Η εορτή του Προφήτου Ελισσαίου στα Ιεροσόλυμα (Βίντεο)

22:51 28/6/2023 - Πηγή: dogma

Τήν Τρίτην, 14ην/27ην Ἰουνίου 2023, ἑωρτάσθη ὑπό τοῦ Πατριαρχείου ἡ ἑορτή τοῦ προφήτου Ἐλισσαίου. Ἡ ἑορτή αὐτή ἑωρτάσθη εἰς τήν ἐπ’ ὀνόματι αὐτοῦ Ἱεράν Μονήν εἰς Ἱεριχῶ, εἰς τόν χῶρον τῆς ὁποίας καί ἡ συκομορέα τοῦ Ζακχαίου.

Κατά τήν ἑορτήν αὐτήν ἡ Ἐκκλησία ἀναμιμνῄσκεται ὅτι ὁ προφήτης Ἐλισσαῖος κατήγετο ἀπό τήν κώμην Ἀβέλ – Μεούλ  καί ἦτο γεωργός τό ἐπάγγελμα. Εἰς αὐτόν ἔπεμψεν ὁ Θεός τόν προφήτην Ἠλίαν καί τόν ἔχρισεν εἰς προφήτην. Τότε ὁ προφήτης Ἐλισσαῖος ἔσφαξε τά δώδεκα ζεύγη βοῶν αὐτοῦ, μέ  τούς ὁποίους ὤργωνε καί παρέθεσε τράπεζαν εἰς τόν λαόν καί ἠκολούθησε τόν προφήτην

Ἠλίαν.

Ὁ Θεός ἔχρισε τόν Ἐλισσαῖον προφήτην, καί ἐχαρίτωσε διά τῆς ἐνεργείας πολλῶν θαυμάτων, τά ὁποῖα ἀναφέρονται κυρίως εἰς τά βιβλία τῶν Βασιλειῶν τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης.

Διά προσευχῆς αὐτοῦ ὁ προφήτης Ἐλισσαῖος μετέτρεψε τά πικρά καί ἐπικίνδυνα ὕδατα τῆς πηγῆς τῆς Ἱεριχοῦς εἰς γλυκᾶ. Ἐπίσης ἐθεράπευσε Νεεμάν τόν Σῦρον ἐκ τῆς λέπρας, ἀνέστησε τόν υἱόν τῆς Σουμανίτιδος καί τόν ὑπηρέτην αὐτοῦ Γιεζί λεπρόν ἐποίησε διά τήν φιλαργυρίαν αὐτοῦ

Ὁ ἅγιος Ἐλισσαῖος ἠκολούθησε τόν διδάσκαλον αὐτοῦ προφήτην Ἠλίαν ἕως τέλους, ὅτε ὁ προφήτης Ἠλίας ἀνελήφθη διά πυρίνου ἅρματος εἰς οὐρανούς καί ἔρριψεν αὐτῷ τήν μηλωτήν αὐτοῦ, ἐπί τῆς ὁποίας ἐπάτησε καί διέβη τόν Ἰορδάνην ποταμόν.

Πρός τιμήν τοῦ προφήτου Ἐλισσαίου ἡ Α.Θ.Μ. ὁ Πατήρ ἡμῶν καί Πατριάρχης Ἱεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος προεξῆρξε θείας Λειτουργίας εἰς τόν ὡς ἄνω εἰρημένον Ναόν, συλλειτουργούντων τοῦ Σεβασμιωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Ἀριστάρχου καί τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἑλενουπόλεως κ. Ἰωακείμ, Ἁγιοταφιτῶν Ἱερομονάχων, ὧν πρῶτος ὁ ἡγούμενος Μπετζάλλας Ἀρχιμανδρίτης π. Ἰγνάτιος, τῶν Ἀρχιμανδριτῶν π.  Κλαυδίου, π. Ὀνουφρίου καί π.  Κυριακοῦ, Ἀραβοφώνων Πρεσβυτέρων, ὡς τοῦ π. Σταύρου Ἀράνκι καί  π. Γιοῦσεφ Χόδαλη καί ἄλλων, τοῦ Ἀρχιδιακόνου π. Μάρκου καί τοῦ Ἱεροδιακόνου π. Δοσιθέου, ψάλλοντος τοῦ Ἱεροψάλτου τῆς Κοινότητος καί  μελῶν αὐτῆς ἀραβιστί καί τοῦ Σεβασμιωτάτου Ἰωακείμ ἑλληνιστί, ἐν συμμετοχῇ πιστῶν τῆς Ἱεριχοῦς καί προσκυνητῶν.

