Η Eurobank στην κορυφή των ελληνικών τραπεζών με το μεγαλύτερο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο

15:17 2/5/2024 - Πηγή: Emea.gr

Η Eurobank κατέχει το μεγαλύτερο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο μεταξύ των ελληνικών τραπεζών, όπως προκύπτει από την έρευνα της Petrofin Bank Research. Στην παγκόσμια κατάταξη έχει τη δεύτερη θέση, με χαρτοφυλάκιο 4 εκατ. δολαρίων, ενώ την πρώτη την καταλαμβάνει η UBS (Credit Suisse), με 5,1 εκατ. δολάρια. Ακολουθούν η Τράπεζα Πειραιώς με 3,7 εκατ. δολάρια, η Alpha Bank

με 3,7 εκατ. δολάρια και η Εθνική Τράπεζα με 3,3 εκατ. ευρώ.

Στο τέλος του 2023, το συνολικό χαρτοφυλάκιο της ελληνικής ναυτιλίας ανερχόταν σε 50.891,42 εκατ. δολάρια, έναντι 51.909,77 εκατ. δολαρίων στο τέλος του 2022.

Στα κυριότερα σημεία της έρευνας αναφέρεται πως η τραπεζική χρηματοδότηση πλοίων για την ελληνική ναυτιλία έχει μειωθεί κατά 2% κατά τη διάρκεια του 2023. Τα συνολικά reek δάνεια (αντληθέντα και δεσμευμένα αλλά μη αντληθέντα) που έχουν καταγραφεί τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως στις 31/12/2023 μειώνονται σε 50.891,42 δολάρια έναντι 51.909,77 εκατ. δολαρίων το 2022, 52.580,03 εκατ. δολαρίων το 2021, 49.794,51 εκατ. δολαρίων το 2020, 53.107,8 εκατ. δολαρίων το 2019, 53.176,32 εκατ. δολαρίων το 2018, 53.994,96 εκατ. δολαρίων το 2017 και 57.211,35 δολαρίων το 2016.

Ακόμα, παρά την εύρωστη δημιουργία νέων δανείων κατά την εξέλιξη του έτους, τα υψηλά επιτόκια και οι αποπληρωμές δανείων κατέστησαν δύσκολο για τις περισσότερες τράπεζες να επιτύχουν αύξηση του χαρτοφυλακίου τους το 2023. Επιπλέον, η χρηματοδότηση SLB (Sale and Leaseback) ανταγωνίστηκε έντονα τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση νέων κτιρίων και μεταχειρισμένων πλοίων.

Ο Δείκτης Petrofin για τη χρηματοδότηση των ελληνικών πλοίων, ο οποίος ξεκίνησε από το 100 το 2001 και κορυφώθηκε στο 443 το 2008, συνεχίζει την καθοδική του καμπύλη στο 308 το 2023 από 314 το 2022. Τα τελευταία 14 χρόνια το χαρτοφυλάκιο έχει μειωθεί κατά 23%. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο δείκτης Petrofin αφορά μόνο τη χρηματοδότηση που σχετίζεται με τράπεζες. Η χρηματοδότηση µέσω SLBs και άλλες μορφές δανεισμού δεν περιλαμβάνονται. Ωστόσο, η έρευνά μας δείχνει ότι αυτές οι εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης αυξήθηκαν σημαντικά το 2023 και παρείχαν στον Έλληνα πλοιοκτήτη μια ευρύτερη γκάμα επιλογών χρηματοδότησης πλοίων.

