Συνδρομητική τηλεόραση: Κερδίζοντας το «στοίχημα» του πλούσιου και ποιοτικού περιεχομένου

Με την άνοδο των υπηρεσιών streaming, όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στο Video on demand (VΟD) για να παρακολουθήσουν το αγαπημένο τους περιεχόμενο. Τι μας λένε τα στατιστικά στοιχεία για την τρέχουσα κατάσταση του VΟD; Σύμφωνα με τη Statista, τα παγκόσμια έσοδα στο VOD αναμένεται να φτάσουν τα 159,90 δισ. δολάρια το 2023, παρουσιάζοντας ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR 2023-2027) 9,69%, με αποτέλεσμα ο προβλεπόμενος όγκος της αγοράς να ανέλθει σε 231,50 δισ. δολάρια έως το 2027. Όσον αφορά στην Ελλάδα,

τα έσοδα στο VΟD αναμένεται να φθάσουν τα 71,30 εκατ. δολάρια το 2023, παρουσιάζοντας ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR 2023-2027) 5,02%, με αποτέλεσμα ο προβλεπόμενος όγκος της αγοράς να ανέλθει σε 208,40 εκατ. δολάρια μέχρι το 2027.

Την ανάπτυξη των συνδρομητικών υπηρεσιών περιεχομένου στην Ελλάδα, παρά τις γνώμες που είχαν ακουστεί στο παρελθόν για πιθανό κορεσμό του κλάδου, είχε προβλέψει ο Ανδρέας Γεωργιάδης, Pay TV Manager, Vodafone Greece. «Και αυτό, γιατί θεωρούμε ότι όσον αφορά στους παρόχους, η αγορά χωρίζεται σε 2 κατηγορίες: σε όσους προσφέρουν κυρίως premium αθλητικές διοργανώσεις και σε αυτούς που δίνουν έμφαση σε περιεχόμενο γενικής ψυχαγωγίας (βλ. διεθνείς streaming πλατφόρμες).

Μετά, λοιπόν, και την είσοδο της υπηρεσίας Disney+ στην αγορά (Ιουνιος ‘22), αυτό που είδαμε να συνεχίζεται και να διογκώνεται ως τάση είναι η ανάπτυξη των streaming υπηρεσιών γενικής ψυχαγωγίας, (βλ. Netflix & Disney+) αλλά και του Vodafone TV, του μοναδικού παρόχου στη χώρα που συγκεντρώνει κάτω από την ίδια στέγη τους μεγαλύτερους προμηθευτές σειρών, ταινιών, ντοκιμαντέρ και shows διεθνώς, καθώς είναι το αποκλειστικό σπίτι της HBO & των Warner Bros Studios, ο μοναδικός πάροχος που ενσωματώνει την υπηρεσία Disney+ στα πακέτα του (με αποκλειστικούς, προνομιακούς όρους, χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση για τους συνδρομητές του) ενώ, προσφάτως, έγινε και το αποκλειστικό σπίτι της Viaplay, μία από της μεγαλύτερες streaming πλατφόρμες της Ευρώπης, η οποία επέλεξε το Vodafone TV για την είσοδό της στην Ελλάδα», προσθέτει ο ίδιος.

Αλλαγές στα καταναλωτικά πρότυπα
Το ταχέως εξελισσόμενο τοπίο της ψηφιακής ψυχαγωγίας έχει οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στη συμπεριφορά, τις προτιμήσεις και τα καταναλωτικά πρότυπα. Όπως εξηγεί ο Χάρης Αντωνόπουλος Fixed & TV Director Nova, ο καταναλωτής σήμερα επιθυμεί να επιλέγει τη στιγμή που θα καταναλώνει περιεχόμενο και να το πράττει με όλα τα διαθέσιμα μέσα, όχι μόνο από το σαλόνι του σπιτιού του, αλλά και μακριά από αυτό, ακόμη και όταν βρίσκεται εν κινήσει και το επιδιώκει μέσα από όλα τα δυνατά μεγέθη οθονών και τύπων συσκευών.

