CSR | Περιβάλλον, Κοινωνία, Άνθρωπος: Η βιωσιμότητα «Πολικός Αστέρας» για τον σχεδιασμό εταιρικής στρατηγικής

Με την εταιρική κοινωνική υπευθυνότητα να έχει μετεξελιχθεί πλήρως σε ένα συνολικό αίτημα για βιώσιμη ανάπτυξη με πρωτοβουλίες οι οποίες σχετίζονται άμεσα με το περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση, οι εταιρείες καλούνται πλέον να υιοθετούν σχετικές πρωτοβουλίες τις οποίες θα γνωστοποιούν -υποχρεωτικά στο άμεσο μέλλον- μαζί με τους κινδύνους και τις ευκαιρίες τις οποίες αντιμετωπίζουν. Δεδομένου δε ότι η συντριπτική πλειονότητα του καταναλωτικού κοινού απαντά ξεκάθαρα ότι προτιμά για την εξυπηρέτησή του υπεύθυνες και ηθικές εταιρείες, η μετάβαση αυτή αποτελεί μονόδρομο για

κάθε εταιρεία η οποία επιδιώκει τη βιωσιμότητά της σε βάθος χρόνου. Σε ποιον βαθμό, ωστόσο, ακούν οι εταιρείες και πώς δέχονται οι νέοι άνθρωποι κυρίως, τη στάση τους;

Οι νέοι ζητούν να ακουστούν σε σχέση με την κλιματική αλλαγή
«Φωνή» ζητούν να αποκτήσουν οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών και μελλοντικοί ηγέτες, όπως τους χαρακτηρίζει παγκόσμια έρευνα της ομάδας «Leaders 2050» της KPMG, με αφορμή τη σύνοδο COP28. Ειδικότερα, 95% των συμμετεχόντων αποκάλυψαν ότι θα ήθελαν να συμμετέχουν περισσότερο στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα των οργανισμών, ενώ 58% δήλωσαν ότι είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι στα ζητήματα των παγκόσμιων προκλήσεων βιωσιμότητας. Παρά το γεγονός ότι 81% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι ο ιδιωτικός τομέας «παίζει κρίσιμο ρόλο» ή «θα έπρεπε να παίζει μεγαλύτερο ρόλο» στη διαδικασία του COP28, μόλις 28% θεωρούν ότι ακούγεται η «φωνή» τους, σε επίπεδο ηγεσίας, σε θέματα μηδενικού ισοζυγίου και βιωσιμότητας. Σχολιάζοντας δε τα ευρήματα, στελέχη της εταιρείας σημείωσαν ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται σήμερα σε συνόδους κορυφής, όπως η COP28, θα πρέπει να υλοποιηθούν τις επόμενες δεκαετίες. Αυτό σημαίνει ότι οι νέοι σήμερα επαγγελματίες είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι εκείνοι που θα χρειαστεί τελικά να φέρουν εις πέρας τις αλλαγές που συμφωνούνται τώρα και θα είναι η γενιά που θα επηρεαστεί περισσότερο από τις αλλαγές στον πλανήτη.

Εμπόδια στον δρόμο προς το net zero ανά τον κόσμο
Ωστόσο, οι αλλαγές για την επίτευξη μηδενικού ισοζυγίου άνθρακα έως το 2050, στις οποίες χρειάζεται να προχωρήσουν οι κυβερνήσεις και η βιομηχανία προσκρούουν σε εμπόδια, όπως το παγκόσμιο δημόσιο χρέος, οι εγχώριες εντάσεις, η αύξηση των αντιθέσεων στα σχέδια απαλλαγής από τον άνθρακα και η ανάγκη προστασίας του ενεργειακού εφοδιασμού, βρήκε η έκθεση «2023 Net Zero Readiness» της KPMG. Σύμφωνα με τα ευρήματα, σε ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες, η αυξανόμενη ζήτηση για ενέργεια οδηγεί σε επενδύσεις τόσο στην παραγωγή καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όσο και ορυκτών καυσίμων, που σημαίνει ότι ορισμένες χώρες είναι σχεδόν απίθανο να επιτύχουν μηδενικό ισοζύγιο άνθρακα έως το 2070, ενώ σε άλλες η κατανάλωση άνθρακα προβλέπεται να αυξηθεί έως το 2025. Όσον αφορά στη χώρα μας, ούσα μέλος της ΕΕ, έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2030, καθώς και μηδενικού αποτυπώματος έως το 2050, έχοντας μειώσει, το 2022, τις συνολικές εκπομπές CO2 κατά 34,1% συγκριτικά με το 2010 με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή μέση μείωση να κυμαίνεται στο 19,6%.

