Διευκρινίσεις Υπουργού Παιδείας για το νομοσχέδιο επέκτασης της προδημοτικής

Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Αθηνά Μιχαηλίδου συμμετείχε σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, στην οποία συνεχίστηκε η συζήτηση του θέματος της δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των 4 ετών.

Μετά το πέρας της συνεδρίας η Υπουργός σε δηλώσεις της στους δημοσιογράφους ανέφερε:

«Είχαμε σήμερα τη συνεδρίαση της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής για τη συνέχιση της συζήτησης σχετικά με το πρόγραμμα της επέκτασης της δωρεάν υποχρεωτικής φοίτησης παιδιών από

4 ετών στην προδημοτική εκπαίδευση και έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να δώσουμε διευκρινίσεις, να απαντήσουμε σε ερωτήματα. Μετά από τη σημερινή συζήτηση κρίνουμε πως δεν υπάρχει κάτι άλλο να συζητήσουμε σχετικά με το συγκεκριμένο πρόγραμμά, την Πρόταση του Υπουργείου Παιδείας. Υπενθυμίζω ότι η Πρόταση υποβλήθηκε στη Βουλή για ψήφιση πριν δύο χρόνια. Δεν εγκρίθηκε για διάφορους λόγους. Στην ίδια πρόταση έχουμε δουλέψει επισταμένως ως Κυβέρνηση σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συνεχίζουμε δηλαδή αυτό που είχε αρχίσει η προηγούμενη διακυβέρνηση, έτσι ώστε τα παιδιά μας από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη, αντί να μπαίνουν στο σχολείο από 4 χρόνων και 8 μηνών, θα μπορούμε να τα δεχτούμε σταδιακά από 4 ετών και 6 μηνών, από το 2024 και σιγά σιγά μέχρι το 2031 να μπορούμε να δεχόμαστε δωρεάν τα παιδιά από 4 ετών στο δημόσιο και κοινοτικό σχολείο ή στο ιδιωτικό, αν αυτό επιλέξουν οι γονείς. Διευκρινίζω ότι με τη σημερινή συζήτηση ξεκαθαρίστηκαν ζητήματα, καθώς και οι θέσεις του Υπουργείου σε σχέση με την Πρόταση, ως εκ τούτου η σημερινή διαμαρτυρία ήταν για μάς αδικαιολόγητη.

Ξεκαθαρίστηκε ότι στηρίζουμε την ιδιωτική εκπαίδευση, επιδιώκουμε αυτή τη συνύπαρξη της ιδιωτικής με τη δημόσια εκπαίδευση, όχι μόνο στο επίπεδο της προσχολικής εκπαίδευσης, αλλά και στο επίπεδο της δημοτικής, της μέσης και φυσικά της ανώτερης εκπαίδευσης. Και αυτό συμβαίνει για πολλά χρόνια στον τόπο μας. Ειδικά τον τελευταίο χρόνο έχουμε εντείνει τις προσπάθειές μας για συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα τόσο σε κοινά προγράμματα, δράσεις επιμορφώσεις νηπιαγωγών του ιδιωτικού τομέα με νηπιαγωγούς του Δημοσίου αλλά και εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων.

