Sustainable Packaging: Μέριμνα για το περιβάλλον με less-is-more πρακτικές

Σταθερά έδαφος κερδίζει και στην ελληνική αγορά η χρήση βιώσιμης συσκευασίας με τα brands να στρέφονται όλο και περισσότερο στην αλλαγή των κλασικών συσκευασιών τους σε πιο φιλικές για το περιβάλλον. Στο μεταξύ, και οι εταιρείες του κλάδου packaging επεκτείνουν τις συνεργασίες και τη δραστηριότητά τους με νέες συμφωνίες και εξαγορές, ενώ προχωρούν και στην παρουσίαση νέων καινοτόμων, από πλευράς βιωσιμότητας, προϊόντων. Στόχος όλων να απαντήσουν στο όλο πιο κρίσιμο αίτημα για προστασία του περιβάλλοντος, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όχι μόνο των ίδιων, αλλά και των συσκευασιών τους

και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα. Άλλωστε, το packaging ενός προϊόντος»μετρά» και για το κοινό, το οποίο θέτει στην κορυφή των προτεραιοτήτων του τον πλανήτη.

Less is more και στη συσκευασία
Η βιώσιμη συσκευασία αποτελεί mega-trend το οποίο ήρθε για να μείνει, αποτελώντας προϋπόθεση πλέον για τις εταιρείες τόσο φέτος, όσο και τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα, δεν βοηθά απλώς στο θετικό brand image, αλλά εξασφαλίζει ότι οι εταιρείες που τη χρησιμοποιούν θα καθίστανται ελκυστικές στο 81% των καταναλωτών παγκοσμίως, οι οποίοι προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους από βιώσιμους sellers, αναφέρει ανεξάρτητη έρευνα για λογαριασμό της SmartestEnergy. Για να ανταποκριθούν στο κριτήριο αυτό, οι εταιρείες θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό λύσεις ανακυκλώσιμες, βιοδιασπώμενες, κομποστοποιήσιμες και κυκλικές, σημειώνει η Swiftpak. Παράλληλα, η Brockpak επισημαίνει τη φιλοσοφία του «less is more» ως σημαντική τάση και κρίσιμο παράγοντα στο packaging, καθώς όσο λιγότερη συσκευασία απορρίπτεται, τόσο λιγότερα απόβλητα παράγονται. Εξάλλου, το μινιμαλιστικό packaging παραμένει και φέτος τάση, συνιστώντας τη φυσική συνέπεια κάθε επιλογής που εστιάζει στη βιωσιμότητα, αναφέρει η Swiftpak. Παράλληλα, σχολιάζει ότι δεν υπάρχει κάτι «βαρετό» στα ανακυκλώσιμα υλικά, όπως το χαρτί και προτρέπει τις εταιρείες να αναζητήσουν τον κατάλληλο συνεργάτη, με τον οποίο θα τα αξιοποιήσουν δημιουργικά.

Είναι εφικτή η παντελής έλλειψη packaging;
Συνειρμικά πλέον με την έννοια του ανακυκλώσιμου, αναδύεται και η έννοια του επαναχρησιμοποιούμενου υλικού, όπως το γυαλί ή το ύφασμα, των οποίων ο κύκλος ζωής είναι μακρύς, υπογραμμίζει η Brockpak, προσθέτοντας μια ακόμη συνήθεια που αρχίζουν να υιοθετούν οι εταιρείες, εκείνη της παντελούς έλλειψης συσκευασίας -επιλογή όμως, η οποία, όπως αναφέρει, δεν είναι η ενδεδειγμένη για κάθε εταιρεία. Ορμώμενο, ωστόσο, από την τάση αυτή, το Packaging Digest κάνει λόγο για την πίεση που αναμένεται να δεχτεί, τα επόμενα χρόνια, η λεγόμενη δευτερεύουσα συσκευασία, όπως τα εξωτερικά κυματοειδή χαρτοκιβώτια, οι χαρτοταινίες, τα cornerboards κ.ά. Και αυτό διότι η ΕΕ, στην προσπάθειά της να πατάξει το over packaging, αναμένεται να νομοθετήσει υπέρ της μείωσης των αποβλήτων συσκευασίας κατά 15% κατά κεφαλήν ανά κράτος μέλος, έως το 2040. Και αυτό, διότι η Επιτροπή πιστεύει ότι θα οδηγήσει σε συνολική μείωση των αποβλήτων κατά 37%, σε σύγκριση με τις εναλλακτικές οδούς. Όσον αφορά στην Packaging Europe, κάνει λόγο για την ανάγκη ενός βιώσιμου μέλλοντος για το ίδιο το sustainable packaging και επισημαίνει ως επικρατέστερες τάσεις, φέτος και στο μέλλον, τα εναλλακτικά υλικά συσκευασίας, τη συσκευασία με βάση το χαρτί και την επέκταση των εγκαταστάσεων ανακύκλωσης.

