Θοδωρής Μουλός, GrowthRocks: «To ΑΙ θα σε κάνει καλύτερο ή χειρότερο. Εσύ αποφασίζεις!»

To AI δεν είναι απλά μία πλατφόρμα. Είναι μία διαδικασία που χρειάζεται ένα ευρύτερο τεχνικό background και γνώση η οποία είναι πιο ευρεία. Στην αρχή οι πρώτοι που ασχολήθηκαν με το AI ήταν οι δημιουργοί περιεχομένου (copywriters) που όμως αφενός είναι εξειδικευμένοι σε ένα αντικείμενο και αφετέρου δεν έχουν τις βάσεις να εκμεταλλευτούν περιεχόμενο που υπάρχει σε άλλη μορφή. Για παράδειγμα ας δούμε τα παρακάτω 5 αντικείμενα που εμπίπτουν σε προηγμένη χρήση

ΑΙ: α. Να μετασχηματίσω το αγαπημένο μου podcast ή tedtalk σε μία σειρά άρθρων. β. Να αναλύσω τους ανταγωνιστές μου, να δω πως περιγράφουν τις υπηρεσίες τους και να το χρησιμοποιήσω αυτό σαν βάση του δικού μου περιεχομένου. γ. Να αναλύσω τις φωτογραφίες των προϊόντων μου και να διανθίσω τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μου αναφορικά με την περσόνα μου. Π.χ. να έχω διαφορετική περιγραφή για τα δωμάτια ξενοδοχείου για ζευγάρια που είναι στον μήνα του μέλιτος. δ. Να δημιουργήσω φωτογραφίες που δεν έχουν τυπογραφικά λάθη και δεν μοιάζουν να είναι φτιαγμένες με AI σε εργαλεία όπως το canvas ή άλλα και γ. Να δημιουργήσω περιεχόμενο αναλύοντας το performance των paid διαφημίσεων μου και να καταλήξω σε συμπεράσματα που να είναι χρήσιμα και χρηστικά στους εσωτερικούς μου χρήστες ή στους αναγνώστες μου. Και ένα ακόμα, Να δημιουργήσω ένα πλήρες αναλυτικό πρόγραμμα για ένα ψηφιακό μάθημα. (Courses, lessons, benefits, syllabous, scripts, εκπαιδευτικό υλικό).

Όλα τα παραπάνω παραδείγματα έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: χρειάζεται γνώση σε περίπου 10 διαφορετικά αντικείμενα από σύνθεση φωνής, μέχρι ενσωμάτωση podcasts ή ανάλυση υποτίτλων.

Χωρίς αυτές τις γνώσεις δεν μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει το AI αποδοτικά και εποικοδομητικά και να φτιάξει κάτι που θα φέρει conversions. Όλοι υποφέρουν από το συγκεκριμένο πρόβλημα: Το υλικό που είναι φτιαγμένο με ΑΙ δεν φέρνει πελάτες.

Μη δημιουργία προστιθέμενης αξίας
Το ΑΙ αναδεικνύει την παθογένεια ενός συστήματος που καταναλώνει και ανακυκλώνει αντί να παράγει αξία.

Ιστορικά στο ψηφιακό marketing κάποιοι λίγοι (περίπου το 2%) δημιουργούν αξία (concepts, playbooks, μεθοδολογίες, συστήματα) και όλοι οι υπόλοιποι είτε τα καταναλώνουν είτε τα ανακυκλώνουν. Αυτό στην προ ΑΙ εποχή δεν ήταν τόσο εύκολο όσο είναι στην μετά ΑΙ εποχή. Οπότε πλέον βλέπουμε την ποιότητα του παραγόμενου marketing να έχει κατά πολύ μειωθεί τόσο σε επίπεδο αξίας αλλά και σε επίπεδο μηνύματος. Διαβάζουμε ολοένα και περισσότερα κείμενα τα οποία δημιουργήθηκαν από το AI που απλά είναι κενά ουσίας.

Είναι γραμμένα απλά για να καλύψουν τις λέξεις που χρειάζεται η Google χωρίς όμως να δίνουν καμία αξία στον αναγνώστη τους. Κατ’ επέκταση ούτε για SEO λόγους σύντομα θα έχουν «αξία». Είναι θέμα χρόνου να γίνει αυτή η αλλαγή και θα λειτουργήσει αναδρομικά όπως σχεδόν κάθε αναβάθμιση του SEO αλγορίθμου της Google.

Τι φταίει όμως που είναι κενά ουσίας; Το κακό prompting; Όχι. Φταίει το κακό sourcing που είναι το προηγούμενο βήμα από το prompting. Η τροφοδότηση δηλαδή του ΑΙ με το πρωτογενές υλικό που έχει ήδη αξία και πρέπει να μετασχηματιστεί (μέσω ΑΙ) σε νέα αξία.

Ο κανόνας είναι πολύ απλός: αν το prompt δεν είναι τουλάχιστον το 20% της απάντησης που περιμένεις τότε η απάντηση θα είναι κενή ουσίας. Το 20% σε αναγκάζει να κάνεις πολύ βαθύ researching, να υποβάλεις ως κομμάτι της ερώτησης υλικό το οποίο κατέχεις ή που θα δημιουργήσεις επί τούτου.