Υψηλότερη χρηματοοικονομική αξία από κλιματικές δράσεις
Ως εκ τούτου, φαίνεται ότι, στην Ελλάδα, οι πρωτοβουλίες των ελληνικών επιχειρήσεων για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, οι οποίες λαμβάνονται πλέον με γεωμετρική πρόοδο, οδηγούν στη δημιουργία χρηματοοικονομικής αξίας για τις ίδιες και ευρύτερης αξίας τόσο για τον πλανήτη και την κοινωνία, όσο και για τους εργαζόμενους και τους πελάτες. Σύμφωνα με συμπεράσματα της μελέτης της ΕΥ Ελλάδος, «Sustainable Value Study Ελλάδα 2023», η οποία πραγματοποιήθηκε φέτος για πρώτη φορά στη χώρα μας, 45% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα και 69% παγκοσμίως, αναφέρουν ότι έχουν αποκομίσει υψηλότερη χρηματοοικονομική αξία από τις πρωτοβουλίες τους για το κλίμα, σε σχέση με τις προσδοκίες τους. Αυτό έρχεται να διαψεύσει την επικρατούσα αντίληψη ότι οι δράσεις των επιχειρήσεων για το κλίμα και οι επενδύσεις στη βιώσιμη ανάπτυξη έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις χρηματοοικονομικές τους επιδόσεις, ενώ, παράλληλα, επιβεβαιώνει τον υψηλό βαθμό κατανόησης της χρησιμότητας των κριτηρίων ESG.

Roadmap προς την επιχειρηματική αριστεία
Μονόδρομο προς τη βιώσιμη ανάπτυξη χαρακτηρίζουν οι εταιρείες στη χώρα μας τη μετάβαση από την εταιρική υπευθυνότητα και σημειώνουν ότι, τα τελευταία χρόνια, πολλές επιχειρήσεις, ελληνικές και πολυεθνικές, ενσωματώνουν όλο και περισσότερο στη στρατηγική τους τη βιώσιμη ανάπτυξη. «Η περιβαλλοντική και κλιματική κρίση, οι κοινωνικές ανισότητες και η ανάγκη για διαφανείς εταιρικές διαδικασίες έχουν οδηγήσει πολλές επιχειρήσεις στην ενσωμάτωση κοινωνικών δράσεων και πολιτικών στη στρατηγική τους. Η τάση αυτή ήρθε για να μείνει και φαίνεται να αναπτύσσεται ραγδαία από χρονιά σε χρονιά», σχολιάζει η Τζένη Ξακουστού, Senior Marketing & Sustainability Manager, Laundry Detergents, Henkel GR &CY. Από την πλευρά της, η Ελένη Χριστογιάννη, ESG Manager, όμιλος Quest, περιγράφει ότι «όλη η θεματολογία ESG είναι, ουσιαστικά, ένας οδικός χάρτης προς τη συνεχή επιχειρηματική πρόοδο και αριστεία και αποτελεί πλέον ένα σημαντικό “εργαλείο” για τον στρατηγικό προγραμματισμό των επιχειρήσεων και τη διαμόρφωση μιας πιο βιώσιμης εφοδιαστικής αλυσίδας». Προσθέτει δε ότι, στην Ελλάδα, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν αναγνωρίσει ότι το ESG είναι κάτι που διευρύνει την έννοια της εταιρικής ευθύνης και έχουν εστιάσει, τα τελευταία χρόνια, στην υιοθέτηση των κριτήριων ESG στη λειτουργία τους, γνωρίζοντας, ταυτόχρονα, ότι η σωστή ενσωμάτωσή τους συνδέεται άμεσα και με ένα καλό «ESG rating score», το οποίο συνεπάγεται πιο ευνοϊκή πρόσβαση σε χρηματοδότηση και κεφαλαιακές ροές.

Θετικές «πράσινες» εικόνες ενισχύουν το action
Εκτός, όμως, από την υιοθέτηση των κριτηρίων ESG στην εταιρική στρατηγική, σημαντικός παράγοντας είναι και η επικοινωνία τους προς τους stakeholders, καθώς αυτή μπορεί να βελτιώσει σημαντικά το brand image και να προωθήσει τόσο το engagement, όσο και το retention του καταναλωτικού κοινού. Ενδεικτικά ως προς αυτό είναι και τα αποτελέσματα έρευνας στο Journal of Academic Research, σύμφωνα με την οποία η χρήση «πράσινων» εικόνων, οι οποίες παραπέμπουν στη μέριμνα για τον πλανήτη, τον άνθρωπο και την κοινωνία ωθούν το κοινό να αναλάβει δράση. Συγκεκριμένα, για την κινητοποίηση των καταναλωτών σε εν εξελίξει περιβαλλοντικά ζητήματα είναι προτιμότερο να επιλέγονται θετικές εικόνες, αντί όσων παραπέμπουν σε καταστροφή. Επιπλέον, ένας αυξανόμενος αριθμός καταναλωτών θα ήθελε να δει τα brands να αντιμετωπίζουν άμεσα τα «πράσινα» ζητήματα, με την πρακτική του ανθρωπομορφισμού να γίνεται όλο και πιο συνηθισμένη κατά την επικοινωνία τους. Μάλιστα, περιγράφει ότι μια αναζήτηση στο Google για τις λέξεις «earth smile» και «sad earth» παρήγαγε 97 εκατ. και 67 εκατ. αποτελέσματα, αντίστοιχα, ενώ θεωρεί ενδιαφέρον το γεγονός πως, όταν ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα διαμορφώνεται ως συνεχιζόμενη «τραγωδία», ο θετικός ανθρωπομορφισμός οδηγεί σε ευνοϊκότερη στάση και περισσότερες δωρεές χρημάτων.

