Βασίλης Κορκίδης: Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία
Τις επιπτώσεις της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα στην ευρωπαϊκή αγορά, περιγράφει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, στο άρθρο του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ.
Ειδικότερα, ο Βασίλης Κορκίδης, τονίζει ότι η αποσταθεροποίηση στην Ερυθρά Θάλασσα «θέτει άμεσα σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία» και συμπληρώνει ότι, «το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί
«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, έχει προκαλέσει δομική αποσταθεροποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα, έχει δημιουργήσει καθυστερήσεις και αυξήσεις στο ευρωπαϊκό εμπόριο, ενώ εμφανίζει ελλείψεις πρώτων υλών στις βιομηχανίες των χωρών της ΕΕ. Ο λογαριασμός των επιπτώσεων της Ερυθράς Θάλασσας θα έρθει αναδρομικά, θα είναι «φουσκωμένος» και θα επιφέρει νέες επιβαρύνσεις τόσο στην ελληνική, όσο και την ευρωπαϊκή αγορά.
Είναι προφανές ότι οι Χούθι διεξάγουν ένα «ιδιότυπο» πόλεμο μέσω του παγκόσμιου εμπορίου, με «παράπλευρη απώλεια» την ευρωπαϊκή οικονομία. Ο κίνδυνος πρόκλησης νέων πληθωριστικών πιέσεων στην ευρωζώνη είναι ορατός, εξ αιτίας της έκρυθμης κατάστασης που βρίσκονται οι εμπορευματικές ροές, ενώ το ΔΝΤ, εκτιμά αύξηση του πληθωρισμού, σε ετήσια βάση το 2024, κατά +0,6-0,7%.
Σύμφωνα με τη πλατφόρμα Port Watch του ΔΝΤ τους τελευταίους δύο μήνες η πτώση στις ροές κυκλοφορίας σε αριθμό διέλευσης πλοίων από την Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά -42% και ο όγκος μεταφορών κατά -37%, συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Ανάλογες είναι και οι μετρήσεις του οργανισμού UNCTAD του ΟΗΕ που έδειξαν μείωση -67% σε εβδομαδιαία βάση και -30% σε ετήσια βάση, αφού το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου από 450 προγραμματισμένα πλοία μόνο 176 επέλεξαν την Ερυθρά και το Σουέζ για το ταξίδι τους από την Ασία στην Ευρώπη και αντίστροφα.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλασσίων Λιμένων ESPO για το διάστημα Νοεμβρίου – Ιανουαρίου υπολογίζει νέες αυξήσεις στα «τονομίλια» και σύμφωνα με το Marine Traffic, οι μέρες πλεύσης από τα λιμάνια της Ασίας και κυρίως της Κίνας και της Ινδίας προς τα λιμάνια της Β. Ευρώπης και της Μεσογείου, από 17 έως 24 ημέρες έχουν αυξηθεί σε 38 έως 42 ημέρες, παρά την αύξηση της μέσης ταχύτητας των πλοίων κατά 1,5 κόμβο.
Ο επιπλέον χρόνος που θα κάνουν τα πλοία από την Απω Ανατολή για να αποφύγουν τη διέλευση από το Σουέζ υπολογίζεται σε 30%, ενώ για τα παραπάνω μίλια, από περίπου 6500 σε άνω των 11000 που τα πλοία θα πρέπει να διανύσουν. Σε όλες αυτές τις αυξήσεις κόστους από την επέκταση των ταξιδιών, θα πρέπει να υπολογιστούν και οι αυξημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που ήδη ισχύουν από τις αρχές του έτους με το EU ETS.
Δηλαδή, η παραπάνω κατανάλωση καυσίμων μεταφράζεται και σε περισσότερες εκπομπές ρύπων που σημαίνει ότι τα πλοία που θα καταπλεύσουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια θα πληρώσουν μεγαλύτερα τέλη λόγω του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών.
Το Λιμάνι του Πειραιά, από πρώτο της Μεσογείου, σε σειρά προσέγγισης των πλοίων διερχόμενων από την Διώρυγα του Σουέζ, έχει μετατραπεί σε τελευταίο, από την αλλαγή της διαδρομής με τη διέλευση από τα Στενά του Γιβραλτάρ. Με την απώλεια αυτού του σημαντικού πλεονεκτήματος ο Πειραιάς είχε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου μείωση -45% στα εισερχόμενα κοντέινερ, -14% στα εξερχόμενα και -20% στα διερχόμενα.
