Film Review: Η πέτρα της υπομονής – Ατίκ Ραχίμι
«Σύμφωνα με την περσική μυθολογία, υπάρχει μια μαγική πέτρα που τη βάζεις μπροστά σου και της λες όλα σου τα βάσανα, τους πόνους, όλα σου τα μυστικά… Μέχρι που μια μέρα η πέτρα σκάει, εκρήγνυται. Κι εκείνη ακριβώς τη μέρα λυτρώνεσαι».
Από την Ελένη Φιλίππου
Παρατημένη σε ένα σπίτι, η Γυναίκα φροντίζει τον Άνδρα της. Χτυπημένος από μια σφαίρα στο λαιμό, έχει πέσει σε κώμα. Η εμπόλεμη κατάσταση της χώρας της πλησιάζει ολοένα και πιο κοντά, από τους μακρινούς βομβαρδισμούς, στους κοντινούς δρόμους, έπειτα έξω στην αυλή του σπιτιού και τέλος, μέσα στο ίδιο το σπίτι. Χωρίς
Με το λογοτεχνικό βραβείο Γκονκούρτ στο χέρι του, ο Ραχίμι μεταπηδάει από την λογοτεχνική αφήγηση στην κινηματογραφική, δίνοντας στην λογοτεχνική ηρωίδα του την μορφή της υπέροχης Φαραχανί για να μιλήσει τις σκέψεις αμέτρητων γυναικών που η μπούρκα σκεπάζει. Η ομορφιά όμως στο κείμενο του Ραχίμι είναι η οικουμενικότητα των θεμάτων που αναθεματίζει, πυροδοτεί και καταγγέλλει μέσα από την πρωταγωνίστριά του. Αν και μουσουλμάνα, η χωρίς όνομα Γυναίκα εξομολογείται στον επίσης χωρίς όνομα Σύζυγο, φόβους, μυστικά, παράπονα και όνειρα που αντηχούν οικεία σε οποιαδήποτε αυτιά, ανεξαρτήτου θρησκείας, τόπου και φύλου. Παρότι ο πόλεμος φαινομενικά δείχνει να αποτελεί δράση που λαμβάνει χώρα δορυφορικά της κεντρικής ιστορούμενης δράσης, ο Ραχίμι, καθόλου τυχαία, εκθέτει την Γυναίκα ολοένα περισσότερο στην εμπόλεμη κατάσταση μέχρι τελικά Πόλεμος και Γυναίκα να γίνουν ένα. Και ο φόβος της Γυναίκας για την επικινδυνότητα του έξω να γίνει φόβος για την επικινδυνότητα των όσων η ίδια βγάζει από μέσα της και τα ρίχνει σαν βόμβες δίπλα, μπροστά ή πάνω στον Άνδρα της.
Ο Άνδρας, για πρώτη φορά στέκεται αμίλητος και ακούει. Ο Ραχίμι φροντίζει πολύ αριστοτεχνικά να μας διαβεβαιώσει για αυτό, με εξαιρετικά γκρο-πλάνα που υπονοούν αντίδραση στα λεγόμενα της Γυναίκας. Το σκηνικό δωματίου που βρίσκεται το ζευγάρι, απαλλαγμένο από κάθε διάκοσμο, θυμίζει μεν θεατρική σκηνή, αλλά δεν επηρεάζει καθόλου τον ρεαλισμό των τεκταινόμενων. Με τα γυμνά, λιτά πλάνα το βλέμμα μένει καρφωμένο, χωρίς περισπασμούς στην αντιφατικά ταυτόχρονη δυναμική και στωική ερμηνεία της Φατιχανί. Στην αόρατη μα τρανταχτά υπαρκτή αλληλεπίδραση μιας Γυναίκας που παραληρεί στο δράμα της και ενός Άνδρα, που αν και σε κώμα, αποπνέει φόβο μονάχα στην σκέψη ότι μπορεί να ξυπνήσει. Με ένα τέλος που έρχεται να αμφισβητήσει του ποιός τελικά είναι η μεταφορική πέτρα της Υπομονής, ποιός πρέπει να σπάσει για να λυτρωθεί ο άλλος και ποιός πρέπει, μεταφορικά πάλι, να σκοτώσει και τι, ο Ραχίμι δίνει ένα πολιτικό κείμενο/ντοκουμέντο που επαναστατεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που επαναστατεί η ηρωίδα του: φράση τη φράση, αποκτάει σιγά- σιγά οντότητα, τολμάει να κοιταχτεί στον καθρέφτη και να βρει την δύναμη να παλέψει ενάντια σε ό,τι την απειλεί.