Επίγνωση, ευαισθητοποίηση, επιλογή
Στη διαμόρφωση μιας καταναλωτικής συνείδησης στη χώρα μας, η οποία περνά όλο πιο σταθερά από την απλή επίγνωση, στην ευαισθητοποίηση και από εκεί στη δράση, διαβλέπουν τόσο οι εταιρείες συσκευασίας, όσο και οι εταιρείες που τις χρησιμοποιούν. «Όλο και περισσότεροι καταναλωτές αποκτούν επίγνωση ότι κάθε συσκευασία που έχει εκπληρώσει τον σκοπό της οφείλει να ακολουθήσει την ενδεδειγμένη διαδρομή της ανακύκλωσης και όχι να ρυπάνει περαιτέρω το φυσικό περιβάλλον», σημειώνει ο Άρης Παπαϊωάννου, Business Development Manager, Druckfarben Hellas. Προσθέτει δε ότι, ακολουθώντας ο ίδιος ο καταναλωτής πρακτικές διαχωρισμού και ανακύκλωσης των προϊόντων που χρησιμοποιεί, νιώθει ότι συνεισφέρει, στον βαθμό που του αναλογεί, σε ένα καθαρότερο και πιο λειτουργικό φυσικό περιβάλλον. Στην εφαρμογή της στάσης «reduce – reuse – recycle», στην οποία προχωρούν τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές, λόγω της έντονης κλιματικής αλλαγής, στέκεται η Ελευθερία Μασούρα, Head of Marketing & Communications, ΑΠΣΙ Πίνδος. «Οι καταναλωτές δείχνουν να ευαισθητοποιούνται και να κάνουν πιο “πράσινες” και πιο περιβαλλοντικά βιώσιμες επιλογές στην καθημερινότητά τους, ανακυκλώνοντας, επαναχρησιμοποιώντας, μειώνοντας τα απορρίμματά τους και επιλέγοντας προϊόντα σε φιλικές ως προς το περιβάλλον συσκευασίες. Καλύπτουν, με αυτόν τον τρόπο, την ανάγκη τους να συμμετέχουν στην προστασία του περιβάλλοντος και να προσφέρουν ενεργά για ένα βιώσιμο μέλλον», σχολιάζει. Από την πλευρά της, η Μαρία Σιγάλα, Communications Manager Tetra Pak South Europe, France & Benelux & Iberia, υπογραμμίζει ότι ο καταναλωτής αντιλαμβάνεται πλέον, περισσότερο από ποτέ, πως οι επιλογές και οι αγοραστικές συμπεριφορές που υιοθετεί, έχουν καθοριστικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο. «Έχοντας αυξημένο το αίσθημα υπευθυνότητας απέναντι στις επόμενες γενιές, στρέφει το ενδιαφέρον του προς τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις μιας επιχείρησης», παρατηρεί. Σημειώνει δε ότι η επιλογή βιώσιμων συσκευασιών, που φέρουν πιστοποίηση προελεύσεως έχουν καθοριστική σημασία για τον καταναλωτή, με τις επιχειρήσεις με ανεπτυγμένη περιβαλλοντική συνείδηση να βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων του.