Όμως με τις καθυστερημένες αφίξεις του Δεκεμβρίου κατά 14-19 ημέρες, λόγω του περίπλου της Αφρικής, το λιμάνι του Πειραιά έκλεισε τελικά τον φετινό Ιανουάριο σε σύγκριση με πέρυσι στο -12,6%. Παράλληλα, το μεταφορικό κόστος των κοντέινερ 40ft από την Σαγκάη στον Πειραιά αυξήθηκε τον Ιανουάριο με τον τριπλασιασμό των ναύλων από 1875$ σε 6150$ για να αποκλιμακωθεί τον Φεβρουάριο μεταξύ 4.800-5700$. Σημειωτέον πως το λιμάνι του Πειραιά το 2023 υποδέχθηκε 2,6 εκατ. κοντέινερ, μέσω του Σουέζ, που σημαίνει 50.000 την εβδομάδα.
Στην αναζήτηση της εφοδιαστικής αλυσίδας να επινοήσει έστω και προσωρινά νέες εναλλακτικές διαδρομές, ξεκίνησαν από τις αρχές του έτους ακόμα και οδικές μεταφορές από Περσικό Κόλπο στο Ισραήλ και προς την Ευρώπη. Συγκεκριμένα, Ισραηλινή εταιρεία οδικών μεταφορών φορτώνει προϊόντα κάθε είδους, από τρόφιμα, πλαστικά και χημικά μέχρι ηλεκτρικά είδη, και τα μεταφέρει από τα λιμάνια των Εμιράτων και του Μπαχρέιν μέσω Σαουδικής Αραβίας και Ιορδανίας στο Ισραήλ και στην Ευρώπη.
Παράλληλα, εταιρεία θαλασσίων μεταφορών, επιχειρεί να συνδέσει το λιμάνι Τζεμπέλ Αλί του Ντουμπάϊ με δύο λιμάνια της Σαουδικής Αραβίας και της Ιορδανίας. Τις τελευταίες εβδομάδες μεταφέρονται με φορτηγά στην Ευρώπη φορτία εμπορευμάτων από Ινδία, Ταϊλάνδη, Νότια Κορέα και Κίνα, ενώ φορτία που προορίζονται για την Ασία κάνουν την αντίστροφη διαδρομή.
Η S&P Global Market Intelligence επισημαίνει πως η εναλλακτική διαδρομή από το λιμάνι Τζεμπέλ Αλί προς την Χάιφα, διαρκεί οδικώς 4 ημέρες όταν ο περίπλους της Αφρικής διαρκεί τουλάχιστον 14 ημέρες. Ωστόσο, η χερσαία οδός αποτελεί μόνο βραχυπρόθεσμη λύση, αφού η συγκεκριμένη οδική μεταφορά δεν είναι ούτε εύκολη, ούτε ασφαλής, ούτε για πολλά κοντέινερ και μεγάλα φορτία.
Η Διώρυγα του Σουέζ είναι η θαλάσσια αρτηρία σύνδεσης Ασίας-Ευρώπης και η αναταραχή στην Ερυθρά θάλασσα έχει «ναρκοθετήσει» την ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας, απειλώντας με νέο «πληθωριστικό κύμα» την ευρωπαϊκή οικονομία. Επίσης σε «θαλασσοταραχή» βρίσκεται η ευρωπαϊκή βιομηχανική παραγωγή, αφού 37 κρίσιμες πρώτες ύλες σε ορυκτά και μέταλλα καθώς και 30 σπάνιες γαίες εισάγονται κατά 98% από Ασιατικές χώρες εκ των οποίων το 85% από Κίνα.
Εφόσον λοιπόν, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει άμεσα σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία, το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί σε ευρωπαϊκό κεντρικό επίπεδο. Το ΕΒΕΠ πρότεινε λοιπόν στην ελληνική κυβέρνηση να ζητήσει από την ΕΕ προσωρινές ρυθμίσεις στον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα, επιβάλλοντας «πλαφόν» στις επιβαρύνσεις σε δασμούς και ΦΠΑ επί των ναύλων στα προ κρίσης επίπεδα, ώστε να μετριαστούν οι ανατιμήσεις των εισαγόμενων από την Ασία, πρώτων υλών και προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ο «λογαριασμός» της Ερυθράς μπορεί να μην έχει έρθει ακόμα στην Ευρώπη, αλλά δεν θα αργήσει να έρθει και θα είναι πολύ ακριβός, ενώ για άλλη μια φορά, θα αναδείξει τη σκληρή πραγματικότητα των πολλαπλών ευρωπαϊκών εξαρτήσεων.»
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
To άρθρο Βασίλης Κορκίδης: Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία δημοσιεύτηκε στο NewsIT .
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Survivor 2024 spoiler 6/2: Αυτή η ομάδα κερδίζει την 3η ασυλία - MVP, 3ος και 4ος για αποχώρηση
- Ρέθυμνο: Συγκλονίζει το σημείωμα αυτοχειρίας του πατέρα της 14χρονης
- Καιρός: Επιστροφή στις βροχές και το κρύο μετά τις Αλκυονίδες - Έρχεται κακοκαιρία ξανά από την Κυριακή
- Ιορδάνης Χασαπόπουλος: Έξαλλος με τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων για την ...