Πόσο CO2 παράγουν οι διαφημιστικές καμπάνιες;
Στην κατεύθυνση του ελέγχου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα φαίνεται ότι κινείται και το ad business, η δραστηριότητα και τα supply chains του οποίου φαίνεται ότι ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτό, ο media buying βραχίονας του WPP, GroupM, προχώρησε, σύμφωνα με το Campaign, σε παγκόσμια συνεργασία με τη SeenThis, μέσω της οποίας φιλοδοξεί να καταφέρει τόσο ο ίδιος, όσο και οι οργανισμοί του ομίλου να αξιοποιήσουν την τεχνολογία της για τη διαχείριση και την ελαχιστοποίηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από το creative delivery, βελτιώνοντας, παράλληλα, την απόδοση των display advertising καμπανιών. Η τεχνολογία της SeenThis μπορεί να εφαρμοστεί σε μεγάλους ad-servers, publisher networks και third-party παρόχους, επιτρέποντας τόσο στον πελάτη, όσο και στο agency να κάνουν περισσότερα, αξιοποιώντας το ίδιο media budget. Ελαχιστοποιεί, επίσης, την ποσότητα των περιττών data που «κατεβάζουν» οι τελικοί χρήστες, οδηγώντας όχι μόνο σε βελτιωμένη εμπειρία UX αλλά και σε μειωμένο αντίκτυπο στην κλιματική αλλαγή, βάσει των ψηφιακών αλληλεπιδράσεων.

Ψηλά τα «stakes» για τα ενδιαφερόμενα μέρη
Εκτός από την υιοθέτηση των κριτηρίων ESG στην εταιρική στρατηγική, σημαντικός παράγοντας για τις εταιρείες είναι και η επικοινωνία τους προς τους stakeholders, με τις ίδιες να υπογραμμίζουν τη σημασία του engagement, καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού των ενεργειών κοινωνικής υπευθυνότητας. Ωστόσο, το σημαντικότερο όλων είναι να γίνεται κατανοητός ο σκοπός και το στρατηγικό πλαίσιο όπου θεμελιώνονται οι δράσεις κάθε εταιρείας και να είναι σαφές προς όλους το όφελος για την κοινωνία και το περιβάλλον. «Όλη η επικοινωνία χρειάζεται να διέπεται και να ενσωματώνει τις εταιρικές αξίες και να γίνεται αμφίδρομα, ώστε να συμβάλλει στην ολοκληρωμένη κατανόηση και υποστήριξη των πρωτοβουλιών ΕΚΕ», εξηγεί ο Αλκιβιάδης Σιαράβας, Marketing, Communications & Corporate Citizenship Manager, KPMG στην Ελλάδα. Αναφέρει δε ως απλούς αλλά ουσιαστικούς τρόπους επικοινωνίας την ετήσια έκθεση δράσεων, τη δικτύωση, τη συμμετοχή και διοργάνωση εκδηλώσεων και συνεδρίων, την εκπαίδευση και τις καμπάνιες ευαισθητοποίησης. Όσο για τη Βασιλική Αδαμίδου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας, Lidl Ελλάς, προβάλλει τη δύναμη της συνέργειας, υπογραμμίζοντας ότι «η επικοινωνία ή καλύτερα η σχέση μας με τους stakeholders είναι αμφίδρομη και διαδραστική. Θέλουμε να είναι όχι απλώς ευαισθητοποιημένοι γνώστες κάθε πρωτοβουλίας μας, αλλά ενεργοί εταίροι. Το σημαντικό όμως είναι η δύναμη της συνέργειας. Αυτή γίνεται από μόνη της όχημα επικοινωνίας και ευαισθητοποίησης. Εμείς, από την πλευρά μας, προσφέρουμε στήριξη, σύγχρονη αντίληψη και πρόσθετη αξία στους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς συνεργάτες μας, τους προμηθευτές μας και τους παραγωγούς. Αλλά και εκείνοι επιστρέφουν στην εταιρεία ποιότητα, έμπνευση, ιδέες και δυναμική εξέλιξης».

Το αποτελεσματικό «G» προϋπόθεση για βιώσιμη ανάπτυξη
Σημαντική προϋπόθεση για την επιτυχή προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των ελληνικών εταιρειών σήμερα και, κατ’ επέκταση, για την εδραίωση της εταιρικής τους υπευθυνότητας αποτελεί και η αποτελεσματική εταιρική διακυβέρνηση, υπογραμμίζει η έρευνα «Long-Term Value and Corporate Governance Survey Ελλάδα 2023» της ΕΥ. Εντοπίζει δε περιθώρια βελτίωσης ως προς τις δυνατότητες των Διοικητικών Συμβουλίων να ασκούν εποπτεία στην εφαρμογή πρακτικών ESG, με τα στελέχη των ελληνικών επιχειρήσεων να εμφανίζονται πιο ικανοποιημένα για τον ενεργό ρόλο των ΔΣ τους στις δράσεις τους για το κλίμα, σε σχέση με τους ομολόγους τους στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ωστόσο, 70% των ερωτηθέντων απάντησαν πως δεν θεωρούν ότι τα ΔΣ τους είναι «εξαιρετικά αποτελεσματικά» αναφορικά με τον έλεγχο της διοίκησης της εταιρείας σχετικά με τα σχέδιά της για το κλίμα, 54% αναφορικά με την εποπτεία που ασκούν στην εκτέλεση και την πρόοδο έναντι των δεσμεύσεων για το κλίμα και 61% αναφορικά με την αλληλεπίδρασή τους με τους μετόχους για τα σχέδια και τις δράσεις για το κλίμα. Αντίθετα, 27% εκτιμούν ότι το ESG έχει ενσωματωθεί πλήρως στις δομές και τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων του ΔΣ, 56% πιστεύουν ότι απαιτούνται περαιτέρω αλλαγές περιορισμένης έκτασης και 17% ότι απαιτούνται σημαντικές αλλαγές για την πληρέστερη ενσωμάτωση του ESG. Καθώς δε η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αποτελεί πλέον παγκόσμιο αίτημα, 92% των στελεχών που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι σκοπεύουν να αυξήσουν τις επενδύσεις τους για την υλοποίηση της στρατηγικής ESG της επιχείρησής τους, τον επόμενο χρόνο.

