Συναυλίες που κοστίζουν: Πώς τα πανάκριβα εισιτήρια «ταΐζουν» τον πληθωρισμό

Το κόστος ορισμένων αγαθών υποχωρεί σε πολλά μέρη παγκοσμίως, αλλά αυτό δεν συμβαίνει με τη ζωντανή μουσική. Οι τιμές των εισιτηρίων στις συναυλίες έχουν εκτοξευθεί, σε σημείο που έχει γίνει αντικείμενο προβληματισμού για τους οικονομολόγους.

Οι μουσικόφιλοι ανά την υφήλιο ξοδεύουν μια περιουσία για εισιτήρια ώστε να δουν μερικά από τα ινδάλματά τους live στη σκηνή, συμπεριλαμβανομένων «βαριών» ονομάτων όπως η Taylor Swift

και ο Bruce Springsteen που δεν είχαν κάνει περιοδείες εδώ και χρόνια. Κανείς δεν αμφιβάλλει πόσο σπουδαία performer μπορεί να είναι η Beyoncé, αλλά μέχρι τώρα ουδείς φανταζόταν ότι θα αποτελούσε παράγοντα περαιτέρω ανόδου του πληθωρισμού.

«Οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να πληρώνουν αδρά γιατί γνωρίζουν ότι θα αποκτήσουν πρόσβαση σε ποιοτικό περιεχόμενο. Και ποιος ξέρει πότε ή αν θα κάνει άλλη περιοδεία μετά από αυτήν», δήλωσε ένας θαυμαστής της Beyonce στο Λονδίνο.

Οι τιμές «αναψυχής και πολιτισμού» στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 6,8% από την αρχή του 2013 έως τον Μάιο - η ταχύτερη άνοδος των τελευταίων 30 ετών, με τη μεγαλύτερη αύξηση να καταγράφεται «στα τέλη εισόδου σε εκδηλώσεις ζωντανής μουσικής».

Μια αναζήτηση online είναι αρκετή για να επιβεβαιώσει ότι οι τιμές έχουν ξεφύγει. Το φθηνότερο εισιτήριο για μια παράσταση της Taylor Swift στο Σιάτλ τον Ιούλιο είναι 1.200 δολάρια. Τα αντίστοιχα εισιτήρια για την συναυλία της τραγουδίστριας στην Πόλη του Μεξικού τον Αύγουστο κοστίζουν 500 δολάρια το καθένα.

Ενας θαυμαστής της Beyonce στο Λος Aντζελες ξόδεψε περίπου 7.000 δολάρια σε τρεις παραστάσεις της στις ΗΠΑ για τον ίδιο και τους φίλους του - καθώς και άλλα 6.650 δολάρια για αρκετές παραστάσεις στην Ευρώπη.

Ορισμένοι, ωστόσο, αμφισβητούν τη θεωρία ότι οι συγκεκριμένες εκδηλώσεις «ταΐζουν» τον πληθωρισμό, μιας και η ζωντανή μουσική είναι μια υποκατηγοριά στο συνολικό κόστος ψυχαγωγίας, το οποίο με τη σειρά τοτ αντιπροσωπεύει ένα μικρότερο μέρος των καταναλωτικών δαπανών σε σύγκριση με τη στέγαση ή το φαγητό.

Ο Αντι Γκένσλερ, συντάκτης του Pollstar που παρακολουθεί την παγκόσμια βιομηχανία συναυλιών, χαρακτήρισε «γελοίο ισχυρισμό» ότι τα σόου της Beyonce θα επηρεάσουν τον πληθωρισμό. Αν και οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί, είπε, τα στοιχεία μέχρι τα μέσα του τρέχοντος έτους δεν έχουν παρουσιάσει αξιόλογη άνοδο από τον Μάιο του 2022, όταν ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ ήταν 8,6%.

Με τη ζήτηση να υπερβαίνει κατά πολύ την προσφορά, οι τιμές των εισιτηρίων στη δευτερογενή αγορά είχαν εκτοξευθεί κατά μέσο όρο κατά 75% έως 100% πάνω από την ονομαστική τους αξία.

Το Υπουργείο Εργασίας των ΗΠΑ δεν μετρά συγκεκριμένα τον πληθωρισμό για τις τιμές των συναυλιών, αλλά το ποσοστό πληθωρισμού για εκδηλώσεις  ζωντανών εμφανίσεων είναι επί του παρόντος 2,6 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από τον συνολικό πληθωρισμό των ΗΠΑ. Αυτό το χάσμα έχει αυξηθεί φέτος καθώς τα μεγάλα ονόματα που περιοδεύουν είναι μειωμένα.

Σε όλη την Ασία, πλήθη συρρέουν για να δουν διάσημους καλλιτέχνες, όπως οι Bruno Mars, Coldplay και Backstreet Boys. Στην Ινδία, οι θαυμαστές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν κάτι παραπάνω για ποιοτική ψυχαγωγία, σύμφωνα με διοργανωτές συναυλιών. Η μέση τιμή εισιτηρίου για τους Backstreet Boys ήταν μεταξύ 7.000-8.000 ρουπίες (77-90 ευρώ), χρήματα πολλά σε σχέση με τους μισθούς και το βιοτικό επίπεδο στη χώρα. 

Μια πρόσφατη έρευνα από την αμερικανική εταιρεία διαχείρισης εκδηλώσεων Eventbrite έδειξε ότι το 80% των καταναλωτών θέλει να βγει τόσο πολύ φέτος, που οι θαυμαστές υπομένουν το κόστος και τη δυσκολία της εξασφάλισης εισιτηρίων για μεγάλες εκδηλώσεις.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Live Nation Entertainment δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι οι πωλήσεις εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά 41% το πρώτο τρίμηνο, με την αντίστοιχη αύηξηση στις τιμές να καταγράψει διψήφια ποσοστά.

Στη Βρετανία, περίπου 150.000 λάτρεις της μουσικής πλήρωσαν 340 λίρες (395 ευρώ) για ένα εισιτήριο στο φημισένο φεστιβάλ Glastonbury του Ιουνίου για να δουν τον Έλτον Τζον και εκατοντάδες άλλα σόου.

Η Μπεθ Κούκ, social media manager από το Λιντς στη βόρεια Αγγλία, είπε ότι ανέμενε να ξοδεύει 100 λίρες (116 ευρώ) την ημέρα στο πενθήμερο φεστιβάλ. «Αξίζει τα έξοδα», είπε. «Όταν η πανδημία βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη, νομίζω ότι όλοι ήταν σε κακή διάθεση και χάσαμε εκδηλώσεις όπως αυτή, όπου οι άνθρωποι συγκεντρώνονται σε ένα μέρος. Τώρα νομίζω ότι οι άνθρωποι που έχουν την δυνατότητα κάνουν οικονομία για να ζήσουν καταπληκτικές εμπερίες, όπως αυτή», κατέληξε.

Related...Κωνσταντίνος Ηλιάκης, COO SKY express: Ο ενημερωμένος και προνοητικός επιβάτης ωφελείται πάνταΑκραίος τουρισμός: Οι υπερπλούσιοι πληρώνουν αδρά για ριψοκίνδυνες εξερευνήσειςPwC: Αύξηση ή παραίτηση για έναν στους δύο εργαζομένους τους επόμενους μήνες
Keywords
Τυχαία Θέματα