World Cup Soccer Italia '90

Από την top-down camera στον εκσυγχρονισμό!

Όποιος gamer είναι λάτρης της μπάλας σίγουρα θα θυμάται το πρώτο ποδοσφαιράκι με το οποίο είχε κολλήσει. Στη δική μου περίπτωση, επειδή ξεκίνησα να παίζω games με Amstrad 6128, τα πρώτα ποδοσφαιράκια που λιώναμε τότε ήταν το Match Day 2 (αλήθεια το ένα το έχει παίξει κανείς;), το Kick Off και λίγο αργότερα (το 1990) το Italia

'90 της Virgin Mastertronic. Την ίδια περίοδο κυκλοφόρησε το Italy '90 της U.S. Gold, που περιείχε σαφώς περισσότερες ομάδες αλλά κατά πολλούς υποδεέστερα γραφικά. Αμφότερα τα είχα τιμήσει δεόντως, όμως το προϊόν της Virgin θεωρείται από μία μερίδα οπαδών ως ανώτερο για τους λόγους που αναλύονται παρακάτω.

Καλοκαίρι του 1990. Ένα από τα καλύτερα μουντιάλ όλων των εποχών, ίσως το τελευταίο που έχουμε δει μέχρι σήμερα με παικταράδες που άφησαν εποχή. Diego Maradona από Αργεντινή, Gary Lineker με την Αγγλία, ο μεγάλος Marco Van Basten στην Ολλανδία πριν τον επίσης μεγάλο τραυματισμό του. Το ενδιαφέρον και η ανάγκη του κόσμου να δει και να παίξει μπάλα ήταν μεγάλο. Η δεκαετία του '80 ανήκε στα arcade και στη δεκαετία του '90 που ερχόταν, οι υπολογιστές με τις κονσόλες θα έδιναν σκληρή μάχη στο γήπεδο. Το Kick Off του '89 και το Kick Off 2 του '90 (φυσικά στην Amiga) έφερναν την Anco στην πρώτη θέση. Κάπου εκεί εμφανίστηκαν οι Virgin και U.S. Gold που εκμεταλλευόμενες το όνομα του παγκοσμίου κυπέλλου της χρονιάς εκείνης μας έφεραν μια ξεχωριστή πρόταση.

Που πάτε ρε γατάκια Άγγλοι;
Στη βιομηχανία των games, η Αμερική και η Ιαπωνία ήταν για πολλές δεκαετίες αρκετά βήματα μπροστά σε σύγκριση με την Ευρώπη. Σε όλα τα επίπεδα, όχι μόνο στα games αλλά και στην κατασκευή κονσολών (το τελευταίο ισχύει μέχρι και σήμερα). Έτσι, παρά τα τόσα ποδοσφαιράκια που κυκλοφόρησαν το 1990, το επίσημο ποδοσφαιράκι του Fifa World Cup να ήταν αυτό της U.S. Gold, το οποίο περιελάμβανε και τις 24 εθνικές ομάδες που έφτασαν στην τελική φάση. Ωστόσο, σε θέμα ποιότητας gameplay και γραφικών δεν διέθετε της καινοτομίες της Virgin. Παρένθεση: Το Italy '90 της U.S. Gold το ανέπτυξε η επίσης αγγλική Tiertex, που σήμερα φτιάχνει mobile games. Γιατί οι Άγγλοι ξέρουν από μπάλα! Απ' την άλλη, η Virgin δυστυχώς είναι ανενεργή εδώ και πολλά χρόνια.

Γνωρίζουμε σήμερα τη μάχη με τα δικαιώματα των ομάδων που δίνουν Fifa και Pro Evolution Soccer. Κάπως έτσι λοιπόν, όπου Pro βάλτε στη θέση του την Virgin και θα αντιληφθείτε γιατί δυστυχώς το World Cup Soccer Italia '90 περιελάμβανε μόλις τέσσερις ομάδες: Αγγλία, Βέλγιο, Ιταλία και Ισπανία. Συν τις άλλοις, δεν υπήρχαν τα αυθεντικά ονόματα παικτών για λόγους δικαιωμάτων. Αυτό έδινε εκ των προτέρων ένα τεράστιο μειονέκτημα στην όλη προσπάθεια. Στον αντίποδα, η U.S. Gold σας έδινε απλόχερα όλη την αποστολή κάθε εθνικής για να επιλέξετε ποιους παίκτες θα κατεβάσετε σε κάθε αγώνα.

Kick Off
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι ότι το single-player mode περιοριζόταν μόνο σε αγώνες νοκ-άουτ, όπου ξεκινούσατε αντιμετωπίζοντας μικρές εθνικές ομάδες. Για αρχή την Αμερική (τυχαίο που μπήκε πρώτη; δε νομίζω!) και στη συνέχεια κατά σειρά τις Ιαπωνία, Μεξικό, Ρωσία, Γερμανία, Αργεντινή, Ολλανδία και στο μεγάλο τελικό τη Βραζιλία. Αν χάνατε τότε θα έπρεπε να ξεκινήσετε και πάλι από την αρχή.