Εντείνεται η δημοσίευση απολογισμών βιωσιμότητας
Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τα standards ESRS, προς χρήση από όλες τις εταιρείες που υπόκεινται στην οδηγία CSRD, το οποίο, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες, σηματοδοτεί ένα ακόμη βήμα προς τα εμπρός για τη μετάβαση σε μια βιώσιμη οικονομία της ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτό, με την υποχρεωτικότητα στο reporting προ των πυλών, η μία μετά την άλλη ελληνικές εταιρείες και εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά υιοθετούν ή εξακολουθούν να δημοσιεύουν Εκθέσεις και Απολογισμούς Βιωσιμότητας. Ενδεικτικά, ο ΔΕΣΦΑ δημοσίευσε την πρώτη του Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης, όπου κατέγραφε τις επιδόσεις, τη στρατηγική και τις πρωτοβουλίες του σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης, σύμφωνα με τους επίσημους δείκτες βιωσιμότητας των Ηνωμένων Εθνών (ESG), ενώ ο όμιλος Fourlis, στη 14η Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κοινωνικής Υπευθυνότητάς του, για το οικονομικό έτος 2022, κατέγραψε για πρώτη φορά το σύνολο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για τις εταιρείες του ομίλου στην Ελλάδα, καθώς και τη μείωση των αποβλήτων τροφίμων στα εστιατόρια των καταστημάτων Ikea. Τις Εκθέσεις Βιώσιμης Ανάπτυξής τους δημοσίευσαν πρόσφατα, επίσης, η Ίον για τρίτη φορά και για τα έτη 2021 και 2022, η Xerox Holdings Corporation σε παγκόσμιο επίπεδο για το 2023, καθώς και οι Mytilineos, Ελίν, Tetrapak, Goodyear, όμιλος Πλαστικά Θράκης και Τιτάν Ελλάδας για το 2022. Έκθεση Βιωσιμότητας εξέδωσε και η LG Electronics για την περίοδο 2022-2023.

Purpose και η γεφύρωση του «χάσματος» με τα κέρδη
Ο σχεδιασμός στρατηγικής εταιρικής υπευθυνότητας στο ρευστό οικονομικό κλίμα της εποχής αποτελεί σημαντική πρόκληση για τις εταιρείες και τις καλεί να αξιοποιήσουν τις αρχές του εταιρικού σκοπού τους, προκειμένου να ενισχύσουν περαιτέρω την κουλτούρα τους και να συμβάλλουν στη δημιουργία ενότητας μεταξύ των ανθρώπων τους, τηρώντας, παράλληλα, τις υποσχέσεις προς αυτούς και δημιουργώντας τόσο κοινωνικό αντίκτυπο, όσο και κέρδη. Η έρευνα «The State of Corporate Purpose» της εταιρείας Benevity σκιαγραφεί τις τάσεις που θα επικρατήσουν το 2024 σε επίπεδο εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, σημειώνοντας ότι οι εταιρείες θα πρέπει να ακολουθούν τον «πολικό αστέρα» τους, όταν σκοπεύουν να πάρουν θέση σε κάποιο κοινωνικό ζήτημα και να αδράττουν την κάθε ευκαιρία να δημιουργήσουν θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία για να φέρουν την αλλαγή.
Παράλληλα, σημειώνει ότι οι ειδικοί της ΕΚΕ βρίσκονται στην ιδιαίτερη θέση να γεφυρώνουν το κενό μεταξύ σκοπού και κερδών. Καθώς δε 93% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι πιστεύουν ότι οι εταιρείες θα πρέπει να δρουν ως συγκολλητικός παράγοντας για την ανθρωπότητα, η στρατηγική ΕΚΕ για το 2024 θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει τακτικές οι οποίες θα αξιοποιούν τις σχετικές ευκαιρίες, μέσω της υποστήριξης και ενίσχυσης του ESG, της παροχής ευκαιριών για εθελοντική προσφορά και δωρεές και της επένδυσης, κατά προτεραιότητα, στο ανθρώπινο δυναμικό και σε ΜΚΟ που βρίσκονται κοντά στον εταιρικό σκοπό. Επιπλέον, σημαντική τάση είναι και η διατήρηση των χορηγιών και άλλων προσπαθειών των εταιρειών προς όφελος της κοινότητάς τους, όπως σε περιοχές όπου διαμένουν οι εργαζόμενοι, χορηγίες σχετικές με τα δυνατά σημεία κάθε εταιρείας, σκοποί που εστιάζουν στην ισότητα και τη δικαιοσύνη, πρωτοβουλίες που αμβλύνουν τις αρνητικές επιπτώσεις της οικονομίας σε ομάδες που υπο-εκπροσωπούνται και απάντηση σε συστημικά ζητήματα όπως μοναξιά και τροφική ανασφάλεια.

