«Συναγερμός» σε κυβέρνηση και διυλιστήρια

«Συναγερμός» έχει σημάνει στο υπουργείο οικονομικών αλλά και στα επιτελεία των Ελληνικών Πετρελαίων και άλλων ενεργειακών επιχειρήσεων από την επαπειλούμενη επιβολή κυρώσεων στο Ιράν από τη Δύση και τις επακόλουθες απειλές της Τεχεράνης ότι θα κλείσει τα Στενά του Ορμούζ. Την θαλάσσια δίοδο από την οποία διέρχεται το 40% σχεδόν της παγκόσμιας δια θαλάσσης μεταφερόμενης παραγωγής πετρελαίου. Και αυτό διότι το Ιράν αποτελεί τον μεγαλύτερο προμηθευτή της Ελλάδας
με αργό πετρέλαιο.

Νέα αποσταθεροποίηση

Για την κυβέρνηση, κάθε άνοδος των τιμών του πετρελαίου απειλεί να αποσταθεροποιήσει περαιτέρω τον προϋπολογισμό που έχει παραδοχές με πολύ χαμηλότερες τιμές ενέργειας από αυτές που θα διαμορφωθούν σε περίπτωση κλιμάκωσης της έντασης στον Περσικό.

Το ζήτημα έχει απασχολήσει ήδη την κυβέρνηση Λουκά Παπαδήμου και τον ίδιο τον πρωθυπουργό, καθώς από τη μία καλείται να συμμετάσχει στην διαμόρφωση των σχετικών αποφάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο και από την άλλη να αποφύγει την περαιτέρω επιβάρυνση της οικονομίας. Η εκτίμηση ορισμένων κύκλων ότι πιθανή αύξηση των τιμών πετρελαίου θα ενισχύσει και τα δημόσια έσοδα (ποσοστό μεγαλύτερο του 70% της τιμής που πληρώνουν οι καταναλωτές στα πρατήρια βενζίνης αποδίδεται υπό την μορφή φόρων στο κράτος) παραγνωρίζει ότι η ζήτηση έχει καταστεί ιδιαίτερα ελαστική. Οι καταναλωτές θα περιορίσουν κι άλλο την κατανάλωση.

Επιπλέον, η Αθήνα προμηθεύεται πετρέλαιο από το Ιράν επί πιστώσει, γεγονός που καθιστά την εξάρτηση της χώρας ακόμα μεγαλύτερη δεδομένης της οικονομικής κατάστασης. Υπενθυμίζεται η συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στα Ελληνικά Πετρέλαια. H εξάρτηση του ομίλου των ΕΛΠΕ από τις ιρανικές προμήθειες εμφανίζεται σαφώς αυξημένη σε σχέση με αυτή της Motor Oil, η οποία διαθέτει περισσότερες εναλλακτικές γραμμές προμηθευτών, μεταξύ των οποίων και η Ρωσία.

Τα ελληνικά διυλιστήρια

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες κύκλων της αγοράς των διυλιστηρίων, η εξάρτηση της Ελλάδας από εισαγωγές ιρανικού αργού ισοδυναμεί με το 10% έως 20% της συνολικής εγχώριας ζήτησης. Την μεγαλύτερη σχέση με το Ιράν διατηρεί ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων. Πάντως τόσο ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων όσο και η Motor Oil διατηρούν διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο προμηθευτών αργού.

Δύο παράμετροι ακόμα κρίνουν όμως τις προοπτικές των μικροοικονομικών σε ένα δυσάρεστο ενδεχόμενο. Πρώτον, η Τεχεράνη είναι πολύ πιο ευέλικτη στους τρόπους και τους χρόνους αποπληρωμής. Δεύτερον, η μεγάλη δυνατότητα αύξησης των εξαγωγών που διαθέτει η Motor Oil της παράσχει upside εάν χρειαστεί να καλυφθούν οι ανάγκες ζήτησης άλλων μεσογειακών χωρών που εξαρτώνται από τον ιρανικό εφοδιασμό.

Ναυτιλία

Την ίδια ώρα, κλυδωνισμούς δέχεται και η ναυτιλιακή βιομηχανία αφού εκτιμάται ότι ενδεχόμενη διατάραξη της ομαλής ροής αργού από τον Περσικό θα απομακρύνει δεξαμενόπλοια από εκεί βάζοντας τα σε άλλες αγορές και πιέζοντας έτσι τους ναύλους στα δρομολόγια αυτά, ενώ παράλληλα θα δημι
Keywords
Τυχαία Θέματα