακρόσυρτες συζητήσεις, η ασυνήθιστη φύση του Story mode δεν επιδρά αρνητικά στην συνολική θετική εικόνα που παρουσιάζει το Persona 4 Arena.

Τα modes
Πέρα από τα Story και Arcade στο spin-off των Arc System Works και Atlus συναντάμε μια πληθώρα από modes που θα ικανοποιήσουν και τον πιο απαιτητικό φίλο των Fighting games. Το πρώτο σας βήμα είναι να εξασκηθείτε στους μηχανισμούς της μάχης και στην εκτέλεση των διαφόρων combos, οπότε καλό θα είναι να επισκεφθείτε τα Lesson και Training modes αντίστοιχα. Στην πορεία μπορείτε να δοκιμάσετε τις ικανότητές σας στα Story, Arcade, Score Attack και Challenge modes. Στα δύο τελευταία μάχεστε απέναντι στην CPU με στόχο να επιτύχετε όσο το δυνατόν υψηλότερο σκορ και μεγαλύτερα combos αντίστοιχα.

Τα ανταγωνιστικά modes είναι τα Versus και Network. Στην πρώτη περίπτωση δύναστε να μονομαχήσετε με κάποιο φίλο σας στην ίδια κονσόλα ή με την Α.Ι. Από την άλλη πλευρά στο Network έχετε την δυνατότητα να αντιμετωπίσετε άλλους παίκτες μέσω του PSN σε ranked ή normal matches. Τέλος, στα Theater και Gallery modes μπορείτε να παρακολουθήσετε replays των online μονομαχιών σας ή να δείτε διάφορα cutscenes από τα Story και Arcade modes αντίστοιχα.

Στο Persona 4 Arena υπάρχουν έξι συνολικά επίπεδα δυσκολίας τα Beginner, Easy, Normal, Hard, Very Hard και Hell. Τα τρία πρώτα δεν παρέχουν ικανοποιητικό βαθμό πρόκλησης ακόμη και αν ανήκετε στους αρχάριους τους είδους. Στον αντίποδα, η πρόκληση αυξάνει κατακόρυφα στο Hard και κορυφώνεται στο Hell, το οποίο ενδείκνυται αποκλειστικά για τους σκληροπυρηνικούς gamers.

Summon your Persona
Το ρόστερ των μαχητών αποτελείται από συνολικά 13 χαρακτήρες που προέρχονται κυρίως από το Persona 4, ενώ τρείς εξ' αυτών (Aigis, Mitsuru Kinjo, Akihiko Sanada) είχαν πρωταγωνιστήσει στον τρίτο μέρος της σειράς. Καθένας από αυτούς τους χαρακτήρες μπορεί μέσα στην μάχη να επικαλεστεί το Persona του. Για όσους από εσάς δεν έχουν ασχοληθεί με την ομώνυμη σειρά της Atlus, να αναφέρουμε ότι τα Personas αποτελούν προεκτάσεις της θέλησης και της προσωπικότητας των κεντρικών ηρώων. Κατ' επέκταση όπως και στο πρωτότυπο JRPG για το PS2 και το PS Vita έχετε την δυνατότητα να κάνετε summon το Persona σας μέσα στην μάχη και να εξαπολύσετε πανίσχυρες επιθέσεις.

Ο αριθμός των χαρακτήρων σε σύγκριση με αντίστοιχες κυκλοφορίες όπως για παράδειγμα το πρόσφατο Injustice ή τα περυσινά Street Fighter X Tekken και Tekken Tag Tournament 2 είναι αναμφισβήτητα μικρός. Παρόλα αυτά κάθε μαχητής διαφέρει από τους υπόλοιπους τόσο στην εμφάνιση, όσο και στο Persona που χρησιμοποιεί μέσα στην μάχη. Επιπλέον, κάθε μονάδα του ρόστερ έχει ξεχωριστές ιδιότητες και ανάλογο μαχητικό στυλ. Για παράδειγμα, η Mitsuru Kinjo έχει πιο εύκολα στην εκμάθηση combos και βασίζεται σε γρήγορες επιθέσεις για να εξολοθρεύσει τους αντιπάλους της, ενώ από την άλλη πλευρά ο Akihiko Sanada είναι ένα μαχητής κοντινής απόστασης που χρησιμοποιεί κυρίως λαβές για να προκαλέσει φονικό damage.

H δουλειά της Arc System Works σε ότι έχει να κάνει με το balancing κρίνεται άκρως επιτυχημένη. Κοινώς η ισορροπία μεταξύ των διαφόρων χαρακτήρων έχει επιτευχθεί στον μέγιστο βαθμό. Βέβαια κάποιοι μαχητές αποδεικνύονται πιο "εύχρηστοι" στον αρχάριο παίκτη και αποτελούν θα λέγαμε ένα ιδανικό entry point για να εξασκηθείτε και να κατανοήσετε πλήρως του διαφορετικούς και πολύπλοκους μηχανισμούς της μάχης.

"Welcome to the Velvet Room. This place exists between dream and reality, mind and matter."