Προσέγγιση των Gen Z και millennials, community και DE&I
Επιπρόσθετα, το επόμενο έτος, οι εταιρείες θα κληθούν να ενσωματώσουν το purpose στη στρατηγική προσλήψεων και διακράτησης προσωπικού, καθώς πλέον 50% του δυναμικού συνίσταται από Gen Zers και Millennials, οι οποίοι κινητοποιούνται ιδιαίτερα από τον εκάστοτε σκοπό. Έτσι, οι εταιρείες θα χρειαστεί να χτίσουν το in-house community τους με τρόπο ελκυστικό για τα ταλέντα και να δημιουργήσουν μια purpose-driven κουλτούρα στο πλαίσιο της οποίας οι εργαζόμενοι θα μπορούν να συνδέονται, να μαθαίνουν και να κάνουν τη διαφορά μαζί. Παράλληλα, το μεγάλο come-back που έκανε ο εθελοντισμός, από το 2022 και έπειτα, είναι μια τάση την οποία οι εταιρείες δεν πρέπει να αφήσουν αναξιοποίητη, καθώς ήδη 71% των CSR leaders δηλώνουν ότι θα αυξήσουν την επένδυσή τους σε αυτόν, προκειμένου να βελτιώσουν τη σύνδεση με τους ανθρώπους τους, ιδίως στο υβριδικό εργασιακό περιβάλλον, αλλά και με την κοινότητα. Αν και 95% των συμμετεχόντων στην έρευνα της Benevity θεωρούν ότι οι εταιρείες οφείλουν να υποστηρίζουν τους ανθρώπους τους σε επίπεδο κοινωνικής και φυλετικής δικαιοσύνης και ίσων ευκαιριών, δεν παύουν να δηλώνουν ότι πολλά έχουν να γίνουν σε αυτό το πεδίο. Επομένως, το 2024, οι εταιρείες θα χρειαστεί να προσπαθήσουν πολύ ακόμη για να καταφέρουν να τους υποστηρίξουν, επενδύοντας σε ποικίλες πρωτοβουλίες και κίνητρα. Επίσης, εν μέσω αμφιβολιών σχετικά με τη χρησιμότητα των ESGs και τη σύμφωνη -αλλά εσφαλμένη; – γνώμη των 2/3 των CSR leaders πως αυτά αποτελούν απλώς μια στρατηγική διαχείρισης κινδύνων, οι εταιρείες θα πρέπει από την επόμενη χρονιά να επεκτείνουν το ESG reporting τους, ώστε να αναφέρεται ξεκάθαρα όχι μόνο στους κινδύνους, αλλά στο impact και στα θετικά αποτελέσματά τους.

Οι CEOs στην πρωτοπορία για μια DE&I στρατηγική
Με τα ζητήματα ανθρωπιστικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος να αυξάνονται καθημερινά, απασχολώντας σημαντικό μέρος της κοινής γνώμης και ενισχύοντας το αίτημά της οι εταιρείες να αναλάβουν το μέρος που τους αναλογεί για την υποστήριξή τους, η συζήτηση σχετικά με το diversity, equity και inclusion (DE&I) «φουντώνει». Στο πλαίσιο αυτό, το Forbes, σε άρθρο του, αναφέρει ότι οι εταιρικοί ηγέτες οφείλουν να συνεχίσουν να τοποθετούνται και να θέτουν στο επίκεντρο των πρωτοβουλιών τους κοινωνικά θέματα, καθώς ένας κοινωνικά υπεύθυνος οργανισμός είναι πολύ πιο ελκυστικός τόσο για τον καταναλωτή, όσο και για τον εργαζόμενο. Επιπλέον, το επιχειρηματικό website, Grind Success, εντοπίζει τις τάσεις που θα επικρατήσουν το 2024 στον τομέα αυτόν. Ειδικότερα, σημειώνει ότι η ταυτότητα φύλου θα βρεθεί ακόμη περισσότερο στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, με τους οργανισμούς να καλούνται να εξοικειωθούν με τα labels και τις λέξεις που χρησιμοποιεί το κοινό για να αυτοπροσδιοριστεί, καθώς και να κατανοήσουν πώς να συνδεθούν μαζί του, πάντα με σεβασμό και κατανόηση. Παράλληλα, αναφορικά με τη σχέση τους με τους ανθρώπους τους, σημειώνει ότι οι οργανισμοί οφείλουν να υποστηρίζουν με ποικίλους τρόπους την πνευματική και ψυχική τους υγεία, υιοθετώντας μια πιο ολιστική προσέγγιση του θέματος. Επίσης, τους καλεί να αποδεχτούν και το remote working, το οποίο θα τους παράσχει τη δυνατότητα να επωφεληθούν από μια ευρύτερη γκάμα ταλέντων και από τις πολυποίκιλες και διαφορετικές, ανάλογα με τον άνθρωπο, δεξιότητές τους, καθώς και να διαμορφώσουν ένα κλίμα ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Τζένη Ξακουστού, Senior Marketing & Sustainability Manager, Laundry Detergents, Henkel GR &CY

