Πως δε θα γινουν οι ελληνικες ακτες...ισπανικες...

13:25 9/6/2014 - Πηγή: Fimotro
Αφού πάλεψαν με τα κύματα οργής μεταξύ βουλευτών, φορέων και επιστημόνων, στο υπουργείο Οικονομικών βρίσκονται στην τελική ευθεία για την κατάρτιση του νομοσχεδίου...
για τον αιγιαλό, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο πριν το τέλος του μήνα.

Το υπουργείο, παρά τα καταιγιστικά πυρά που δέχτηκε για την κατάργηση της ελεύθερης πρόσβασης στην παραλία, εξυπηρετώντας μεσαία αλλά και μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα, ανοίγοντας συγχρόνως τον δρόμο για επιχωματώσεις θαλάσσιου χώρου για λογαριασμό μεγαλοξενοδόχων και στρατηγικών επενδύσεων που θα υλοποιηθούν με ειδικά χωροταξικά σχέδια (ΕΣΧΑΣΕ,
ΕΣΧΑΔΑ), ετοιμάζεται να προχωρήσει σε σημειακές παρεμβάσεις που θα διευκρινίζουν και θα αποσαφηνίζουν τις διατάξεις που αποτέλεσαν σημείο σφοδρής κριτικής χωρίς στην πραγματικότητα να αλλοιώνει το ύφος και το περιεχόμενο του σχεδίου που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση τον περασμένο Απρίλιο.

«Δεν αναθεωρούμε τον νόμο, αποσαφηνίζουμε όμως τις διατάξεις που θεωρούμε ότι χρήζουν περισσότερων διευκρινίσεων για να αποφύγουμε τις παρανοήσεις σε έναν νόμο που είναι σαφώς καλύτερος από τον προηγούμενο για τον αιγιαλό (2971/2001)», υποστηρίζουν στο υπουργείο Οικονομικών, μετριάζοντας τον θόρυβο που είχε ξεσπάσει προεκλογικά και χρειάστηκε την παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού για να σταματήσει το σφυροκόπημα.

Την ίδια στιγμή έχει ξεκινήσει το «μασάζ» προς τους βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος που βγήκαν στο αντάρτικο προκειμένου να πέσουν οι τόνοι και να εξασφαλιστεί κοινοβουλευτική ειρήνη. Ωστόσο, στελέχη του υπουργείου δεν κρύβουν την υποκρισία που υπήρξε, αφού σε κατ’ ιδίαν ενημερώσεις που έγιναν στο υπουργείο σε βουλευτές για τον νόμο, υποβλήθηκαν προτάσεις ακόμη και για νομιμοποίηση αυθαίρετων ξενοδοχειακών κτισμάτων μέσα στον αιγιαλό (!) ενώ δημοσίως διατύπωναν δριμεία κριτική για το νομοσχέδιο.

Σημαία του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης αποτελούν τρία σημεία των νέων ρυθμίσεων, στα οποία οι χειριστές του σχεδίου νόμου σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος θα ρίξουν όλο το βάρος το επόμενο διάστημα, θέλοντας να πείσουν την κοινή γνώμη αλλά και τους βουλευτές ότι οι δυσμενείς επιπτώσεις από τον νόμο για τον αιγιαλό δεν έχουν την έκταση που έχουν πάρει.

Το πρώτο και βασικό είναι η επιφάνεια των ελληνικών ακτών που θα δίνονται για επιχειρηματική αξιοποίηση (ομπρέλες, ξαπλώστρες κ.ά.), όπου προβλέπεται ότι το 50% του εμβαδού κάθε παραλίας θα πρέπει να είναι ελεύθερο για να μην εμποδίζεται η πρόσβαση των πολιτών στη θάλασσα. Η μέγιστη επιφάνεια που μπορεί να μισθώσει ένας επιχειρηματίας από τον δήμο έχει «κλειδώσει» ότι θα είναι τα 500 τ.μ., με την υποχρέωση να τηρεί μια ελεύθερη ζώνη που θα περιοριστεί στα 70 μέτρα (από 100 που ήταν μέχρι σήμερα) ανάμεσα στις παραχωρήσεις. Τα μισθώματα για όλες τις χρήσεις για πρώτη φορά θα καθορίζονται με τη χρήση ειδικού αλγόριθμου.