Συνεργασίες και εξαγορές στον κλάδο συσκευασίας
Την ενίσχυση της παρουσίας τους τόσο στην εγχώρια, όσο και σε διεθνείς αγορές συνεχίζουν να προωθούν οι εταιρείες συσκευασίας στην Ελλάδα με επενδύσεις, συνεργασίες και παραγωγή καινοτόμων λύσεων. Ο όμιλος Καράτζη προχώρησε στην εξαγορά του συνόλου του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας BSK & Lakufol Kunststoffe GmbH με έδρα το Henfenfeld της Γερμανίας. Η επένδυση ακολούθησε την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της γερμανικής εταιρείας η οποία ειδικεύεται στην παραγωγή πολυστρωματικών φιλμ ενσίρωσης, στην οποία δραστηριοποιείται ο ελληνικός όμιλος από το 2020. Επιπλέον, η Tetra Pak, σε συνεργασία με τους πελάτες της, προσέφερε χάρτινες συσκευασίες υγρών τροφίμων με μη αποσπώμενα καπάκια του ενός λίτρου και των 330 ml. Όσο για την Pal Packaging, σε συνεργασία με την Ineos Styrolution, ανακοίνωσαν την ενσωμάτωση του νέου μηχανικά ανακυκλωμένου Styrolution PS ECO, μίας 100% ανακυκλωμένης πολυστερίνης, για την ανάπτυξη νέων προϊόντων συσκευασίας φαγητού.

Ανακυκλώσιμο packaging και clear rPet
Σημαντικές κινήσεις σε επίπεδο συσκευασίας πραγματοποίησαν οι εταιρείες παραγωγής και διακίνησης τροφίμων και ποτών, καθώς στα νέα τους λανσαρίσματα συμπεριέλαβαν ανακυκλώσιμες συσκευασίες. Ειδικότερα, η Coca-Cola Τρία Έψιλον υιοθέτησε μη αποσπώμενα καπάκια στις συσκευασίες της, αλλαγή την οποία ξεκίνησε, τον περασμένο Νοέμβριο, από το χαρτοφυλάκιο των χυμών -Amita, Amita Motion, Frulite. Αναμένεται δε, μέσα στο 2023, να υλοποιηθεί σε όλες τις συσκευασίες των προϊόντων της εταιρείας. Παράλληλα, η The Coca-Cola Company ανανέωσε την εμφάνιση της Sprite, η οποία κυκλοφόρησε σε διάφανη συσκευασία που ανακυκλώνεται πιο εύκολα από Clear PET πλαστικό. Αντίστοιχα, η Μπάρμπα Στάθης τοποθέτησε τη νέα σειρά με φυτικά κεφτεδάκια από πρωτεΐνη αρακά σε συσκευασία 100% ανακυκλώσιμη, ενώ το ίδιο επέλεξε και για τη σειρά της «Επιλέγουµε». Το Milko κυκλοφόρησε μπουκάλι φτιαγμένο από ανακυκλωμένο πλαστικό (φιάλη από 35% rPet) με μη αποσπώμενο καπάκι, το οποίο ανακυκλώνεται μαζί με το σώμα της φιάλης και μετατρέπει σταδιακά τις φιάλες από λευκό pet σε διάφανο pet με χρήση ανακυκλωμένου πλαστικού (clear rPet). Η Έψα επέλεξε για τη σειρά προϊόντων χωρίς ζάχαρη τις συσκευασίες αλουμινένιου κουτιού 330ml και PET 1.5L, ενώ ο ΑΠΣΙ Πίνδος τοποθέτησε τη σειρά «Έτοιμα Ψημένα» σε συσκευασίες από 30% ανακυκλωμένο πλαστικό (r-Pet). Οικολογικές συσκευασίες, 100% ανακυκλώσιμες και με 90% λιγότερο πλαστικό σε σχέση με τις συσκευασίες που χρησιμοποιούνται στην αγορά αποφάσισε να χρησιμοποιήσει και η υπηρεσία έτοιμων γευμάτων Meallion των Λάμπρου Βακιάρου και Θοδωρή Παπαλουκά, η οποία διατίθεται στην Αττική από τις 13 Οκτωβρίου.