Εἰς τό Κοινωνικόν τῆς θείας Λειτουργίας ἐκήρυξε τόν θεῖον λόγον ὁ Μακαριώτατος ὡς ἕπεται:

«Ὑπόδειγμα λάβετε, ἀδελφοί μου, τῆς κακοπαθείας καί τῆς μακροθυμίας τούς προφήτας, οἳ ἐλάλησαν τῷ ὀνόματι Κυρίου», (Ἰακ. 5,10) παραγγέλλει ὁ Ἅγιος Ἰάκωβος ὁ Ἀδελφόθεος.

Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,

Εὐλαβεῖς Χριστιανοί καί προσκυνηταί,

Ἡ χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος συνήγαγε πάντας ἡμᾶς σήμερον ἐν τῇ ἐπωνύμῳ ἱερᾷ ταῦτῃ Μονῇ τοῦ Προφήτου Ἐλισσαίου, ἵνα ἑορτάσωμεν τήν σεπτήν αὐτοῦ μνήμην καί εὐχαριστήσωμεν Κυρίῳ τῷ Θεῷ ἡμῶν, «τῷ δώσαντι τούς μέν ἀποστόλους , τούς δε προφήτας, τούς δε εὐαγγελιστάς, τούς δε ποιμένας καί διδασκαλους πρός τόν καταρτισμόν τῶν ἁγίων εἰς ἔργον διακονίας, εἰς οἰκοδομήν τοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ», (Ἐφ. 4, 11-12).

«Τῶν προφητῶν οἱ μέν λόγῳ τόν Χριστόν προεκήρυξαν, οἱ δέ τά κατ’ αὐτόν [τόν Χριστόν] ἔργοις ὑπέδειξαν· καί λόγῳ μέν αὐτόν προεκήρυξαν, Ἡσαΐας, Ἱερεμίας, Ἰεζεκιήλ καί οἱ δώδεκα σύν αὐτοῖς· ἔργοις δε αὐτόν ὑπέδειξαν Ἠλίας ὁ Θεσβίτης καί Ἐλίσσαῖος ὁ μαθητής αὐτοῦ», λέγει ὁ Ἐπίσκοπος Σελευκείας Βασίλειος.

Ὄντως, ὁ Ἐλισσαῖος διεκρίθη ὡς μία ἐκ τῶν σπουδαίων θρησκευτικῶν προσωπικοτήτων τῆς Ἱερᾶς Ἱστορίας. Οὗτος ἐκλήθη εἰς τό προφητικόν ἀξίωμα, χρισθείς κατ’ ἐντολήν τοῦ Θεοῦ ὑπό τοῦ προφήτου Ἠλιοῦ διάδοχος αὐτοῦ (Γ΄ Βασ. 19,16).  Ὁ Προφήτης Ἠλίας εὗρεν τόν Ἐλισσαῖον ἀροτριῶντα τόν ἀγρόν του καί ἐκάλεσεν αὐτόν νά τόν ἀκολουθήσῃ, ρίψας ἐπ΄ αὐτόν τήν μηλωτήν του, (Γ΄ Βασ. 19,19-20).  Ἡ πρᾶξις αὐτή ἐσυμβόλιζε τήν κλῆσιν τοῦ Ἐλισσαίου εἰς τό προφητικόν ἀξίωμα καί τήν ἐξ αὐτοῦ ἄντλησιν ἰσχύος καί θείας αὐθεντίας. Διά δέ τῆς μηλωτῆς τοῦ Προφήτου Ἠλιοῦ, ὁ Ἐλισσαῖος διεχώρισε τά ὕδατα τοῦ Ἰορδάνου ποταμοῦ ἔνθα καί ἔνθα, καί διέβη αὐτόν. Ἐκ τοῦ γεγονότος τούτου, οἱ «υἱοί τῶν προφητῶν» διέγνωσαν ἐν αὐτῷ τῷ Ἐλισσαίῳ τό πνεῦμα τοῦ διδασκάλου του Ἠλιοῦ καί προσεκύνησαν αὐτόν ἕως ἐδάφους, (Δ΄ Βασιλ. 2,7 / Δ΄ Βασ. 2, 13-15).

