Το BBC αποδομεί τον ελληνικό πολιτισμό

Το άρθρο με τίτλο «How many Greek legends were really true?» (Πόσοι ελληνικοί θρύλοι ήταν πραγματικότητα;) προσπαθεί να υποτιμήσει την συμβολή του ελληνικού πολιτισμού και του ελληνικού πνεύματος στην παγκόσμια ιστορία. Ιδού τι λέει:

Υπήρχε πράγματι ο Δούρειος Ίππος;

Όπως γράφει ο d'Angour, έπειτα από 10 χρόνια πολιορκίας της Τροίας χωρίς επιτυχία, ο ελληνικός στρατός κατασκήνωσε έξω απ' τα τείχη της πόλης και προσποιήθηκε πως προετοιμάζεται για το ταξίδι

του γυρισμού. Άφησαν πίσω τους το Δούρειο Ίππο, ένα τεράστιο ξύλινο άλογο, προσφορά στη θεά Αθηνά. Οι Τρώες έβαλαν πανηγυρικά το δώρο μες την πόλη και όταν έπεσε η νύχτα οι Έλληνες που κρύβονταν έκαψαν την πόλη και έσφαξαν τους Τρώες. Οι αρχαιολόγοι έχουν βρει αποδείξεις πως η Τροία πράγματι κάηκε, όμως ο Δούρειος Ίππος είναι κατά πάσα πιθανότητα ένας μύθος που προέρχεται από τις πολιορκητικές μηχανές της εποχής.

Υπήρξε όντως ο Όμηρος;

Ο καθηγητής υποστηρίζει πως μπορεί οι αρχαίοι Έλληνες να θεωρούν σίγουρο πως ο Όμηρος υπήρξε και ήταν ο «βάρδος» που έγραψε το έπος της Ιλιάδας και της Οδύσσειας, όμως τίποτα δεν είναι γνωστό για εκείνον. Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι κάποια στιγμή αυτά τα κείμενα γράφτηκαν στα ελληνικά γιατί έτσι διασώθηκαν.

Ήταν το αλφάβητο ελληνικό δημιούργημα;

Σύμφωνα με τον d'Angour, το ελληνικό αλφάβητο προσαρμόστηκε πάνω στη γλώσσα των Φοινίκων. Τα σχήματα των γραμμάτων διαφέρουν οπτικά από εκείνα των προγενέστερων Φοινίκων, με το γεωμετρικό σχήμα των γραμμάτων να αποδίδεται στο μαθηματικό του 6ου αιώνα πΧ, Πυθαγόρα.

Δημιούργησε ο Πυθαγόρας το πυθαγόρειο θεώρημα ή το αντέγραψε;

Είναι αμφίβολο αν ο Πυθαγόρας ήταν μαθηματικός με την έννοια που αντιλαμβανόμαστε σήμερα τη λέξη, υποστηρίζει ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Όπως γράφει, οι Βαβυλώνιοι γνώριζαν την εξίσωση του Πυθαγόρα αιώνες πριν και δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι εκείνος τη δημιούργησε. Μάλιστα τα στοιχεία λένε πως παρότι Πυθαγόρειοι αργότερα έκαναν σοβαρές μαθηματικές έρευνες, ο Πυθαγόρας ήταν ένας μυστικιστής, ο οποίος πίστευε πως οι αριθμοί εμπεριέχουν τα πάντα.

Το χρήμα στη Αρχαία Ελλάδα

Μπορεί να φαίνεται προφανές για εμάς το ότι οι εμπορικές επιταγές θα οδήγησαν στην εφεύρεση του χρήματος. Αλλά τα ανθρώπινα όντα διεξάγουν εμπόριο εδώ και χιλιετίες χωρίς νομίσματα και δεν είναι βέβαιο ότι η πρώτη νομισματοποιημένη οικονομία στον κόσμο προέκυψε στην αρχαία Ελλάδα μόνο και μόνο για να διευκολύνει τις συναλλαγές αυτές, λέει ο d'Angour. Χρηματοοικονομικά μέσα, θεσμικά όργανα, νομίσματα, συμβάσεις, χρέος - ένοοιες που είχαν αναπτυχθεί σε πολλές ελληνικές πόλεις από τον 5ο αιώνα π.Χ., με την Αθήνα στην πρώτη γραμμή. Αλλά υπήρξε ένα κράτος το οποίο αντιμετώπισε το χρήμα με μεγάλη καχυποψία και αντιστάθηκε στην εισαγωγή του, η Σπάρτη.

Πόσο… Σπαρτιάτες ήταν οι βασιλείς ήταν φιλάργυροι

Ο θρυλικός Σπαρτιάτης νομοθέτης Λυκούργος αποφάσισε ότι οι Σπαρτιάτες θα πρέπει να χρησιμοποιούν μόνο σίδηρο ως νόμισμα, κάτι τόσο δυσκίνητο που ακόμη και ένα μικρό ποσό θα πρέπει να μεταφέρεται από ένα ζευγάρι βόδια. Αυτή η ιστορία, γράφει ο καθηγητής, μπορεί να είναι μέρος της εξιδανίκευσης των αρχαίων Σπαρτιατών, ως κοινωνία πολεμιστών, με στρατιωτική υπεροχή. Ενώ η κλασική Σπάρτη δεν έκοψε δικά της νομίσματα, χρησιμοποιούσε ξένο ασήμι και ορισμένοι ηγέτες των Σπαρτιατών ήταν εμφανώς επιρρεπείς στη δωροδοκία.

Περί μυστικισμού στην αρχαία Ελλάδα…

Τα μυστικά ήταν καλά φυλαγμένα και υπήρχαν αυστηρές ποινές για όποιον προσπαθούσε να τα αποκαλύψει ή να τα βεβηλώσει, όπως ο Αλκιβιάδης. Οι μύστες έπρεπε να περάσουν από τελετές μύησης οι οποίες μπορεί να περιείχαν σεξ μεταξύ ανδρών ή επικεντρωνόταν σε μυστικά αντικείμενα όπως ομοιώματα ανδρικών οργάνων.

Ποιος πρωτοδημιούργησε το θέατρο;

Στην Αθηνα του 5ου αιώνα, το θέατρο ήταν στενά συνδεδεμένο με τη λατρεία του Διονύσου, στου οποίου το θέατρο στις πλαγιές της Ακρόπολης ανέβαιναν κωμωδίες και τραγωδίες σε ετήσιο φεστιβάλ. Αλλά η προέλευση του θεάτρου είναι ένα αμφισβητούμενο θέμα, γράφει ο καθηγητής.

Γιατί ο Σωκράτης έγινε φιλόσοφος;

Σύμφωνα με τον d'Angour, ο Σωκρατης ήταν άνθρωπος της δράσης και όχι της σκέψης. Αφού όμως συμμετείχε σε μια εκστρατεία το 432 πΧ, και έπαιξε με την επιστήμη και την πολιτική, στο τέλος της ζωής του αποφάσισε να το ρίξει στη φιλοσοφία.

Ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος αλήθεια Μέγας;

Σύμφωνα με τον d'Angour, ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν κοντός, μέθυσος και όταν οργιζόταν δεν ξεχώριζε εχθρούς και φίλους. Καθώς τα χρόνια προχωρούσαν γινόταν ολοένα και πιο παρανοϊκός και μεγαλομανής. Αλλά στον αρχαίο κόσμο που ήταν πολεμοχαρής, είναι φυσικό να τον θεωρούν Μέγα.

http://www.bbc.com/news/business-27923256

Διαβάστε περισσότερα

Keywords
Τυχαία Θέματα