«Αξία για τους stakeholders, την κοινωνία και το περιβάλλον»
«Ο όρος ESG αναφέρεται στους τρεις βασικούς παράγοντες μέτρησης των ηθικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων μιας επένδυσης σε μια επιχείρηση και περιλαμβάνει τα περιβαλλοντικά κριτήρια, τα κοινωνικά κριτήρια και τη μορφή διακυβέρνησης που ακολουθεί συνολικά μια επιχείρηση. Με τον όρο βιωσιμότητα, ουσιαστικά μιλάμε για έναν τρόπο παραγωγής ο οποίος διασφαλίζει την ομαλή συνύπαρξη του ανθρώπου και του περιβάλλοντος. Η παγκόσμια στρατηγική της Henkel περιλαμβάνει τρεις βασικούς πυλώνες μέσα από τους οποίους υλοποιούνται συγκεκριμένες δράσεις, με τρόπο που να δημιουργείται αξία για τους βασικούς stakeholders, την κοινωνία και το περιβάλλον, ενσωματώνοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη σε όλα της τα brands. Το πρόγραμμα ονομάζεται “We Take Care” και περιλαμβάνει τους εξής πυλώνες: Regenerative planet, Thriving communities και Trusted partners. Οι τρεις τους περιλαμβάνουν δράσεις με σκοπό τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος για το καλό των επόμενων γενεών, μέσα από τα προϊόντα, τον άνθρωπο και τις συνεργασίες».

Αλκιβιάδης Σιαράβας, Marketing, Communications & Corporate Citizenship Manager, KPMG στην Ελλάδα

«Πιστεύουμε ακράδαντα στη δύναμη της συνεργασίας»
«Το ESG λειτουργεί ως έκφραση της απόδοσης μιας οργάνωσης και, στην περίπτωσή μας, υπογραμμίζει την εταιρική μας προσήλωση στις βιώσιμες και ηθικές πρακτικές. Με μια στρατηγική και υπεύθυνη προσέγγιση, προσπαθούμε να κάνουμε θετική διαφορά στην επίτευξη των στόχων μας, πιστεύοντας ακράδαντα στη δύναμη της συνεργασίας για ένα καλύτερο μέλλον. Οι δράσεις μας καθοδηγούνται από τέσσερις βασικούς πυλώνες. 1. Πλανήτης: Αφοσιωμένοι στην επίτευξη της μηδενικού άνθρακα οικονομίας μέχρι το 2030, συμβαδίζοντας με το διεθνές σχέδιό μας, Our Impact Plan της KPMG. Με διαρκή προσπάθεια να μειώσουμε το οικολογικό μας αποτύπωμα, στοχεύουμε να προηγηθούμε σε ένα πιο πράσινο μονοπάτι, συμβάλλοντας σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον. 2. Άνθρωποι: Προσηλωμένοι στην προώθηση της συμπερίληψης, αντανακλώντας την κοινωνία στην οποία λειτουργούμε. 3. Ευημερία: Συνεργαζόμαστε ενεργά με τις τοπικές κοινότητές μας για να έχουμε θετική επίδραση στο κοινωνικό μας περιβάλλον. 4. Εταιρική διακυβέρνηση: Η ισχυρή εταιρική διακυβέρνηση και οι εσωτερικοί μηχανισμοί ελέγχου αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του DNA της KPMG».

Βασιλική Αδαμίδου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας, Lidl Ελλάς

«Φέρνουμε απτά αποτελέσματα με κάθε παρέμβαση»
«H στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης που εφαρμόζουμε εξελίσσεται στον χρόνο και προσαρμόζεται στον τόπο, κρατώντας τις προτεραιότητες που απαντούν στα μεγάλα παγκόσμια προβλήματα. Θέλουμε να φέρνουμε, μέσα από κάθε παρέμβασή μας, απτά αποτελέσματα. Να αφορούν -ει δυνατόν- όλες και όλους. Να διαχέονται ως άμεσο όφελος παντού. Να καλύπτουν άμεσες ανάγκες, να ξεκλειδώνουν ευκαιρίες και να δημιουργούν προοπτική. Βασιζόμαστε στους πυλώνες «Καλό για τον Πλανήτη» και «Καλό για τους ανθρώπους», οι οποίοι καταλήγουν στο ατομικό «Καλό για Σένα». Η επιμέρους δραστηριοποίηση αφορά σε προστασία του κλίματος, σεβασμό της βιοποικιλότητας, δίκαιο επιχειρείν, προάσπιση της υγείας, συμμετοχή στον διάλογο και διατήρηση των πόρων. Υλοποιούμε ευρύ πρόγραμμα “πράσινου” μετασχηματισμού, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης. Από την 100% χρήση “πράσινης” ενέργειας μέχρι τη μείωση χρήσης πλαστικού και των εκπομπών αερίων που σχετίζονται με προϊόντα, την ορθή διαχείριση φυσικών πόρων και τη μείωση της απώλειας και σπατάλης τροφίμων, φροντίζουμε να καλύπτουμε τις ανάγκες μας σήμερα, ώστε να μπορούν να καλύπτουν, με ανάλογη επάρκεια, τις δικές τους οι γενιές που θα ακολουθήσουν».