Επί της ουσίας του προγράμματος να πούμε ότι τα αιτήματα που δεχθήκαμε αφορούσαν κυρίως στο πρόγραμμα που ήδη εφαρμόζεται από το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας και θα συνεχίσει να υλοποιείται, να στηρίζει, χωρίς κανένα κοινωνικό-οικονομικό κριτήριο γονείς να παίρνουν τα παιδιά τους στον ιδιωτικό τομέα. Και μας τέθηκε το αίτημα κατά πόσον μπορεί  αυτό να αρχίζει νωρίτερα. Είμαστε θετικοί στο να το μελετήσουμε σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας και εξηγήσαμε ταυτόχρονα ότι ανοίγουμε διάλογο με την ιδιωτική εκπαίδευση γενικότερα, ώστε να δούμε και πώς μπορούμε να διευκολύνουμε, να αναβαθμίσουμε ποιοτικά όλη την άλλη συνεργασία μας που αφορά τα ιδιωτικά νηπιαγωγεία και αυτή δεν εμπίπτει στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος. Αφορά στις πολεοδομικές άδειες, άρα και άλλα Υπουργεία. Αφορά στην εποπτεία που κάνει το Υπουργείο Παιδείας σε αυτά τα σχολεία και την επιθεώρηση, αφορά στα αναλυτικά τους προγράμματα στις επιμορφώσεις τους. Άρα βεβαίως και είμαστε ανοιχτοί σε διάλογο. Συνεπώς, μετά από τη σημερινή συνάντηση, εμείς θεωρούμε ότι είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στην Ολομέλεια και ευελπιστούμε ότι τα οφέλη του να αρχίζουν τα παιδιά να φοιτούν από 4 χρονών στο σχολείο, θα τα έχουν και τα δικά μας παιδιά, όπως σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη. Τα οφέλη αυτά είναι κυρίως παιδαγωγικά. Φαίνεται από όλες τις έρευνες ότι αν το παιδί φοιτά για δύο χρόνια σε προδημοτική εκπαίδευση έχει πολύ καλύτερη πορεία μαθησιακά, γιατί σε αυτές τις ηλικίες μπορούμε να κάνουμε πρόβλεψη. Σε αυτές τις ηλικίες μπορούμε να κάνουμε έγκαιρη διάγνωση για θέματα αλφαβητισμού, βίας και παραβατικότητας και πολλά άλλα. Υπενθυμίζω ότι έχουμε βάλει ήδη προγράμματα στην προδημοτική από φέτος για αυτά τα θέματα, και σε δεύτερο στάδιο το συγκεκριμένο πρόγραμμα βοηθά και κοινωνικά τις οικογένειες, ώστε από 4 χρονών να έχουν την επιλογή να εγγράψουν τα παιδιά τους σε σχολείο και μάλιστα το κράτος να μπορεί να προσφέρει, να έχει θέσεις για όλα τα παιδιά. Να τονίσω ξανά ότι πολλές φορές παρεξηγείται ο όρος υποχρεωτική φοίτηση. Υποχρεωτική δεν σημαίνει στη δημόσια εκπαίδευση. Υποχρεωτική φοίτηση σημαίνει σε όποιον τύπο σχολείου επιθυμεί ο γονιός, δηλαδή είτε στο δημόσιο σχολείο, είτε στο κοινοτικό, είτε στο ιδιωτικό. Και επαναλαμβάνω ότι η φοίτηση στο ιδιωτικό επιχορηγείται μέχρι το τέλος του προγράμματος», ανέφερε καταληκτικά η Υπουργός Παιδείας.

Στη συνέχεια, η κ. Μιχαηλίδου απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων.

Ερωτηθείσα αν έχει διευθετηθεί συνάντηση με τον Σύνδεσμο των Ιδιωτικών Νηπιαγωγείων, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε: Είχαν θέσει αυτά τα ερωτήματα και ζήτησαν τις διευκρινίσεις που μόλις έχω αναφέρει. Θεωρούμε ότι έχουν αρθεί οι όποιες παρεξηγήσεις που υπήρχαν και είμαστε στη διάθεσή τους, εάν επιμένουν σε κάποια ζητήματα, αλλά αυτό που διαφάνηκε στη συζήτηση σήμερα είναι ότι τα αιτήματά τους αφορούν κυρίως στο πρόγραμμα που υλοποιείται ήδη από το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας. Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα που υλοποιούμε εμείς -υπενθυμίζω ότι δεν το έχουμε αρχίσει εμείς- έθεσαν θέματα και διαβούλευσης, έθεσαν θέματα πιο έγκαιρης ενημέρωσής τους. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εμείς το βρήκαμε έτοιμο και λόγω των χρονοδιαγραμμάτων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρέπει να τελειώσουμε, γιατί αποτελεί υποχρέωση της Κύπρου στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Συνεπώς, θα πρέπει να ολοκληρώσουμε το συντομότερο δυνατόν όλες τις δράσεις μας στη Βουλή για να μπορούμε εμείς ως Υπουργείο Παιδείας να το υλοποιήσουμε. Και τους θέλουμε κοντά μας. Είναι βασικός εταίρος και η ιδιωτική εκπαίδευση, για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε σωστά το πρόγραμμα.