Οι διεθνείς τράπεζες χωρίς ελληνική παρουσία παρουσιάζουν μείωση 9,59%.Οι Διεθνείς Τράπεζες με ελληνική παρουσία ανέτρεψαν την αύξηση του 2022 και μειώθηκαν κατά 2,23% σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των 3 τραπεζικών ομάδων.Οι ελληνικές τράπεζες αποτελούν τη μόνη ομάδα που παρουσιάζει αύξηση, με 12,25%, η οποία είναι αρκετά πιο δυναμική από το περσινό 3,7%. Η ανοδική τάση συνεχίζεται αδιάλειπτα από το 2017.Οι διεθνείς τράπεζες διαπίστωσαν ότι η ικανότητα των ελληνικών τραπεζών να μειώνουν τα περιθώρια δανεισμού τους υποβαθμίζει την ανταγωνιστικότητά τους.Τα αναληφθέντα δάνεια είναι μειωμένα κατά 5,27% συνεχίζοντας την πτωτική τάση που ξεκίνησε το 2022.Είναι ενδεικτικό ότι οι δεσμεύσεις στο τέλος του έτους σημείωσαν τεράστια αύξηση της τάξης του 42,03%, διπλασιάζοντας την αύξηση του 2022 κατά 22,43%.Καθώς εξελισσόταν το 2023, η δραστηριότητα χρηματοδότησης πλοίων αυξήθηκε και ως εκ τούτου οι υψηλές αναλήψεις υποχρεώσεων στο τέλος του έτους.Ο αριθμός των τραπεζών που συμμετέχουν στην ελληνική χρηματοδότηση πλοίων παρέμεινε ο ίδιος.Η UBS (Credit Suisse) εξακολουθεί να διατηρεί την πρώτη θέση, παρά την περαιτέρω μείωση του χαρτοφυλακίου κατά 7,27%.Οι 10 μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες χρηματοδότησης πλοίων διαμορφώθηκαν σε 33,1 δισ. δολάρια έναντι 32,1 δισ. δολαρίων το 2022 και 30,45 δισ. δολαρίων το 2021, σημειώνοντας αύξηση 3,15%. Το μερίδιο αγοράς τους ανήλθε στο 65% από 62% το 2022, έναντι 57,9% το 2021 και 58,25% το 2020.Η σταθερή μείωση της έκθεσης των ευρωπαϊκών τραπεζών συνεχίζεται, αλλά με βραδύτερο ρυθμό (0,4% το 2023). Το μερίδιο αγοράς τους έχει αυξηθεί στο 74,02% πλησιάζοντας τα επίπεδα του 2021. Το μερίδιό τους το 2022 ήταν 72,89% του μεριδίου αγοράς, 74,33% το 2021, 73,84% το 2020, 75,8% το 2019, 76,9%, το 2018, 78,70% το 2017, 81,04% το 2016.

Πιστεύεται ότι οι ευρωπαϊκές τράπεζες που παραμένουν στην ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση είναι αποφασισμένες να παραμείνουν στον τομέα αυτό. Πράγματι, από τις τράπεζες που συμμετέχουν στην ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση, η συντριπτική πλειοψηφία έχει υψηλότερους προϋπολογισμούς χαρτοφυλακίου δανείων για το 2024 και περιορίζεται από την ανάπτυξη μόνο από τον ανταγωνισμό από μη τραπεζικές σχετικές χρηματοδοτήσεις και τις προπληρωμές λόγω της υψηλής ρευστότητας των Ελλήνων πλοιοκτητών και των υψηλών επιτοκίων, τα οποία επηρεάζουν αρνητικά τις ταμειακές ροές των νέων δανειακών συναλλαγών.

Επίσης, το σύνολο των επικεφαλής διαχειριστών είναι μειωμένο κατά 22,3%.

Η αύξηση των προθεσμιακών δεσμεύσεων αντανακλάται στα ποσά που κατευθύνονται σε νέες κατασκευές, τα οποία έχουν αυξηθεί στο 14% το 2023 έναντι της μείωσης κατά 3% το 2022. Συνολικά, το 2023 θεωρείται ως ένα έτος κατά το οποίο η τραπεζική χρηματοδότηση αντιμετώπισε ορισμένες προκλήσεις στην επίτευξη αύξησης των δανείων, παρά την προθυμία των τραπεζών να το πράξουν.

Δείτε ολόκληρη την έκθεση παρακάτω

Keywords
Αναζητήσεις
i-eurobank-stin-koryfi-ton-ellinikon-trapezon-me-to-megalytero-naftiliako-chartofylakio.htm
Τυχαία Θέματα