Μόνα Λίζα: Νέα θεωρία και περισσότερο… μυστήριο – Πού βρισκόταν η γυναίκα με το μυστηριώδες χαμόγελο;

Η Μόνα Λίζα, ένας από τους πιο διάσημους πίνακες στον κόσμο, περικλείεται ακόμα από μυστήριο- από ερωτήσεις για την ταυτότητα της γυναίκας που ζωγράφισε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, για το αινιγματικό χαμόγελό της, αλλά και για το που ακριβώς φιλοτεχνήθηκε το έργο.

Τουλάχιστον ένα από αυτά τα μυστικά έχει πλέον την απάντησή του, υποστηρίζει η γεωλόγος και ιστορικός τέχνης Αν Πιτζορούσο, η οποία έχει εξειδικευτεί στο έργο του Λεονάρντο και στην Αναγέννηση. Η Αν Πιτζορούσο πιστεύει ότι έχει εντοπίσει

το πού βρισκόταν η γυναίκα με το μυστηριώδες χαμόγελο όταν την ζωγράφισε ο σπουδαίος Λεονάρντο ντα Βίντσι, χρησιμοποιώντας την επιστημονική γνώση της ως γεωλόγος.

Πριν από τρεις δεκαετίες η Αν Πιτζορούσο επισκέφτηκε την κωμόπολη Λέκκο, στη νοτιοανατολική ακτή της Λίμνης Κόμο, στην Ιταλία, ακολουθώντας τα βήματα του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Μαζί της είχε αποσπάσματα ημερολογίου και ζωγραφικά έργα του καλλιτέχνη. «Στο σημειωματάριό του αναφέρεται στην επίσκεψη στο Λέκκο. Εργαζόταν ως μηχανικός», λέει σε συνέντευξη στο CNN η Αν Πιτζορούσο. Το έργο που είχε αναλάβει ως μηχανικός τελικά ακυρώθηκε, αλλά έμειναν τα γεωλογικά σχέδια που είχε κάνει ο Λεονάρντο από την περιοχή του Λέκκο και το ένα μάλιστα ανήκει στην Βασιλική Συλλογή του Ουίνδσορ.

Αν και η Πιτζορούσο δεν είναι η πρώτη που έχει αναπτύξει μία θεωρία για τον τόπο όπου βρισκόταν η νεαρή γυναίκα που ζωγράφισε ο Λεονάρντο, υποστηρίζει ότι για πρώτη φορά ο γεωγραφικός προσδιορισμός γίνεται από γεωλόγο και ως εκ τούτου είναι πιο αξιόπιστος. Το 2011 ένας ιστορικός τέχνης υποστήριξε ότι το τοπίο που απεικονίζεται πίσω από την μορφή της Μόνα Λίζα είναι μια κωμόπολη, το Μπόμπιο, ενώ ένας άλλος την τοποθετεί στο Αρέτζο. Οι πρώτες εκτιμήσεις εστίασαν στην τοξωτή γέφυρα πίσω από τον δεξί ώμο της Μόνα Λίζα. Ωστόσο η Πιτζορούσε επιμένει ότι μπορούν να βγουν πιο ασφαλή συμπεράσματα από το βραχώδες περιβάλλον στον ορίζοντα.

«Αν κοιτάξεις το τοπίο βλέπεις κορυφές. Είναι ένας τύπος διάβρωσης που συμβαίνει σε ασβεστόλιθους που έχουν ρωγμές και σπάζουν σε ογκόλιθους, σαν να κόπηκαν με πριόνι. Μπορούμε να δούμε ασβεστόλιθους στο Λέκκο. Όταν κοιτάζουμε τη Μόνα Λίζα, βλέπουμε μια κορυφογραμμή στο βάθος, που έχει αυτό το μοτίβο, σαν πριόνι», λέει στο CNN η Αν Πιτζορούσο.

Επίσης τα νερά πίσω από τη Μόνα Λίζα είναι γεωλογικά ιδιαίτερα και η Πιτζορούσο πιστεύει πως είναι η Λίμνη Κόμο, η υποαλπική λίμνη που σχηματίστηκε πριν από 10.000 χρόνια. «Αν κοιτάξετε πίσω από τη Μόνα Λίζα, έχουμε τις επιμήκεις παγετώδεις λίμνες, που έχουν συγκεκριμένη μορφή, σαν δάχτυλα», εξηγεί η Πιτζορούσο, αποδίδοντας την εικόνα αυτή στις μετακινήσεις του παγετώνα από τον οποίο προήλθε η λίμνη. 

Η Αν Πιτζορούσο επέστρεψε στο Λέκκο αυτές τις μέρες, επιβεβαίωσε τα στοιχεία στα οποία στηρίζει την θεωρία της και είναι έτοιμη να την παρουσιάσει δημοσίως σε γεωλογικό συνέδριο που θα γίνει στην κωμόπολη.

Ως γεωλόγος και ιστορικός τέχνης, η Αν Πιτζορούσο λέει πως οι δύο επιστήμες μπορούν να συνδυαστούν και να εμπλουτίσουν τον τρόπο με τον οποίον βλέπουμε τα έργα του Λεονάρντο ντα Βίντσι. «Ο Μποτιτσέλι, ακόμα και ο Μιχαήλ-Άγγελος ζωγράφιζαν άσχημα το πίσω  πεδίο, επειδή πίστευαν ότι οι φιγούρες είναι πιο σημαντικές. Αν όμως το πεδίο στο βάθος αποδίδεται σωστά, σε κάνει να εκτιμήσεις την φύση», λέει η Πιτζορούσο.

Ωστόσο η νέα θεωρία που θα παρουσιάσει μπορεί τελικά να προσθέσει περισσότερο μυστήριο στον διάσημο πίνακα. Αν η τοποθεσία είναι στο Λέκκο, όπως λέει η Πιτζορούσο, προκύπτει το ερώτημα γιατί ο Λεονάρντο επέλεξε το συγκεκριμένο σημείο γι αυτό το πορτρέτο.

«Δεν ξέρουμε ποια είναι η Μόνα Λίζα, κάποιοι πιστεύουν ότι ήταν η γυναίκα ενός πλούσιου εμπόρου της Τοσκάνης. Αλλά γιατί την έβαλε μπροστά σε αυτό το άγριο περιβάλλον; Αυτό δεν είναι από την Τοσκάνη. Τι προσπάθησε να μας πει βάζοντας αυτή την γαλήνια, αινιγματική κυρία μπροστά στο τραχύ, αλπικό περιβάλλον», λέει η Πιτζορούσο, προσθέτοντας νέα ερωτήματα στο μυστήριο γύρω από τον διάσημο πίνακα του Λεονάρντο.

Διαβάστε επίσης:

Κίνα: Επίθεση με μαχαίρι σε δημοτικό σχολείο – Δύο νεκροί, δέκα τραυματίες

Ιράν: Οι προκλήσεις της επόμενης μέρας και η διαδικασία διαδοχής

Σήμερα αναμένεται η απόφαση για το αίτημα του Τζούλιαν Ασάνζ να ασκήσει έφεση κατά της έκδοσής του στις ΗΠΑ

Keywords
Τυχαία Θέματα