«Μονόδρομος» η επιτυχία της ηλεκτροκίνησης και στην Ελλάδα

Βελτιωτικές ενέργειες προκειμένου να ενισχυθεί η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα διεξάγουν τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών.

Οι ενισχυτικές δράσεις εστιάζονται στην αύξηση της επιδότησης σε ιδιώτες και επιχειρήσεις, μέσω του δεύτερου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», στη δημιουργία περισσότερων σταθμών φόρτισης και στην υλοποίηση του Μητρώου Υποδομών και Φορέων της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (ΜΥΦΑΗ).

Οι επιδοτήσεις  

Την Πέμπτη 28 Ιουλίου άνοιξε η πλατφόρμα υποβολής

αιτήσεων για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (αυτοκίνητα, δίκυκλα, τρίκυκλα, ποδήλατα), στο πλαίσιο του δεύτερου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά».

Η επιδότηση για τα φυσικά πρόσωπα φθάνει στο 30% επί της λιανικής τιμής προ φόρων, ενώ έξτρα επιδότηση προβλέπεται για την αγορά οικιακού φορτιστή, όπως επίσης και αν αποσυρθεί παράλληλα το παλιό αυτοκίνητο.

Όπως αποσαφήνισαν στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιδοτείται η αγορά μόνο ηλεκτρικών και όχι plug-in υβριδικών οχημάτων, όπως επίσης και ότι είναι επιλέξιμες και οι αιτήσεις για αγορές που έγιναν από 1η Δεκεμβρίου 2021 και έπειτα. Ο προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται στα 50 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω το 2023.

Σχετικά με τα αποτελέσματα του πρώτου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και μέσα σε 16 μήνες, υλοποιήθηκαν 19.000 υπαγωγές στο πρόγραμμα. Από αυτές, 12.937 αφορούσαν ποδήλατα που αντιπροσωπεύουν το 68,5%.

Στα δίκυκλα σημειώθηκαν 4.095 υπαγωγές, με τον κύριο όγκο να αφορά ιδιώτες και το υπόλοιπο ποσοστό εταιρείες μεταφορών, ενώ στα αυτοκίνητα (αμιγώς ηλεκτρικά, αλλά και PHEV) οι υπαγωγές ήταν 1.850.

Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, τα επαναφορτιζόμενα BEV – PHEV αυτοκίνητα ανήλθαν στο 6,9% επί των συνολικών ταξινομήσεων το 2021, έναντι 2,6% το 2020 και 0,5% το 2019, κυρίως λόγω της υιοθέτησης κινήτρων από πλευράς της Πολιτείας.

Σε απόλυτα νούμερα, το 2021 ταξινομήθηκαν 6.967 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα έναντι 2.135 το 2020 (2.178 ηλεκτρικά έναντι 679 το 2020 και 190 το 2019 και 4.789 υβριδικά έναντι 1.456 το 2020 και 290 το 2019).

Κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2022, το μερίδιο των επαναφορτιζόμενων οχημάτων BEV – PHEV έφτασε στο 7,5%, με τον ΣΕΑΑ να εκτιμά φέτος ότι θα ταξινομηθούν σχεδόν 8.000 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα.

Ωστόσο, σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρώπης, η Ελλάδα υπολείπεται στο ποσοστό διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, καθώς στην Ευρώπη οι ταξινομήσεις επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων κινήθηκαν στους έξι πρώτους μήνες του έτους στο 18,8%.

Τα κίνητρα για τα φυσικά πρόσωπα

Για τα φυσικά πρόσωπα, τα κίνητρα του δεύτερου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχουν ως εξής:

-Επιδότηση 30% επί της λιανικής τιμής προ φόρων για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ.

-Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς.

-Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 500 ευρώ.

-Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ για αγορά αυτοκινήτου σε ΑΜΕΑ.

-Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ για οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα (1.000 ευρώ για 3 εξαρτώμενα τέκνα και επιπλέον 1.000 ευρώ ανά επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο έως και 4.000 ευρώ).

-Επιπλέον 1.000 ευρώ για την αγορά αυτοκινήτου και μικροαυτοκινήτου σε νέους έως 29 ετών.

-Δυνατότητα εκχώρησης δικαιώματος είσπραξης επιδότησης στην εταιρεία πώλησης.

-Επιδότηση 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, με μέγιστο ποσό επιδότησης 800 ευρώ.

Τα κίνητρα για τις επιχειρήσεις

Αντίστοιχα, για τις επιχειρήσεις τα κίνητρα είναι:

-Επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ από 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ από 21 οχήματα και πάνω.

-Επιβράβευση απόσυρσης με 1.000 ευρώ ανά όχημα και επιδότηση αγοράς έξυπνου φορτιστή 400 ευρώ ανά σημείο επαναφόρτισης.

-Επιδότηση σε εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες για την αγορά έως και 10 ηλεκτρικών ποδηλάτων.

Κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2022, το μερίδιο των επαναφορτιζόμενων οχημάτων BEV – PHEV έφτασε στο 7,5%, με τον ΣΕΑΑ να εκτιμά φέτος ότι θα ταξινομηθούν σχεδόν 8.000 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα

-Επιδότηση 30% και έως 8.000 ευρώ για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς για 1 έως 20 οχήματα και 20% επιδότηση και έως 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και πάνω αντίστοιχα.

-Επιπλέον 4.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο για εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε νησιά.

-Επιδότηση 30% και με μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) από 1 μέχρι 20 οχήματα και 20% επιδότηση με μέγιστο ποσό τις 6.000 ευρώ για 21 οχήματα και άνω αντίστοιχα.

Οι σταθμοί φόρτισης και το ΜΥΦΑΗ

Σε κάθε περίπτωση και εκτός από τις επιδοτήσεις της Πολιτείας, αναγκαία προϋπόθεση για τη μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης αποτελούν οι σταθμοί φόρτισης.

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τα 58 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης που υπήρχαν πανελλαδικά το 2019, σήμερα ανέρχονται στα 1.746, με στόχο τα 25.000 έως το 2030.

Στην αύξηση των σημείων φόρτισης συντέλεσε σημαντικά και η συμφωνία που πραγματοποίησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητόδρομων και είχε ως αποτέλεσμα την πύκνωση του δικτύου υποδομών φόρτισης στο εθνικό οδικό δίκτυο, εάν και ανασταλτικός παράγοντας για την πύκνωση του δικτύου – σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου – συνεχίζουν να αποτελούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Τέλος, έως τον Οκτώβριο, αναμένεται να εγκαινιαστεί η εφαρμογή στο κινητό του «Μητρώου Υποδομών και Φορέων της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης» (ΜΥΦΑΗ), με στοιχεία τόσο για τους φορείς της αγοράς, όσο και για τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης (ανάλογες εφαρμογές έχουν ήδη εγκαινιαστεί από ιδιωτικές εταιρείες).

Μέσω αυτού, αφενός θα διευκολύνεται η εποπτεία της σχετικής αγοράς και αφετέρου ο πολίτης θα αποκτήσει ψηφιακή πρόσβαση, από το κινητό του, στο δίκτυο φόρτισης, λαμβάνοντας ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο, για τη διαθεσιμότητα του εγγύτερου σημείου φόρτισης.

Ταυτόχρονα, θα παρέχονται σε πραγματικό χρόνο όλες οι απαραίτητες πληροφορίες για το κόστος φόρτισης, την πλοήγηση σε διαθέσιμο σημείο φόρτισης, κράτηση θέσης, σύγκριση τιμών, κ.α.

The post «Μονόδρομος» η επιτυχία της ηλεκτροκίνησης και στην Ελλάδα appeared first on Metaforespress.

Keywords
Τυχαία Θέματα