Κυκλική οικονομία και προσβασιμότητα
Στη βιώσιμη συσκευασία έχουν στραφεί και brands ειδών οικιακής χρήσης και προσωπικής περιποίησης με το Ariel να παρουσιάζει πρόσφατα τη νέα εργονομική χάρτινη συσκευασία, η οποία κάνει «κλικ», με σκοπό να συμβάλλει στην εξοικονόμηση πλαστικού και να είναι προσβάσιμη σε όλους. Η συσκευασία Ecoclic, η οποία είναι πιστοποιημένη από το Συμβούλιο Διαχείρισης Δασών (FSC), είναι πλήρως ανακυκλώσιμη και διαθέτει ανάγλυφο σημάδι στο εξωτερικό της, σε σχήμα πλυντηρίου με τεχνολογία νέων οπτικών δεικτών NaviLens, προκειμένου να βοηθά ανθρώπους με κινητικά, νοητικά, και προβλήματα όρασης να καταλαβαίνουν ότι αγοράζουν απορρυπαντικό. Το Dixan παρουσίασε το πρώτο μπουκάλι του από 25% ανακυκλωμένο πλαστικό -μια 100% ανακυκλώσιμη συσκευασία. Η Endless EC παρουσίασε το limited edition ρολό κουζίνας Bee Love της σειράς Endless Earth σε χάρτινη, ανακυκλώσιμη συσκευασία. Σε συσκευασία από 100% ανακυκλωμένο υλικό τοποθέτησε το Dove τη σειρά αφρόλουτρων Dove Care By Nature, επιλογή την οποία πραγματοποίησαν επίσης η Nivea για τη σειρά στέρεων προϊόντων καθαρισμού προσώπου, Nivea Naturally Clean, αλλά και το Le Petit Marseillais για τη σειρά αφρόλουτρων Υψηλής Ανοχής για όλη την οικογένεια.

Άμεση συνεισφορά για ένα καθαρότερο περιβάλλον
Την άμεση σχέση μεταξύ βιώσιμης συσκευασίας και στρατηγικής βιωσιμότητας των εταιρειών επιβεβαιώνουν ανώτατα στελέχη της ελληνικής αγοράς, χαρακτηρίζοντάς τη ως κρίσιμο συμπλήρωμά της. «Οι χάρτινες συσκευασίες της Tetra Pak εξασφαλίζουν τη διατροφική αξία και τη γεύση του περιεχομένου τους, καθώς και την αποφυγή της σπατάλης τροφίμων, αφού έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής χάρη στην ασηπτική τεχνολογία τους. Παράλληλα, συμβάλλουν στην προστασία του πλανήτη, αφού είναι σχεδιασμένες να ανακυκλώνονται και αποτελούνται από ανανεώσιμα υλικά, όπως το χαρτί σε ποσοστό περίπου 70%, που, αν ανακυκλωθούν σωστά, θα αποκτήσουν “νέα ζωή” ως χρήσιμα προϊόντα», περιγράφει η Μαρία Σιγάλα. «Η μη ορθή διαχείριση των υλικών συσκευασίας καθιστά, τελευταία, τη μεγαλύτερη πηγή μόλυνσης του πλανήτη με μη αποικοδομήσιμα πλαστικά. Το sustainable packaging αποτελεί κάτι πολύ μεγαλύτερο από την ενίσχυση της στρατηγικής βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Είναι η άμεση συνεισφορά της σε ένα καθαρότερο φυσικό περιβάλλον», σχολιάζει ο Άρης Παπαϊωάννου. Από την πλευρά της, η Ελευθερία Μασούρα, περιγράφει πώς η χρησιμοποίηση ανακυκλώσιμων και επαναχρησιμοποιούμενων υλικών στη παραγωγική διαδικασία αποτελεί κομμάτι των ενεργειών με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. «Οι εταιρείες μπορούν μέσα από τις βιώσιμες συσκευασίες να βοηθήσουν τους καταναλωτές να κάνουν υγιεινές και φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές, επικοινωνώντας αυτά τα ζητήματα μέσα από τις ετικέτες των προϊόντων τους, μιας και οι τελευταίες είναι ένα σημαντικό όχημα πληροφόρησης για τους καταναλωτές, παρέχοντας και πληροφορίες που μπορούν να συμβάλλουν στην περαιτέρω περιβαλλοντική εκπαίδευσή τους».