«Η EON αναπτύσσεται συνεχώς και μέσα από συνεργασίες με κατασκευαστές τηλεοράσεων και λοιπές εταιρείες τεχνολογίας αλλά και ανάπτυξη εξειδικευμένων εφαρμογών για πρόσβαση στα διάφορα λειτουργικά συστήματα, παρέχει στον καταναλωτή όλες τις καινοτόμες μεθόδους πρόσβασης στο σύγχρονο τηλεοπτικό περιεχόμενο. Ο καταναλωτής επιζητά, επίσης, καινοτόμες λύσεις που εμπλουτίζουν και αναβαθμίζουν περαιτέρω την τηλεοπτική εμπειρία του, παρέχοντάς του τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια». Και συνεχίζει: «Στην EON, ο καταναλωτής βρίσκει όλα τα σύγχρονα χαρακτηριστικά που μπορούν να του προσφέρουν την πιο πλούσια τηλεοπτική εμπειρία με ασφαλή τρόπο (π.χ. ζωντανά στατιστικά, ειδικά σχεδιασμένο περιβάλλον για παιδιά, λειτουργίες προστασίας θέασης). Και πάνω από όλα, αναζητά πάντα το καλύτερο περιεχόμενο. Στη Nova, επενδύουμε συνεχώς, παραμένουμε πιστοί στην υπόσχεσή μας να προσφέρουμε πλούσιο, υψηλής ποιότητας τηλεοπτικό περιεχόμενο που σε συνδυασμό με τα πρωτοποριακά χαρακτηριστικά και λειτουργίες της ΕΟΝ, προσφέρουν μία μοναδική εμπειρία ψυχαγωγίας στον καταναλωτή».

Από την πλευρά του, ο Α. Γεωργιάδης, επισημαίνει πως για να απαντηθεί το ερώτημα του τι αναζητά ο σημερινός καταναλωτής, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τον αντίκτυπο και τη θέση που έχουν αποκτήσει στη ζωή του οι διεθνείς streaming πλατφόρμες περιεχομένου γενικής ψυχαγωγίας. «Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, ο σύγχρονος Έλληνας καταναλωτής περιεχομένου βλέπει περισσότερο γραμμική τηλεόραση (κανάλια) μέσα την εβδομάδα (κυρίως σειρές και ντοκιμαντέρ) ενώ το Σαββατοκύριακο, τον κύριο λόγο έχει η on-demand θέαση, με το γνωστό πια σε όλους μας, binge-watching σειρών αλλά και την κατανάλωση ταινιών. Τέλος, όπως γίνεται αντιληπτό, στα νοικοκυριά που έχουν παιδιά, η κατανάλωση παιδικών προγραμμάτων παραμένει πολύ υψηλή. Επίσης, όσον αφορά στις συσκευές και τις περιστάσεις θέασης, εξακολουθεί στη χώρα μας να έχει δεσπόζουσα θέση η μεγάλη οθόνη του σαλονιού/καθιστικού, με τις φορητές συσκευές (tablets & smartphones) να έχουν μεγαλύτερο μερίδιο σε “ιδιαίτερες” περιστάσεις, όπως όταν ταξιδεύουμε ή ακόμα και όταν χρησιμοποιούμε τα Μέσα Μεταφοράς από & προς τη δουλειά μας», τονίζει ο ίδιος.

Πειρατεία & αθέμιτος ανταγωνισμός στις top προκλήσεις
Μπορεί η συνδρομητική τηλεόραση να βρίσκεται σε άνοδο, όμως, αντιμετωπίζει τις δικές της προκλήσεις, στις οποίες αναφέρθηκε ο Χ. Αντωνόπουλος. «Η πειρατεία περιεχομένου αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση, για όλους τους παρόχους περιεχομένου στην Ελλάδα. Η πειρατεία έχει άμεση σχέση με το οργανωμένο έγκλημα και εκθέτει τα προσωπικά δεδομένα των νοικοκυριών προς κακόβουλη χρήση. Ως αποτέλεσμα ο ελληνικός αθλητισμός και πολιτισμός απειλείται και η χώρα ζημιώνεται τόσο οικονομικά όσο και πολιτιστικά. Η πολιτεία πρέπει να επέμβει με δραστικά μέτρα που έχουν εφαρμοστεί και σε άλλες χώρες της Ευρώπης που έχουν χαμηλότερα ποσοστά πειρατείας σε σχέση με την χώρα μας. Επίσης, η επιλεκτική επιβολή τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης σε συγκεκριμένους παρόχους περιεχομένου και όχι σε όλους, καθιστά πρακτική αθέμιτου ανταγωνισμού και απειλεί τις εγχώριες πλατφόρμες, θέτοντας σε κίνδυνο τον ελληνικό αθλητισμό και πολιτισμό».

