Μεταποιητική βιομηχανία και Δύση

Θα επιστρέψει η μεταποίηση πίσω στη Δύση;

Μονάδα τελικής συναρμολόγησης της Airbus στην Κίνα

Ενώ η ελληνική πολιτική σκηνή τρεκλίζει υπό το βάρος του χρέους και των μνημονίων, ενώ ακούμε για αναδιάταξη του πολιτικού σκηνικού, τέλος της μεταπολίτευσης και άλλες τέτοιες ομορφιές, αλλού έχουν άλλους προβληματισμούς. Ο Economist έχει ανοίξει μια δημόσια συζήτηση για το μέλλον της μεταποιητικής βιομηχανίας η οποία εκμεταλλευόμενη τις συνθήκες

της περασμένης δεκαπενταετίας, μετανάστευσε στην Ασία και ιδιαίτερα στην Κίνα. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αρχίζει να υπάρχει μια μεταστροφή σε αυτή την κίνηση. Είναι όμως έτσι;

Του Paul Markillie, Innovation editor, The Economist

Πως θα μοιάζει το εργοστάσιο του μέλλοντος και που θα βρίσκεται; Στην εποχή της μαζικής παραγωγής η εργασία του να φτιάχνεις πράγματα έχει συχνά μεταναστεύσει σε χώρες με χαμηλότερο ημερομίσθιο. Η Κίνα έχει αναδυθεί σε υπερδύναμη της μεταποιητικής βιομηχανίας ιδίω δικαιώματι και τώρα ανταγωνίζεται τις ΗΠΑ με όρους απόδοσης της παραγωγής. Αλλά το ρεύμα αλλάζει. Η Κίνα παραμένει μια τεράστια αγορά στην οποία κατασκευάζονται και πωλούνται αγαθά, αλλά το κόστος παραγωγής μεγαλώνει. Μερικές εταιρείες έχουν ήδη μεταφέρει την παραγωγή τους από την Κίνα και κάποιες από αυτές έχουν επιστρέψει στην Αμερική και στην Ευρώπη. Πιστεύουμε πως περισσότερες εταιρείες στον πλούσιο κόσμο θα αξιώσουν την επιστροφή στη μεταποίηση.

Η ιδέα πίσω από αυτή τη δημόσια συζήτηση είναι να ερευνήσουμε σε ποιο βαθμό θα επιστρέψει η μεταποίηση. Αυτό εξαρτάται καθαρά από τον τύπο της βιομηχανίας. Η βιομηχανία των t-shirt και των αυτοκινήτων έχει ήδη μεταναστεύσει από την Κίνα σε άλλες περιοχές όπως το Βιετνάμ και το Μπαγκλαντές. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι καθώς τα ημερομίσθια αυξάνονται σε εκείνες τις χώρες θα παρουσιαστούν άλλες ευκαιρίες, όπως στη Μιανμάρ (Βιρμανία) αν συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις εκεί. Αλλά υπάρχουν άλλες μορφές μεταποίησης για τις οποίες το συγκριτικό πλεονέκτημα επηρεάζεται λιγότερο από το εργατικό κόστος.

Αυτό που θα καθορίσει την τοποθεσία πολλών εργοστασίων μεταποίησης είναι πράγματα όπως η ποιότητα, ταχύτεροι χρόνοι παράδοσης, η εγγύτητα στις τοπικές αγορές, η τεχνικές ικανότητες, οι δεξιότητες του εργατικού δυναμικού, το μικρότερο κόστος μεταφοράς και οι πιο απλές εφοδιαστικές αλυσίδες. Επιπροσθέτως, η εισαγωγή νέων τεχνολογιών στη μεταποίηση καθιστά την παραγωγή λιγότερο εντάσεως εργασίας.

Πέντε τεχνολογικές τάσεις συγκλίνουν. Εξυπνότερο λογισμικό επιτρέπει στα προϊόντα να σχεδιάζονται, να δοκιμάζονται και να μπαίνουν στην παραγωγή πιο εύκολα. Νέα υλικά, όπως οι ίνες άνθρακα και τα νανοσωματίδια αλλάζουν τον τρόπο που φτιάχνονται τα πράγματα, με μικρότερη ανάγκη συναρμολόγησης. Ύστερα, υπάρχουν πια πιο επιδέξια και φτηνότερα ρομπότ. Η εισαγωγή online υπηρεσιών μεταποίησης επιτρέπουν σήμερα στον οποιονδήποτε να γίνει μεταποιητής. Και υπάρχουν νέες διαδικασίες παραγωγής όπως η τρισδιάστατη εκτύπωση. Αν και αρχικά ήταν ένας  τρόπο

Keywords
Τυχαία Θέματα