Κομμένη στα δύο παραμένει η χώρα: Χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας-Θεσσαλονίκης για μήνες, λέει ο Ταχιάος – «Λίμνη» η εθνική, «βόμβες» Λέκκα

Απελπιστική παραμένει η κατάσταση στα δίκτυα των μεταφορών μετά την κακοκαιρία Daniel που «βούλιαξε» τη Θεσσαλία, με τη χώρα να παραμένει κομμένη στα δύο για πέμπτη συνεχόμενη ημέρα.

«Οι ζημιές είναι πραγματικά πολύ μεγάλες στα δίκτυα των μεταφορών – οφείλω να πω ότι είναι μεγαλύτερες, πολύ μεγαλύτερες στον σιδηρόδρομο. Ο σιδηρόδρομος θα αποτελέσει μια νέα περιπέτεια. Με την έννοια ότι σαν μήκος περίπου 50 χιλιομέτρων, από το Δομοκό μέχρι τη Λάρισα,

είναι αναγκαστική διακοπή των δρομολογίων» είπε ο ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας σε εκπομπή του ΕΡΤNEWS, αναφερόμενος στις ζημιές που έχουν υποστεί οι υποδομές λόγω της κακοκαιρίας Daniel.

«Φυσικά υπάρχουν μεγάλα προβλήματα και στους παράπλευρους δρόμους του οδικού δικτύου. Μεγάλα προβλήματα. Υπάρχουν ανάγκες για πολλές κατασκευές και φυσικά και μέσα στο οδικό δίκτυο των νομών της Θεσσαλίας. Εκείνο που αποκτήσαμε εμείς πλέον είναι η δυνατότητα του να παίρνουμε από άλλες υπηρεσίες, από άλλες αρχές, την αρμοδιότητα της κατασκευής έργων που δεν αποτελούν τη συνήθη αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και να εκτελούμε με διαδικασίες fast track, ακριβώς επειδή πρόκειται για μία ολική καταστροφή η οποία έχει πραγματικά σε ένα μεγάλο βαθμό βιβλικά χαρακτηριστικά, όχι τα ίδια παντού».

«Ο στόχος είναι σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, το οποίο είναι ενός – δύο μηνών, να μπορέσουμε να αποκαταστήσουμε το ρεύμα καθόδου της σιδηροδρομικής γραμμής, δηλαδή αυτό που έρχεται από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα. Μιλάμε για ταχύτητες οι οποίες θα είναι το μάξιμουμ 80 χιλιόμετρα την ώρα και με την ντιζελοκίνηση, κάτι το οποίο θα αποκαταστήσει κυρίως τις εμπορικές μετακινήσεις μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και δευτερευόντως της επαρχίας.

Εκείνο το οποίο θα ακολουθήσει θα είναι η ανακατασκευή του συνόλου της γραμμής μετά από το τμήμα του Δομοκού μέχρι και ουσιαστικά το Παλαιοφάρσαλο. Εκεί θα αναγκαστούμε να κατασκευάσουμε από την αρχή το μεγαλύτερο μέρος των ηλεκτρονικών συστημάτων γιατί έχουν υποστεί πάρα πολύ σημαντικές ζημιές – και όσα έχουν διασωθεί πιθανότατα δε βρίσκουν κάποια ανταλλακτικά σήμερα, γιατί είναι κατασκευές προηγούμενων δεκαετιών.

Στην πράξη είχαν δοθεί με διοικητική παραλαβή προς χρήση. Οπότε αυτό είναι ένα μεγάλο πλήγμα για τον σιδηρόδρομο. Πρέπει να σας πω ότι η ολική ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου θα πάρει πολύ χρόνο.

Τα χρήματα θα τα πάρουμε από το ταμείο ανάκαμψης – είναι από τα 600 εκατομμύρια που διασφαλίστηκαν προηγουμένως από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ήδη κάνουμε το τεχνικό δελτίο. Δεν θα σας πω το νούμερο, γιατί και εμένα με τρομοκρατεί, αλλά είναι πολλά λεφτά.

Οι ζημιές στο οδικό δίκτυο είναι σημαντικές, αλλά αναλογικά με τον σιδηρόδρομο δεν είναι τόσο βίαιες και τόσο καθοριστικές. Στο σιδηρόδρομο είναι πολύ μεγάλες οι ζημιές. Αυτό πρέπει να το πούμε. Και θα χρειαστεί να κάνουμε και παραδοχές, κατασκευαστικές και αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα στο μέλλον.

Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι στον κάμπο έπεσε αυτές τις μέρες όγκος τρεισήμισι δισεκατομμυρίων τόνων κυβικών μέτρων νερού. Μπορείτε να φανταστείτε το νούμερο – είναι τεράστιο. Ξήλωσε τις σιδηροδρομικές υποδομές. Πρέπει να πούμε ότι οι υποδομές οι υπόλοιπες, σε ένα πάρα πολύ μεγάλο βαθμό, έχουν αντέξει, ακόμα και αν υπήρξαν ζημιές.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα έχουν ήδη εντοπιστεί, κυρίως στην αγροτική οδοποιία, αυτή που εξυπηρετεί την τοπική οικονομία» πρόσθεσε ο κ. Ταχιάος.

«Για την οδική σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, πρέπει να πω ότι εκεί πρέπει να περιμένουμε να πέσουν τα νερά στον ΠΑΘΕ. Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα».

Αδιάβατη λίμνη ακόμη η εθνική οδός μετά τα Τέμπη

Σε βίντεο το οποίο κυκλοφόρησε στα social media, συγκρίνεται η κατάσταση που επικρατούσε χθες και σήμερα. Η εικόνα φαίνεται ελαφρώς βελτιωμένη ωστόσο ακόμη προβληματική αφού από το συγκεκριμένο σημείο καθίσταται αδύνατη η διέλευση οχημάτων.

Υπενθυμίζεται ότι η κυκλοφορία στην ΠΑΘΕ έχει διακοπεί από τη Χ/Θ 471+481 (όρια με Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης) μέχρι Χ/Θ 400+265 (όρια με Διεύθυνση Αστυνομίας Λάρισας), εξαιρουμένων όσων εκ των ανωτέρω οχημάτων έχουν τελικό προορισμό την Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας. Η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται από τον κόμβο στο Κλειδί Ημαθίας και μέσω της Εγνατίας Οδού, κατευθύνονται προς Αθήνα.

«Αν δεν πέσει η στάθμη του Πηνειού, δεν μπορούμε εμείς να διώξουμε τα νέρα. Όταν υποχωρήσει το νερό, οι τεχνικές υπηρεσίες θα κάνουν άμεσα ελέγχους για την καταλληλότητα της υποδομής» σημειώνουν απο την εταιρία διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου. Όπως λένε υπολογίζεται ότι από τη στιγμή που θα υποχωρήσει η στάθμη των υδάτων θα χρειαστούν 1 – 2 μέρες για τον έλεγχο. «Είμαστε σε ένα άσχημο σημείο, στη κατάληξη της στενωπού των Τεμπών. Αυτό σημαίνει ότι μας έρχεται συνέχεια νερό» επισημαίνουν.

Λάθος ο σχεδιασμός της Εθνικής Οδού, λέει ο Λέκκας

Εντωμεταξύ, ο Ευθύμιος Λέκκας, καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής, Εφαρμοσμένης Γεωλογίας & Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών στο ΕΚΠΑ, ανέφερε την Τετάρτη μιλώντας στο Open πως, μετά την κακοκαιρία «Ιανός» που είχε επίσης πλήξει τη Θεσσαλία πριν από τρία χρόνια, «θα μπορούσαν να είχαν γίνει καινοτόμα και έξυπνα έργα με μικρότερο κόστος και πιο αποτελεσματικά».

Ο καθηγητής εξήγησε ότι υπήρχαν σημεία στα οποία θα μπορούσαν να γίνουν παρεμβάσεις, κυρίως σε οδικά δίκτυα. «Μετά τον Ιανό δρομολογήθηκαν έργα τα οποία αστόχησαν. Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα συρματοκιβώτια τα οποία τοποθετήθηκαν λάθος στον Πάμισο ποταμό με αποτέλεσμα να έχουμε πολλές και μεγάλες ζημιές».

Ο κ. Λέκκας σημείωσε ότι τα έργα δεν δρομολογήθηκαν από τις περιφέρειες και τους δήμους, αλλά από άλλους φορείς αμέσως μετά την κακοκαιρία «Ιανός». «Θα μπορούσαν να γίνουν καινοτόμα έργα, έξυπνα έργα με μικρότερο κόστος και πιο αποτελεσματικά, αυτό είναι δεδομένο».

Σημείωσε επίσης ότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν ήταν δυνατό να γίνουν έργα που θα μπορούσαν να σταματήσουν την καταστροφή από τις πλημμύρες.

«Θα πρέπει να σκεφτούμε να αλλάξουμε και τα επιχειρησιακά μας σχέδια. Υπάρχει τεράστιος επιστημονικός και τεχνικός προβληματισμός σε αυτό. Βλέπουμε ένα βαρομετρικό χαμηλό να πλησιάζει, εκτιμούμε ότι ίσως προκαλέσει καταστροφές, αλλά μας λείπει (σ.σ. να γνωρίζουμε) τι καταστροφές θα προκαλέσει, σε ποιο χώρο και σε ποια έκταση. Αυτός μας λείπει προκειμένου να σχεδιάσουμε τις επιχειρήσεις μας».

Για την Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και την ασφάλειά, ο καθηγητής είπε: «Πιστεύουμε ότι είναι λανθασμένος σχεδιασμός που δεν έλαβε υπόψιν τους φυσικούς κινδύνους της περιοχής και του τεχνικού έργου. Είναι επί τάπητος η ανθεκτικότητα των κρίσιμων υποδομών, πρέπει να αυξήσουμε την ανθεκτικότητα».

Διαβάστε επίσης:

Στέφανος Κασσελάκης: Αν χάσω τις εκλογές, θα μείνω στον ΣΥΡΙΖΑ

Συνεργασία Μητσοτάκη – Κικίλια λίγα 24ωρα πριν τη ΔΕΘ για να διαλυθούν τα «σύννεφα»

Ανδρουλάκης: «Υπεύθυνος για όσα συμβαίνουν στη Θεσσαλία είναι ένας και είναι ο Μητσοτάκης»

Keywords
Τυχαία Θέματα
Ταχιάος, Αθήνας – Θεσσαλονίκης, – Τρομακτικό,tachiaos, athinas – thessalonikis, – tromaktiko