Η ώρα των Arcade sticks
Το μοντέλο χειρισμού έχει αρκετές ομοιότητες με το αντίστοιχο των σειρών Guilty Gear και BlazBlue, εντούτοις ακόμη κι αν δεν έχετε ασχοληθεί στο παρελθόν με τις δημιουργίες της Arc System Works δεν θα αντιμετωπίσετε ιδιαίτερα προβλήματα εξοικείωσης. Για τον έλεγχο του μαχητή σας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το d-pad ή τον αριστερό αναλογικό μοχλό. Οι βασικές επιθέσεις που έχετε στην διάθεσή σας είναι οι εξής: Weak Attack, Strong Attack, Weak Persona και Strong Persona οι οποίες αντιστοιχούν στα κουμπιά "τετράγωνο", Χ, Δ και O.

Επιπλέον, κάθε χαρακτήρας έχει τις δικές του ξεχωριστές special επιθέσεις που προκαλούν περισσότερο damage. Η εκτέλεσή τους όμως αρκετές φορές απαιτεί να πατήσετε ταυτόχρονα έναν συνδυασμό κουμπιών όπως για παράδειγμα Χ, Δ και O. To γεγονός αυτό καθιστά επιτακτική την χρήση ενός Arcade stick, καθώς το DualShock 3 δεν αποδεικνύεται ιδιαίτερα λειτουργικό.

Εν τω μεταξύ, η προσθήκη του Auto Combo System αποδεικνύεται ευεργετική για τον αρχάριο παίκτη. Μέσω αυτού του μηχανισμού σας δίνεται η δυνατότητα να πραγματοποιήσετε μια αλληλουχία επιθέσεων πατώντας συνεχόμενα ένα συγκεκριμένο κουμπί ανάλογα με τον μαχητή που έχετε επιλέξει (συνήθως το "τετράγωνο" ή το O).

Διάρκεια
Για να ολοκληρώσετε το Arcade mode θα χρειαστείτε περίπου 10-15 λεπτά, ενώ για το Story mode θα πρέπει να αφιερώσετε τέσσερις περίπου ώρες. Στο χρονικό διάστημα των τεσσάρων ωρών όμως το μόνο κάνετε είναι να παρακολουθείτε τεράστιους σε μέγεθος διαλόγους και είναι γεγονός πως αν δεν ανήκετε στους φανατικούς φίλους της σειράς Persona πολύ σύντομα θα χάσετε το ενδιαφέρον σας. Αξίζει να αναφέρουμε ότι κάθε χαρακτήρας έχει το δικό του ξεχωριστό ending τόσο στο Story, όσο και στο Arcade mode, κάτι που επιδρά σημαντικά στον τομέα του replayability.

Παρόλα αυτά το μικρό -για τα δεδομένα των σύγχρονων Fighting games- ρόστερ δεν αυξάνει ιδιαίτερα την συνολική αντοχή του τίτλου στον χρόνο. Συν τις άλλοις όπως θα δούμε παρακάτω το Persona 4 Arena έχει κάποια "θέματα" στο online κομμάτι που κατά γενική ομολογία αποτελεί "βαρόμετρο" στην συνολική ποιότητα ενός Fighting.

Διαδικτυακό dojo
Όπως προαναφέραμε το βασικό ανταγωνιστικό mode είναι το Network, μέσω του οποίου μονομαχείτε με άλλους παίκτες μέσω του PSN ή του Xbox Live. Στο Network υπάρχουν δύο διαθέσιμες επιλογές τo Ranked Match και το Normal Match. Στην πρώτη περίπτωση μετά από κάθε αναμέτρηση κερδίζετε experience ανάλογα με τις επιδόσεις και κατ' επέκταση ανεβαίνετε level. Παρόλα αυτά το level σας έχει καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα, αν και με βάση αυτό κατατάσσεστε στα εκάστοτε leaderboards.

To matchmaking καθυστερεί υπερβολικά, καθώς χρειάζεται να περάσουν 4-5 λεπτά για να καταφέρετε να βρείτε αντίπαλο. Επιπλέον, δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε καθώς αρκετές φορές θα βρεθείτε στην δυσάρεστη θέση να αντιμετωπίσετε παίκτες μεγαλυτέρου level από το δικό σας. Για να το πούμε απλά οπλιστείτε με υπομονή καθώς στις πρώτες αναμετρήσεις σας το πιο πιθανό είναι γίνετε...σάκος του μποξ! Πέρα από το προβληματικό matchmaking, η συνολική online εμπειρία δεν απογοητεύει καθώς δεν παρατηρούνται ενοχλητικές πτώσεις του frame rate, lags και disconnections.

Οπτικοακουστική πανδαισία
Σε τεχνικό επίπεδο το Persona 4 Arena αποτελεί μακράν μια από τις αρτιότερες δημιουργίες των τελευταίων ετών στην κατηγορία του. Ο σχεδιασμός των μαχητών είναι λεπτομερέστατος και η γενικότερη αισθητική του θα γοητεύσει τους φίλους των manga και των anime. Το frame rate παραμένει σταθερό ακόμη και στις πιο απαιτητικές συνθήκες, όπως για παράδειγμα όταν η οθόνη σας πλημμυρίζει στην κυριολεξία από τα διάφορα οπτικά εφέ ή όταν χρησιμοποιείται τα διάφορα Personas.