- Τέμπη: Ποινική δίωξη στον Αγοραστό για το "μπάζωμα" στον τόπο της τραγωδίας
- Τηλεθέαση: Σοκ με τα νούμερα του Ράδιο Αρβύλα - Δυναμικό "παρών" από MasterChef
- Ένοπλη επίθεση με δύο νεκρούς στο Δικαστικό Μέγαρο στην Κωνσταντινούπολη
- Δημήτρης Παπανώτας: «Θα με ειρωνευτεί εμένα ο Γκουντάρας; Στην “Τατιάνα, τατιανιές”; Αλλού αυτά!»
- Εξωδικαστικός: Σε λειτουργία η νέα πλατφόρμα – Τι κερδίζουν οι οφειλέτες
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις NewsIt
- Αυτά είναι τα μέλη του think tank Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ - Η ψυχολόγος, ο διδάκτωρ και ο ειδικός στο βιολοντσέλο
- «Ο Βασιλιάς έχει καρκίνο» ο τίτλος των βρετανικών εφημερίδων - Τα πρωτοσέλιδα για τη μάχη του Καρόλου
- Αντώνης Κανάκης για Στέφανο Κασσελάκη: «Άντε, κουκλίτσα μου, κάνε μας τη χάρη»
- Σοκ με τον καρκίνο του Βασιλιά στις βρετανικές εφημερίδες - Τα πρωτοσέλιδα για τη μάχη του Καρόλου
- Κρανίου τόπος η Χιλή από τις καταστροφικές φωτιές - 123 νεκροί και εκατοντάδες αγνοούμενοι
- Επίσκεψη Μητσοτάκη στο Τζάνειο για την πρώτη ανακαίνιση από το 1960 – «Όραμα μας ένα νέο ΕΣΥ με ποιοτικές υποδομές»
- Εξωδικαστικός μηχανισμός: Σε ισχύ η βελτιωμένη πλατφόρμα ρύθμισης οφειλών
- Αυτή την ώρα αποφασίζουν για τα μπλόκα οι αγρότες - «Όχι» σε διάλογο με κλειστούς δρόμους διαμηνύει η κυβέρνηση
- Στη Λάρισα αγρότες, κτηνοτρόφοι και μελισσοκόμοι – Θα αποκλείσουν τον κόμβο των Μουδανιών
- Βασίλης Κορκίδης: Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία
- Τελευταία Νέα NewsIt
- Βασίλης Κορκίδης: Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία
- Αυτή την ώρα αποφασίζουν για τα μπλόκα οι αγρότες - «Όχι» σε διάλογο με κλειστούς δρόμους διαμηνύει η κυβέρνηση
- Γιάννης Πουλόπουλος: Αν έλεγες σε εμένα «άντε κουκλίτσα μου», θα είχα φύγει
- Γιάννης: Βρούτσης: «Σταματάει το γήπεδο ξέφραγο αμπέλι, δρακόντεια μέτρα από 13 Φεβρουαρίου»
- Βασίλης Κορκίδης (ΕΒΕΕΠ): Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή οικονομία
- Κρανίου τόπος η Χιλή από τις καταστροφικές φωτιές - 123 νεκροί και εκατοντάδες αγνοούμενοι
- Ο Θοδωρής Κατσαφάδος για την απώλεια του αδερφού του: Για τρία χρόνια δεν μιλούσα
- Σοκ με τον καρκίνο του Βασιλιά στις βρετανικές εφημερίδες - Τα πρωτοσέλιδα για τη μάχη του Καρόλου
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πανελλαδική συνδιάσκεψη αγροτών στη Νίκαια – Ναι στο διάλογο αλλά με ανοιχτούς δρόμους, λέει η κυβέρνηση
- Γιάννης Βρούτσης: «Σταματάει το γήπεδο ξέφραγο αμπέλι, δρακόντεια μέτρα από 13 Φεβρουαρίου»
- Αλέκος Μαρινάκης: «Στήριξη του αγώνα του λαού της Κρήτης ενάντια στην επέλαση των ενεργειακών ομίλων- Ρεύμα φθηνό για τον λαό»
- Γνώση για τη ζωή και τον άνθρωπο ή γνώση εμπόρευμα;
- Η Ελισάβετ Σπανού για την εγκυμοσύνη της, την Ιωάννα Τούνη και τον Γιώργο Νταλάρα
- 14ο Ετήσιο Capital Link Greek Shipping Forum: «Sailing into the high seas»
- Τι σημαίνει η ασθένεια του Καρόλου για Γουίλιαμ, Χάρι και «γαλαζοαίματους» - Εύθραυστη η βασιλική οικογένεια
- Ανεξέλεγκτα τα cookies από την μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών