Απόφαση «βόμβα» του ΣτΕ: Παράνομες οι συνταξιοδοτικές πράξεις για τους ασφαλισμένους του τ. ΤΣΜΕΔΕ

Με την υπ΄αριθμ. 2037/2023 απόφασή του, στα πλαίσια αγωγής συνταξιούχων του τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ η οποία εισήχθη ενώπιον του με το θεσμό πιλοτικής δίκης, κατ΄ άρθρο 1 παρ.1 του ν.3900/2010, το Α΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, υπό την επταμελή του σύνθεση, έκρινε τα κάτωθι:

«σκ.13…..Ο υπολογισμός της επιπλέον παροχής λόγω ειδικής προσαύξησης που δόθηκε προς τους ενάγοντες ως μέρος της ανταποδοτικής τους σύνταξης, βασίσθηκε όχι στον συντάξιμο μισθό που προκύπτει λαμβάνοντας υπόψη τη βάση υπολογισμού της επιπλέον εισφοράς για την ειδική προσαύξηση, όπως προβλέπεται απο τη διάταξη της παρ.4

του άρθρου 94 του ν. 4387/2016, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 234 παρ.10 του ν. 4389/2019, αλλά, στον συντάξιμο μισθό που προκύπτει λαμβάνοντας υπόψη τη βάση υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης, σύμφωνα με την Φ.800000/οικ.9187/183/14.2.2018 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Συνεπώς , ο υπολογισμός αυτός έγινε στηριζόμενος στην προαναφερόμενη απόφαση, η οποία ως προς το εν λόγω ζήτημα θέτει νέο κανόνα δικαίου διαφορετικό προς την ισχύουσα νομοθετική ρύθμιση. Η ρύθμιση δε αυτή της παρ. 4 του άρθρου 94 του ν. 4387/2016, όπως ισχύει, είναι αυτοτελής ως προς το κρίσιμο ζήτημα μη επιδεχόμενης αναλογικής εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 28 του ν. 4387/2016….

σκ.15….Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, οι συνταξιοδοτικές αποφάσεις με τις οποίες υπολογίστηκε η καταβλητέα σε κάθε ενάγοντα σύνταξη, συμπεριλαμβανόμενης της ειδικής προσαύξησης, εκδόθηκαν δυνάμει της Φ.800000/οικ.9187/183/14.2.2018 απόφασης του Υφυπουργού Εργασίας ,Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, η οποία προβλέποντας τον υπολογισμό της παροχής αυτής με διαφορετικό τρόπο απ’ ότι η ισχύουσα νομοθετική διάταξη έχει κανονιστικό χαρακτήρα και ως εκ τούτου έπρεπε να έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Όπως, όμως, προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, η πράξη αυτή δεν έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως αλλά έχει αναρτηθεί μόνο στο διαδίκτυο [στον ιστότοπο με αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (ΑΔΑ) ΨΒ30465Θ1Ω-Χ09]. Συνεπώς, οι ανωτέρω συνταξιοδοτικές αποφάσεις στηρίχθηκαν σε ανυπόστατη πράξη και ο προαναφερόμενος σχετικός προβαλλόμενος λόγος της κρινόμενης αγωγής ως προς αυτό το γενικότερου ενδιαφέροντος ζήτημα πρέπει να γίνει δεκτός».

Κατόπιν της ανωτέρω απόφασης του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου της Χώρας μας, η οποία αποτελεί γενικότερου ενδιαφέροντος καθώς αφορά όλους τους ασφαλισμένους του τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ που συνταξιοδοτήθηκαν μετά τη δημοσίευση του ν.4387/2016, προκύπτουν εύλογα τόσο προς την ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας όσο και προς τη Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ, τα κάτωθι φλέγοντα ζητήματα:

α) Θα προβεί η διοίκηση του e-ΕΦΚΑ σε ανάκληση των συνταξιοδοτικών αποφάσεων και στην έκδοση νέων, συμμορφούμενη με το διατακτικό των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας ;;
β) Θα συνεχίσει ο e- ΕΦΚΑ να εκδίδει παράνομες συνταξιοδοτικές πράξεις στην άνω κατηγορία των συνταξιούχων μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας;;
γ) Θα προβεί η διοίκηση του e-ΕΦΚΑ σε νέο υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης των ασφαλισμένων στο τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ οι οποίοι κατέστησαν συνταξιούχοι μετά τη δημοσίευση του ν.4387/2016 ;;

Σημειώνουμε ότι βάσει της παράνομης υπουργικής απόφασης υπ΄ αριθμ. Φ.800000/οικ.9187/183/14.2.2018 του τότε Υφυπουργού Εργασίας ,Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, οι εν λόγω συνταξιούχοι του τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ ελάμβαναν μέχρι τη δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ, ανταποδοτική σύνταξη εκ της ειδικής προσαύξησης με κριτήριο την ιδιότητά τους (π.χ ασφαλισμένοι στο τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ ασκούντες επάγγελμα ελεύθερου επαγγελματία και ασφαλισμένοι στο τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ ως μισθωτοί μηχανικοί απασχολούμενοι στο Δημόσιο) με αποτέλεσμα τεράστια απόκλιση στο καταβαλλόμενο ποσό της ανταποδοτικής σύνταξης και φυσικά τη δημιουργία τεράστιων ανισοτήτων και αδικιών μεταξύ ασφαλισμένων του ίδιου ασφαλιστικού φορέα!!!

δ) Εφόσον δε η Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ προβεί σε νέο υπολογισμό της εν λόγω παροχής, θα εκπονήσει πρώτα την αναγκαία σύμφωνα με τη πάγια νομολογία του ΣτΕ, αναλογιστική μελέτη, δεδομένου ότι η διάταξη του άρθρου 94 παρ.4 του ν.4387/2016, όπως ισχύει αποτελεί ειδική διάταξη σε σχέση με τη διάταξη του άρθρου 28 του ν.4387/2016;;;

Τα ερωτήματα είναι πολλά και φλέγοντα και ανακύπτουν λόγω της κάκιστης νομοθέτησης του άρθρου 94 παρ.4 του ν.4387/2016 όπως ισχύει σήμερα.

Καθολικό αίτημα πλέον των συνταξιούχων του τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι έλαβαν σύνταξη μετά τη δημοσίευση του ν.4387/2016, είναι η εκ νέου νομοθέτηση ως προς το σκέλος του υπολογισμού της ειδικής προσαύξησης με τρόπο ώστε να μην υφίστανται αδικίες και ανισότητες και ως εκ τούτου μακροχρόνιες δικαστικές διενέξεις προς βλάβη των συνταξιούχων και όχι φυσικά της Πολιτείας.

Καταλήγοντας τονίζω ότι η εν λόγω απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, αποτελεί πραγματικό ράπισμα στη Πολιτεία ως προς τον τρόπο που νομοθετεί σε κρίσιμα και μείζονος ενδιαφέροντος ζητήματα, όπως ασφαλώς συνιστά και το επίμαχο ζήτημα της νομιμότητας της καταβαλλόμενης ανταποδοτικής σύνταξης σε μια μεγάλη κατηγορία συνταξιούχων, όπως είναι εκείνη των συνταξιούχων του τ. ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι έλαβαν σύνταξη μετά τη δημοσίευση του ν.4387/2016.

*Ο Λουκάς Αποστολίδης είναι δικηγόρος και πρώην υπουργός

Διαβάστε επίσης:

Τι πραγματικά θα δώσουμε για να πάρουμε τα F-35;

Ο πραγματικός κίνδυνος είναι η ακρίβεια

Το πανεπιστημιακό κίνημα και τα ιδιωτικά «πανεπιστήμια»

Keywords
Τυχαία Θέματα