Ελένη Χριστογιάννη, ESG Manager, όμιλος Quest

«Στρατηγικός προσανατολισμός το καλώς επιχειρείν»
«Σε αυτόν τον τόσο περίπλοκο και μεταβαλλόμενο κόσμο η βιώσιμη ανάπτυξη έχει αναγνωριστεί ως το μόνο μοντέλο που μπορεί να διασφαλίσει ένα καλύτερο αύριο, δημιουργώντας μακροπρόθεσμη αξία για όλους. Στον όμιλο Quest, η βιώσιμη ανάπτυξη και η διαρκής επιδίωξη του “καλώς επιχειρείν” αποτελούν στρατηγικό προσανατολισμό και δέσμευσή μας. Έχοντας ως πάγια επιδίωξη να συμβάλλουμε ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας, μέσα από τη διαρκή εξέλιξή μας και στόχο τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για όλους τους συμμετόχους μας, έχουμε αναγνωρίσει τα σημαντικότερα θέματα που αφορούν στην επίδρασή μας στο περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση και έχουμε διαμορφώσει μια ολοκληρωμένη ESG στρατηγική με δέσμευση σε συγκεκριμένους στόχους. Η στρατηγική ESG 2022 –2025+ θεμελιώθηκε σε τέσσερις πυλώνες -περιβάλλον, εργαζόμενοι, υπεύθυνη επιχείρηση και βιώσιμα προϊόντα- και αποτελείται από 10 μακροπρόθεσμους στόχους, ενώ συγκεκριμένοι στόχοι συσχετίζονται με τη μεταβλητή αμοιβή των CEOs των θυγατρικών. Κατά το 2022, ο όμιλος Quest παρουσίασε σημαντική πρόοδο στην ESG στοχοθεσία του και επέτυχε ή/και ξεπέρασε όλους τους ετήσιους στόχους που είχε θέσει».

Ενημερωτικές καμπάνιες για την ευαισθητοποίηση του κοινού
Admiral: Το πρόγραμμα στήριξης αθλητών «Athletes are Made» παρουσίασε το brand Admiral, με στόχο να στηρίξει νέους αθλητές και αθλήτριες, επιβραβεύοντας την προσπάθειά τους και παρέχοντάς τους ρουχισμό, εξοπλισμό και την κάλυψη ταξιδιωτικών εξόδων για αγωνιστικούς λόγους. Στο πλαίσιο της καμπάνιας, υλοποιήθηκε σειρά συνεντεύξεων υπό την επιμέλεια της αθλητικογράφου, Χριστίνας Βραχάλη, διαθέσιμες στο κανάλι της Admiral στο YouΤube.

Bref: Το Bref, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουαλέτας, στις 19 Νοεμβρίου, ανέδειξε την ανάγκη όλοι οι άνθρωποι να έχουν πρόσβαση σε στοιχειώδεις υποδομές υγιεινής και αποχέτευσης. Στο πλαίσιο αυτό, το Bref, τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, έκανε δωρεές σε φορείς που ειδικεύονται σε ζητήματα προώθησης της υγιεινής, ενώ, τα τελευταία επτά χρόνια, στη χώρα μας έχει δωρίσει περίπου 35.000 μπλοκ τουαλέτας σε κοινωφελή ιδρύματα.

Γιατροί του Κόσμου: Η Cream, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής της ευθύνης και συνεισφοράς, ανέλαβε την υλοποίηση της καμπάνιας των Γιατρών του Κόσμου, με κεντρικό μήνυμα «Δίπλα σε κάθε αόρατο άνθρωπο», η οποία αποσκοπεί στο να κάνει το κοινό να προσέξει γύρω του τους αόρατους ανθρώπους, τους οποίους η οργάνωση βλέπει και στηρίζει καθημερινά με κάθε τρόπο. Η καμπάνια περιελάμβανε τέσσερα σποτ για τηλεόραση και digital. Την παραγωγή ανέλαβε, επίσης, η Cream.

ΔΕΗ: Στο πλαίσιο της 25ης Νοεμβρίου, Διεθνούς Ημέρας για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, η ΔΕΗ, σε συνεργασία με τη Focus Bari και την εταιρεία επικοινωνίας DDB, υλοποίησαν πανελλαδική έρευνα σε μαθητές και μαθήτριες Λυκείου, η οποία επιχείρησε να αναδείξει το ζήτημα της κακοποίησης των γυναικών και να ευαισθητοποιήσει για τον ρόλο της κοινωνίας. Για την ανάδειξή της η Επιχείρηση υλοποίησε ενημερωτική καμπάνια ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης με τίτλο «Νέα γενιά. Νέα μυαλά(;)».

Ίδρυμα Vodafone: Με αφορμή την 25η Νοεμβρίου, Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, το Ίδρυμα Vodafone, μέσω του Bright Sky, «φώτισε» τις αόρατες μορφές της ενδοοικογενειακής και έμφυλης βίας, ενθαρρύνοντας τους πολίτες να επισκεφθούν το www.bright-sky.org ή να κατεβάσουν δωρεάν την ψηφιακή εφαρμογή Bright Sky. Η εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

L’Oréal Paris: Η L’Oréal Paris, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, στήριξε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Stand Up», ενάντια στην παρενόχληση σε δημόσιους χώρους. Κάλεσε δε τους καταναλωτές να μεταδώσουν το μήνυμα ενάντια στην παρενόχληση των γυναικών σε δημόσιους χώρους, ενημερώνοντας το κοινό μέσα από τα δικά τους social media, για τη μεθοδολογία των 5D, ενός συνόλου ενεργειών, σχεδιασμένων από τη Right To Be, οι οποίες βοηθούν τις γυναίκες να ορθώσουν το ανάστημά τους σε ανάλογα περιστατικά.