Άρης Παπαϊωάννου, Business Development Manager, Druckfarben Hellas

«Αντικατάσταση των μη ανακυκλώσιμων δομών συσκευασίας»
«Τα τελευταία χρόνια και αφού εξαντλήθηκε η δυνατότητα χρήσης βιοδιασπώμενων πολυμερών, έγινε αντιληπτό και στη χώρα μας ότι η πιο ενδεδειγμένη τεχνολογικά και οικονομικά λύση είναι η ανακύκλωση των υλικών συσκευασίας στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Η κατεύθυνση είναι πλέον η αντικατάσταση όλων των μη ανακυκλώσιμων δομών συσκευασίας από νέες που μπορούν εύκολα να σημανθούν, να διαχωριστούν και να οδηγηθούν σε συγκεκριμένα κανάλια ανακύκλωσης-αναγέννησης, δημιουργώντας αξιόπιστες πρώτες ύλες για τη βιομηχανία υλικών συσκευασίας. Πιο συγκεκριμένα, την τελευταία διετία, οι μεγαλύτεροι παγκοσμίως brand owners και retailers έχουν θέσει άμεσους και μακροχρόνιους στόχους στον τομέα του packaging, ώστε να μειώσουν το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα, όπως η πολλαπλή χρήση συσκευασίας (refilling) όπου είναι εφικτό, η μετάβαση από μη βιομηχανικά σε βιομηχανικά ανακυκλώσιμη συσκευασία, η κομποστοποιήσιμη συσκευασία και η χρήση μεγαλύτερου ποσοστού πρώτης ύλης από ανακυκλώσιμα ή bio-based υλικά. Επίσης, τα μονο-στρωματικά υλικά (monomaterial) αρχίζουν να αντικαθιστούν τα πολύ-στρωματικά».

Ελευθερία Μασούρα, Head of Marketing & Communications, ΑΠΣΙ Πίνδος

«Ανακυκλωμένο πλαστικό και ανανεώσιμοι πόροι»
«Παρατηρούμε ότι ολοένα και περισσότερες λύσεις και προτάσεις εμφανίζονται στο sustainable packaging. Οι συσκευασίες από ανακυκλώσιμα και βιώσιμα υλικά αποτελούν την πιο διαδεδομένη τάση των τελευταίων ετών και πολλές εταιρείες ήδη τις έχουν υιοθετήσει στις συσκευασίες των προϊόντων τους. Μεταξύ αυτών και η Πίνδος, που, πρώτη στον κλάδο της, χρησιμοποίησε στη νέα σειρά έτοιμων ψημένων προϊόντων, συσκευασίες από 30% ανακυκλωμένο υλικό – 30% rPET, με στόχο την περαιτέρω μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, στο πλαίσιο του βραβευμένου προτύπου κυκλικής οικονομίας, το οποίο εφαρμόζει καθολικά στην παραγωγική της διαδικασία. Το 2023, οι συσκευασίες από ανακυκλωμένο πλαστικό είναι αυτές που σίγουρα θα πρωταγωνιστήσουν στην ελληνική αγορά, μαζί με τις συσκευασίες από ανανεώσιμους πόρους, όπως χαρτί ή χαρτόνι».