Σκηνοθεσία: Ατίκ Ραχίμι
Σενάριο: Ζαν-Κλοντ Καριέρ, Ατίκ Ραχίμι
Πρωταγωνιστούν: Γκολσιφτέ Φαραχανί, Χαμίντ Τζαβαντάν, Μασί Μροβάτ
Διάρκεια: 102΄
Διανομή: Strada Films
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Η Ελένη διηγείται το καμάκι που της είχε κάνει ένας 20χρονος και… Video
- “Αντί να μαζεύω κριτικές από κάθε «Σούλα Μπούλα», προτιμώ να βλέπω το Αιγαίο”. Ποια το είπε;
- "Jelena" version 2.0: O Justin και η Selena είναι ξανά μαζί! (photo)
- Γιώργος Καρναβάς: χωρίς σταματημό
- Οι Kardashians στην Ελλάδα! Δείτε φωτογραφίες...
- Τι έγινε με την Έλλη Στάη και τι αλλαγές δρομολογούνται στην απογευματινή ζώνη;
- Το μήλο βγήκε απ' τον παράδεισο – Έλενα Ακρίτα
- Μαρία Μπεκατώρου:«Με μέσο μπήκα στην τηλεόραση»!
- Το ψέμα της σάρκας, στο Μουσείο Φρυσίρα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Το μήλο βγήκε απ' τον παράδεισο – Έλενα Ακρίτα
- Το ψέμα της σάρκας, στο Μουσείο Φρυσίρα
- Ο Δημήτρης Ρουμελιώτης και ο Satnam Ghai στο Μουσείο Μενάκη Ισλαμικής Τέχνης
- Συζήτηση με αφορμή το βιβλίο του Β. Ραπτόπουλου, «Κρυφή Πληγή» στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
- «Διαδρομές υψηλού κινδύνου», του Ιγνάσι Γκαρσία στο θέατρο 104
- Film Review: Η πέτρα της υπομονής – Ατίκ Ραχίμι
- Book Review: Τι είπε στ’ αλήθεια ο Γιουνγκ – Ε.Α. Μπένετ
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Film Review: Η πέτρα της υπομονής – Ατίκ Ραχίμι
- «Διαδρομές υψηλού κινδύνου», του Ιγνάσι Γκαρσία στο θέατρο 104
- Book Review: Τι είπε στ’ αλήθεια ο Γιουνγκ – Ε.Α. Μπένετ
- Συζήτηση με αφορμή το βιβλίο του Β. Ραπτόπουλου, «Κρυφή Πληγή» στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
- Το μήλο βγήκε απ' τον παράδεισο – Έλενα Ακρίτα
- Ο Δημήτρης Ρουμελιώτης και ο Satnam Ghai στο Μουσείο Μενάκη Ισλαμικής Τέχνης
- Το ψέμα της σάρκας, στο Μουσείο Φρυσίρα
- Στον γκρεμό – Ντόρα Γιαννακοπούλου
- Το Βερολίνο της Φώφης Ακριθάκη: Έκθεση στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
- «Ο Εχθρός μου», στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ελεονώρα Μελέτη: “Μπορώ και χωρίς να παλέψω τους βλάκες…”
- Τα καθαρά νούμερα τηλεθέασης (συνολο και 15/44)- Παρασκευή 26/04/2013
- "Jelena" version 2.0: O Justin και η Selena είναι ξανά μαζί! (photo)
- Οι Kardashians στην Ελλάδα! Δείτε φωτογραφίες...
- Γιώργος Καρναβάς: χωρίς σταματημό
- In Short: Δείτε το «Swimmer», την μικρού μήκους της Λιν Ράμσεϊ που θα προβληθεί στις Κάννες
- Kelly Rowland: Έρχεται το “Talk A Good Game”
- Η Ελένη διηγείται το καμάκι που της είχε κάνει ένας 20χρονος και… Video
- Τι έγινε με την Έλλη Στάη και τι αλλαγές δρομολογούνται στην απογευματινή ζώνη;
- Psy: «Το Gentleman απέδειξε ότι δεν είμαι καλλιτέχνης της μίας επιτυχίας»