Στην πειρατεία και στη συνέχιση της εφαρμογής του φόρου συνδρομητικής τηλεόρασης που πλήττει μόνο τις επιχερήσεις/παρόχους με έδρα την Ελλάδα, και όχι τις μεγάλες πλατφόρμες του εξωτερικού, διαμορφώνοντας ανισότητες μεταξύ των διαφόρων παικτών της αγοράς, εστίασε και ο Α. Γεωργιάδης. Ωστόσο, ο ίδιος αναφέρθηκε και σε διεθνείς προκλήσεις, όπως είναι τα ολοένα αυξανόμενα κόστη. «Αυτό το πρόβλημα αντιμετωπίζουν τόσο οι διεθνείς και εγχώριοι πάροχοι, λόγω των νέων μοντέλων που προκύπτουν (D2C) αλλά και του αυξανόμενου ανταγωνισμού μεταξύ τους, όσο και τα νοικοκυριά (διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα) καθώς για να καλύψουν τις ανάγκες περιεχομένου τους στο εγγύς μέλλον, θεωρούμε ότι θα καλούνται να έχουν 3 ή 4 συνδρομές, ταυτόχρονα. Αυτό το πρόβλημα έρχεται να λύσει από τώρα το Vodafone ΤV, συγκεντρώνοντας όλο το περιεχόμενο γενικής ψυχαγωγίας που μπορεί να ενδιαφέρει τις ελληνικές οικογένειες (και ακόμα περισσότερα!), κάτω από μία στέγη, με μία συνδρομή, στην πιο συμφέρουσα τιμή!».

Στενευμένη προσέγγιση μέσω OTT advertising
Η κατανόηση της πρακτικής του OTT Advertising γίνεται όλο και πιο σημαντική για επιχειρήσεις που στόχο έχουν να ευδοκιμήσουν στον κλάδο της ψηφιακής ψυχαγωγίας. «Το OTT Advertising μπορεί να αποτελέσει ιδιαίτερα αποτελεσματικό τρόπο στοχευμένης προσέγγισης του καταναλωτή, καθότι βρίσκει υπόσταση μέσω της πληθώρας των συσκευών που ο τελευταίος επιζητά πρόσβαση εν αντιθέσει με τις παραδοσιακές τηλεοπτικές μεταδόσεις που περιορίζονται σε συγκεκριμένους τύπους συσκευών», εξηγεί ο Χ. Αντωνόπουλος. Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, το OTT Advertising προσφέρει την ευκαιρία στις εταιρείες και τους διαφημιστές να προσεγγίσουν ένα νέο και γρήγορα αναπτυσσόμενο κοινό, δεδομένου ότι όλο και περισσότεροι χρήστες τείνουν να καταναλώνουν περιεχόμενο μέσω video streaming υπηρεσιών, και να εγκαθιδρύσουν ένα brand στη συνείδηση του χρήστη. Αυτό, συνδυαστικά και με τα καινοτόμα advertising formats που προσελκύουν την ενεργή συμμετοχή του καταναλωτή μέσα από σύγχρονα σενάρια αλληλεπίδρασης, ακόμη και με το ίδιο το περιεχόμενο που προβάλλεται και που, μάλιστα, έχουν τη δυνατότητα να καθιστούν τη διαφήμιση απόλυτα συγγενή με αυτό, μπορούν να δημιουργήσουν συνθήκες loyalty και να κάνουν τον καταναλωτή ενεργό συμμέτοχο στο περιεχόμενο.

«Μέσω του ΟΤΤ Αdvertising, τα brands αποκτούν, πλέον, στο portfolio τους έναν αποδοτικό και απόλυτα μετρήσιμο τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή, γνωρίζοντας ανά πάσα στιγμή τις συνθήκες αλληλεπίδρασής του με το περιεχόμενο και, επομένως, τις προτιμήσεις του. Ωστόσο, στην παρούσα φάση στη Nova, παρακολουθούμε διαρκώς τις εξελίξεις της τεχνολογίας με στόχο να προσθέτουμε αξία στον καταναλωτή κι επιθυμούμε προς όφελός του να διατηρήσουμε ένα ad-free περιβάλλον on-demand θέασης», προσθέτει ο ίδιος.

AVOD και FAST κινούν τα νήματα
Η ανάπτυξη του ad-supported video on demand (AVOD) και του free ad-supported streaming TV (FAST), οι εξελίξεις στο connected TV (CTV) advertising και η αναβίωση των ad-supported μοντέλων ως μέρος των premium OTT video plays έχουν καταστήσει το video advertising, βασικό σημείο συζήτησης στη βιομηχανία των media. Σύμφωνα με στοιχεία της Statista, τα έσοδα στην αγορά FAST αναμένεται να φτάσουν τα 3,25 εκατ. ευρώ το 2023, στην Ελλάδα, παρουσιάζοντας ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR 2023-2027) 13,48%, με αποτέλεσμα ο προβλεπόμενος όγκος της αγοράς να ανέλθει σε 5,39 εκατ. ευρώ έως το 2027, ενώ το μέσο έσοδο ανά χρήστη (ARPU) στην αγορά Free ad-supported streaming TV (FAST) προβλέπεται να ανέλθει σε 2,24 ευρώ το 2023. Επιπλέον, ο αριθμός των χρηστών αναμένεται να ανέλθει σε 1,6 εκατ., έως το 2027, ενώ το user penetration υπολογίζεται να λάβει ποσοστό 14,2%, το 2023, και αναμένεται να φτάσει το 15,7% μέχρι το 2027. Αν οι premium υπηρεσίες streaming συνεχίσουν να ανεβάζουν τις τιμές των συνδρομών τους, δεν θα εκπλήξει κανέναν αν αυτή η τάση του FAST και του διαφημιστικού streaming συνεχίσει την ανοδική της πορεία.