To soundtrack έχει ενορχηστρωθεί από τους Atsushi Kitajoh και Shoji Meguro, οι οποίοι έχουν εργαστεί στο παρελθόν με απόλυτη επιτυχία στα Persona 3 & 4. Τα μουσικά θέματα διακρίνονται για την ποικιλία τους καθώς περιλαμβάνονται συνθέσεις από τον χώρο της metal, της electro και της κλασικής μουσικής. Ανάλογη είναι και η ποιότητα του voice-acting, τόσο στα αγγλικά όσο και στα ιαπωνικά. Μάλιστα κατά την διάρκεια της μάχης ακούγονται σχόλια από τον εκφωνητή του αγώνα και ενίοτε χειροκροτήματα από το κοινό! Κάτι αντίστοιχο είχαμε συναντήσει στην σειρά Mortal Kombat, αλλά όχι σε αυτό τον βαθμό.

Για τους εραστές της ιαπωνικής κουλτούρας
Το spιn-off αυτό κατά κύριο λόγο απευθύνεται σε ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό και συγκεκριμένα στους οπαδoύς των σειρών Guilty Gear και Persona. Παρά λοιπόν την εξαιρετική δουλειά των developers το Persona 4 Arena δύσκολα θα καταφέρει να βρει απήχηση στον δυτικό κόσμο. Οφείλουμε να δώσουμε πάντως συγχαρητήρια στην Arc System Works, καθώς σεβάστηκε απόλυτα το ειδικό βάρος της σειράς Persona και μας πρόσφερε μια δημιουργία αντάξια της φήμης της.

Για τους φίλους της ομώνυμης JRPG σειράς η αγορά του Persona 4 Arena αποτελεί μονόδρομο. Εάν δεν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία, αλλά παρόλα αυτά αγαπάτε τα παραδοσιακά 2D Fighting games αξίζει να του δώσετε μια ευκαιρία. Το πιο πιθανό είναι να κερδίσει την εκτίμησή σας.

Θετικά:
- Απαράμιλλος οπτικός τομέας
- Εξαιρετικό soundtrack
- Πιστό στο κλίμα της σειράς Persona
- H προσθήκη του Auto Combo System
- Πληθώρα από modes
- Ισορροπημένο ρόστερ

Αρνητικά:
- Προβληματικό matchmaking
- Μικρό ρόστερ
- Το visual novel ύφος του Story mode
- Η χρήση ενός Arcade Stick θεωρείται επιβεβλημένη

Βαθμολογία
Γραφικά: 9
Ήχος: 9
Gameplay: 8
Αντοχή: 7
Γενικά: 8.2

Παρά το ιδιαίτερο ύφος του αποτελεί μια από τις καλύτερες προτάσεις στην κατηγορία του.

Παντελής Δασκαλέλος

Keywords
arena, arena, ps vita, xbox live, mortal kombat, system, fighting, games, jrpg, gear, franchise, αμιγώς, playstation, vita, golden, project, spike, video, game, zen, ιαπωνια, οφείλεται, world, συμμετοχή, skip, cpu, versus, network, psn, online, easy, fighter, tekken, tag, εμφάνιση, στυλ, velvet, room, dream, stick, auto, συγκεκριμένο, xbox, live, frame, anime, Καλή Χρονιά, τελος του κοσμου, τελη κυκλοφοριας 2016, ξανα, αμερικανικη αγορα, βιντεο, jrpg, ps vita, βημα, δουλεια, ηχος, πυλη, τηλεοραση, ωρα, cpu, games, game, psn, versus, vita, xbox live, zen, αγορα, αισθητικη, αξιζει, αμερικη, αμιγώς, απηχηση, απλα, αφηγηση, βρειτε, βρισκεται, γεγονοτα, γεγονος, γινεται, δαιμονες, δεδομενο, διαστημα, δυνατοτητα, δειτε, δωσει, εφε, ευκαιρια, ευκολα, εκτιμηση, ενιοτε, εμφάνιση, εξι, επρεπε, επτα, επιτυχια, ετων, ευρωπη, ιδια, ειδος, υπομονη, υποθεση, ηρωες, υφος, θυμιζει, εικονα, ισορροπια, κλιμα, λογο, μηνες, μικρο, μορφη, μπορειτε, οθονη, οπτικα, οφείλεται, παμε, ποιοτητα, προβληματα, πρωταγωνιστες, πωλησεις, σειρες, σεναριο, συγκεκριμένο, συγκεκριμενα, συντομα, σειρα, συγχαρητηρια, συμμετοχή, στυλ, σχολια, τρια, φυση, φορμουλα, φοντο, φορα, ωρες, anime, auto, dream, easy, network, φιλοι, fighter, fighting, franchise, frame, gear, γινετε, golden, χωρα, ιδανικο, ιδιαιτερο, ιδιαιτερα, project, κομματι, καρδια, μοιαζει, mortal kombat, room, pad, skip, spike, system, tag, tekken, online, θεματα, velvet, world, voice, stick
Τυχαία Θέματα