Σε ερώτηση αν οι γονείς θα επιλέγουν πού θα φοιτήσει το παιδί τους και αν θα επιχορηγείται η φοίτηση στο ιδιωτικό νηπιαγωγείο, ανεξάρτητα από κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια, η Υπουργός απάντησε: «Αν είναι στο όριο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ναι».

Ερωτηθείσα αναφορικά με το κόστος του προγράμματος, η Υπουργός σημείωσε: «Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα μεγάλο κονδύλι γύρω στα €130 εκατ. συνολικά για την 9ετία γι’ αυτό έχουμε ζητήσει και εμείς παράταση. Αντί να υλοποιηθεί σε 2-3 χρόνια, να έχουμε βάθος χρόνου, να μπορούν και τα δημόσια οικονομικά να το αντέξουν, αλλά και εμείς ως Υπουργείο Παιδείας να μπορούμε να ελέγξουμε την κατάσταση με τους χώρους μας, τις χωρητικότητες κ.λπ. Ένα μεγάλο μέρος του προγράμματος αφορά όντως αυτό που ζητήσαμε, τις υποδομές, άρα ένα μέρος πέραν των €30 εκατομμυρίων θα αφιερωθεί και εντός του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και εκτός, με κρατικούς πόρους δηλαδή, στο να επεκτείνουμε, να βελτιώσουμε, να χτίσουμε και νέα σχολεία. Αυτό θα το κάναμε έτσι κι αλλιώς, λόγω των αριθμών που έχουμε, όμως τώρα μπαίνει σε ένα ολοκληρωμένο πλάνο και μας βοηθά ως χώρα να αναβαθμίσουμε την προδημοτική μας εκπαίδευση, που ήταν για πολλά χρόνια ο “φτωχός συγγενής” του εκπαιδευτικού συστήματος, και είναι και η βάση όλων.

Εδώ θέλω να τονίσω ότι καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα στο Λύκειο και στις έρευνες, όπως PISA κ.λπ. θα έχουμε, αν έχουμε δυνατή προδημοτική εκπαίδευση και όχι μόνο φυσικά. Επίσης, ένα μέρος του κόστους του προγράμματος θα αναλωθεί βεβαίως σε μισθούς, γιατί δημιουργούνται νέα τμήματα, στις επιμορφώσεις, στο υλικό σε όλα αυτά που θα φτιαχτούν, και το κόστος του προγράμματος συμπληρώνεται από εθνικούς πόρους, όπως προανέφερα».

Σε ερώτηση αναφορικά με τις χθεσινές προκλητικές ενέργειες του κατοχικού καθεστώτος στα σχολεία του Ριζοκαρπάσου και σε ποιες ενέργειες προβαίνει το Υπουργείο Παιδείας, η Υπουργός Παιδείας ανέφερε: «Να πούμε ότι οι χθεσινές δράσεις και δραστηριότητες του κατοχικού καθεστώτος απλά επιβεβαιώνουν αυτά που λέγαμε και αυτά που συζητήσαμε σε επίπεδο Ευρωκοινοβουλίου. Εγώ προσωπικά είχα προσκληθεί στο Ευρωκοινοβούλιο με τη στήριξη των ευρωβουλευτών μας, για να παρουσιάσω αυτή την πτυχή του κυπριακού προβλήματος, αυτήν την πτυχή του δράματος που ζούμε εδώ και 50 χρόνια. Χθες επιβεβαιώθηκε ότι είναι πολύ σοβαρά τα πράγματα και θα πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι από τον περασμένο Μάιο μάς είχε απαγορευτεί η οποιαδήποτε στήριξη στα σχολεία του Ριζοκαρπάσου, ούτε επισκέψεις επιθεωρητών επιτρέπονται, ούτε επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο σχολείο τους, ούτε επιδιορθώσεις των κτηρίων τους ή άλλου είδους στήριξη. Συνεπώς, το θέμα το έχει αναλάβει και αρμοδίως το Υπουργείο Εξωτερικών. Είναι άλλη μια καταγγελία για το καθεστώς».

Διαβάστε επίσης: «Μπέρδεμα» λέει η κυβέρνηση για τα νηπιαγωγεία - Θετική για επιδότηση από 2024

Keywords
Τυχαία Θέματα