Κέλλυ Διαπούλη: «Οι Έλληνες καλλιτέχνες δεν είναι τόσο εξωστρεφείς λόγω της έλλειψης υποδομών στη χώρα μας»

Συνέντευξη στη Μαρίνα Προβατίδου

Η Κέλλυ Διαπούλη σπούδασε Θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πολιτική και Διοίκηση (ΜΑ) με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση. To 2009 ίδρυσε τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό busart. Από το 2009 έως σήμερα συντονίζει τις δράσεις του busart, που περιλαμβάνουν -μεταξύ άλλων- τη λειτουργία της ιστοσελίδας busart.org, η οποία ενημερώνει

καλλιτέχνες όλων των ειδικοτήτων και επαγγελματίες του πολιτιστικού χώρου για προσκλήσεις συμμετοχής σε διεθνή φεστιβάλ, residencies, για προγράμματα χρηματοδότησης και για ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης.

Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το busart;

«Το busart δημιουργήθηκε για να καλύψει μία ανάγκη της ελληνικής πραγματικότητας, αυτή της έγκυρης ενημέρωσης των καλλιτεχνών για ευκαιρίες που μπορούν να αξιοποιήσουν, ώστε να αναπτυχθούν και να προωθήσουν την καριέρα τους στο εξωτερικό, καθώς και την ανάγκη της δικτύωσης. Έχοντας σπουδάσει πολιτιστική διοίκηση και έχοντας δουλέψει για χρόνια στο κομμάτι των διεθνών σχέσεων και της διασύνδεσης των Ελλήνων καλλιτεχνών με το εξωτερικό, συνειδητοποίησα ότι ένας βασικός λόγος που οι Έλληνες καλλιτέχνες δεν είναι τόσο εξωστρεφείς έχει να κάνει με την έλλειψη υποδομών στη χώρα μας, δηλαδή φορέων υποστηρικτικών, οι οποίοι ενημερώνουν, συμβουλεύουν, εκπαιδεύουν και με διάφορους τρόπους βοηθούν τους καλλιτέχνες να αναπτυχθούν».

Ποιες είναι οι δραστηριότητες του busart;

«Οι βασικές δραστηριότητες του busart είναι η διαρκής ενημέρωσης της ιστοσελίδας του με ευκαιρίες για τους καλλιτέχνες (π.χ. προσκλήσεις συμμετοχής σε διεθνή φεστιβάλ, residencies, προγράμματα χρηματοδότησης κτλ), η εκπαίδευση και η επιμόρφωση καλλιτεχνών και επαγγελματιών σε θέματα πολιτιστικής διοίκησης, καθώς και δράσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα, που στοχεύουν στην ενίσχυση της εξωστρέφειας και δικτύωσης των Ελλήνων καλλιτεχνών, όπως επισκέψεις σε φεστιβάλ και οργάνωση συναντήσεων με σημαντικούς φορείς».

Σε ποιούς απευθύνεται το busart;

«Θα έλεγα ότι το busart απευθύνεται σε όποιον ενδιαφέρεται για την αναπτυξιακή διάσταση της τέχνης, σε όποιον αναγνωρίζει ότι ο καλλιτέχνης έχει ένα ουσιώδη ρόλο μέσα στην κοινωνία και ότι το έργο τέχνης έχει μία αξία πολύ ευρύτερη της στενά οικονομικής ή αισθητικής. Σε όλους αυτούς τους ανθρώπους μπορεί να προσφέρει πολυτιμα εργαλεία και τεχνογνωσία στην υλοποίηση των σχεδίων τους. Με μία πιο στενή έννοια, το busart απευθύνεται σε καλλιτέχνες και επαγγελματίες της τέχνης».