Χάρης Αντωνόπουλος, Fixed & TV Director, Nova

«Κίνητρο μας η παροχή πλούσιου περιεχομένου σε προσιτή τιμή»
«Το κίνητρό μας είναι να παρέχουμε στους καταναλωτές πλούσιο περιεχόμενο σε προσιτή τιμή. Η κατανάλωση περιεχομένου μέσω streaming υπηρεσιών, on-demand ή μέσω catch-up TV αναβαθμίζουν την εμπειρία θέασης και προσελκύουν τους καταναλωτές στη συνδρομητική τηλεόραση. Η Nova, έχει αφουγκραστεί αυτήν την τάση, για αυτό και κατά το πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς, αποτέλεσε τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο πάροχο συνδρομητικής τηλεόρασης, βάσει του αριθμού των καθαρών νέων συνδρομών. Στη συνδρομητική τηλεόραση, οι καθαρές νέες συνδέσεις διαμορφώθηκαν σε 63.000, από τις οποίες το 60%, δηλαδή οι 38.000, ήταν στη Nova. Αυτό αναδεικνύει την προτίμηση σε ολοκληρωμένες πλατφόρμες παροχής συνδρομητικών υπηρεσιών, όπως είναι η EON. Η πλατφόρμα της EON υποστηρίζει περισσότερους από 200.000 ενεργούς συνδρομητές και αναπτύσσεται εσωτερικά, από τις εξειδικευμένες ομάδες της United Group, παρέχοντας καινοτόμα χαρακτηριστικά και λειτουργίες (EON Sports Mode, EON Kids κ.ά.)».

Ανδρέας Γεωργιάδης, Pay TV Manager, Vodafone Greece

«Οικιακή ψυχαγωγία που θέλουν όλοι, κάτω από μια στέγη»
«Από μία σύγχρονη συνδρομητική πλατφόρμα, ο καταναλωτής αποζητά ευκολία και απλότητα, πολλαπλές τεχνολογικές δυνατότητες (κατά τα πρότυπα των ΟΤΤ πλατφορμών του εξωτερικού) αλλά, κυρίως, πλούσιους καταλόγους με ποιοτικό περιεχόμενο (ταινίες και σειρές που ακούγονται και τον ενδιαφέρουν) χωρίς να χρειάζεται να διατηρεί πολλές συνδρομές, να έχει διαφορετικές εμπειρίες πλοήγησης και πάντα με γνώμονα το οικονομικό του συμφέρον. Για αυτό και στη Vodafone δουλέψαμε για να συγκεντρώσουμε όλα τα στοιχεία που θα κάνουν τη ζωή των σύγχρονων ελληνικών οικογενειών, όποιο κι αν είναι το μέγεθός τους, καλύτερη, προσφέροντάς τους την οικιακή ψυχαγωγία που πραγματικά θέλουν όλοι, κάτω από μία στέγη, το Vodafone TV».

Οι 3 διεθνείς «τιτάνες» του streaming
«Βουτώντας» στον κόσμο των στατιστικών στοιχείων του VOD, ξεχωρίζουν τρεις «τιτάνες», που κατέχουν το 68% στην παγκόσμια αγορά. Το Netflix, το Amazon Prime Video και το Hulu όχι μόνο επαναπροσδιόρισαν τις εμπειρίες των θεατών, αλλά κι εδραίωσαν σταθερά τις θέσεις τους στο ανταγωνιστικό τοπίο της εν λόγω αγοράς, σύμφωνα με τη Zipdo. Η συνδυασμένη κυριαρχία τους καταδεικνύει τη συνεχιζόμενη εξέλιξη των συνηθειών κατανάλωσης περιεχομένου, αναδιατάσσοντας το οικοσύστημα ψυχαγωγίας για ένα κοινό που προτιμά όλο και περισσότερο την ψηφιακή τεχνολογία.

Keywords
Τυχαία Θέματα