Τό προφητικόν ἔργον τοῦ πνευματοφόρου Ἐλισσαίου εἶναι ἄρρηκτα συνδεδεμένον μετ’ ἐκτάκτων ἐνεργειῶν καί ποικίλων θαυμάτων, τά ὁποῖα κατέγραψεν ὁ Ἱερός συγγραφεύς τῶν Βιβλίων τῶν Βασιλειῶν. Ἐκ τῆς δυνάμεως τῆς θαυματουργικῆς ἐν αὐτῷ θείας ἐνεργείας διακρίνονται ἡ μεταβολή ὑφαλμύρων ὑδάτων εἰς πόσιμα πηγῆς τινος εἰς τήν ἐνταῦθα περιοχήν τῆς πόλεως ὑμῶν Ἱεριχοῦς, (Δ΄ Βασ. 2, 19-22), ὁ πολλαπλασιασμός τοῦ ἐλαίου πτωχῆς χήρας, διά νά ἀπαλλάξῃ αὐτήν ἐκ σοβαρῶν χρεῶν, (Δ΄ Βασ. 4,1-6), ἡ ἀνάστασις τοῦ υἱοῦ τῆς φιλοξενησάσης αὐτόν πλουσίας Σουμανίτιδος γυναικός, (Δ΄ Βασ. 4, 18-37), ἡ θεραπεία ἐκ τῆς λέπρας τοῦ Ἀραμαίου στρατηγοῦ Νεεμάν,(Δ΄ Βασ. 5, 1-14) καί ἡ μετά θάνατον αὐτοῦ [τοῦ Ἐλισσαίου] ἀνάστασις ἑνός νεκροῦ, ριφθέντος εἰς τόν τάφον τοῦ Προφήτου καί ἐλθόντος εἰς ἐπαφήν μετά τῶν ὀστῶν αὐτοῦ, (Δ΄ Βασ. 13, 20-21).

Ἀξιοσημείωτος τυγχάνει ἡ ὑπό τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ μνεία τοῦ Προφήτου Ἐλισσαίου ἐν τῷ σημερινῷ Εὐαγγελικῷ ἀναγνώσματι: «καί πολλοί λεπροί ἦσαν ἐπί ᾿Ελισσαίου τοῦ προφήτου ἐν τῷ ᾿Ισραήλ, καί οὐδείς αὐτῶν ἐκαθαρίσθη, εἰ μή Νεεμάν ὁ Σύρος». Μέ ἄλλα λόγια, τό ἔργον τῶν προφητῶν καί δή τοῦ Ἠλιοῦ καί τοῦ Ἐλισσαίου ἐπραγματοποιήθη ἐν τῷ προσώπῳ τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὡς ἑρμηνεύει ὁ ἅγιος Κύριλλος Ἀλεξανδρείας. Τήν ἀλήθειαν αὐτήν ἐπιμαρτυρεῖ καί ὁ ψαλμῳδός λέγων: «Μη ἅπτεσθε τῶν χριστῶν μου καί ἐν ταῖς προφήταις μου μή πονηρεύησθε», ( Ψαλμ. 104, 15).

Οἱ Ἅγιοι Προφῆται ὡς καί οἱ δίκαιοι ἄνθρωποι ἐν τῇ Παλαιᾷ Διαθήκῃ ἦσαν οἱ κεχρισμένοι ὑπό τοῦ Κυρίου, διότι ἦσαν ἀφιερωμένοι εἰς Αὐτόν [τόν Θεόν] ἐμπνευσμένοι ὑπ’ Αὐτοῦ.  Οὗτοι ἐκλήθησαν ὑπό τοῦ Θεοῦ, ἵνα διακονήσουν τό τῆς θείας Οἰκονομίας μυστήριον τό ἀποκεκρυμμένον ἀπό τῶν αἰώνων ἐν τῷ Θεῷ, (Πρβλ. Ἐφεσ. 3,9), ὡς κηρύττει ὁ θεσπέσιος Παῦλος.

Τήν θείαν ταύτην κλῆσιν τῆς διακονίας τοῦ ἐν Θεῷ ἀποκεκρυμμένου μυστηρίου ἔλαβε καί ὁ σήμερον ἑορταζόμενος Προφήτης ἡμῶν Ἐλισσαῖος. Ἄς ἀκούσωμεν λοιπόν τοῦ Ἱεροῦ Συγγραφέως τοῦ Βιβλίου τῶν Βασιλειῶν λέγοντος: «καί εἰσῆλθεν ῾Ελισαιέ εἰς τόν οἶκον καί ἰδού τό παιδάριον τεθνηκός κεκοιμισμένον ἐπί τήν κλίνην αὐτοῦ· καί εἰσῆλθεν ῾Ελισαιέ εἰς τόν οἶκον καί ἀπέκλεισε τήν θύραν κατά τῶν δύο ἑαυτῶν καί προσηύξατο πρός Κύριον·  καί ἀνέβη καί ἐκοιμήθη ἐπί τό παιδάριον καί ἔθηκε τό στόμα αὐτοῦ ἐπί τό στόμα αὐτοῦ καί τούς ὀφθαλμούς αὐτοῦ ἐπί τούς ὀφθαλμούς αὐτοῦ καί τάς χεῖρας αὐτοῦ ἐπί τάς χεῖρας αὐτοῦ καί διέκαμψεν ἐπ᾿ αὐτόν, καί διεθερμάνθη ἡ σάρξ τοῦ παιδαρίου· καί ἐπέστρεψε καί ἐπορεύθη ἐν τῇ οἰκίᾳ ἔνθεν καί ἔνθεν καί ἀνέβη καί συνέκαμψεν ἐπί τό παιδάριον ἕως ἑπτάκις, καί ἤνοιξε τό παιδάριον τούς ὀφθαλμούς αὐτοῦ», (Δ΄ Βασιλειῶν 4, 32-35).