Μαρία Σιγάλα, Communications Manager, Tetra Pak South Europe, France & Benelux & Iberia

«Προϊόντα με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα»
«Στο πλαίσιο της οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης (SUP) μέχρι το 2024, ολοένα και περισσότερες εταιρείες επενδύουν σε προϊόντα με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Σε αυτό το πλαίσιο και θέλοντας να υποστηρίξουμε τους συνεργάτες μας, προσφέρουμε λύσεις σε αυτήν την κατεύθυνση. Η Tetra Pak ήταν η πρώτη εταιρεία συσκευασίας, που παρουσίασε χάρτινα καλαμάκια στην Ευρώπη για τις συσκευασίες της, κατασκευασμένα από χαρτί, ένα ανανεώσιμο υλικό, με πιστοποίηση FSC. Πρόσφατα, πιστοί στο όραμά μας για τη δημιουργία μίας ακόμη πιο βιώσιμης χάρτινης συσκευασίας, δημιουργήσαμε μη αποσπώμενα καπάκια, συμβάλλοντας στη μείωση των απορριμμάτων. Τα μη αποσπώμενα καπάκια μένουν πάνω στη συσκευασία όταν απορρίπτονται στον μπλε κάδο ανακύκλωσης και δεν καταλήγουν στα σκουπίδια ή στο περιβάλλον».

BBDO και Cuepoint δημιουργήσαν για την Elgydium
Την πρώτη τηλεοπτική καμπάνια της παρουσίασε η Elgydium για την οδοντόκρεμα Elgydium Eco-Bio. Η καμπάνια παρουσίαζε την καινοτομία του brand, η οποία αφορούσε στην κυκλοφορία της πρώτης, όπως αναφερόταν, πιστοποιημένης βιολογικής οδοντόκρεμας σε 100% ανακυκλώσιμη συσκευασία στην ελληνική αγορά. Κύριος σκοπός της καμπάνιας ήταν η αύξηση του brand awareness. Το σποτ δημιουργήθηκε από την Cuepoint, ενώ η διαφημιστική καμπάνια υλοποιήθηκε με τη συνεργασία της BBDO. Το σποτ προβλήθηκε, επίσης, στα social media της Elgydium και στο ΥouΤube.

Keywords
μεριμνα, περιβαλλον, amita motion, image, βιωσιμότητα, εταιρεία, europe, δραση, αρης, business, hellas, recycle, head, tetra, france, iberia, ελλαδα, gmbh, φιλμ, νέα, amita, εμφάνιση, pet, φιάλη, ariel, dixan, endless, bee, love, earth, nature, nivea, λύση, μπλε, bbdo, media, αξια, Καλή Χρονιά, αλλαγη ωρας 2012, εψα, ανακυκλωση, εδρα, εψιλον, ζαχαρη, οικονομια, πιεση, πλαισιο, φυσικη, earth, iberia, mega, αγορα, αυξηση, αττικη, ατμοσφαιρα, βιωσιμότητα, γευση, γυαλι, δυνατοτητα, διαφανο, εγινε, εδαφος, ευκολα, υπαρχει, εκπαιδευση, ελευθερια, ελλειψη, ενεργα, εννοια, εμφάνιση, επενδυσεις, ερευνα, εταιρεία, ετικετες, ετων, ευρωπη, τεχνολογια, ζωης, ιδιο, υπηρεσια, θετικο, φιλμ, υφασμα, κεφτεδακια, κυκλος, λύση, λογο, μειωση, μπλε, μαρια, ομιλος, οικογενεια, οραμα, οχημα, παρουσιαση, πηγη, πινδος, πιστοποιηση, πλαστικα, προβληματα, ρολο, σιγουρα, συγκεκριμενα, σειρα, σωμα, ταση, τρια, φυσικο, φιαλες, αγορες, amita, amita motion, ariel, bbdo, bio, bee, nivea, business, dixan, endless, εφαρμογη, love, europe, france, gmbh, head, hellas, χωρα, image, κομματι, λευκο, pet, media, μεινει, nature, πληροφοριες, tetra, υλικα, υλικο, ξεκινησε
Τυχαία Θέματα