Και ενα νέο πακέτο για ανάπτυξη 30,5 δις ευρώ

Την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας με ένα μνημόνιο ανάπτυξης με ένα πακέτο συνολικού ύψους 30,5 δισ. ευρώ (11,2 δισ. από κοινοπραξία και 19 δισ. αποκρατικοποιήσεις) μέχρι και το 2015 και ενδεχομένως περισσότερα κονδύλια για την αντιμετώπιση της ανεργίας θα συζητήσει σήμερα ο Πρωθυπουργός, Λουκάς Παπαδήμος με τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Χοσέ Μανουέλ Μπαρόζο.
Το ευρωπαϊκό σχέδιο «Μάρσαλ»
για την Ελλάδα δεν εξαντλείται στην ανάλωση του υπολοίπου των 11,2 δισ. ευρώ από χρήματα του ΕΣΠΑ. Περιλαμβάνει και τη χρήση 1,5 δισ. ευρώ από τα χρήματα αυτά για τη δημιουργία δύο ταμείων εγγυήσεων για ΜΜΕ και χρηματοδότηση των υποδομών που είναι δυνατόν να διαθέσουν περίπου 5 δισ. ευρώ φρέσκου χρήματος στην πραγματική οικονομία.

Το πρώτο ταμείο αποτελεί θέμα υψηλής προτεραιότητας για την Ελλάδα, αφού οι αρχικές εγγυήσεις των 500 εκ. ευρώ από κονδύλια του ΕΣΠΑ θα μετατραπούν σε ισόποσο δάνειο από την ΕΤΕπ που θα κινητοποιήσει άλλο 1 δισ. ευρώ δανείων από τις ελληνικές εμπορικές τράπεζες. Τα χρήματα αυτά θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη και για κεφάλαιο κίνησης από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες, ενώ βρίσκονται κοντά στο λουκέτο δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό.

Το δεύτερο Ταμείο εγγυήσεων αυτό που θα αφορά τη χρηματοδότηση των μεγάλων υποδομών είναι ακόμη πιο σημαντικό. Κοινοτικοί πόροι ύψους 1 δισ. από το ΕΣΠΑ θα δοθούν εγγυήσεις στην ΕΤΕπ ώστε να δώσει ισόποσο δάνειο για τη χρηματοδότηση βαριών υποδομών.

Ο σχεδιασμός προβλέπει μόχλευση κεφαλαίων από εμπορικές τράπεζες, ενώ τα χρήματα αυτά θα τριπλασιαστούν φτάνοντας τα 3 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση υποδομών οι οποίες στις πλειονότητά τους ενισχύονται ήδη από τα κοινοτικά κονδύλια κάτι που δεν προβλέπεται από την κοινοτική νομοθεσία.

Συνεπώς θα πρέπει να υπάρξει συντονισμός για την αλλαγή του κοινοτικού κανονισμού ώστε να εξασφαλιστεί με τον τρόπο αυτό η χρηματοδότηση υποδομών, όπως για παράδειγμα οι πέντε μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι οι οποίοι έχουν «παγώσει» περισσότερο από ένα χρόνο. Αιτία ήταν η έλλειψη ρευστότητας που προέβαλαν οι χρηματοδότριες τράπεζες, αλλά και η αδυναμία του ελληνικού δημοσίου να εξοφλήσει οφειλές ύψους περίπου 1 δισ. στην κοινοπραξία που έχει με τους παραχωρησιούχους.

Τα έργα αυτά θα πρέπει να προχωρήσουν σύντομα, αφού η πώληση των δικαιωμάτων το δημοσίου έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που έχει συμφωνηθεί με την τρόικα. Το ίδιο συμβαίνει και με τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα λιμάνια.

Στόχος του κ. Παπαδήμου θα είναι να υπάρξει ένα πιο σαφές χρονοδιάγραμμα κινήσεων και διαδικασιών μέχρις ότου το ταμείο εγγυήσεων για τη χρηματοδότηση υποδομών πάρει σάρκα και οστά.

Από τα δάνεια αναμένεται να χρηματοδοτηθεί και ένα μέρος από τα συνολικά 181 έργα προτεραιότητας που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ του υπουργού Ανάπτυξης, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και του επιτρόπου αρμόδιου για θέματα περιφερειακής πολιτικής κ. Γιοχάνες Χαν.

Στο ίδιο πλαίσιο θα συζητ
Keywords
Τυχαία Θέματα