Manpower: Η Manpower δημιούργησε πρόσφατα την καμπάνια «huManpower», με στόχο να τονίσει την αξία που έχει ο κάθε εργασιακός ρόλος. Μάλιστα, όπως ανέφερε η ίδια, ανταποκρινόμενη στις νέες τάσεις της αγοράς εργασίας με πιο ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, ενστερνίζεται τις ανάγκες των εργαζομένων και ιδιαίτερα της Gen Z.

Mega: Την 25η Νοεμβρίου, η οποία έχει ανακηρυχθεί Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, το Mega παρουσίασε μια πολύπλευρη καμπάνια με μήνυμα «Δυνάμωσε τη φωνή σου». Συγκεκριμένα, για μια εβδομάδα, από τις 20 έως τις 26 Νοεμβρίου, το Mega περιέγραφε τα βήματα για την εξάλειψή της μέσα από ρεπορτάζ, αναφορές, ειδικές εκπομπές και πληροφόρηση από τον «αέρα» του σταθμού και τα social media, ενώ 14 παρουσιάστριές του ύψωσαν την παλάμη τους, θυμίζοντας πως υπάρχει τρόπος να μπει τέλος στην κακοποίηση.

Μορφωτικό Ίδρυμα ΕΣΗΕΑ: Τηλεοπτική καμπάνια κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ με μήνυμα «Σπάσε τη Σιωπή». Στην καμπάνια συμμετέχουν ο Έλληνας Ολυμπιονίκης και Παγκόσμιος Πρωταθλητής Λευτέρης Πετρούνιας και οι δημοσιογράφοι Μαρία Αναστασοπούλου, Χριστίνα Βίδου, Σπύρος Λάμπρου, Αγγελική Νικολούλη, Δημήτρης Οικονόμου, Ευλαμπία Ρέβη και Σοφία Ρομπόλη. Επίσης, συμμετείχε και ο Αλέξανδρος Τσουβέλας με ολιγόλεπτο video το οποίο προβάλλεται στα social media του Ιδρύματος.

Keywords
csr, βιωσιμότητα, κοινωνια, ανθρωπος, βιωσιμότητα, περιβαλλον, csr, lg electronics, focus bari, εταιρεία, kpmg, σημαίνει, net, χρεος, ελλαδα, study, henkel, quest, image, δραση, google, earth, smile, business, media, buying, wpp, creative, delivery, budget, data, εκε, συμμετοχή, lidl, προβάλλει, survey, δεσφα, fourlis, ikea, xerox, προσφορες, μκο, community, impact, equity, success, working, planet, dna, admiral, μπλοκ, δεη, focus, ddb, νέα, vodafone, bright, sky, org, paris, manpower, mega, ΕΣΗΕΑ, video, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, εκλογες 2010 αποτελεσματα , σταση εργασιας, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, θεματα πανελληνιων, αποτελεσματα πανελληνιων 2011, αποτελεσματα πανελληνιων, www.google.gr, αξια, κυβερνηση εθνικης ενοτητας, Καλή Χρονιά, υπουργειο δικαιοσυνης, η ημέρα της γης, θεμα εκθεσης 2012, αποτελεσματα πανελληνιων 2012, αλλαγη ωρας 2012, τελος του κοσμου, αγγελικη, αποτελεσματα, ελενη, δυνατα, υιοθετηση, admiral, χωρες, βημα, γνωμη, δωρεαν, εικονες, ιον, μκο, νικολουλη, οδικος χαρτης, οικονομια, πλαισιο, προγραμμα, τηλεοραση, τιταν, υβριδικο, υγεια, creative, ddb, dna, equity, kpmg, lidl, mega, net, quest, xerox, αγορα, αυξηση, αρθρο, αλκιβιαδης, αφορμη, βιωσιμη αναπτυξη, γεγονος, γινεται, δεσφα, δυναμη, δυνατοτητα, δημοσιο, δυναμικο, εθελοντισμος, ευκαιρια, υπαρχει, εκε, εκθεση, εκθεσεις, εκπαιδευση, εκστρατεια, εκφραση, ελιν, εβδομαδα, εμπνευση, ενεργεια, ενεργα, εννοια, εξελιξη, εξυπηρετηση, επικοινωνια, επενδυσεις, επρεπε, επτα, ερευνα, ερχεται, εστιατορια, εταιρεία, ετη, ετων, ετος, ευημερια, ευρωπη, τεχνολογια, ζωης, ιδεες, ιδια, ιδιο, θετικο, ιδρυμα, κλιμα, λειτουργια, μεριμνα, μειωση, μπλοκ, μοναξια, μορφη, μαρια, προβάλλει, παντα, ομιλος, ορος, ουσιαστικα, οφελος, οχημα, πεδιο, ποιοτητα, πλαστικα, προβληματα, πρωτοπορια, ροες, ρολο, συγκεκριμενα, συζητηση, σειρα, συμμετοχή, σοφια, σχεδια, σχεδιο, ταυτοτητα, ταση, τριτη, υλοποιηση, φωνη, φορα, χριστινα, ψηφιακη, manpower, budget, βηματα, bright, sky, business, buying, community, data, delivery, δημητρης, εφαρμογη, εκπομπες, focus, focus bari, fourlis, house, henkel, ηγετες, χωρα, ιδιαιτερα, image, impact, κομματι, λεξεις, media, μεινει, ομαδες, org, paris, planet, party, study, σημαίνει, σπυρος, success, survey, θεματα, θετικα, υγειας, wpp, working, lg electronics
Τυχαία Θέματα