Εθνική ενηλικίωση δια του ορθού λόγου;

Το χρέος που παρέδωσε η δικτατορία των συνταγματαρχών ήταν 18% και μάλιστα όχι σε δολλάρια, αλλά σε δραχμές. Στην ουσία ήταν ανύπαρκτο, αφού η δραχμή δεν ήταν ένα σκληρό νόμισμα. Η Καραμανλική δημοκρατία το αύξησε στο 25%, αλλά σε συνάλλαγμα. Τότε άρχισε το πραγματικό χρέος. Αρχιτέκτων όμως της παράννοιας ήταν ο κατά πολλά επί τα χείρω επαναστάτης Ανδρέας Παπανδρέου,
ο οποίος σε πέντε χρόνια δανείστηκε τόσα ώστε να φτάσει το....
χρέος στα 65% και μάλιστα σε δολλάρια, ενώ ταυτοχρόνως εισέρρεαν κοινοτικά χρήματα στα ελληνικά ταμεία. Ενώ δε μέχρι τότε τα ταμεία είχαν 'πάτο', με τον Α. Παπανδρέου έγιναν απύθμενα και όσο χρήματα --δάνεια και ΕΟΚικά- έπεφταν στον απύθμενο χώρο του πολιτικού καιροσκοπισμού, εχάνοντο έτσι παιδαριωδώς, χωρίς ίχνος ορθού λόγου ή λογικής. Κοινωνική πολιτική, επιδοματική πολιτική, αρπαγή και σπατάλη ενίσχυσαν μιαν ήδη προ αιώνων υπάρχουσα αδυναμία, την έλλειψη του κοινωνικού ορθού λόγου.

Γιατί όμως τόσο ο Α.Παπανδρέου όσο ολόκληρη η κοινωνία στράφηκε προς αυτή την κατεύθυνση; Διότι απλούστατα οι Έλληνες -Ρωμιοί δεν είχαν και δεν έχουν την ωρίμανση και την ενηλικίωση που στηρίζεται στον ορθό λόγο. Στον παρορμητικό και συναισθηματικά δονούμενο Ρωμιό δεν κυριαρχεί ο ορθός λόγος ούτε στην ατομική ούτε στην κοινωνική-δημόσια ζωή. Είναι ατομικά και κοινωνικά ανώριμος.

Ο ορθός λόγος των αρχαίων Ελλήνων αποκαθήλωσε την κυριαρχία του άμορφου συναισθήματος και δημιούργησε την κοινωνικό λόγο. Η Ευρωπαϊκή Αναγέννηση στη συνέχεια άφησε την μεσαιωνική μωρία και κυριαρχία του θρησκευτικού συναισθήματος και έφερε στο προσκήνιο την αρχαία Ελληνική σκέψη, δηλαδή τον ορθό λόγο τόσο στον πολίτη όσο και στην κοινωνία. Ενώ η Ευρώπη του Διαφωτισμού και της Αναγεννήσεως περνούσε στην περίοδο της ενηλικιώσεως, το Βυζάντιο, για πολλούς λόγους, δεν θέλησε ή δεν μπόρεσε να περάσει στην εκλογίκευση, στον ορθό λόγο, παρέμεινε δέσμιο της θεοκρατικής αναιρέσεως του λόγου και κατέρρευσε. Όταν η Δύση περνούσε στην εκλογίκευση, η Ρωμιοί παρέμεναν στην παιδική μωρία του θρησκευτικού συναισθήματος. Όσο δε χαμηλά βρίσκεται μια κοινωνία, τόσο παρορμητική και αλλοπρόσαλλη, επί του συναισθήματος στηριζομένη, είναι.

Οι νεο-Ρωμιοί λοιπόν, συνεχιστές της ανατολίτικης βυζαντινο- και τουρκοκρατίας, στερούνται της εκλογικεύσεως, η οποία είναι απαιραίτητο στοιχείο της ενηλικιώσεως του ανθρώπου. Γι αυτό οι πράξεις τους είναι πάντα παρορμητικές, που άλλοτε οδηγούν σε έπαρση και άθλο και άλλοτε σε καταστροφή. Είναι δηλαδή ανώριμοι να διαχειριστούν σοβαρά πράγματα που απαιτούν διάρκεια με σύνεση και λογική. Η έπαρση του 1912-13 δεν μπόρεσε να διαχειρισθεί δεόντως, κατέληξε στον διχασμό και στην Μικρασιατική Καταστροφή. Η έπαρση του 1940 κατέληξε στον εμφύλιο, αναιρώντας έτσι και τα καλά της επάρσεως. Βλέπουμε λοιπόν να κυριαρχεί μια έλλειψη ενηλικώσεως, έλλειψη ορθού λόγου, που ο λόγος φέρνει πάντοτε σύνεση και συγκράτηση.

Η Παπανδρεϊκή περίοδος ήρθε να επιβεβαίωσει και να εξάρει την ανωριμότητα των ανθρώπων και της
Keywords
Τυχαία Θέματα