Το multiplayer mode υποστήριζε φιλικό παιχνίδι δύο παικτών όπου ο εθισμός χτυπούσε κόκκινο. Παρότι στον Amstrad δεν υπήρχε θύρα για δεύτερο χειριστήριο όπως στην Amiga και τσακωνόμασταν τότε ποιος θα αναλάβει το gamepad και ποιος το πληκτρολόγιο, ο βαθμός εθισμού ήταν υψηλός.

Πρωτοποριακή engine και gameplay
Τι κι αν την δεκαετία του '80 είχαμε μάθει την top-down (πανοραμική) κάμερα σε όλα τα ποδοσφαιράκια; Η Virgin είχε σαφώς αντίθετη άποψη επί του θέματος και πραγματικά μας άφησε με το στόμα ανοιχτό. Πλέον δεν βλέπαμε το κεφάλι του παίκτη αλλά ολόκληρο το σώμα του, ενώ τα animations ήταν λεπτομερή, απεικονίζοντας πλήρως τις κινήσεις των παικτών, τις σκιές τους ή ακόμα και το πέσιμο ενός αντιπάλου τη στιγμή που τρώει ένα σκληρό τάκλιν από εσάς.

Σεμινάρια για το πως θα δημιουργήσεις 3D και animations στην εποχή των... "μπλιμπλικών"!

Όταν πλησιάζατε στο τέρμα συνέβαινε κάτι το μοναδικό. Η κάμερα γινόταν...τρίτου προσώπου. Κάτι σαν ψευδο-3D καθώς στο σημείο εκείνο είχατε μόλις λίγα δευτερόλεπτα για να στρίψετε τον παίκτη αριστερά-δεξιά και να σουτάρετε στο τέρμα. Δεν υπήρχε δηλαδή πλήρης 3D κίνηση στο χώρο. Ο τερματοφύλακας συνήθως δεν αντιδρούσε, αλλά στα δυσκολότερα επίπεδα πραγματοποιούσε ακόμα και εκτινάξεις! Φυσικά η δυσκολία ανέβαινε σε...όλη την έκταση του γηπέδου όσο ανέβαινε και το level, σε βαθμό που πιεζόσασταν περισσότερο απ' τους αντιπάλους, τα σουτ του αντιπάλου ήταν πιο εύστοχα σε 3D απεικόνιση κ.ο.κ. Σημασία έχει ότι οι τότε developers της Probe Software κατάφεραν με τους λίγους ταλαντούχους προγραμματιστές που διέθεταν να εκμεταλλευτούν στο 100% τις δυνατότητες του Amstrad CPC 6128 των 16 χρωμάτων.

"Beeeep"
Όπου "μπιπ" βάλτε "φφρρρριιιτ" (κύριε διαιτητά).Το ηχητικό τσιπ AY-3-8912 των τριών καναλιών ήχου ήταν πάντοτε η αχίλλειος πτέρνα του Amstrad έναντι της Amiga. Το αποτέλεσμα ήταν το εν λόγω ποδοσφαιράκι να συνοδευτεί μόνο από ένα "beep" σε περιπτώσεις όπου χρειαζόταν και τίποτε παραπάνω. Βέβαια συζητιόταν επίσης ότι οι developers έδωσαν τόση βάση στα γραφικά ώστε δεν έμεινε καθόλου χώρος για επιπλέον ομάδες ή ήχο στις τότε δισκέτες 3" αλλά αυτό είναι κάτι που ίσως να μην το μάθουμε ποτέ.

Μπάλα άλλης εποχής
Το World Cup Soccer Italia '90 δεν διαδόθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο όσο θα έπρεπε (αλλά κυρίως σε Ευρώπη) ωστόσο ήταν ποδοσφαιράκι-σταθμός από το οποίο επηρεάστηκαν πολλοί μετέπειτα τίτλοι. Περιείχε για πρώτη φορά κάμερα 3D προσώπου κατά το σουτ στο τέρμα, μοναδικά για την εποχή animations και εθιστικό gameplay. Σίγουρα ήταν σαφώς υποδεέστερο από το Tecmo World Cup των Arcade, στο οποίο είχαμε ρίξει τα κέρματα της ζωής μας για να παίζουμε με τους φωσφοριζέ παίκτες, τουλάχιστον όμως αποτέλεσε ένα αξιοσέβαστο κόσμημα για την τότε συλλογή του Amstrad, σε περίοδο...όπου ο τότε Βρετανικός υπολογιστής είχε ήδη παραχωρήσει τη θέση του στην Amiga.

Θετικά:
- Προηγμένα για την εποχή animations
- Κάμερα τρίτου προσώπου όταν πλησιάζετε στην εστία
- Απλό και εθιστικό
- Προηγμένα για την εποχή physics της μπάλας

Αρνητικά:
- Μόλις τέσσερις εθνικές ομάδες για να επιλέξετε
- Κάκιστη ποιότητα ήχου
- Ένα και μόνο single-player mode χωρίς δυνατότητα φιλικού

Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 3
Gameplay: 9
Αντοχή: 8
Γενικά: 7.8

Μια ιδανική arcade διασκέδαση που υπό άλλες συνθήκες θα είχε αφήσει ακόμη μεγαλύτερο το στίγμα της.

Μάνος Γρυπάρης

Keywords
Τυχαία Θέματα