Φοβάμαι ότι το παραπάνω δεν έχει να κάνει απλά με την ευκολία και προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται το αντικείμενο του ψηφιακού marketing αλλά με τον φόβο του Έλληνα στο να μοιραστεί γνώση με τους ανταγωνιστές ή τους αναγνώστες και αυτό τον κάνει λιγότερο απαραίτητο. Χαρακτηριστικό που βλέπω συχνότερα στην ελληνική κοινωνία από ότι στην αγγλική ή αμερικάνικη νοοτροπία. Το αποδίδω στο μέγεθος της αγοράς και στην έλλειψη παιδείας.

Οι αναγνώστες σας μπορούν να ελέγξουν εδώ (https://growthrocks.com/free-stuff/) για μία σειρά δωρεάν εργαλείων για το αντικείμενό μας.

Upskill or Die
Το AI ανέδειξε ακόμα ένα πρόβλημα: ότι τελικά δεν τα ξέρουμε όλα και πρέπει να μάθουμε και άλλα νέα πράγματα. Μαθαίνω σημαίνει επενδύω. Επενδύω σημαίνει ότι αγοράζω resources που κάποιοι έχουν δημιουργήσει ώστε να μάθω το αντικείμενο και να μάθω να το χρησιμοποιώ. Επενδύω όμως σημαίνει ότι έχω την επίγνωση ότι πρέπει να ξοδέψω για να μάθω και η γνώση δεν είναι δωρεάν. Ακόμα και αν αυτό σημαίνει να επενδύσω τον προσωπικό μου χρόνο που είναι ότι πιο ακριβό έχω να διαθέσω λόγω του διαφυγόντος εσόδου. Όλα τα παραπάνω είναι επένδυση. Και χωρίς επένδυση δεν έρχεται απόδοση. Εν προκειμένω, το ΑΙ δεν είναι μαραθώνιος αλλά είναι 100αρι. Αυτός που θα είναι έτοιμος πιο γρήγορα θα πάρει περισσότερα έργα, θα έχει μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους σε κάθε έργο και ευχαριστημένους υπαλλήλους. Τόσο απλά είναι τα πράγματα.

Εμείς για να χτίσουμε το δικό μας εκπαιδευτικό πρόγραμμα για ΑΙ και να το ενσωματώσουμε στις διαδικασίες μας σωστά και αποδοτικά, αγοράσαμε και παρακολουθήσαμε σχεδόν όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα τις αγοράς και αγοράσαμε 50 περίπου εργαλεία ΑΙ για να δοκιμάσουμε αν μας βοηθούν στην καθημερινότητά μας.

Μarketers σε έλλειψη
Το ΑΙ μάς ανέδειξε ένα ακόμα πρόβλημα. Ότι οι επαγγελματίες τελικά μαθαίνουν να κάνουν το σωστό prompting αλλά δεν έχουν τη θεωρητική βάση να μπορούν να καταλάβουν τι είναι αυτό που πρέπει να ρωτήσουν το ΑΙ, είτε επειδή δεν μπορούν να σκεφτούν δημιουργικά, είτε επειδή δεν έχουν τη θεωρητική υποδομή που χρειάζεται. Π.χ. γνώση των frameworks κ.λπ.
Καταρχήν να θέσουμε τον ορισμό σωστά. Marketer δεν είναι κάποιος που τελείωσε μία σχολή marketing, που παρακολούθησε ένα σεμινάριο ή ασχολείται με το marketing για αρκετά χρόνια. Στον ορισμό του marketer είναι ο επαγγελματίας ή και ο ιδιώτης μερικές φορές που προσπαθεί συνεχώς να αναγνωρίσει ή να δημιουργήσει ευκαιρίες προώθησης του προϊόντος του, της επιχείρησής του ή των υπηρεσιών του. Θα το βλέπαμε να ταξιδεύει, να φωτογραφίζει όπου σταθεί και όπου βρεθεί «έξυπνα» διαφημιστικά μηνύματα και να καταναλώνει ώρες από TikΤok για να δει τις τάσεις της αγοράς και τους μοντέρνους τρόπους προώθησης. Θεωρητικά θα έχει μεγάλο κοινό στο Linkedin και όταν ήταν μικρός ζωγράφιζε και πωλούσε πετρούλες στην παραλία που σύχναζε με τους γονείς του.

[Κάπως έτσι θα περιγράφαμε την περσόνα του marketer στον πραγματικό κόσμο].

Απενοχοποίηση του ΑΙ
Προς το παρόν η χρήση ΑΙ είναι το μυστικό του κάθε agency. Έχει έρθει η ώρα να γίνει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Οι πελάτες δεν ζουν σε άλλον πλανήτη. Ακούν, διαβάζουν, βλέπουν τι σημαίνει το AI για το marketing και θέλουν να έχουν συνεργάτες που είναι εξειδικευμένοι σε αυτό και θα τους δώσουν τα πλεονεκτήματα αυτού. Πλέον ολοένα και περισσότερο ακούμε τους πελάτες να μας λένε «σας βρήκαμε στο AI» άρα πόσο πραγματικά απέχει η ερώτηση: «εσείς πόσο και πώς θα χρησιμοποιήσετε το ΑΙ αν συνεργαστούμε». Και θα κερδίσει αυτός που θα ξέρει να απαντήσει στην ερώτηση σωστά. Ποια είναι η σωστή απάντηση; Το αφήνω σε σας.

Keywords
Τυχαία Θέματα