Ουσιαστικές αλλαγές στη νομοθεσία για την προεκλογική περίοδο προωθεί η ΑΡΚ

Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία τροποποίησης των προνοιών της νομοθεσίας της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου (ΑΡΚ), η οποία ρυθμίζει τον τρόπο διεξαγωγής της προεκλογικής εκστρατείας ραδιοτηλεοπτικά. Όπως ανέφερε στο ΚΥΠΕ ο λειτουργός της Αρχής, Μιχάλης Λαμπριανίδης, οι αλλαγές που προωθούνται αφορούν κυρίως στην διάρκεια της προεκλογικής περιόδου κατά την οποία μεταδίδονται διαφημιστικά μηνύματα στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση, καθώς και στη διασφάλιση,

στο μέτρο του δυνατού, της ισότιμης μεταχείρισης όλων των κομμάτων και υποψηφίων.

Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής από πλευράς της ΑΡΚ, όπως εξήγησε ο κ. Λαμπριανίδης, είναι «ο εκσυγχρονισμός της υπό αναφορά νομοθεσίας και η εισαγωγή εκείνων των προνοιών που θα αποτελούν εργαλείο στα χέρια της Αρχής για ξεκάθαρα και μετρήσιμα αποτελέσματα και συμπεράσματα, με απώτερο στόχο την ισότιμη μεταχείριση κομμάτων και υποψηφίων». Σημείωσε, ακόμα, ότι η Αρχή ευελπιστεί να ολοκληρωθεί η τροποποίηση της νομοθεσίας πριν τις εκλογές του ερχόμενου Ιουνίου.

Συγκεκριμένα, ο κ. Λαμπριανίδης εξήγησε ότι με την ισχύουσα νομοθεσία, η προεκλογική περίοδος, για σκοπούς ραδιοτηλεοπτικής πολιτικής διαφήμισης, ορίζεται στις 40 ημέρες πριν από την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών,  περίοδο κατά την οποία η Αρχή ελέγχει επισταμένα τις ραδιοτηλεοπτικές πολιτικές διαφημίσεις.

Πρόθεση της Αρχής με την επικείμενη τροποποίηση είναι να επεκταθεί η περίοδος των 40 ημερών, ώστε να υπάρχει εποπτεία και έλεγχος των πολιτικών διαφημίσεων για όλο το χρονικό διάστημα μετάδοσής τους, το οποίο στην πράξη υπερβαίνει κατά πολύ τις 40 ημέρες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών.

Σε ερώτηση αν οι αλλαγές αυτές οφείλονται στο γεγονός ότι η προβολή προεκλογικού υλικού στο διαδίκτυο, όπου δεν ελέγχεται από κάποια νομοθεσία, αρχίζει πολύ νωρίτερα, ο κ. Λαμπριανίδης σημείωσε ότι είναι αρκετοί οι παράγοντες που οδήγησαν την Αρχή να προτείνει τροποποιήσεις της νομοθεσίας και, μεταξύ αυτών, ένας σημαντικός παράγοντας ήταν το διαδίκτυο και η ανάγκη εκσυγχρονισμού της εικοσαετούς νομοθεσίας που διέπει τα ραδιοτηλεοπτικά Μέσα, «ώστε αυτά να είναι ανταγωνιστικά και βιώσιμα, αλλά και με επαρκή εποπτεία για διασφάλιση ισότιμης μεταχείρισης και προστασίας του κοινού».

Η νομοθεσία που διέπει τη ραδιοτηλεοπτική προεκλογική περίοδο, όπως εξήγησε ο κ. Λαμπριανίδης στο ΚΥΠΕ, επιτρέπει στην ΑΡΚ, ως εποπτική και ρυθμιστική αρχή, να ελέγχει ότι οι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί θέτουν ακριβώς τους ίδιους οικονομικούς όρους για όλους τους διαφημιζόμενους  υποψήφιους. Επίσης, η Αρχή ελέγχει το περιεχόμενο των πολιτικών διαφημίσεων, ώστε να διαπιστώσει κατά πόσο μια διαφήμιση αποτελεί αρνητική διαφήμιση, δηλαδή περιέχει δυσμενή προβολή αντιπάλου ή κόμματος.

Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθούνται, γίνονται σκέψεις για το πως μπορεί να διασφαλιστεί ότι και κόμματα που βρίσκονται εκτός Βουλής θα τυγχάνουν επαρκούς προβολής, «πάντα με σεβασμό προς την ανεξαρτησία των μέσων και το δικαίωμα των δημοσιογράφων να επιλέγουν και να διαβαθμίζουν τα γεγονότα, τις ειδήσεις και τους καλεσμένους τους, ανάλογα με την διαμορφούμενη επικαιρότητα», όπως επεσήμανε ο κ. Λαμπριανίδης.

Ο ίδιος εξήγησε ότι μέχρι σήμερα η ισότιμη μεταχείριση ορίζεται ανάλογα με την κοινοβουλευτική δύναμη κάθε κομματικού σχηματισμού. Προκειμένου να υπάρχει προβολή και εξωκοινοβουλευτικών κομμάτων, γίνεται η σκέψη να εισαχθούν πρόνοιες στη νομοθεσία ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη μεταχείριση όλων των υποψηφίων, σε όλες τις ζώνες ακροαματικότητας και θεαματικότητας.

«Στόχος είναι να μην υπάρχουν αποκλεισμοί και, στο μέτρο του εφικτού, να ακούγονται όλες οι απόψεις επαρκώς ώστε οι πολίτες να είναι καλά πληροφορημένοι πριν προσέλθουν στις κάλπες», ανέφερε ο κ. Λαμπριανίδης στο ΚΥΠΕ. «Προς την κατεύθυνση αυτή εξετάζονται διάφορες μέθοδοι ώστε να διασφαλιστεί ότι στις διακαναλικές συζητήσεις (debates) δεν θα συμμετέχουν μόνο οι διαφαινόμενοι  ως επικρατέστεροι υποψήφιοι», πρόσθεσε.

Τέλος, μέσω της τροποποίησης της νομοθεσίας που μελετάται από την ΑΡΚ, επιδίωξη είναι να ρυθμίζονται με σαφείς πρόνοιες και οι εκλογές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι Ευρωεκλογές και οι θρησκευτικές εκλογές, κατηγορίες εκλογών για τις οποίες εντοπίστηκαν κενά ή παραμένουν χωρίς ρύθμιση από την υφιστάμενη νομοθεσία.

«Η Αρχή ευελπιστεί στην άμεση προώθηση και ψήφιση των προτεινόμενων τροποποιήσεων, και στην εφαρμογή τους στις επερχόμενες εκλογές της 9ης Ιουνίου», κατέληξε ο κ. Λαμπριανίδης. Επεσήμανε, όμως, ότι η παράμετρος που θα καθορίσει αν η νέα νομοθεσία θα ισχύσει κατά την προεκλογική περίοδο για τις διπλές εκλογές του Ιουνίου, είναι ο χρόνος που θα διαρκέσει η συζήτηση στη Βουλή, πριν προχωρήσει σε ψήφιση.

Πηγή: ΚΥΠΕ 

Keywords
Τυχαία Θέματα