Πυροσβεστικές τροποποιήσεις

Αλλαγές δρομολογούνται και για τις προσωρινές κατασκευές που θα επιτρέπονται στην περιοχή του αιγιαλού. Οι συντάκτες του νόμου υποστηρίζουν ότι στο σημείο αυτό θα υπάρξουν κάποιες διαφοροποιήσεις, καθώς η έννοια των προσωρινών κατασκευών έρχεται σε πλήρη σύγκρουση με τα όσα προβλέπει το υπουργείο Περιβάλλοντος για αυτές στον νέο Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό που επιτρέπει ακόμη και θεμελιώσεις στις παραλίες 2 μέτρων.

Προκειμένου να κατασβεστούν νέες φωτιές πριν ακόμη ανάψουν, η ομάδα που έχει αναλάβει να εξωραΐσει το νομοσχέδιο σκοπεύει να αναιρέσει την έννοια των προσωρινών κατασκευών και σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ να δημιουργηθούν νέες προδιαγραφές που θα εξειδικεύουν ποιες θα είναι οι χρήσεις που επιτρέπονται στην παραλία με προσωρινό χαρακτήρα ώστε να μπορούν να απομακρυνθούν με τη λήξη της θερινής περιόδου. Μέχρι σήμερα πολλές από τις λεγόμενες «προσωρινές κατασκευές» είναι παράνομες, όπως η πακτωμένη ομπρέλα, οι πλαστικοί διάδρομοι για τα άτομα με ειδικές ανάγκες που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τους ξύλινους, ακόμη και τα μπιτς βόλεϊ.

Το τρίτο και βασικό σημείο του νομοσχεδίου είναι η χάραξη του αιγιαλού, που μέχρι σήμερα αποτελούσε μια περίπλοκη και σύνθετη διαδικασία, η οποία απαιτούσε έως και πέντε χρόνια για να ολοκληρωθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα έχει χαραχτεί μόνο το 10% του αιγιαλού, με αποτέλεσμα να ενισχύονται τα φαινόμενα καταπατήσεων. «Εως σήμερα, όποιος ήθελε να καταπατήσει δημόσια περιουσία δεν χάραζε τον αιγιαλό», λένε με νόημα στο υπουργείο Οικονομικών, ξεκαθαρίζοντας ότι σε έναν χρόνο το Κτηματολόγιο θα έχει χαράξει τον αιγιαλό όλης της χώρας χωρίς δαπάνη του Δημοσίου ή κάποιου ιδιώτη. Οι φόβοι που υπήρχαν αρχικά στο υπουργείο για το τι μπορεί να αποκαλυφτεί με τη νέα χάραξη του αιγιαλού έχουν υποχωρήσει καθώς από τις πρώτες αεροφωτογραφίες που πήραν από το Κτηματολόγιο δεν προκύπτουν σοβαρά κοινωνικά ζητήματα από αυθαιρεσίες ιδιωτών, πέραν ίσως κραυγαλέων περιπτώσεων που φαίνεται να σχετίζονται με πολυτελείς βίλες μέσα στο κύμα. Αναδιατυπώσεις προβλέπονται και στις διατάξεις που σχετίζονται με το θέμα της νομιμοποίησης αυθαιρέτων στον αιγιαλό, για τα οποία υπήρξε οξεία κριτική το προηγούμενο διάστημα.

Οι χρήσεις που θα μπορούν να νομιμοποιηθούν θα είναι μόνο εκείνες που επιτρέπονται στον αιγιαλό και όχι κατοικίες, εστιατόρια, ταβέρνες ή πτέρυγες ξενοδοχείων. Για το θέμα μελετάται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος ή Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα εξειδικεύει τις χρήσεις γης που μπορούν να νομιμοποιηθούν στον αιγιαλό. Αλλαγές αναμένονται και στις διατάξεις που αφορούν τη χάραξη της παραλίας, η οποία έως σήμερα γινόταν μαζί με τη χάραξη του αιγιαλού, απαλλοτριώνοντας υπέρ του Δημοσίου όσα ακίνητα βρίσκονταν στην παραλία. Σήμερα με τη χάραξη του αιγιαλού χαραζόταν συνήθως παραλία 10 μέτρων για την οποία το Δημόσιο δεν ήταν υποχρεωμένο να καταβάλει αποζημίωση. Τα 10 μέτρα με τον νέο νόμο προβλέπεται να γίνουν 15, ώστε πέρα από τη δημιουργία χώρων πρόσβασης να υπάρξει και μια μικρή παράμετρος περιβαλλοντικής προστασίας. Πρόκειται φυσικά για μια περιορισμένη υποχώρηση του υπουργείου, καθώς οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούσαν να φτάσει τα 100 μέτρα.
Πηγή : protothema.gr
Keywords
Τυχαία Θέματα