Στη θάλασσα, ο ανοικτός ορίζοντας μοιάζει γεμάτος προοπτικές...

Χιλιάδες νέοι, υπερδιπλάσιοι σε σχέση με το 2008, προσπαθούν να βγάλουν ναυτικό φυλλάδιο για να δουλέψουν ως κατώτατο πλήρωμα. Ανάμεσά τους και πτυχιούχοι που βρήκαν παντού τις πόρτες κλειστές...
Το 2008 εκδόθηκαν 2.200 ναυτικά φυλλάδια. Φέτος, αναμένεται να ξεπεράσουν τις 5.000.
Στη στεριά, η ανεργία τούς έχει κόψει τα φτερά. Στη θάλασσα, ο ανοικτός ορίζοντας μοιάζει γεμάτος προοπτικές... Εκεί ελπίζουν να βρουν τη διέξοδο στα προβλήματά τους. Χιλιάδες είναι οι νέοι, ακόμη και πτυχιούχοι, που αν και μέχρι πρόσφατα δεν είχαν καμία επαγγελματική σχέση με τη ναυτοσύνη,
αποφασίζουν τώρα να μπαρκάρουν στα καράβια. Η οικονομική κρίση τούς έχει απελπίσει και το ενδεχόμενο μιας θέσης εργασίας, έστω και πάνω σε πλοίο, φαντάζει ως λύτρωση.

Oπως και στις δεκαετίες του '50 και του '60, όταν οι Eλληνες πρωταγωνιστούσαν αριθμητικά στα ποντοπόρα πλοία παγκοσμίως, οι νέοι του σήμερα βγάζουν ναυτικό φυλλάδιο για να αναζητήσουν την τύχη τους και στη θάλασσα.

Η αλματώδης αύξηση καταδεικνύεται και από τα επίσημα στοιχεία: το 2008 ο αριθμός των ναυτικών φυλλαδίων που εκδόθηκαν πανελλαδικά ήταν 2.200. Μέσα σε δύο χρόνια, το 2010, σχεδόν διπλασιάστηκαν, ενώ οι προβλέψεις για το 2011 κάνουν λόγο για περισσότερα από 5.000 φυλλάδια.

«Δουλεύω εδώ και 6 χρόνια ως υδραυλικός, αλλά τον τελευταίο καιρό δεν έχω δουλειά ή όταν έχω, παίρνω 3 ευρώ την ώρα. Αποφάσισα να φύγω, παρ' όλο που θα αφήσω πίσω την αρραβωνιαστικιά και την οικογένειά μου, γιατί σκέφτηκα πως προέχει να ζήσουμε...» λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο Θεόδωρος Μπούκης, μόλις 20 ετών, από την Ελευσίνα.

Ξανά πίσω. Ξεμπάρκαρα το 1992. Η επιχείρηση που έκανα δεν πήγε καλά. Η μόνη λύση είναι να βρω δουλειά σε παπόρι, λέει ο 49χρονος Δαμιανός Παπαμώρος

Τον συναντήσαμε στη Σχολή Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων στον Ασπρόπυργο. Το δίπλωμα αποφοίτησης από τη σχολή αποτελεί βασική προϋπόθεση για να πάρει κανείς ναυτικό φυλλάδιο. Τον τελευταίο καιρό, πλήθη νέων που θέλουν να μπαρκάρουν συρρέουν εκεί, με αποτέλεσμα -σε συνδυασμό και με τις ελλείψεις σε προσωπικό- να υπάρχει αναμονή ακόμη και 4 μήνες.

«Eρχονται εδώ άνθρωποι και κλαίνε. Είναι απελπισμένοι, γιατί τους απέλυσαν, εξάντλησαν όλες τις άλλες πιθανότητες που είχαν και κατέληξαν πως στη θάλασσα ίσως υπάρχει λύση» λέει ο διευθυντής της σχολής, πλοίαρχος Αθανάσιος Καρκούλιας.

«Φεύγω για τα λεφτά».

Χωρίς προηγούμενες σπουδές ή σχέση με τη θάλασσα, ο κάτοχος ναυτικού φυλλαδίου μπορεί να προσληφθεί ως κατώτατο πλήρωμα, όπως ναύτης ή θαλαμηπόλος. «Δεν με πειράζει που θα μείνω απλός ναύτης» λέει ο 22χρονος Χιώτης Ισίδωρος Παπαστάμου. «Πιο πολύ φεύγω για τα λεφτά, γιατί τα μεροκάματα στα πλοία είναι μεγαλύτερα. Ο μισθός είναι περίπου 2.000 ευρώ σε μια καλή εταιρεία».

Πέρα από τους ανειδίκευτους που θέλουν να μπαρκάρουν, αρκετοί είναι και οι πτυχιούχοι που το αποφασίζουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο 37χρονος Γιώργος Κονιδάρης, από τη Λευκάδα, που έχει σπουδάσει Οικονομικά
Keywords
Τυχαία Θέματα