Εἰς τόν περιγραφόμενον τοῦτον τρόπον, μέ τόν ὁποῖον ὁ Ἐλισσαῖος ἀνέστησε τόν υἱόν τῆς Σουμανίτιδος γυναικός, ὁ ἑρμηνευτής Βασίλειος Σελευκείας διέκρινε τήν προτύπωσιν τῆς ἐνσαρκώσεως τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ, διό καί ἐπισημαίνει λέγων: «ὁ Ἐλισσαῖος τύπον φέρει Χριστοῦ».

Ὄντως ὁ φωτοειδέστατος Ἐλισσαῖος φέρει τόν τύπον τοῦ Χριστοῦ, διότι οὗτος ὡς διατυπώνει ὁ ὑμνῳδός αὐτοῦ: «Εὗρε τήν ἀνάπαυσιν», καί «ἐνεσκήνωσεν ἄφθονος, χάρις ἐν σοί, Πνεύματος Ἁγίου, Ἐλισαιέ, ἀοίδιμε». Ἡ δε ἄφθονος χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος  ἐν αὐτῷ τῷ Ἐλισσαίῳ δέν εἶναι ἄλλη ἀπό αὐτήν τήν τοῦ Πνεύματος τοῦ Χριστοῦ. Αὐτό δέ τό Ἅγιον Πνεῦμα, ὡς κηρύτει ὁ σοφός Παῦλος, «συναντιλαμβάνεται ταῖς ἀσθενείαις ἡμῶν», συμπροσεύχεται καί «ὑπερεντυγχάνει ὑπέρ ἡμῶν στεναγμοῖς ἀλαλήτοις», (Πρβλ. Ρωμ 8,26) διά τήν πνευματικήν ἡμῶν πρόοδον και σωτηρίαν.

Ὁ προφητικός καί θαυματουργικός λόγος τοῦ θεοφόρου Ἐλισσαίου ἐνεδυναμοῦτο ἐκ τῆς ἐνεργείας τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Τοῦτο σημαίνει ὅτι τό Ἅγιον Πνεῦμα ἀναπαύεται εἰς τάς καρδίας τῶν διαγόντων βίον ἐνάρετον καί διατηρούντων αὐτῶν καθαράν τήν καρδίαν, κατά τό εἰρημένον ὑπό τοῦ ψαλμῳδοῦ: «καρδίαν καθαράν κτίσον ἐν ἐμοί, ὁ Θεός, καί πνεῦμα εὐθές [και ἡγεμονικόν] ἐγκαίνισον ἐν τοῖς ἐγκάτοις μου», (Πρβλ. Ψαλμ. 50,12). 

Διό καί ἡμεῖς, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, παρακαλέσωμεν τόν θεσπέσιον προφήτην Ἐλίσσαῖον τόν ἔχοντα παρρησίαν παρά τῷ Θεῷ ἵνα μετά τῆς ὑπερευλογημένης Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί ἀειπαρθένου Μαρίας, ἀλλά καί τοῦ συνεορταζομένου Ἁγίου Πατρός ἡμῶν Μεθοδίου Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, ἵνα καθικετεύωσιν ὑπέρ τῶν ψυχῶν ἡμῶν καί ὑπέρ εἰρήνης τῆς Ἁγίας Γῆς καί σύμπαντος τοῦ κόσμου. Ἀμήν. Ἔτη πολλά”.

Μετά τήν θείαν Λειτουργίαν ὁ ἡγούμενος τῆς Μονῆς Ἀρχιμανδρίτης π. Φιλούμενος παρέθεσε κέρασμα.

Τήν μεσημβρίαν παρετέθη τράπεζα ὑπό τοῦ Κεντρικοῦ Συμβουλίου τῆς Κοινότητος Ἱεριχοῦς εἰς ἑστιατόριον τῆς πόλεως.

Ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας

The post Η εορτή του Προφήτου Ελισσαίου στα Ιεροσόλυμα (Βίντεο) appeared first on Dogma.

Keywords
Τυχαία Θέματα