Με ποιούς φορείς συνεργάζεστε στο εξωτερικό;

«Το busart είναι αυτόνομος φορέας και όχι ξένος φορέας, γιατί πιστεύουμε ότι κανένας ξένος οργανισμός δεν μπορεί να γνωρίζει τις ιδιαίτερες ανάγκες της ελληνικής καλλιτεχνικής σκηνής και άρα να δημιουργήσει τις υπηρεσίες που αυτή χρειάζεται και να τις διανείμει με αποτελεσματικό τρόπο. Το επισημαίνω αυτό και έχει σημασία, γιατί έχω δει πολλές φορές στην Ελλάδα να πηγαίνει κάποιος έξω, να μαθαίνει για μία υπηρεσία, δομή, φορέα ή πρακτική και να μεταφέρει αυτό το μοντέλο στην ελληνική πραγματικότητα. Αυτές οι μεταφορές-μεταγραφές είναι στην πλειοψηφία τους αποτυχημένες, γιατί αυτό που παραβλέπουν είναι το περιβάλλον μέσα στο οποίο η συγκεκριμένη υπηρεσία, δομή κ.τ.λ. δημιουργήθηκε και άρα η ανάγκη στην οποία ήρθε να ανταποκριθεί. Αντίθετα, όταν ξεκινάς να φτιάξεις μία υπηρεσία, δομή κ.τ.λ. στην Ελλάδα, πρέπει να εξετάσεις ποιες είναι οι ανάγκες της ελληνικής πραγματικότητας».

Πόσοι Έλληνες έχουν κάνει βήματα στην καλλιτεχνική πορεία τους προς το εξωτερικό με το πρόγραμμα αυτό;

«Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι η ιστοσελίδα έχει μία επισκεψιμότητα της τάξης των 4.000 χρηστών μηνιαίως και ανάλογη λίστα εγγεγραμμένων παραληπτών του ενημερωτικού δελτίου. Η ενημέρωση για προσκλήσεις συμμετοχής παρέχεται δωρεάν και είναι ανοιχτή στο ευρύ κοινό, άρα δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πόσοι καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν στην κάθε πρόσκληση, πόσο μάλλον την τύχη των αιτήσεων όσων ανταποκρίθηκαν».

Τι γίνεται τώρα στο busart;

«Το busart αυτή τη στιγμή, παράλληλα με τις σταθερές του δραστηριότητες που αφορούν στην ενημέρωση και την εκπαίδευση, έχει αναλάβει να οργανώσει στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2013 τη συνάντηση του Διεθνούς Δικτύου Παραστατικών Τεχνών ΙΕΤΜ. Το ΙΕΤΜ είναι σήμερα το μεγαλύτερο και σημαντικότερο δίκτυο παραστατικών τεχνών διεθνώς και αριθμεί περισσότερα από 600 μέλη, ανάμεσα στα οποία ανήκουν πολύ σημαντικοί φορείς, όπως το Φεστιβάλ της Αβινιόν, το Kunsten Festival des Arts κ.ά. Αυτό σημαίνει ότι περισσότεροι από 500 καλλιτέχνες, programmers και παραγωγοί θα συγκεντρωθούν τον Οκτώβριο στην Αθήνα για να γνωρίσουν την ελληνική σκηνή και μαζί με τους Έλληνες καλλιτέχνες και επαγγελματίες να ορίσουν το ΑΥΡΙΟ. Η κεντρική θεματική της συνάντησης είναι το «ΑΥΡΙΟ», που σημαίνει ότι έμφαση θα δοθεί σε πρακτικές, οι οποίες θα βοηθήσουν καλλιτέχνες και επαγγελματίες να αναπτυξουν το έργο τους και να κατακτήσουν το μέλλον. Είναι μία μοναδική ευκαιρία ανάπτυξης, καθώς η συγκεκριμένη διοργάνωση θα συμβεί άπαξ, γιατί πραγματοποιείται σε διαφορετική κάθε φορά χώρα. Γι’ αυτό έχουμε ήδη ξεκινήσει μία διαδικασία ενημέρωσης καλλιτεχνών και επαγγελματιών και ουσιαστικής εμπλοκής τους στη διαδικασία μέσα από συναντήσεις που πραγματοποιούμε κάθε μήνα για τη διαμόρφωση των θεματικών, ώστε αυτές να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των Ελλήνων».

Keywords
Αναζητήσεις
κελλυ διαπουλη, busart
Τυχαία Θέματα